AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #1 Skrevet 10. september 2017 Min datter hat nylig begynt i barnehagen og jeg har dessverre lagt merke til noen litt ubehagelige ting der allerede. Men usikker på om jeg er for hysterisk eller om jeg burde si ifra om det. Her er min liste, vær så snill og hjelp meg, ikke kritiser: - Personalet drikker kaffe/ varm drikke med barn tilstede. Dette plager meg litt fordi det er en småbarnsavdeling og ungene springer rundt hele tiden. Bekymrer meg for at noen skal få varm kaffe på seg og brannskader. - jeg er innom barnehagen ofte før vanlig "hentetid" og har lagt merke til at barna leker ute uten tilsyn fra voksne. De leker da på et inngjerdet område. De voksne er som regel inne da og lager mat/ drikker kaffe. De sier at de følger med fra vinduet. - De voksne er veldig passive i forhold til barna. Det er som regel barna som leker sammen, mens de voksne står og prater med hverandre/ driver med mobilen. Jeg har flere ganger lagt merke til barn som ikke har noen å leke med eller som gråter uten at de hjelper disse barna inn i lek. - De minste barna, inkludert min datter sover i barnehagen. Disse sover da i vogner i et åpent skur, uten tilsyn av voksne. Det er en voksen som skal se til barna innimellom, men jeg har flere ganger observert at barn ligger der og gråter. Er dette vanlig eller burde jeg si ifra om dette? Jeg synes hvert fall at det er grusomt og har dårlig samvittighet for at jeg lar barnet mitt gå i den barnehagen. Anonymkode: d25e8...9fb 3
minister-mio Skrevet 10. september 2017 #2 Skrevet 10. september 2017 Det er kritikkverdig, absolutt 20
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #3 Skrevet 10. september 2017 Det er ikke bra. Dersom du har tatt det opp med barnehagen uten at de vil gjøre noe, kan du ta kontakt med barnehagekontoret eller annen ledelse i kommunen din. De har tilsynsmyndighet i forhold til barnehagene. Det er kvalitetskrav til barnehagene. Anonymkode: ec4cf...8ee 9
Gjest morhjertegod Skrevet 10. september 2017 #4 Skrevet 10. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter hat nylig begynt i barnehagen og jeg har dessverre lagt merke til noen litt ubehagelige ting der allerede. Men usikker på om jeg er for hysterisk eller om jeg burde si ifra om det. Her er min liste, vær så snill og hjelp meg, ikke kritiser: - Personalet drikker kaffe/ varm drikke med barn tilstede. Dette plager meg litt fordi det er en småbarnsavdeling og ungene springer rundt hele tiden. Bekymrer meg for at noen skal få varm kaffe på seg og brannskader. - jeg er innom barnehagen ofte før vanlig "hentetid" og har lagt merke til at barna leker ute uten tilsyn fra voksne. De leker da på et inngjerdet område. De voksne er som regel inne da og lager mat/ drikker kaffe. De sier at de følger med fra vinduet. - De voksne er veldig passive i forhold til barna. Det er som regel barna som leker sammen, mens de voksne står og prater med hverandre/ driver med mobilen. Jeg har flere ganger lagt merke til barn som ikke har noen å leke med eller som gråter uten at de hjelper disse barna inn i lek. - De minste barna, inkludert min datter sover i barnehagen. Disse sover da i vogner i et åpent skur, uten tilsyn av voksne. Det er en voksen som skal se til barna innimellom, men jeg har flere ganger observert at barn ligger der og gråter. Er dette vanlig eller burde jeg si ifra om dette? Jeg synes hvert fall at det er grusomt og har dårlig samvittighet for at jeg lar barnet mitt gå i den barnehagen. Anonymkode: d25e8...9fb Dette er jo galskap, slik skal det ikke være. Barna skal ikke være alene uten tilsyn, mobiler burde være forbudt, varm drikk skal ikke være i nærhet av ungene. Når mine barn sov ute i vogn, så hadde de calling og tilsyn ofte, dette er veldig kritikverdig.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #5 Skrevet 10. september 2017 Dette høres ille ut!! Ta det for all del opp med rette instans! Anonymkode: ff32b...905 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #6 Skrevet 10. september 2017 Dette høres helt absurd ut! Skjønner godt at du reagerer! Hadde aldri sendt barnet mitt i den barnehagen - kan du finne en annen løsning? Anonymkode: af535...0c5 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #7 Skrevet 10. september 2017 Hadde klagd til kommunen og skiftet barnehage. Anonymkode: ef122...9e5 4
MissPierce Skrevet 10. september 2017 #8 Skrevet 10. september 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min datter hat nylig begynt i barnehagen og jeg har dessverre lagt merke til noen litt ubehagelige ting der allerede. Men usikker på om jeg er for hysterisk eller om jeg burde si ifra om det. Her er min liste, vær så snill og hjelp meg, ikke kritiser: - Personalet drikker kaffe/ varm drikke med barn tilstede. Dette plager meg litt fordi det er en småbarnsavdeling og ungene springer rundt hele tiden. Bekymrer meg for at noen skal få varm kaffe på seg og brannskader. Ser dette i flere bhg, men for meg er det ett absolutt nei. Til nød med kopper med lokk som sitter godt. Men kaffe kan man drikke i pausa si, er min mening. - jeg er innom barnehagen ofte før vanlig "hentetid" og har lagt merke til at barna leker ute uten tilsyn fra voksne. De leker da på et inngjerdet område. De voksne er som regel inne da og lager mat/ drikker kaffe. De sier at de følger med fra vinduet. Nei, nei og atter nei. De voksne skal være ute sammen med barna. Har aldri hørt eller opplevd lignende. Dette er helt ille, og absolutt uakseptabelt. - De voksne er veldig passive i forhold til barna. Det er som regel barna som leker sammen, mens de voksne står og prater med hverandre/ driver med mobilen. Jeg har flere ganger lagt merke til barn som ikke har noen å leke med eller som gråter uten at de hjelper disse barna inn i lek. De voksne skal være på jobb for barna. Ikke skravle med hverandre hele dagen. Å mobilen bør/og jeg er vandt til, at den må ligge i veska eller hylla. - De minste barna, inkludert min datter sover i barnehagen. Disse sover da i vogner i et åpent skur, uten tilsyn av voksne. Det er en voksen som skal se til barna innimellom, men jeg har flere ganger observert at barn ligger der og gråter. Synes ikke at en person trenger å stå der hele tiden. Noe flere bhg gjør. Men de skal ha tilsyn ofte, og babycall bør brukrs for å høre om noen gråter/våkner uteom tilsyn. Er dette vanlig eller burde jeg si ifra om dette? Jeg synes hvert fall at det er grusomt og har dårlig samvittighet for at jeg lar barnet mitt gå i den barnehagen. Nei, dette er ikke vanlig. Å du bør absolutt si i fra. Først til styrer i bhg, og hjelper ikke det så kontakter du rett instans i kommunen du bor. Anonymkode: d25e8...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #9 Skrevet 10. september 2017 Jeg klagde faktisk i mine barns barnehage da de ansatte drakk kaffe rundt barna. De tok tak i det med en gang og satte regler for personalet at kaffe kun skulle drikkes i pausen/pauserommet. Dette var dog eneste jeg hadde å klage på, og reaksjonen deres viste også at det var en seriøs barnehage. I den barnehagen du prater om er det alt for mye som skurrer! Klag! Anonymkode: ef122...9e5 6
Papirfly Skrevet 10. september 2017 #10 Skrevet 10. september 2017 Nå fikk jeg hakeslepp her. Jeg jobber på småbarnsavdeling og de tingene du nevner er fullstendig uakseptable. Å følge med fra vinduet er ikke tilsyn. Å ikke sjekke sovebarna ofte nok er dårlig omsorg. At de voksne står og prater med telefoner i hånda mens barna må klare seg selv, bryter med Rammeplanen for barnehager. Et såpass dårlig tilsyn er også brudd på Barnehageloven. Dette må du ikke finne deg i. Du betaler for at de skal passe barnet ditt. Dette er ikke godt nok. 11
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #11 Skrevet 10. september 2017 Når det er så mye som skurrer ville jeg prøvd å bytte barnehage så fort som mulig. Nesten ikke vits å klage når hele kulturen der er slik. Anonymkode: 65a65...4d8 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #12 Skrevet 10. september 2017 1 time siden, morhjertegod skrev: Dette er jo galskap, slik skal det ikke være. Barna skal ikke være alene uten tilsyn, mobiler burde være forbudt, varm drikk skal ikke være i nærhet av ungene. Når mine barn sov ute i vogn, så hadde de calling og tilsyn ofte, dette er veldig kritikverdig. Så lenge forbudet håndheves med fornuft. Noen ganger kan ansatte ha behov for å være tilgjengelige i arbeidstiden av ulike grunner. En annen ting er at enkelte barnehager har mobil i stedet for eller i tillegg til fasttelefon. Så om du ser en barnehageansatt med en mobil kan det faktisk være jobbrelatert. Det samme når personalet snakker sammen i utetiden. Det kan være praktiske jobbrelaterte ting som diskuteres. Personalet skal heller ikke være med i leken for enhver pris. De skal tilrettelegge, være tilgjelgelige og hjelpe barn som trenger det. Mange barn synes også det er gøy når de voksne er med. Men de skal ikke bryte inn i lek som fungerer for å vise fram at de er "aktive sammen med barna". Foreldre som er innom i hente/bringesituasjoner ser ofte ikke hele bildet, men lager seg bilder fra de fragmentene de ser. Men når det er sagt, så kom det fram mye urovekkende i åpningsinnlegget. Anonymkode: 6c515...935 5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #13 Skrevet 10. september 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres helt absurd ut! Skjønner godt at du reagerer! Hadde aldri sendt barnet mitt i den barnehagen - kan du finne en annen løsning? Anonymkode: af535...0c5 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge forbudet håndheves med fornuft. Noen ganger kan ansatte ha behov for å være tilgjengelige i arbeidstiden av ulike grunner. En annen ting er at enkelte barnehager har mobil i stedet for eller i tillegg til fasttelefon. Så om du ser en barnehageansatt med en mobil kan det faktisk være jobbrelatert. Det samme når personalet snakker sammen i utetiden. Det kan være praktiske jobbrelaterte ting som diskuteres. Personalet skal heller ikke være med i leken for enhver pris. De skal tilrettelegge, være tilgjelgelige og hjelpe barn som trenger det. Mange barn synes også det er gøy når de voksne er med. Men de skal ikke bryte inn i lek som fungerer for å vise fram at de er "aktive sammen med barna". Foreldre som er innom i hente/bringesituasjoner ser ofte ikke hele bildet, men lager seg bilder fra de fragmentene de ser. Men når det er sagt, så kom det fram mye urovekkende i åpningsinnlegget. Anonymkode: 6c515...935 Denne barnehagen har fasttelefon, så det at de ansatte driver mobilen er ikke jobbrelatert. Enig i at man kan diskutere jobbrelaterte ting med hverandre, men må dette gjøres mens de har tilsyn med barna? Greit å gi korte beskjeder, men sist jeg var der så stod to ansatte og snakket sammen i 30-40 minutter. Jeg vet at barnehagen har planleggingsdager og møter, bør ikke jobbrelaterte ting diskuteres da? Anonymkode: d25e8...9fb
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #14 Skrevet 10. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette høres helt absurd ut! Skjønner godt at du reagerer! Hadde aldri sendt barnet mitt i den barnehagen - kan du finne en annen løsning? Anonymkode: af535...0c5 Jeg har ikke noe annet valg enn å sende datteren min i den barnehagen. Jeg er alenemor og har ikke muligheten til å være hjemmeværende med datteren min. Har nylig begynt i ny jobb selv og er avhengig av den jobben for å få det til å gå rundt økonomisk. Anonymkode: d25e8...9fb
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #15 Skrevet 10. september 2017 Er dette en familiebarnehage? Jeg er også avhenging av å jobbe pga økonomi og min datter på 1 år begynte nettopp i barnehage. Jeg hadde ikke latt henne være 1 min i denne barnehagen som du beskriver. Klag skriftlig om forholdene til styret og kommunen. Det er kvalitets og pedagogiske krav som skal oppfylles. Dette er her er dårlig omsorg og uakseptabelt. Følger med fra vinduet ? Lar barn sove ute alene ? Hva om en katt legger seg oppi vognen. Hva om de våkner og griner i lang tid? Hva om noen tar med seg en unge ? Nei dette er er så drøyt ! De voksne er på jobb for å gi barna en trygg og god hverdag. Vil de drikke kaffe og holde på med mobilen får de holde seg hjemme. Jeg håper du tar dette videre til de gjeldende instanser. Regner med de andre foreldrene også er interesset i å vite om dette. Anonymkode: 69611...fd1 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #16 Skrevet 10. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ille ut!! Ta det for all del opp med rette instans! Anonymkode: ff32b...905 Jeg har til nå prøvd å hinte om det, men kviet meg for å ta det opp med styrer da min datter kun har gått her i en måned og dette er min første erfaring med å ha barn i barnehage. Ville ikke være "den gærne mora som klager hele tiden". Men etter å ha lest svarene i denne tråden er jeg sikker på at jeg skal ta dette opp med styret og de andre foreldrene. Anonymkode: d25e8...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #17 Skrevet 10. september 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når det er så mye som skurrer ville jeg prøvd å bytte barnehage så fort som mulig. Nesten ikke vits å klage når hele kulturen der er slik. Anonymkode: 65a65...4d8 Jeg vil også bytte barnehage, men det vil ta litt tid og i mellomtiden må jeg få dette til å fungere. Anonymkode: d25e8...9fb
Thyra Skrevet 10. september 2017 #18 Skrevet 10. september 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i at man kan diskutere jobbrelaterte ting med hverandre, men må dette gjøres mens de har tilsyn med barna? Greit å gi korte beskjeder, men sist jeg var der så stod to ansatte og snakket sammen i 30-40 minutter. Jeg vet at barnehagen har planleggingsdager og møter, bør ikke jobbrelaterte ting diskuteres da? Anonymkode: d25e8...9fb Som hovedregel. Men det vil ofte oppstå ting i barnehagehverdagen som må løses. F.eks. ved fravær må det planlegges hvordan man skal få hverdagen til å gå opp. Personale fra en avdeling må hjelpe en annen avdeling, barna på en avdeling må fordeles siden den avdelingen ikke har seinvakt. Hvordan gjennomføre planlagte aktiviteter når flere av de ansatte er borte? Slikt må man ta når det opostår, nytter ikke å ta det på planleggingsdager. Plutselig står man der og flere ansatte er syke, noen må plutselig på et møte, noen må dra hjem oga sykt barn osv. Man får ikke gått fra for å ha et møte om det, så man må prate om det mens man passer på barna. Noen ganger må man gi personalet på en annen avdeling en beskjed fra en forelder. Selvsagt er det ikke alltid dette som er årsaken til at personalet står og prater seg i mellom. Tror de fleste barnehageansatte kan bli flinkere på dette området. Men noen ganger er det altså nødvendige samtaler.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #19 Skrevet 10. september 2017 Dette høres alvorlig ut. Ville tatt barnet ut av barnehagen umiddelbart!! Hva sier de andre foreldrene? Anonymkode: 569cc...8e9 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #20 Skrevet 10. september 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres alvorlig ut. Ville tatt barnet ut av barnehagen umiddelbart!! Hva sier de andre foreldrene? Anonymkode: 569cc...8e9 Jeg kjenner ikke de andre foreldrene så godt enda, min datter begynte der i august. Så jeg har ikke tatt det opp med noen enda. Anonymkode: d25e8...9fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå