Gå til innhold

Velte ris i bolle over på tallerken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg se mange serverer ris i en halvkule på tallerknene og har forsøkt på dette selv flere ganger, uten hell. Risen følger med opp og raser ut halvveis og det ser totalt mislykket ut. Er det noen som har tips om hvordan jeg skal få til dette?  

Anonymkode: 769f7...f29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fyll en skal ganske tett med ris, sett tallerkenen oppå skålen og snu. Ta vekk skålen.

Anonymkode: e05fd...b19

Skrevet

Dytt risen ned i bollen.

Anonymkode: e26c4...8d5

Skrevet

Risen klistrer seg nok fast i bollen. For å unngå dette kan du smøre bollen med litt olje. 

Anonymkode: 84b0d...0cd

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fyll en skal ganske tett med ris, sett tallerkenen oppå skålen og snu. Ta vekk skålen.

Anonymkode: e05fd...b19

Akkurat sånn jeg gjør det, men i det øyeblikket jeg skal ta vekk skålen så følger risen med, også ser alt ut som et takras. :fnise:

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Risen klistrer seg nok fast i bollen. For å unngå dette kan du smøre bollen med litt olje. 

Anonymkode: 84b0d...0cd

Takk, det skal jeg prøve. 

Skrevet

Du må bruke skikkelig jasminris. Uncle Ben's og slikt funker ikke.

Anonymkode: 04bf4...fb9

• Liker 4
Skrevet

Hvilken ris bruker du? Koker du risen slik at den fremdeles er litt klissete når den er ferdigkokt? Tilsetter du riseddik for å få den enda mer klissete, smører du bollen med et tynt lag olje, presser du risen oppi? :) Synes selv at basmaris fungerer fint, mens villris er det verre med 

Anonymkode: 0c619...362

Skrevet

Jeg koker risen etter anvisningen avhengig av hvilken ris jeg bruker. Riseddik har jeg dessverre aldri hørt om. Hva er det egentlig?

Jeg har ikke pleid å smøre bollen, men skal prøve det nå. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg koker risen etter anvisningen avhengig av hvilken ris jeg bruker. Riseddik har jeg dessverre aldri hørt om. Hva er det egentlig?

Jeg har ikke pleid å smøre bollen, men skal prøve det nå. 

Du må ha litt klebrig ris, ellers faller den fra hverandre.

Anonymkode: 17d9d...283

Skrevet

Du må smøre bollen med smør og presse risen inn til det ikke er plass til mer.

Skrevet

Skyll bollen i kaldt vann før du har i risen, press risen litt sammen før du vender skålen på tallerkenen. 

• Liker 1
Skrevet

Har aldri brukt smør eller olje, men fått det til hver gang likevel. Bruker Boil-in-bag Jasmin ris fra onkel benz. 

Anonymkode: bad0b...47c

Skrevet

Hvorfor skal man absolutt ha kuleformet ris? 😂

Anonymkode: 77e2d...68a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...