AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #1 Skrevet 10. september 2017 Vi har huslån på 3,5 mill. Huset ble i fjor taksert til 5,5 mill. Vi eier halvparten hver. Jeg kommer nå til å arve mellom 500.000 og 800.000 kr. Han eier et hus til som han leier ut. Jeg er ikke medeier der. Vi er ikke gift, har foreløpig ikke samboerkontrakt. Om et år eller tre kommer samboeren min til å selge det andre huset, og kjøpe hytte, enten alene eller sammen med meg. Hvordan ville dere løst det med tanke på pengene jeg arver? Si at jeg vil kjøpe opp en del av huset så jeg har større egenandel? Spare pengene og spleise på hytte? Splitte felles huslån i to og betale ned på min del? Anonymkode: eedd6...412
stan Skrevet 10. september 2017 #2 Skrevet 10. september 2017 Jeg ville splittet huslånet. Da vil dere jo fortsatt eie 50% hver. Arven vil gå til noe konkret og det vil være forholdsvis enkelt å få tilbake verdiene ved et eventuelt brudd. 3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #3 Skrevet 10. september 2017 4 minutter siden, stan skrev: Jeg ville splittet huslånet. Da vil dere jo fortsatt eie 50% hver. Arven vil gå til noe konkret og det vil være forholdsvis enkelt å få tilbake verdiene ved et eventuelt brudd. Det ville ikke jeg gjort. Syns dette er en merkelig tankegang når man har satset på å leve med noen, skape ting sammen og skape et liv sammen. Jeg ville spleiset med han på hytta😄 Når han selger det andre huset sitt vil vel sikkert han ha større egenkapital enn deg og det høres da ut som et godt utgangspunkt når du arver å kjøpe hytte sammen. Jeg ville imidlertid skrevet en samboerkontrakt om dere ikke går med tanker om giftemål. Ser ikke vitsen med å betale ned mye på halvparten av et såpass lavt boliglån nå(Mtp renta), med mindre Ts har veldig anstrengt økonomi. Jeg ville vertfall invitert de i bolig i løpet av ikke for lang tid for å hindre formueskatt👍🏻 Anonymkode: 807f9...7fc
Horten Market Skrevet 10. september 2017 #4 Skrevet 10. september 2017 (endret) Du kommer best ut skattemessig om pengene legges i huset du bor i. Hvis det blir aktuelt å dele på en fremtidig hytte, så kan du bare øke låneandelen på huset tilsvarende. Et alternativ er sparing i aksjer eller fond, som nå har blitt gunstigere med den nye ASK-kontoen som gir utsatt skatt på gevinst. En ulempe er større risiko, en fordel er at pengene er lettere tilgjengelig skulle du få behov for dem relativt raskt. Endret 10. september 2017 av Horten Market 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #5 Skrevet 10. september 2017 Takk for svar. Vi går ikke med tanke på giftermål. Sannsynligheten for at det ikke blir oss to livet ut er større enn at det blir det, dessverre. Vi har to barn. Hilsen TS. Anonymkode: eedd6...412
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #6 Skrevet 10. september 2017 Hvis du ikke planlegger å leve sammen med han ville jeg nå definitivt ikke kjøpt hytte sammen med han? Da ville jeg nå heller lagt penger i huset tror jeg. Og nedbetale ditt lån. Du burde sikkert splitte lånet slik at halvparten står på deg. Eller hatt det som egenkapital til å kjøpe deg ditt eget sted å bo?? Anonymkode: 7c532...75c 2
stan Skrevet 10. september 2017 #7 Skrevet 10. september 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ville ikke jeg gjort. Syns dette er en merkelig tankegang når man har satset på å leve med noen, skape ting sammen og skape et liv sammen. Jeg ville spleiset med han på hytta😄 Når han selger det andre huset sitt vil vel sikkert han ha større egenkapital enn deg og det høres da ut som et godt utgangspunkt når du arver å kjøpe hytte sammen. Jeg ville imidlertid skrevet en samboerkontrakt om dere ikke går med tanker om giftemål. Ser ikke vitsen med å betale ned mye på halvparten av et såpass lavt boliglån nå(Mtp renta), med mindre Ts har veldig anstrengt økonomi. Jeg ville vertfall invitert de i bolig i løpet av ikke for lang tid for å hindre formueskatt👍🏻 Anonymkode: 807f9...7fc Joda, det er ulike måter å se det på. Men det sentrale her er å få på plass en samboerkontrakt. Det er jo noe man gjør fordi det utenkelige kan skje. Uten kontrakt er man avhengig den andres godvilje om det en gang blir et brudd. Det er jo selvfølgelig ikke hyggelig å planlegge for et brudd når man står på terskelen til et liv sammen. Men det er jo nettopp da man har godvilje til hverandre. KG er da full av innlegg fra de som ikke gjorde dette. Ikke vær naiv. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #8 Skrevet 10. september 2017 Jeg planlegger ikke å ikke leve sammen med ham. Forhåpentligvis blir det oss for alltid. Takk for gode råd. Tror jeg går for å dele lånet, og så ta opp mer lån til hytte seinere om det blir aktuelt. Anonymkode: eedd6...412
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #9 Skrevet 10. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg planlegger ikke å ikke leve sammen med ham. Forhåpentligvis blir det oss for alltid. Takk for gode råd. Tror jeg går for å dele lånet, og så ta opp mer lån til hytte seinere om det blir aktuelt. Anonymkode: eedd6...412 Hvorfor er det usansynlig at det blir dere da? Hvis det er så usansynlig ville jeg planlagt utfra et liv uten han. Anonymkode: 7c532...75c
Gjest Mass Skrevet 10. september 2017 #10 Skrevet 10. september 2017 4 timer siden, stan skrev: Joda, det er ulike måter å se det på. Men det sentrale her er å få på plass en samboerkontrakt. Det er jo noe man gjør fordi det utenkelige kan skje. Uten kontrakt er man avhengig den andres godvilje om det en gang blir et brudd. Det er jo selvfølgelig ikke hyggelig å planlegge for et brudd når man står på terskelen til et liv sammen. Men det er jo nettopp da man har godvilje til hverandre. KG er da full av innlegg fra de som ikke gjorde dette. Ikke vær naiv. Helt enig i dette. Viss man i tillegg har barn sammen, så kan en kontrakt som begge må forholde seg til også dempe evt konfliktsnivåer og forebygge andre konflikter siden man fortsatt måtte forholde seg til den andre videre.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #11 Skrevet 10. september 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan ville dere løst det med tanke på pengene jeg arver? Si at jeg vil kjøpe opp en del av huset så jeg har større egenandel? Spare pengene og spleise på hytte? Splitte felles huslån i to og betale ned på min del? Dette. Anonymkode: f5ceb...894
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #12 Skrevet 10. september 2017 Hva er verdien på hans andre bolig som leies ut i dag? Er det mulig å kjøpe seg inn der så dere evt har 50/50 der og står likt i.f.t salg av den boligen og evt senere hyttekjøp? Anonymkode: 510a6...0d3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #13 Skrevet 10. september 2017 Jeg hadde ikke tatt imot en eneste krone før jeg hadde fått orden på samboerkontrakt, gjensidig testament og snakket med en advokat. Anonymkode: 4a3c6...d3e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå