AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #1 Skrevet 10. september 2017 Er så redd for å ende opp med en psykopat, hvor lang tid tar det før man kan se at personen har psykopatiske trekk? Det kan sikker variere noen, men sånn ca? Er det snakk om uker, måneder eller år? Anonymkode: 50476...18e
WubWub Skrevet 10. september 2017 #2 Skrevet 10. september 2017 (endret) Når hen er trygg på at du er fanget i forholdet. Her er en sjekkliste med de røde flaggene ; En psykopat vil gerne dominere og kontrollere sine omgivelser. Psykopaten “tar scenen”. Han/hun virker meget sjarmerende og er ofte (i første omgang) god til å få kjæreste(r) og blir ofte likt En psykopat baksnakker gjerne andre En psykopat har overdrevne forestillinger om seg selv og fremtiden, som regel uten realisme Ingen empati med andre, særlig synest det i omgang med de psykopaten mener er “underordnede” og uten nytte En psykopat skaper splid mellom folk og er gjerne lystløgner. Typisk er at de blir tatt i løgn om ting som er åpenbart at de vil bli avslørt på. En psykopat har ofte uryddig økonomi fordi han/hun bruker mye penger på å flotte seg (gjerne dine) Han/hun har et stort behov for å oppfylle sien egne behov uten å bry seg om konsekvene. En psykopat har vanskelig for å tåle ting som gjør han/henne frustrert og kan ha lav agresjonsterskel. Noen kan også være voldelige. En psykopat mangler ansvarsfølelse og respekt for sosiale normer eller forpliktelser. En psykopat klarer ikke å være selvkritisk eller ta ansvar eller skyld for noe som går galt Regler gjelder for alle andre, det er ikke så farlig for psykopaten En psykopat mangler evner til at holde fast ved relasjoner over tid. Venner er flyktige. En psykopat er ute av stand til å føle skyld eller til å lære av sine erfaringer. De som havner i fengsel kan ikke “rehabiliteres”, men fortsetter i samme spor. Endret 10. september 2017 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #3 Skrevet 10. september 2017 Det tok nesten to år før jeg skjønte at jeg var samboer med en sosiopat. Også to år på å komme meg ut av det for han brøyt meg så ned. Anonymkode: e1dd2...1ac 1
WubWub Skrevet 10. september 2017 #4 Skrevet 10. september 2017 Disse artiklene kan være verdt å lese ; http://www.kk.no/helse/dette-kjennetegner-psykopaten/67777624 Ikke la deg lure av hans overfladiske sjarm. Det regnes at cirka én prosent av befolkningen er psykopater, noe som utgjør flere tusen nordmenn. Og flestparten av disse er menn (uæææ!). Selv om det ikke er så mange av dem, kan det være lurt å være obs på faresignalene, slik at du unngår å havne i psykopatens klør. Har du først havnet der kan det nemlig være vanskelig å komme seg fri. Mangel på empati er gjerne et typisk kjennetegn på en psykopat, og ifølge psykolog og fagdirektør hos Psykopaten.info, Dag Øyvind Engen Nilsen, er det den følelsesmessige empatien de mangler og ikke den kognitive. – Det er gjerne ikke noe galt med intelligensen til psykopaten, de kan kjenne igjen følelser når de ser dem, men de kan ikke kjenne på andres smerte, sier han til KK.no. – Om man ser noen falle og slå seg, så vil man ofte kunne kjenne den smerten selv, men denne mekanismen er altså koblet ut hos psykopaten, legger han til. Er både sjarmerende og manipulerende Gamle myter sier at ingen er så sjarmerende som djevelen selv, og også psykopaten er kjent for å vinne med sitt sjarmerende vesen når de vil. Selv om dette riktignok er snakk om en ganske så overfladisk sjarm. – Psykopaten kan gå ganske hardt ut med sjarmen og overøse deg med komplimenter. De kan være skamløse i bruken av sjarm for å bearbeide deg, for de har som regel en egen agenda, forteller han. http://www.psykopaten.info/2014/08/dater-du-en-psykopat-her-er-alle-kjennetegnene/#comment-12625 Fremstiller seg som kunnskapsrik I sosialt lag med andre er forløpet gjerne forutsigbart. De fremstår høflige og imøtekommende. Uttrykker smiger, beundring og begeistring for vedkommende – ofte for andre litt ubehagelig overdrevent. Psykopaten vil gjerne «tilhøre» eliten og bruker uttrykk og vendinger som tilsynelatende fremstiller vedkommende som kunnskapsrik og intelligent. Psykopaten er ekspert på å fremstille seg og sin bakgrunn som storartet og betydningsfull. Psykopaten vil aldri innrømme svakheter eller feil. Han/hun er i sine øyne suverent overlegen, suksessfull og gjerne beint frem genial sammenlignet med alle rundt seg. Psykopaten skryter så han tror det selv – «jeg er empatisk, intelligent, rik, lykkes med alt jeg foretar meg – og har jeg støtt på problemer, så er det andres feil.» – Dette til tross for at de som kjenner vedkommende vet at han/hun ikke har lykkes i jobb/forretninger, skole eller på noen som helst arena psykopaten har forlatt. (for å finne andre ofre.) Varseltegn Varsellampene bør gå på gult og over til rødt om du kjenner deg igjen i bare noen av disse beskrivelsene: (Vi refererer ofte til «han» selv om mye av dette også kan gjelde kvinner.) Første tegn du skal være oppmerksom på er når psykopaten tidlig legger all skyld på sine omgivelser for det som har gått feil i livet. Det er aldri hans eller hennes feil. Psykopaten vil aldri innrømme skyld, feilvurderinger, manglende kunnskaper eller annet som forklarer hvorfor det var noe som gikk galt. Det var alltid andres feil. Snakker han/hun om sin mor? Han eller hun har sannsynligvis ikke noe godt forhold til sin mor. Sine tidligere kjærester? De var det sannsynligvis alle noe feil med. Borderliner? Alkoholiker? Psykiske problemer? Dårlig mor? Psykopaten er veldig god til å stille diagnoser på de han/hun har hatt en “relasjon” til tidligere. Etter de første spennende stevnemøtene hvor psykopaten som vanlig er sjarmerende, oppmerksom, lyttende til deg – forteller deg hvor mye han eller hun beundrer deg – kanskje sendt deg hyggelige tekstmeldinger og blomster så kan hende det er noe i magefølelsen din som sier noe er galt. Er vedkommende unormalt ivrig? Insisterende? Vil han gifte seg med deg etter bare noen få stevnemøter? Blir du tidlig erklært som hans livs store kjærlighet? Vil han ha barn med deg med én gang? Er du bare hans med en gang? Er han uvanlig tidlig sjalu – om du så bare kaster et blikk på en annen mann? Sender han unormalt mange tekstmeldinger? Insisterer på å vite hvor du er og hva du holder på med? Still mange spørsmål En måte å avkle psykopaten er å stille mange spørsmål – grave i historiene tidlig. Hvilken skole ble du utdannet ved? Ble du uteksaminert? Hvilken stilling hadde du? Hvor lenge jobbet du der? Hva jobbet du med? Hva synest du om..? Psykopaten lyver og vrir seg unna, men desto mer detaljerte spørsmål du stiller – desto større sjanse har du for å avsløre vedkommende. Setter du psykopaten fast kan det tilsynelatende sjarmerende ytre forvandels brått til den sinte, forulempede, uforskammede – farlige – person du egentlig har foran deg. http://www.psykopaten.info/2015/05/har-du-en-narsissist-naer-deg/#comment-12659 Narsissisten er en nær slektning til psykopaten. Men det er forskjeller. Sitter du igjen alene med skyldfølelse, skam, frykt, fortvilelse, angst, søvnproblemer, sosial angst og kanskje ruser deg etter å ha hatt et forhold til en narsissist? Du er dessverre ikke alene og tiden det tar å bli hel igjen etter å ha blitt tygget og spyttet ut av en narsissistisk mishandler, er individuelt. Her skal du få noen ledetråder på hva du har blitt utsatt for og hvorfor det er viktig å plukke deg selv opp igjen etter denne erfaringen. Det er nemlig håp! Narsissistens sirkel av mishandling er viktig å forstå, fordi den aldri tar slutt. En narsissist vil bruke samme oppskrift på offer etter offer til de ikke klarer å lure flere eller brenner seg selv ut og sitter alene selv. Har narsissisten for eksempel dyttet barn/familie/venner foran seg for å få deg i nettet, vil de gjøre det samme med neste offer. De kan endre masken de bruker og måten de nærmer seg et nytt offer, for husk de vil fange deg ved å speile deg, men deres metode vil alltid følge et mønster. Mishandlingens sirkel Smiger – manipulering – speiling/etterligning – Love bombing/overøse med «kjærlighet» – suge deg for energi – bruke/misbruke for egen vinnings skyld – frykte avhengighet – føle skam – føle misunnelse – projisere – skylde på – bryte ned – hate – spre rykter om – knekke – kaste – starte på nytt, med nytt offer eller deg om igjen. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 10. september 2017 #5 Skrevet 10. september 2017 Vel, et av trekkene er overveldende sjarm og hjelpsomhet som innledning til forholdet. Psykopaten ønsker at du skal falle for han/henne og legger arbeid i akkurat dette.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #6 Skrevet 10. september 2017 Et tips: provoser personen Anonymkode: 9da2a...060 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #7 Skrevet 10. september 2017 For min del tok det ca 6 mnd før ting begynte å vise seg i det små hos han og enda nesten 4 år før jeg kom meg ut. Startet med styggere ord, slag i fylla, eskalerte til vold edru, voldtekter og ekstrem psykisk mishandling. Han har narsisistiak personlighetsforstyrrelse, han fikk diagnosen etter jeg ble fri. Anonymkode: 16eef...a20 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #8 Skrevet 10. september 2017 En ekte psykopat blir aldri avslørt. Dessuten er diagnosen psykopati borte. Anonymkode: 7fca1...6d2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #9 Skrevet 10. september 2017 Det er ikke så mange ekte psykopater, hvert fall ikke i såpass stor grad at risikoen er stor. Finnes mange sosiopater, narsissister.. Tok meg tre år å skjønne puslespillet med eksen. Anonymkode: 687a2...988
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #10 Skrevet 10. september 2017 Det er ca 10 000 psykopater i Norge. Men 100 000 personer med psykopatiske trekk visstnok. I begge kategorier er de fleste menn. Sjansen for å møte personer med psykopatiske trekk er dermed ganske stor. Men de er sjelden så beregnede og manipulerende som psykopater. Så du merker det fort. Lampen bør blinke med engang en persons handlinger er overveiende egoistisk motivert. Anonymkode: eb499...ac3
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #11 Skrevet 10. september 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Et tips: provoser personen Anonymkode: 9da2a...060 På hvilken måte og hva skal det være godt for? Anonymkode: 1d617...5c5
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #12 Skrevet 10. september 2017 det var som å lese om eksen min. jeg hadde ikke noe mistanke men 11 timer siden, WubWub skrev: Når hen er trygg på at du er fanget i forholdet. Her er en sjekkliste med de røde flaggene ; En psykopat vil gerne dominere og kontrollere sine omgivelser. Psykopaten “tar scenen”. Han/hun virker meget sjarmerende og er ofte (i første omgang) god til å få kjæreste(r) og blir ofte likt En psykopat baksnakker gjerne andre En psykopat har overdrevne forestillinger om seg selv og fremtiden, som regel uten realisme Ingen empati med andre, særlig synest det i omgang med de psykopaten mener er “underordnede” og uten nytte En psykopat skaper splid mellom folk og er gjerne lystløgner. Typisk er at de blir tatt i løgn om ting som er åpenbart at de vil bli avslørt på. En psykopat har ofte uryddig økonomi fordi han/hun bruker mye penger på å flotte seg (gjerne dine) Han/hun har et stort behov for å oppfylle sien egne behov uten å bry seg om konsekvene. En psykopat har vanskelig for å tåle ting som gjør han/henne frustrert og kan ha lav agresjonsterskel. Noen kan også være voldelige. En psykopat mangler ansvarsfølelse og respekt for sosiale normer eller forpliktelser. En psykopat klarer ikke å være selvkritisk eller ta ansvar eller skyld for noe som går galt Regler gjelder for alle andre, det er ikke så farlig for psykopaten En psykopat mangler evner til at holde fast ved relasjoner over tid. Venner er flyktige. En psykopat er ute av stand til å føle skyld eller til å lære av sine erfaringer. De som havner i fengsel kan ikke “rehabiliteres”, men fortsetter i samme spor. det var som å lese om eksen min, jeg hadde aldri tenkt tanke på at han kanskje kunne være det men nå etter jeg leste dette ble ting litt mer klart på en måte. skummelt rett og slett Anonymkode: 5cfbd...d23
WubWub Skrevet 10. september 2017 #13 Skrevet 10. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: det var som å lese om eksen min. jeg hadde ikke noe mistanke men det var som å lese om eksen min, jeg hadde aldri tenkt tanke på at han kanskje kunne være det men nå etter jeg leste dette ble ting litt mer klart på en måte. skummelt rett og slett Anonymkode: 5cfbd...d23 Ja det er skummelt å tenke på at slike mennesker ferdes blant oss og vi vet ikke engang hvem de er før det er for sent *grøss* Ekkelt å tenke på. De er mestere i forkledning, mange fremstår faktisk som mer normale enn normalen. Hiding in plain sight!
VoodooChild Skrevet 10. september 2017 #14 Skrevet 10. september 2017 Tok ca. 6 mnd før han begynte å oppføre seg sykelig sjalu og kontrollerende. Så ble det værre og værre i 6 mnd til før jeg heldigvis klarte å komme meg bort fra han.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #15 Skrevet 11. september 2017 Det tok ca 6-12 mnd før jeg merket at han var sykelig sjalu, manipulerende, kontrollerende og egoistisk. Det blir bare værre med tiden. jeg prøver fremdeles å komme meg unna han.. Anonymkode: 33f5e...0ea
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #16 Skrevet 11. september 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: En ekte psykopat blir aldri avslørt. Dessuten er diagnosen psykopati borte. Anonymkode: 7fca1...6d2 Begrepet psykopati brukes i flere fagmiljø, selv om det ikke er en diagnose lenger. Fagbokforlaget ga for et år siden ut en ny bok som heter Psykopati. Den henvender seg til "studenter og fagfolk innenfor psykologi, psykiatri, kriminologi, jus, sosialt arbeid og kriminalomsorgen". Jeg lurer litt på hva du legger i begrepet "ekte psykopat", da alt jeg har lest tyder på at mange av de som blir utsatt for slik oppførsel (ser at noen steder knyttes psykopati opp mot adferd - mer enn diagnoser) godt kan gjennomskue at det er noe alvorlig galt. Selv om de kan få ofrene til å lure på egen virkelighetsoppfatning, eller de overbeviser alle andre til å tro at det er ofrene som er manipulerende eller "gale". Anonymkode: 8c9bb...1de 1
WubWub Skrevet 11. september 2017 #17 Skrevet 11. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Begrepet psykopati brukes i flere fagmiljø, selv om det ikke er en diagnose lenger. Fagbokforlaget ga for et år siden ut en ny bok som heter Psykopati. Den henvender seg til "studenter og fagfolk innenfor psykologi, psykiatri, kriminologi, jus, sosialt arbeid og kriminalomsorgen". Jeg lurer litt på hva du legger i begrepet "ekte psykopat", da alt jeg har lest tyder på at mange av de som blir utsatt for slik oppførsel (ser at noen steder knyttes psykopati opp mot adferd - mer enn diagnoser) godt kan gjennomskue at det er noe alvorlig galt. Selv om de kan få ofrene til å lure på egen virkelighetsoppfatning, eller de overbeviser alle andre til å tro at det er ofrene som er manipulerende eller "gale". Anonymkode: 8c9bb...1de Enig i dette. Om man aldri blir avslørt som psykopat så betyr det rett og slett bare at vedkommende ikke er psykopat. Om hen oppfører seg som alle andre så oppfyller hen heller ikke kriteriene for diagnosen. https://no.wikipedia.org/wiki/Dyssosial_personlighetsforstyrrelse Dyssosial personlighetsforstyrrelse eller antisosial personlighetsforstyrrelse betegner en tilstand med avvikende adferd, tanker og følelser. Dyssosial personlighetsforstyrrelse har gjennom mange år vært et sentralt tema innenfor psykologi. Det er uenighet om hvorvidt terapi har en effekt på pasienter med personlighetsforstyrrelsen. Dyssosial personlighetsforstyrrelse blir antatt å være en kronisk lidelse, og blir karakterisert ved sosialt uansvarlig, eksplosiv og manglende samvittighetsfull atferd. Manipulasjon, bedrageri og problemer med å knytte mellommenneskelige relasjoner går også igjen i denne pasientgruppen. Det er anslått at personlighetsforstyrrelsen forekommer hos 2 til 4 prosent av menn, og 0.5 til 1 prosent hos kvinner. Personer med lidelsen har ofte hatt en livslang historie med antisosial atferd, og en fellesnevner synes å være problematisk oppvekst med lite tilfredsstillende familiære relasjoner. 80 prosent av pasientene anslås å være i fengsel (Black, Baumgard & Bell, 1995)[1] Pasientgruppen består av individer som er spesielt vanskelig å håndtere, og søken etter en effektiv behandling, både på et medisinsk og psykologisk plan, har vist seg å være en utfordring (Davidson & Tyrer, 1996). [2] Mennesker som fyller kriteriene til en dyssosial personlighetsforstyrrelse er med sine væremåter ofte til stor belastning for sine nære omgivelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå