AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #1 Skrevet 10. september 2017 En venninne av meg har fortalt at en bekjent av oss vil anmelde meg annonymt til barnevernet som en hevn. Jeg vet ikke hva dama holder i mot meg, men har hørt at hun er i stand til å gjøre slike ting bare for å skape drama og splittelse. Nå lurer jeg på hvilke konsekvenser dette kan få for familien min om dette er noe hun kommer til å gjennomføre. Vi er ikke redde for BV, og har ikke noe å skjule, men vi synes jo ikke det vil være noe særlig situasjon å komme i. Noen som vet hva som skjer når BV får bekymringsmeldinger, og da gjerne annonyme? Anonymkode: 93435...1f7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #2 Skrevet 10. september 2017 Alle bekymringsmeldinger til bv skal vurderes, både med hold i påstandene og hva eller hvordan man skal reagere. De fleste meldinger ender opp i en undersøkelsessak. Det du da kan ende opp med er et papir på at du er skikket som forelder, noe som ikke er allemannseie. Se positivt på dette, særlig dersom du har orden på både deg, barn og hjemmet deres. Anonymkode: d2729...f8a 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #3 Skrevet 10. september 2017 Nå er det vel bare å vente på at et par høylytte brukere benytter muligheten til å skrive om sin forakt for og mistro mot barnevernet, og forsøker å skremme TS. Barnevernet har en uke på seg etter at meldingen er kommet inn, til å vurdere om den skal følges opp. Etter det kan du forvente at de tar kontakt, og at de vil undersøke. Hvor mye/hvordan de undersøker, kan variere. Jeg forstår godt at det er ubehagelig å tenke på, men det er ikke så dramatisk, og det er viktig å huske at de har kompetanse til å gjennomskue det relativt raskt, dersom det kun er en form for hevn. Men det er jo en god ting, at de undersøker. I de tilfellene man hører om, hvor noen påstår at en "100% falsk bekymringsmelding på grunn av hevn" nærmest ender med omsorgsovertagelse, så er ikke dette en systematisk konspirasjon, men det kan hende at det ikke var en falsk bekymringsmelding likevel. Eventuelt at det var omsorgssvikt eller behov for veiledning/tiltak hos familien, uansett om den som meldte hadde dårlige intensjoner. Anonymkode: bcd77...965 2
Gjest NotNaomi Skrevet 10. september 2017 #4 Skrevet 10. september 2017 Hvis noen melder til BV som hevn,så betyr det at de lyver på dere masse greier? Det er joni så fall lett for BV å gjennomskue ganske fort vil jeg tro. Men uansett. Om folk melder falskt til BV,så burde de fått bot. Akkurat som de som melder falsk voldtekt får straff. En bruker ressurser som trengs der det er behov,samt at en sverter og lager oppstyr for andre. Det må jo være åpenbart at det var gjort med dårlig hensikt når BV finner ut at ingenting stemmer når de undersøker saken.
Maleficenta Skrevet 10. september 2017 #5 Skrevet 10. september 2017 5 minutter siden, NotNaomi skrev: Hvis noen melder til BV som hevn,så betyr det at de lyver på dere masse greier? Det er joni så fall lett for BV å gjennomskue ganske fort vil jeg tro. Men uansett. Om folk melder falskt til BV,så burde de fått bot. Akkurat som de som melder falsk voldtekt får straff. En bruker ressurser som trengs der det er behov,samt at en sverter og lager oppstyr for andre. Det må jo være åpenbart at det var gjort med dårlig hensikt når BV finner ut at ingenting stemmer når de undersøker saken. Skjer dette ofte da?
Søgni Skrevet 10. september 2017 #6 Skrevet 10. september 2017 1 minutt siden, NotNaomi skrev: Hvis noen melder til BV som hevn,så betyr det at de lyver på dere masse greier? Det er joni så fall lett for BV å gjennomskue ganske fort vil jeg tro. Men uansett. Om folk melder falskt til BV,så burde de fått bot. Akkurat som de som melder falsk voldtekt får straff. En bruker ressurser som trengs der det er behov,samt at en sverter og lager oppstyr for andre. Det må jo være åpenbart at det var gjort med dårlig hensikt når BV finner ut at ingenting stemmer når de undersøker saken. Men hvem ville turt å melde inn bekymring, dersom de risikerte bot eller straff, om det viste seg å ikke være hold i en bekymringsmelding? Husk også at mange i kraft av yrke og profesjon, har meldeplikt. Siden barnevernet, barn som vokser opp, og vi som samfunn, er avhengige av disse meldingene, så ville det ikke fungert overhodet, om det skulle kunne straffe seg. At man ikke trenger å være sikker på omsorgssvikt, at en magefølelse er nok, syns jeg er et godt og viktig prinsipp. Det er BVT som skal vurdere hva som stemmer. Alt i alt syns jeg dette ikke kan sammenlignes med tilfeller med falske voldtektsanklager overhodet. 3
Gjest NotNaomi Skrevet 10. september 2017 #7 Skrevet 10. september 2017 6 minutter siden, Maleficenta skrev: Skjer dette ofte da? Jeg tenkte også at det nok ikke gjør. Men fakta er at jeg vet ikke. Hører jo om tilfeller,og det er jo mye rart. Ser jo også her inne hva enkelte mener BV's ressurser skal brukes til. Når noen ber andre løpe til BV for en enkelt uoversiktlig episode,tror jeg likevel at det kan finnes flere enn vi kan tro og forstå. Det er virkelig noen vesener blant oss som er så dumme at fe kan bli,i verste fall,farlige.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #8 Skrevet 10. september 2017 Jeg har hatt hjemmebesøk, og det var faktisk veldig trivelig. En helt normal dame kom hit og oppførte seg helt normalt, slik at vi kunne oppføre oss normalt. Anonymkode: 95df0...257 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #9 Skrevet 10. september 2017 Jeg er faktisk litt bekymret for dette selv. Er i en arvestrid nå med noen i familien som jeg tror har psykopatiske/ veldig manipulative trekk. Hin har allerede truet meg med politianmeldelse for et forhold som overhodet ikke er straffbart, og som jeg i seg selv ikke frykter. Men jeg ser hva hin er i stand til å gjøre dersom jeg ikke trekker meg fra arvestriden, og jeg nesten forventer at neste trekk fra hins side er anmeldelse til barnevernet. Imidlertid bor vi på hver vår kant av landet. Er det sånn at barnevernet tar i betraktning at melderen bor på et helt annet sted enn de som blir meldt inn? Anonymkode: d885d...04b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #10 Skrevet 10. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er faktisk litt bekymret for dette selv. Er i en arvestrid nå med noen i familien som jeg tror har psykopatiske/ veldig manipulative trekk. Hin har allerede truet meg med politianmeldelse for et forhold som overhodet ikke er straffbart, og som jeg i seg selv ikke frykter. Men jeg ser hva hin er i stand til å gjøre dersom jeg ikke trekker meg fra arvestriden, og jeg nesten forventer at neste trekk fra hins side er anmeldelse til barnevernet. Imidlertid bor vi på hver vår kant av landet. Er det sånn at barnevernet tar i betraktning at melderen bor på et helt annet sted enn de som blir meldt inn? Anonymkode: d885d...04b Om han melder anonymt har jo ikke bv forutsetninger for å vite hvor melder bor.. Anonymkode: 2c975...c82 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #11 Skrevet 10. september 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om han melder anonymt har jo ikke bv forutsetninger for å vite hvor melder bor.. Anonymkode: 2c975...c82 Hvordan melder man anonymt? Ringer man eller skriver brev? Anonymkode: d885d...04b
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #12 Skrevet 10. september 2017 Fant svar selv her...https://www.bufdir.no/Barnevern/Melde_fra_til_barnevernet/Melde_fra_til_barnevernet__privatperson/ Bekymringsmeldingen krever ganske detaljert redegjørelse for bla. hva melderen har observert/ hva barnet har fortalt hin. Videre kreves beskrivelse av ens egen relasjon til barnet. Mennesket jeg er bekymret for har altså verken forutsetninger til å observere eller snakke med barna, siden hin bor på annen kant av landet. Tror jeg ikke trenger å stresse med dette mer Anonymkode: d885d...04b
stan Skrevet 10. september 2017 #13 Skrevet 10. september 2017 Jeg har blitt meldt til barnevernet tre ganger av eksen. Bare for å skape uro. Første gangen var jeg allerede i tett kontakt med barnevernet fordi dem var bekymret for for felles barn og samværet med eksen. Så både den og den neste ble jeg bare informert om. Siste gang var det meldt anonymt og om et annet barn jeg har. Da var de nødt til å behandle det. Men selv om anklagen inneholdt mye løgn og merkelige ting, beskrev den ikke noen ting jeg hadde gjort som er galt. Blant annet flere faktiske feil om barnehagen,og tjenesteforsømmelse. Barnevernet hadde et møte med oss, snakket med barnehagen og så var saken over. Som TS beskriver fikk vi et papir på at de ikke hadde funnet noe, tvert imot ble beskrevet som positiv familie. Bortsett fra å være masse bortkastet tid og offentlige ressurser, kan jeg ikke si det gjorde meg mye. Jeg anmeldte det selvsagt, men det er jo lite politiet kan gjøre når det er anonymt. Men jeg informerte eksen om at vi hadde gode bevis (løgn) , men at vi ikke gadd gjøre noe med det nå. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #14 Skrevet 10. september 2017 9 minutter siden, stan skrev: Jeg har blitt meldt til barnevernet tre ganger av eksen. Bare for å skape uro. Første gangen var jeg allerede i tett kontakt med barnevernet fordi dem var bekymret for for felles barn og samværet med eksen. Så både den og den neste ble jeg bare informert om. Siste gang var det meldt anonymt og om et annet barn jeg har. Da var de nødt til å behandle det. Men selv om anklagen inneholdt mye løgn og merkelige ting, beskrev den ikke noen ting jeg hadde gjort som er galt. Blant annet flere faktiske feil om barnehagen,og tjenesteforsømmelse. Barnevernet hadde et møte med oss, snakket med barnehagen og så var saken over. Som TS beskriver fikk vi et papir på at de ikke hadde funnet noe, tvert imot ble beskrevet som positiv familie. Bortsett fra å være masse bortkastet tid og offentlige ressurser, kan jeg ikke si det gjorde meg mye. Jeg anmeldte det selvsagt, men det er jo lite politiet kan gjøre når det er anonymt. Men jeg informerte eksen om at vi hadde gode bevis (løgn) , men at vi ikke gadd gjøre noe med det nå. Hm, takk for svar! Hvis man kommer med motanmeldelse til politiet, er det for trakassering da? Anonymkode: d885d...04b
stan Skrevet 10. september 2017 #15 Skrevet 10. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hm, takk for svar! Hvis man kommer med motanmeldelse til politiet, er det for trakassering da? Anonymkode: d885d...04b Ja, og for falskt vitnesbyrd tror jeg politiet kalte det. Barnehagen sjekket også med sin juridiske avdeling. Siden påstandene om dem var mye grovere enn de om meg. Men det er vanskelig å gjøre noe når vi ikke har bevis. Men om det på et eller annet tidspunkt dukker opp bevis så kanskje. Hun har det med å skryte av å ha gjort slike ting. 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #16 Skrevet 10. september 2017 12 hours ago, AnonymBruker said: En venninne av meg har fortalt at en bekjent av oss vil anmelde meg annonymt til barnevernet som en hevn. Anonymkode: 93435...1f7 Du blir ikke anmeldt, det blir eventuelt sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Hvis det ikke er noen grunn til bekymring, finner barnevernet vanligvis ut det ganske raskt. Anonymkode: 5de3c...7cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå