Gå til innhold

ja til vin i butikkene!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg er for vin i butikken, tror neppe det blir flere alkoholmisbrukere av denne grunn, og så mye enklere det blir... man fryktet også det verste når rusbrusen kom, at ja da får man de fjortiser få fylla oftere enn før....men hva har skjedd? jo interessen for rusbrus har dabbet av! jeg tror dette har mer med mote å gjøre jeg..... og tenk så enkelt en fredagskveld, dra ned på rimi å kjøpe en hvitvin f.eks til kyllingmiddagen man skal ha, eller en lørdag: kjøpe ei flaske rødvin til vorspielet hos venninna...*sukk* jeg tror og h åper vi får vin i butikkhyllene snart........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nettopp argumenta for å halde denne type varer på Vinmonopolet. Du skrive det sjølv: Lettare tilgang = auka bruk.

Auka bruk gir ei auke i dei negative sidene ved alkoholbruk. Difor bør ein avgrene tilgange til skadlege varer.

Gjest Lady76 ikke innl.
Skrevet
jeg er for vin i butikken' date=' tror neppe det blir flere alkoholmisbrukere av denne grunn, og så mye enklere det blir... man fryktet også det verste når rusbrusen kom, at ja da får man de fjortiser få fylla oftere enn før....men hva har skjedd? jo interessen for rusbrus har dabbet av! jeg tror dette har mer med mote å gjøre jeg..... og tenk så enkelt en fredagskveld, dra ned på rimi å kjøpe en hvitvin f.eks til kyllingmiddagen man skal ha, eller en lørdag: kjøpe ei flaske rødvin til vorspielet hos venninna...*sukk* jeg tror og h åper vi får vin i butikkhyllene snart........[/quote']

enig. man får alltid tak i uansett. men typisk norge å ha såmye regler for alt. :tunge1:

Skrevet

Kan godt ha Vinmonopolet, men da må det være åpent så lenge at det går ann å rekke det etter jobb.

Gjest Anonymous
Skrevet

Eg vil gjerne behalde vinmonopolet. Eller... dvs... eg vil gjerne ha vin i spesiaiserte butikkar. Litt konkurranse hadde ikkje skada, men då i spesielle vinbutikker, ikkje på daglegvarebutikkar. Eg fryktar dårlegare utval dersom vi får vin i butikkhyllene.

Skrevet
Nettopp argumenta for å halde denne type varer på Vinmonopolet. Du skrive det sjølv: Lettare tilgang = auka bruk.  

Auka bruk gir ei auke i dei negative sidene ved alkoholbruk. Difor bør ein avgrene tilgange til skadlege varer.

Helvete heller! Nå er så lei av de argumentene der. Om noen er dumme nok til å drikke seg ihjel så skal vel ikke det gå ut over meg!? Ja jeg veit.. jeg er en kynisk jævel. Jeg driter i om halve norge dauer så lenge jeg får billig øl lett tilgjengelig.

Skrevet

i andre europeiske land som selger brennevin og vin i butikkene, er det så jævlig mange flere alkoholikere der enn i norge da?

Gjest Anonymous
Skrevet
i andre europeiske land som selger brennevin og vin i butikkene' date=' er det så jævlig mange flere alkoholikere der enn i norge da?[/quote']

Ja.

Antall alkoholskader er også større.

Skrevet

Ja jeg er for vin i butikker. Polet må gjerne være som det er, men syns det kunne vært greit å få kjøpt ei flaske vin en gang iblant på butikken ja.

Det ble jo litt enklere da butikkene begynte å selge øl igjen - måtte jo på polet ei stund for å få kjøpt øl og......

Når det kommer til stykket har mange land en helt annen drikkekultur enn Norge.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror nok at det kanskje i begynnelsen vil bli kjøpt mere vin o.l. pga. at mange ikke går på polet idag fordi det ikke ligger så enkelt til. Men jeg tror ikke at misbruket vil øke. Jeg tror også at kjøp av smuglersprit vil fortsette i samme nivå som i dag fordi at prisene ikke nødvendigvis vil bli billigere om vinen kommer i butikken.

Nordmenn har ikke kultur for å nyte alkoholen, det har vært forbundet med å bælme innpå og nærmest flatfyll. Det har vel noe med at alkohol har vært å regne som en nesten døddsynd å regne og derfor har blitt plassert i Vinmonopol o.l. Nå har det heldigvis blitt mere vanlig å kose seg med en flaske vin, og folk begynner å få et mere naturlig forhold til alkohol. Men selvfølgelig vil det alltid finnes sjeler som ikke takler alkohol, men de vil også være i stand til å skaffe seg alkohol uansett hvor vanskelig tilgjengelig alkoholen er.

Før i min ungdoms bygd så fikk vi ikke kjøpt en og en flaske øl i helgene, men vi kunne godt få kjøpe en hel kasse?! Så da ble det kjøpt en hel kasse og det ble drukket opp, i stedet for at man kunne kose seg med den ene kassen.

På enkelte steder som lå enda mere avgrenset til kunne man levere bestillingslister med hva man ønsket av alkohol, og så ble det sendt med båten senere. Og siden det sto navn og sådant på listene så hendte det at enkelte fikk brev fra edruskapsnemnden med informasjon om alkoholisme o.l. Da kjøpte man heller hjemmebrent.

Skrevet

Jeg ser gjerne at vinmonopolet fortsetter. Jeg tror at dersom man skal kunne få kjøpt vin i vanlige butikker, vil det gå ut over kvaliteten. Vinmonopolet tar ikke inn hva som helst, og man er sikker på kvaliteten på varen når man handler der. Jeg opplever også at de som jobber på polet faktisk kan jobben sin, og vet hva de snakker om når du ber om hjelp. Jeg tror dette ville bli så som så med dersom dagligvarebutikkene skal ha vin i sitt sortiment. Jeg mener, de som jobber i butikk i dag er for det meste tidligere husmødre og skoleungdom....

Nix - la polet bestå.

Og det ER faktisk flere alkoholskader blant folk i de landene hvor det drikkes jevnere.

Skrevet

Ikke for å være belærende, eller noe slikt altså, men for meg er det å si at man ikke tror at økt tilgjengelighet fører til økt forbruk, og dermed mer alkoholskader, er det samme som å si at man ikke tror at jorden er rund.

Myndighetene holder ikke vina borte fra butikken fordi de tror at det fører til mer alkoholskader, de vet det!

All nasjonal og internasjonal forskning viser at alkoholpolitiske virkemidler som avgifter, aldersgrenser, vinmonopol og promillegrenser bidrar til å begrense skadevirkningene av alkohol.

Det er sannheten. Lik det eller ei!

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, det er på høy tid med vin i butikkene.

Det har det vært svært lenge nå. Tiden er over-over moden.

For å si det enkelt: folk er ikke dumme lengre.

Slik de var før?

Skrevet
Ja, det er på høy tid med vin i butikkene.

Det har det vært svært lenge nå. Tiden er over-over moden.

For å si det enkelt: folk er ikke dumme lengre.

Slik de var før?

Dumme lengre? Er folk dumme fordi de godtar et monopol på alkohol?

Så lenge det er et bevist faktum at økt tilgjengelighet vil gi økt forbruk/misbruk og dertil hørende skader, så vil jeg heller si at folk er dumme som ikke godtar dette...

Jeg skjønner at folk uten alkoholproblemer gjerne skulle hatt vin i butikken, og at folk MED alkoholproblemer i enda større grad vil ønske det samme, men alkoholrelaterte sykehuskøer her i landet sier vel sitt også, eller...?

Og som jeg nevnte; jeg er glad for polet og deres ekspertise på varene. Jeg ville ikke vært dem foruten. For meg er vinmonopolet et kvalitetsapparat.

Gjest Anonymous
Skrevet

Detter noe av det somskjer hvis vin kommer i butikk:

Vin blir dyrere, vinmonopolet har en ekstrem lav fortjeneste på varerne,

Ekstremt dårlig utvalg , er du heldig kansje det blir 1/50 del av det utvalget som er i vinmonopolet nå.

Favoritt vinen din må du kansje kjøre veldig mange mil for å få, for det vil ikke være mulig å bestille den.

Kunnskapen, servicen og utdannelsen som de annsatte i vinmonopolet har er det ingen tingen som slår

Skrevet

8)

Jeg er stygt redd for at gjest har rett i mye her.

Om det blir dyrere vet jeg ikke men at utvalget må bli adskillig dårligere kan det ikke være noen tvil om. Og hva med den ekspertisen som nå er på polet?

Synes heller at vi skal få vinmonopol i alle kommuner og da selvbetjente, og med en godt skolert stab lik den vi har her jeg bor.

Storfornøyd med dem alle.

Gjest Anonymous
Skrevet

Til alle dere som bruker argumentet om at økt tilgang er fy-fy av hensyn til misbrukerne:

Hva sier dere om verdens helseproblem FEDME: skal sjokolade og fett selges på monopol fordi enkelte mennesker overspier og kan dø av det?

Ja til vin i alle butikker og storkiosker.

Gjest Anonymous
Skrevet
8)  

Jeg er stygt redd for at gjest har rett i mye her.

Om det blir dyrere vet jeg ikke men at utvalget må bli adskillig dårligere kan det ikke være noen tvil om. Og hva med den ekspertisen som nå er på polet?

Synes heller at vi skal få  vinmonopol i alle kommuner og da selvbetjente, og med en godt skolert stab lik den vi har her jeg bor.

Storfornøyd med dem alle.

Utvalget blir jo ikke dårligere når flere får lov til å selge vinflasker. Snarere tvert i mot: forhandlerne vil skaffe vin som vi, kundene, spør etter.

Vi får faktisk det vi vil ha, så lenge vi etterspør det.

Derfor holder ikke det argumentet. Det gjør heller ikke argumentet om at man ikke bør selge fordi noen kan misbruke. Isåfall skulle myndighetene være mer konsekvente og la dette gjelde andre misbruker-produkter også.

Vi behøver da ikke en "Nanny", gjør vi vel?

Skrevet

Utvalget i hver enkelt butikk må nødvendigvis bli dårligere enn det et helt vinmonopol kan ha i sine hyller, eller hva??

Og at de vil ta inn det folk spør etter kan vel så være dersom det er mange nok som spør etter den samme vinen. Men vil du få hjelp til å velge en vin som kan passe til viltgryta di dersom du ikke selv vet hva slags vin som passer til denne typen mat? Eller hvilken vin du skal velge til blåskimmelosten din? Tenk deg hyllene på polet - kontra noen få hyllemeter på REMA, hvor tror du at du har størst sjanse til å få akkurat den vinen du trenger? Og at flere butikker betyr bedre utvalg? Kanskje, hvis de tar inn forskjellig fra butikk til butikk og hvis du er motivert for å kjøre fra butikk til butikk på leting, istedetfor å kunne gå inn i ett utsalg og få det du trenger der.

Jeg håper ALDRI at butikkene får konsesjon til å selge vin. ALDRI!!! Og jeg tenker overhodet ikke på forbruket/misbruket til andre - jeg tenker på tilbudet til meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...