Gå til innhold

Vinterkulda - hva lønner seg? Varmepumpe, peis eller ovner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå står vinteren for tur og vi lurer på hva vi skal velge for å holde på varmen i huset og ikke blakke oss for strømpenger. 

Hva velger vi? Panelovner? Varmepumpe eller peis? Hva gir billigst strømregning? Hva holder best på varmen? 

Anonymkode: 3a054...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags planløsning er det?  Er det mye åpent er varmepumpe effektivt, og kanskje med vedfyring i tillegg. Panel ovner på soverom hvis nødvendig. Da tenker jeg at dere ikke har vannbåren varme og gulvvarme fra før. 

Anonymkode: 3db56...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har varmepumpe og klarer oss fint med den. På ekstra kalde dager fyrer vi i peisen også, men det er snakk om kanskje 10 dager av vintersesongen. Jeg har panelovn på soverommet, men det er fordi jeg må ha 20 grader der inne for å ikke fryse. Hva som holder på varmen best kommer jo an på hvor godt huset er isolert, ikke varmekilden. Det er vel ganske åpenbart at peis gir billigst strømregning siden ved ikke går på strøm :fnise: Når det kommer til panelovner vs varmepumpe gir selvsagt varmepumpe den billigste strømregningen

Anonymkode: 690b3...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvor i landet du bor. Er det sprengkulde, -15-20 og oppover, vil ikke varmepumpe være det beste alternativet.

Selv bor jeg i et sted hvor vi har milde vintre og da gjerne bare noen få minusgrader. Her brukes varmepumpe som eneste oppvarming, i tillegg til varmekabler i gang og bad. Ovnen brukes kun for kosen sin skyld, ikke fordi vi har det for kaldt.

Anonymkode: ed9b9...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å vite da jeg ikke vet hvordan hus dere har og hvor i landet dere bor så jeg kan bare svare kra egen erfaring. Jeg bor på Østlandet hvor det kan være skikkelig kaldt over en lengre tid, vi har begvarme og fyrer i peisen/vedovn når det er skikkelig kaldt, gjerne under 25-30 minus. Bor dere på en plass hvor ved er lett å få tak i ville jeg nok satset på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har bare VP med balansert ventilasjon (varmegjenvinning). Duger 99% av tiden.

Anonymkode: 48fb1...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på klimaet du bor i, og planløsningen på huset ditt. 

Er det veldig kaldt, er ikke varmepumpe noe tess. 

Er det lett å spre varmen i huset ditt, altså det er åpent mellom etasjer, og du har ikke dører lukket hele tiden, er varmepumpe et godt alternativ om klimaet er mildt. 

Peis er ikke spesielt effektivt, om du da tenker typisk "åpen peis". Vedovn kan være veldig effektivt om du har god sirkulasjon i huset. 

Vi bor i Bergen hvor det ikke er noe særlig kaldt, og vi har ganske åpen løsning i huset. Vi har en luft-til-luft varmepumpe i underetasjen, som gir grunnvarme til hele huset. I tillegg har vi panelovner vi supplerer med om det er behov for det (noe det sjelden er). Vi har også en vedovn, men det er mest for kosten sin skyld (og om vi har vært vekkreist og det er skikkelig guffent - vedovnen gjør det varmt i støvo FORT!)

Anonymkode: aa15a...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestlandet her: Bruker kun gulvvarme på badet og ovn i stua. Varmet holder 28-35 grader om morgenen, den varmen slipper vi ut i huset mens vi fyrer opp. Går på jobb osv ca 30 minutter senere, da legger jeg i lårtjukke vedkubber ved lavt trekk. De er det litt glør igjen når jeg kommer hjem fra sekstimersdagen min. Legger i litt til og huset er varmt til vi legger oss.

Anonymkode: f5642...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vestlandet her: Bruker kun gulvvarme på badet og ovn i stua. Varmet holder 28-35 grader om morgenen, den varmen slipper vi ut i huset mens vi fyrer opp. Går på jobb osv ca 30 minutter senere, da legger jeg i lårtjukke vedkubber ved lavt trekk. De er det litt glør igjen når jeg kommer hjem fra sekstimersdagen min. Legger i litt til og huset er varmt til vi legger oss.

Å hærlighet....du må aldri glemme å ha trekken på fullt noen gang!! Da har du pipebrann! Har du ikke lært å fyre korrekt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor litt nord på Vestlandet. Huset vårt er fra 1930-tallet, delvis etterisolert, 2 etasjer pluss loft og kjeller. Vi har varmepumpe, og det holder for oss. Vi har 19-21 grader inne. Har vedovn som vi bruker på de kaldeste dagene. På soverommene er det sjelden over 10 grader om vinteren.

Anonymkode: 26f05...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det bli under 20- om vinteren. Vi har varmepumpe men fyrer med ved i tilleg på de kaldeste dagene. Syns det er så kos med fyr i peisen å så det er jo et pluss 😜 Vi har et lite hus på ett plan så er ikke mye vi må varme opp

Anonymkode: 9cf08...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2017 den 10.58, AnonymBruker skrev:

Kommer litt an på hvor i landet du bor. Er det sprengkulde, -15-20 og oppover, vil ikke varmepumpe være det beste alternativet.

Anonymkode: ed9b9...abd

Eller nedover.

Anonymkode: 7d608...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, tdm900 skrev:

Å hærlighet....du må aldri glemme å ha trekken på fullt noen gang!! Da har du pipebrann! Har du ikke lært å fyre korrekt?

Beklager at jeg spør så dumt, men kan du forklare litt? Nei, pappa lærte meg aldri å fyre mtp på trekk, kun med å få fyr. 

Vi har noe lukket løsning og bruker varmepumpe, varme på gulvet på bad og gang. Vi har peis, men blir kun fyrt opp .. når jeg tør (haha!), ellers har vi en 1000kwh ovn som holder underetasjen/kontoret og vaskerom varmt. Det har ligget på jevnt rundt 2300kr i vinter. Aust-Agder, ved kyst. 

Mamma og pappa som bor mer innenlands i Bærum (i et lite kuldehøl altså) fyrer i en nyere peis og har panelovner i hovedetasjen og gulvvarme i første. De ligger også på rundt noe av det samme, men så har de et høyere forbruk på andre ting enn det vi har (tørketrummel, tv, ekstra frys etc) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, dillyduzit skrev:

Beklager at jeg spør så dumt, men kan du forklare litt? Nei, pappa lærte meg aldri å fyre mtp på trekk, kun med å få fyr. 

Vi har noe lukket løsning og bruker varmepumpe, varme på gulvet på bad og gang. Vi har peis, men blir kun fyrt opp .. når jeg tør (haha!), ellers har vi en 1000kwh ovn som holder underetasjen/kontoret og vaskerom varmt. Det har ligget på jevnt rundt 2300kr i vinter. Aust-Agder, ved kyst. 

Mamma og pappa som bor mer innenlands i Bærum (i et lite kuldehøl altså) fyrer i en nyere peis og har panelovner i hovedetasjen og gulvvarme i første. De ligger også på rundt noe av det samme, men så har de et høyere forbruk på andre ting enn det vi har (tørketrummel, tv, ekstra frys etc) 

Det fører til bekdannelse i pipa, det er det som tar fyr når det oppstår pipebrann. Bestefar gjorde samme når fyra i sin alt for store Jøtul ovn, dro igjen trekken når han holdt på å fyre seg ut av huset. Var flere ganger naboene sa ifra at det brenner i pipa. 

Det er utrolig mye uvitenhet ute å går når det gjelder å fyre korrekt!

Endret av tdm900
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sykt misunnelige på naboene våre som har bygd masseovn i sitt nye hus. De varmer opp hele huset med den, vannbåren varme og trenger å fyre i bare annen hver dag, hvis det ikke er sprengkaldt. 

Selv har vi to panelovner En nede i trappeoppgangen og en på kjøkkenplanet  og en vedovn oppe i stua. Det er nok i til å varme hele huset, vi fyrer bare i ovnen de kaldeste dagene huset ligger sørvendt med store vinduer og fanger det lille som kommer av innstråling. 

Anonymkode: beb9e...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 timer siden, tdm900 skrev:

Å herlighet...hva vet du om hvordan det ser ut her? :) Hadde nylig feieren på besøk, og som alle år sa han at det ser bra ut. Får ut en halv tilitersbøtte med sot etter ca 280 dager per år med mye fyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å herlighet...hva vet du om hvordan det ser ut her? :) Hadde nylig feieren på besøk, og som alle år sa han at det ser bra ut. Får ut en halv tilitersbøtte med sot etter ca 280 dager per år med mye fyring.

Det kalles dritflaks! At det ikke er mer. For å dra igjen trekken er det værste som kan gjøres

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ennå overhodet ikke interessert i hva jeg egentlig gjør, kommer bare med platte kjensgjerninger? Det er en fem år gammel ovn. Det går nesten ikke an å sote for mye med en moderne ovn; da slukner det heller fordi gassene roterer i brennkammeret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med varmepumpe, men har varmeovn på soverommet med en liten lunk på kvelden om døra er lukket til resten av huset. Trives med ca 17 grader på soverommet fordi jeg bruker det endel på kveld, men når jeg legger meg skrur jeg av varmeovnen og setter opp vinduet. Å fyre i peisen synes jeg er hyggelig når det er skikkelig kaldt, men da skrur jeg naturligvis av varmepumpa. 

Anonymkode: f1d1a...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...