AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #1 Skrevet 9. september 2017 Jeg kjenner et par som leier kommunal bolig og de ønsket råd fra meg om hvilke krav de kan stille ifm oppussing. De er lite ressurssterke og trenger hjelp. Boligen er gammel!! De har bodd der i 17 år og det er ikke pusset opp noe siden. Ikke malt engang. De er fuktskade og mugg i alle soverom og badet er eget kap. Mye vannskade der også. Det er jo helseskadelig med slike soverom. De vil ha boligen uansett pga omstendighetene og handikap. Skal sende Mail til kommunen om oppussing, men noe lov å vise til?! De kan umulig leve slik.. Anonymkode: bfdeb...f4f
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #2 Skrevet 10. september 2017 Leieboerforeningen skriver om mugg og fukt her. Om det ikke er hjelp å finne der kan dere kanskje forsøke å kontakte dem? Og om de ikke er medlemmer kan det kanskje være en ide. Prisen er 400,-/år, noe jeg vil tro de sparer inn raskt i en situasjon der de får behov for hjelp slik som her. Sånn ellers tenker jeg at det kan være lurt å kalle det utbedring av mangler/problemer e.l. i stedet for oppussing når dere kontakter kommunen. Ordet oppussing kan gi litt feil signaler, siden det også brukes om rent kosmetiske tiltak. Anonymkode: 0564d...c2e 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #3 Skrevet 10. september 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner et par som leier kommunal bolig og de ønsket råd fra meg om hvilke krav de kan stille ifm oppussing. De er lite ressurssterke og trenger hjelp. Boligen er gammel!! De har bodd der i 17 år og det er ikke pusset opp noe siden. Ikke malt engang. De er fuktskade og mugg i alle soverom og badet er eget kap. Mye vannskade der også. Det er jo helseskadelig med slike soverom. De vil ha boligen uansett pga omstendighetene og handikap. Skal sende Mail til kommunen om oppussing, men noe lov å vise til?! De kan umulig leve slik.. Anonymkode: bfdeb...f4f Leilighet med fukt og mugg er ikke egnet til beboelse. Ekstra helseskadelig er det å ligge og sove i fukt og mugg. Dette er de og pålagt å gi utleier beskjed om når de oppdager skader som forringer boligen og gjør boligen helseskadelig å oppholde seg i. De kan ikke kreve noe som helst av opp pussing, men de kan kreve en bolig som ikke er helseskadelig å bo i. Gir ikke leieboere beskjed om skader og skader får utvikle seg så kan de bli medskyldige i at skadeomfanget utvikler seg. Anonymkode: 20e11...f2d 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #4 Skrevet 10. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leilighet med fukt og mugg er ikke egnet til beboelse. Ekstra helseskadelig er det å ligge og sove i fukt og mugg. Dette er de og pålagt å gi utleier beskjed om når de oppdager skader som forringer boligen og gjør boligen helseskadelig å oppholde seg i. De kan ikke kreve noe som helst av opp pussing, men de kan kreve en bolig som ikke er helseskadelig å bo i. Gir ikke leieboere beskjed om skader og skader får utvikle seg så kan de bli medskyldige i at skadeomfanget utvikler seg. Anonymkode: 20e11...f2d Tenker det kan vært lurt å ta en snakk eller sende en mail til kommunelegen (hvis liten kommune) eller bydelsoverlegen (hvis de bor i Oslo). Påpek de mulig helseskadelige forholdene og spør om legen kan ta en uavhengig befaring. Anonymkode: 11061...b92
GauteS Skrevet 10. september 2017 #5 Skrevet 10. september 2017 17 hours ago, AnonymBruker said: De har bodd der i 17 år og det er ikke pusset opp noe siden. Ikke malt engang. Leietakerne har selv vedlikeholdsplikt, så der har de nok forsømt seg. Maling må riktignok huseier godkjenne. 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #6 Skrevet 11. september 2017 23 timer siden, GauteS skrev: Leietakerne har selv vedlikeholdsplikt, så der har de nok forsømt seg. Maling må riktignok huseier godkjenne. I kommunale boliger er som regel en del av kontrakten at leieboeren ikke har lov til å male ol. Selv. Anonymkode: 20e11...f2d 3
GauteS Skrevet 11. september 2017 #7 Skrevet 11. september 2017 16 minutes ago, AnonymBruker said: I kommunale boliger er som regel en del av kontrakten at leieboeren ikke har lov til å male ol. Selv. Mulig det er slik andre steder, men sånn er det ikke i min kommune. Der er det standard vilkår som gjelder.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #8 Skrevet 11. september 2017 Enig, ikke kall det oppussing, men manglende vedlikehold gjennom 17 år. Tror ikke det trengs legeattest i første omgang. Bare å sende noe skriftlig og beskrive tilstanden nå, og presisere at det ikke har vært gjort noe på alle disse årene. Spar skytset til senere. Btw så tenker jeg at ressurssvakhet ikke skal brukes mot dem mht "skulle sagt fra". Har inntrykk av at det er nettopp de som mangler ressurser som får leie kommunal bolig, og det vet de på boligkontoret også. Anonymkode: 1acfd...d13 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #9 Skrevet 11. september 2017 4 minutes ago, AnonymBruker said: Har inntrykk av at det er nettopp de som mangler ressurser som får leie kommunal bolig Og jeg har inntrykk av at desto mer uvitende man er, desto mer skråsikkert og nedlatende uttaler man seg på KG. Bare så vidt du vet det: Jeg leier kommunal bolig selv om jeg har 6½ universitetsutdannelse, eiendom og litt penger, samt er gjeldfri. Nei, jeg føler ikke at jeg mangler ressurser. Anonymkode: 5219d...97f
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #10 Skrevet 11. september 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Og jeg har inntrykk av at desto mer uvitende man er, desto mer skråsikkert og nedlatende uttaler man seg på KG. Bare så vidt du vet det: Jeg leier kommunal bolig selv om jeg har 6½ universitetsutdannelse, eiendom og litt penger, samt er gjeldfri. Nei, jeg føler ikke at jeg mangler ressurser. Anonymkode: 5219d...97f Da skulle du vel ikke hatt kommunal bolig. Anonymkode: 0d39a...d10 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #11 Skrevet 11. september 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Da skulle du vel ikke hatt kommunal bolig. Enda en ting er veldig trøttende med null som deltar på KG: evnen til å trekke slutninger uten grunnlagsdata. Jo, det en god grunn til at jeg leier av kommunen. De tilbød endog leiligheten ubedt. Anonymkode: 5219d...97f
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #12 Skrevet 11. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da skulle du vel ikke hatt kommunal bolig. Anonymkode: 0d39a...d10 Ansatte i kommunen får som regel tilbud om kommunal bolig hvis de må flytte til et nytt sted for å få jobben. I hvert fall er det slik i min kommune. Husleia er lav de to første årene, men så justeres den til markedsleie. Anonymkode: 9997d...f86
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2023 #13 Skrevet 6. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 11.9.2017 den 18.14): Og jeg har inntrykk av at desto mer uvitende man er, desto mer skråsikkert og nedlatende uttaler man seg på KG. Bare så vidt du vet det: Jeg leier kommunal bolig selv om jeg har 6½ universitetsutdannelse, eiendom og litt penger, samt er gjeldfri. Nei, jeg føler ikke at jeg mangler ressurser. Anonymkode: 5219d...97f Det virker som om dette paret, er ressurssvake. Men jeg bor også i kommunal bolig. Det er forskjellige ressurser hos beboere i disse boligene. Og det ser ut til at dette er tilfelle, her. 🙂 Anonymkode: 03379...014
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå