Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et par i midten av 20-årene som vurderer å kjøpe bolig som krever oppussing. Denne boligen er ca 50 minutter fra der vi jobber. Vi har også et felles barn på 3 år. Jeg jobber fullt i en typisk 8-16 jobb, fri hver helg. Mens han jobber turnus natt 75%, 3-4 vakter i uken i snitt. Lønnsmessig ligger vi sånn ca likt, jeg har utbetalt kanskje 1500-2000 ekstra etter skatt.  Vi gifter oss om 4 måneder. 

Saken er den at han mener det er rettferdig at han da vil måtte få høyere eierandel, da han vil komme til å bruke sin fritid på oppussing (siden han har flere fridager i uken). Mens jeg mener det blir feil da jeg bidrar også til fellesskapet ved å være på jobb. Ettermiddager og helger vil jeg også måtte bruke tid på oppussing eller andre oppgaver i hjemmet/husholdningen. Det hadde selvsagt vært noe annet om jeg kun brukte denne tiden på meg selv og mine interesser. Hvem tenker egentlig riktig? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på hvor mye oppussing det er snakk om, i tillegg til at det kommer an på hvor mye  mer enn han du tar deg av barnet og andre felles interesser. F. eks. hvis du i dag gjør mye mer husarbeid enn han, vil jeg si at det ikke er rettferdig slik han tenker. Hvis dere deler alt likt, vil jeg si at hans tankegang kan være rettferdig, men dog litt merkelig hvis det ikke er snakk om totalrenovering

Anonymkode: f0cd1...40b

Skrevet

Lik eierandel er det rimelige her. Inntekten er nesten lik, men du tjener litt mer enn han. Han har mer fritid enn du har, det er opp til han om han vil bruke den ekstra fritiden på oppussing eller andre ting. Og du kommer også til å bidra til oppussing, enten ved at du direkte deltar selv eller ved at du tar deg av barn og husarbeid og på den måten frigjør hans tid så han får pusset opp. 

Denne mangelen på raushet ville bekymret meg hos en mann jeg hadde tenkt å gifte meg med. 

• Liker 6
Skrevet

Hvis han sin tankegang skulle gi noe mening for meg så måtte det betydd at han var sykt effektiv og sammtidig leverte kvalitet i oppussingen, altså han vet eksagt hva han driver med og har gjerne planlagt en fremgangsmåte i hodet som gjør at resultatet er bra og blir utført innenfor rimelighetens tid. 

Jeg syns likevel at siden dere har såpass lik økonomi at dere skal gå inn 50% hver. Han kan jo notere ned timene han bruker på oppussing og annet hus relatert arbeid, så kan du gjøre det samme. Da kan dere sammenligne timene jevnlig så kan eventuellt den part som har færre timer gjøre noe for å veie opp. Personlig tror jeg dere kommer til å havne ganske likt ut da han puser opp og du kanskje lager mat og gjør andre ting som er viktig, men det er kun min mening. 

• Liker 3
Skrevet

Bodde selv i et restaureringsprosjekt som tok ca 10 år. Mannen er håndverker og jobbet mye på huset i tillegg til 100% jobb. Jeg jobbet selv 100% og bidro med det jeg kunne av arbeid hjemme. Da vi fikk barn ble det mindre jeg kunne jobbe på huset, men mange dager og netter gikk likevel fortsatt med til sparkling, maling og legging av parkett fra min side, selv om han gjorde grunnarbeidet. Jeg gjorde da ALT av husarbeid i et hjem preget av ekstra mye støv og skitt grunnet oppussingsarbeider. Jeg laget alt av mat og tok meg av all oppfølgning av barna i.f.t barnehage, skole og fritidsaktiviteter. Ingen av oss hadde særlig fri til tross for at arbeidsfordelingen ble fordelt på ulike oppgaver. Oppussing er slitsomt, men det er også alt som følger med i form av eneansvar for husarbeid og annet. Skjønner virkelig ikke hvordan han har klart å klekke ut tanken om at HAN skal ha større eierandel enn deg? Det er faktisk du som drar inn mest penger i familiekassa, men du er da ikke så idiot at du krever større egenandel av den grunn? Tror faktisk jeg hadde avventet et ekteskap med en fyr som har såpass hinsides oppfattelse av virkeligheten og åpenbart ikke ser verdiskapningen i det arbeidet du investerer i både huset og familien. Beklager, men han virker jo som en komplett dust!

Anonymkode: ebb5b...3c1

• Liker 6
Skrevet

Ble litt nysgjerrig på om han har kommet med forslag til hva han mener vil være rettferdig fordeling av eierandelene i deres tilfelle? Og er det enebolig, tomannsbolig, rekkehus eller leilighet det er snakk om? Og hvor mye oppussingsarbeider ser dere for dere som han selv skal stå for?

Skrevet

Det er sånn ca det samme som å si at siden du har tilbragt mest tid med barnet (i magen+mammapermisjon) så er ungen mest din..

Altså. Er du sikker på at du vil kjøpe hus med han her? Likt eller ingenting. Han setter en prislapp på TID. Rar fyr ass.

Skrevet

Sikker på at han er noe å gifte seg med? Virker som han planlegger skilsmissen før dere er gift.

Anonymkode: 81e9a...b73

• Liker 2
Skrevet

Meget spesiell mann du har funnet deg. Sikkert mange her inne som blir misunnelig på at du får låst ham i ekteskapets lenker... :)

Dette hørtes veldig rart ut. Eierandel bør etter min mening være 50/50 som hovedregel med mindre det er svært skjevt innskudd / nedbetaling av kjøpesum. I et parforhold er det jo ulike ting man bruker tid på - og at han bruker litt mer tid på å pusse opp kompenseres jo mest sannsynlig av mye annet du gjør som gavner dere / felles barn. 

For å være helt ærlig virker det som han "planlegger" at dette tar slutt - og ønsker å sikre seg en bedre deal.

• Liker 2
Skrevet

Han kommer til å bruke mye tid på oppussing, og trolig mindre tid på å vaske, lage middag, tørke støv osv. Og da kommer vel du til å måtte gjøre dette mer enn han gjør mens han pusser opp? Å renovere hus og rengjøre hus er begge oppgaver som må til for at dere skal trives i hjemmet, men ingen av oppgavene fører til større eierandel i hjemmet. De er begge viktige, og må til så 50/50 er det som er rettferdig.

Dessuten er det mye du også kan gjøre som inngår i renoveringen; sparkle, male, pusse vegger, rengjøre vegger før maling, og som du selv sier kommer jo du til å bruke fritiden din til å hjelpe til. 

Syns virkelig ikke du skal la deg overtale til å la han få mest eierandel...

• Liker 2
Skrevet

Hvor ble det av TS?

Skrevet

Tja, da syntes jeg du skal kreve høyere eierandel enn han, for du har vel tatt størstedelen av jobben med barnet deres da hun var baby. Et barn er et felles prosjekt, og du har kanskje ammet, noe som er tidkrevende. Lager du oftere middag og tar en større del av klesvask og husarbeid også? Enda større eierandel til deg! Og hvis du må passe barn og gjøre husarbeid mens han pusser opp så bør eierandelen din økes enda mer! 

:ironi: 

Anonymkode: 81a95...c7f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...