AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #1 Skrevet 9. september 2017 Greia er at jeg hr 2 melketenner i underkjeven som snart må skiftes ut tror jeg, forrige tannlegetime som var for 1 år siden viste at røttene fortsatt var like fine ( jeg er må 36 år), men i det siste så har tannkjøttet rundt disse to tennene trekt seg skikkelig ned, man ser godt forskjellen der og rundt de andre tennene. Jeg mangler forøvrig 3 jeksler som jeg aldri hr fått. Er det riktig at folketrygden ikke dekker noen utgifter til behandling pr dags dato? Hvordan er prosessen med å få nye tenner? Hvor lang tid må det gå mellom trekking og innsetting av nye? Er det tann på stift/skrutann som må settes inn? Må det opererers inn en titaniumplate? Trenger jeg sykemelding i noen dager ifm behandlingen? Setter stor pris på svar:) Gjerne også fra andre med samme problem som meg:) Anonymkode: a9fc3...20e
ForestRun Skrevet 9. september 2017 #2 Skrevet 9. september 2017 Er det vanlig å ha melketenner som voksen? 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #3 Skrevet 9. september 2017 Vanlig er det vel ikke, men hvis det ikke sitter tenner under melketennene, så blir melketennene værende inntil de til slutt løsner. Jeg hørt engang at man kan få dekket utgifter til å erstatte melketenner (hvis man altså ikke har varige tenner under melketennene), men vet ikke om det er slik. Uansett må tannlege sende inn søknads/anbefalingsskjema til NAV elns. Dra til tannlegen og få en vurdering. Anonymkode: e4ee4...577
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #4 Skrevet 9. september 2017 Dette er så spesielt at tannlegen må kunne svare deg. Du må jo ha fått noen informasjon i løpet av årene? Anonymkode: e927f...eec
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #5 Skrevet 9. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er så spesielt at tannlegen må kunne svare deg. Du må jo ha fått noen informasjon i løpet av årene? Anonymkode: e927f...eec Frem til 2014 fikk man behandlingen dekt, det siste jeg hørte i fjor var at de ikke dekker noe som helst. Det er en slags genfeil da som også er arvelig. Det ligget ingen "voksentenner" under. Har ikke fått noe spesiell info heller annet enn at jeg må trekke de i 30-årene for da begynner røttene å bli ødelagte. Det er ikke helt uvanlig å ha melketenner i voksen alder. Anonymkode: a9fc3...20e
Live88 Skrevet 9. september 2017 #6 Skrevet 9. september 2017 Er det en sjelden diagnose? Isåfall burde du sjekke sjeldne medisinske tilstander-listene og se om du får noe eller alt dekket! Bare google smt a så kommer det opp😊
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #7 Skrevet 9. september 2017 Du har da ikke melketenner i en alder av 36?!? Anonymkode: 7836a...d53
livmor Skrevet 10. september 2017 #8 Skrevet 10. september 2017 (endret) Tannagenesi (manglende tannanlegg) er slett ikke uvanlig. Refusjonsordningen for dette er betydelig redusert de siste årene, men avhengig av hvilke tenner, og hvor mange tenner, det gjelder, så kan det hende du kvalifiserer til refusjon. Sjekk med tannlegen din, TS! Har selv et manglende tannanlegg. Melketanna mi holdt stand til jeg var 34, men da begynte røttene å bli såpass dårlige at den trengte utskiftning. Tannlegen min anbefalte implantat. Dette er grusomt dyrt (jeg betalte 30 000,-). Det er også mulig å sette inn en bro, men det anbefales ikke som førstevalg ettersom man må skade tennene på begge sider av tannagenesien for å feste broen. Bro er et betydelig billigere valg enn implantat, men allikevel havner prisen på en del tusenlapper. PS: dersom du har, eller skal ha, barn, gi beskjed om at du har tannagenesi første gang barnet er hos tannlegen! Dette er en arvelig tilstand, og tannlegen vil sjekke om alle tannanlegg er til stede. Dersom ikke alle er der, vil det ha betydning for hvordan de velger å behandle eventuelle hull eller andre skader i melketennene. Endret 10. september 2017 av livmor Korrigerte feil bruk av begrep. 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #9 Skrevet 10. september 2017 32 minutes ago, livmor said: Tannlegen min anbefalte implantat (tann på stift). Bra innlegg, bare en liten rettelse: du fikk implantat. Tann på stift (eller stiftkrone) er aktuelt hvis den synlige delen av tanna er ødelagt av tannråte eller slag, men rota fremdeles står igjen i kjeven. Anonymkode: e008a...7eb
livmor Skrevet 10. september 2017 #10 Skrevet 10. september 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra innlegg, bare en liten rettelse: du fikk implantat. Tann på stift (eller stiftkrone) er aktuelt hvis den synlige delen av tanna er ødelagt av tannråte eller slag, men rota fremdeles står igjen i kjeven. Anonymkode: e008a...7eb Ah, takk for rettelse!
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #11 Skrevet 10. september 2017 Jeg må ha to tenner og det vil koste meg 60000kr😩 Har tre jeksler som jeg aldri har fått og de klarer jeg meg font uten, men kam ikke klare meg med to åpne gap der jeg har melketennene nå. Anonymkode: a9fc3...20e
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #12 Skrevet 10. september 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vanlig er det vel ikke, men hvis det ikke sitter tenner under melketennene, så blir melketennene værende inntil de til slutt løsner. Jeg hørt engang at man kan få dekket utgifter til å erstatte melketenner (hvis man altså ikke har varige tenner under melketennene), men vet ikke om det er slik. Uansett må tannlege sende inn søknads/anbefalingsskjema til NAV elns. Dra til tannlegen og få en vurdering. Anonymkode: e4ee4...577 Det regelverket er avsluttet til stor protest fra tannleger og pasienter. Nå må dette betales selv. 11 timer siden, Live88 skrev: Er det en sjelden diagnose? Isåfall burde du sjekke sjeldne medisinske tilstander-listene og se om du får noe eller alt dekket! Bare google smt a så kommer det opp😊 Skjeldne diagnoser innebærer at noen ytterst få har diagnosen. Denne typen genfeil er ikke så skjelden. Les og lær. Anonymkode: d8eb1...8bf
Papirfly Skrevet 10. september 2017 #13 Skrevet 10. september 2017 Tråden er ryddet for avsporinger og oppfordring til å unngå helsehjelp. Papirfly, mod.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #14 Skrevet 10. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg må ha to tenner og det vil koste meg 60000kr😩 Har tre jeksler som jeg aldri har fått og de klarer jeg meg font uten, men kam ikke klare meg med to åpne gap der jeg har melketennene nå. Anonymkode: a9fc3...20e Hvus du mangler fire eller flere premolarer for du dekket store deler av kostnaden. Jeg har også en melketann igjen, og mangler flere andre tenner som aldri vokste ut. Ta en tur til spesialisttannlege for en vurdering Anonymkode: 36d31...8bb
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #15 Skrevet 10. september 2017 5 timer siden, livmor skrev: Tannagenesi (manglende tannanlegg) er slett ikke uvanlig. Refusjonsordningen for dette er betydelig redusert de siste årene, men avhengig av hvilke tenner, og hvor mange tenner, det gjelder, så kan det hende du kvalifiserer til refusjon. Sjekk med tannlegen din, TS! Har selv et manglende tannanlegg. Melketanna mi holdt stand til jeg var 34, men da begynte røttene å bli såpass dårlige at den trengte utskiftning. Tannlegen min anbefalte implantat. Dette er grusomt dyrt (jeg betalte 30 000,-). Det er også mulig å sette inn en bro, men det anbefales ikke som førstevalg ettersom man må skade tennene på begge sider av tannagenesien for å feste broen. Bro er et betydelig billigere valg enn implantat, men allikevel havner prisen på en del tusenlapper. PS: dersom du har, eller skal ha, barn, gi beskjed om at du har tannagenesi første gang barnet er hos tannlegen! Dette er en arvelig tilstand, og tannlegen vil sjekke om alle tannanlegg er til stede. Dersom ikke alle er der, vil det ha betydning for hvordan de velger å behandle eventuelle hull eller andre skader i melketennene. Dette var nytt for meg. Jeg visste ikke en gang at dette hadde et navn, men vet at jeg selv manglet anlegg for 4 jeksler og at dette ble oppdaget da jeg var barn. Har selv barn nå, så skal si i fra til tannlegen når barnet mitt skal til første kontroll der. I mitt tilfelle ble tannproblemet løst ved at melketennene der hvor jeg manglet anlegg for jeksler ble trukket da jeg var barn, og jeg fikk tannregulering som regulerte bort hullene. I voksen alder fikk jeg visdomstenner, så kjenner i grunn ikke noe til at jeg mangler noen tenner. Anonymkode: 63e59...3ad
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #16 Skrevet 10. september 2017 Et spørsmål: Dersom dette er arvelig og et barn viser seg å ha manglende anlegg for tenner. Er implantat noe som kan bli dekket via gratis tannlege for de under 18, dersom melketennene da trekkes og implantat settes inn? Eller er dette noe man uansett må betale selv? For i så fall må vi begynne å spare nå Anonymkode: 63e59...3ad
livmor Skrevet 10. september 2017 #17 Skrevet 10. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Et spørsmål: Dersom dette er arvelig og et barn viser seg å ha manglende anlegg for tenner. Er implantat noe som kan bli dekket via gratis tannlege for de under 18, dersom melketennene da trekkes og implantat settes inn? Eller er dette noe man uansett må betale selv? For i så fall må vi begynne å spare nå Anonymkode: 63e59...3ad Jeg bør kanskje vokte meg for å svare på dette siden jeg ikke faktisk vet svaret, men jeg vil tippe at det ikke settes inn implantat på barn. Aktuell behandling så tidlig vil nok være som en bruker over beskriver; at tennene trekkes og mellomrommet reguleres så mye som mulig. Implantatet festes i kjevebeinet, og det gjøres nok ikke før man er helt ferdig utvokst. Visdomstennene må nok også avklares og eventuelt trekkes da disse kan ha stor påvirkning på tannstillingen for øvrig. Ta det opp med tannlegen så snart som mulig, så kan dere diskutere de mulighetene som finnes:-) Vil forresten legge til at tannlegespesialisten jeg var hos hadde ordninger for avbetaling. Vil tro det er ganske vanlig, utgifter i denne størrelsen gjør jo tross alt et ganske stor innhugg for veldig mange.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #18 Skrevet 10. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Et spørsmål: Dersom dette er arvelig og et barn viser seg å ha manglende anlegg for tenner. Er implantat noe som kan bli dekket via gratis tannlege for de under 18, dersom melketennene da trekkes og implantat settes inn? Eller er dette noe man uansett må betale selv? For i så fall må vi begynne å spare nå Anonymkode: 63e59...3ad Jeg mangler en 2årsjeksel, og fikk satt inn implantat da jeg var 17. 75% av dette ble dekket av folketrygden, fordi det ble startet mens jeg ennå var under 18. 75% gjaldt også kontroll etter at jeg fylte 18, fordi det var en del av inngrepet som ble startet før. Hadde jeg ventet til etter at jeg fylte 18 ville foreldrene mine vært nødt til å betale alt. Det er mulig man er nødt til å vente hvis man ikke er helt utvokst, men det vet jeg ikke så mye om. Det hører også med til historien at den egentlige planen var å trekke tanna og regulere sammen hullet. Nabotanna måtte bare komme helt opp først, så jeg skulle få ny time et år senere. Tiden gikk, mamma purret og to år senere får jeg komme til tannlegen for å ta bilder og avstøpning, med ny time igjen etter sommerferien. Får da beskjed om at jeg i en alder av nesten 15 har skjelettet til en 18-åring, altså for utvokst for den slags regulering (Og ekstremt heldig som ikke er papirløs flyktning). Melketanna var da alt for liten, uten rot og vond å tygge med, noe som hadde medvirket til kjeveproblemer. Implantat var da eneste mulighet, hvis man ser bort i fra å trekke melketanna og la det være et hull. Å sette inn implantat opplevde jeg som helt udramatisk, enklere enn å fjerne visdomstann. Først ble jeg dopet ned, så ble melketanna fjernet, en skrue satt ned i kjevebeinet og såret sydd. Etter dette var jeg litt borte pga bedøvelsen, men dagen etter dro jeg på lang fjelltur (anbefales egentlig ikke). Jeg måtte skylle med sånn vond munnskyll i noen uker. Når skruen var grodd fast satte de på en falsk tann, som ble skrudd på plass og så fylt med støp. I løpet av et par år grodde tannkjøttet pent opp rundt tanna og tunga mi sluttet å være borti hele tiden. Det er viktig at man ikke røyker eller snuser når man skal sette inn implantat, fordi det reduserer sannsynligheten for suksess fra nesten 100% til godt under 50%. Anonymkode: 5fa8c...cbd
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #19 Skrevet 11. september 2017 11 timer siden, livmor skrev: Jeg bør kanskje vokte meg for å svare på dette siden jeg ikke faktisk vet svaret, men jeg vil tippe at det ikke settes inn implantat på barn. Aktuell behandling så tidlig vil nok være som en bruker over beskriver; at tennene trekkes og mellomrommet reguleres så mye som mulig. Implantatet festes i kjevebeinet, og det gjøres nok ikke før man er helt ferdig utvokst. Visdomstennene må nok også avklares og eventuelt trekkes da disse kan ha stor påvirkning på tannstillingen for øvrig. Ta det opp med tannlegen så snart som mulig, så kan dere diskutere de mulighetene som finnes:-) Vil forresten legge til at tannlegespesialisten jeg var hos hadde ordninger for avbetaling. Vil tro det er ganske vanlig, utgifter i denne størrelsen gjør jo tross alt et ganske stor innhugg for veldig mange. Takk for svar Jeg tenkte egentlig mer på muligheten for å få dette gjort i 17-18-års alderen for å få det dekket, ikke at det ble gjort på barn. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mangler en 2årsjeksel, og fikk satt inn implantat da jeg var 17. 75% av dette ble dekket av folketrygden, fordi det ble startet mens jeg ennå var under 18. 75% gjaldt også kontroll etter at jeg fylte 18, fordi det var en del av inngrepet som ble startet før. Hadde jeg ventet til etter at jeg fylte 18 ville foreldrene mine vært nødt til å betale alt. Det er mulig man er nødt til å vente hvis man ikke er helt utvokst, men det vet jeg ikke så mye om. Det hører også med til historien at den egentlige planen var å trekke tanna og regulere sammen hullet. Nabotanna måtte bare komme helt opp først, så jeg skulle få ny time et år senere. Tiden gikk, mamma purret og to år senere får jeg komme til tannlegen for å ta bilder og avstøpning, med ny time igjen etter sommerferien. Får da beskjed om at jeg i en alder av nesten 15 har skjelettet til en 18-åring, altså for utvokst for den slags regulering (Og ekstremt heldig som ikke er papirløs flyktning). Melketanna var da alt for liten, uten rot og vond å tygge med, noe som hadde medvirket til kjeveproblemer. Implantat var da eneste mulighet, hvis man ser bort i fra å trekke melketanna og la det være et hull. Å sette inn implantat opplevde jeg som helt udramatisk, enklere enn å fjerne visdomstann. Først ble jeg dopet ned, så ble melketanna fjernet, en skrue satt ned i kjevebeinet og såret sydd. Etter dette var jeg litt borte pga bedøvelsen, men dagen etter dro jeg på lang fjelltur (anbefales egentlig ikke). Jeg måtte skylle med sånn vond munnskyll i noen uker. Når skruen var grodd fast satte de på en falsk tann, som ble skrudd på plass og så fylt med støp. I løpet av et par år grodde tannkjøttet pent opp rundt tanna og tunga mi sluttet å være borti hele tiden. Det er viktig at man ikke røyker eller snuser når man skal sette inn implantat, fordi det reduserer sannsynligheten for suksess fra nesten 100% til godt under 50%. Anonymkode: 5fa8c...cbd Så bra det løste seg for deg uten at du måtte dekke alt selv. Anonymkode: 63e59...3ad
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #20 Skrevet 16. september 2017 Jeg mangler tre tenner, alle jeksler. En ble trukket da jeg var yngre og ble ikke erstattet da tennene vokste seg til. En ble erstattet av en porselenstann (stift) i 2015. 50% ble dekket av folketrygden, da jeg var over grensen for hvor mange melketennener man må ha for å få det dekket (grensen var 3). Den siste melketannen står fortsatt. Jeg trengte ikke å søke om dekning eller noe, alt gikk automatisk hos tannlegen:) Anonymkode: 1e82f...c95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå