AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #1 Skrevet 9. september 2017 Noen ganger blir jeg usikker på hva jeg skal gjøre i enkelte situasjoner. Håper noen har noen gode knep 😊 - Når ungen har fått se litt ekstra på barnetv og blir sint for å ikke få se enda mer. Overse det eller fortelle at det ikke er greit og heller ikke ålreit for oss foreldre å gi litt ekstra dersom det ender i enda mer mas. - Når ungen ikke vil hjem fra Sfo fordi det koser seg så der. Overse det og begynne å hente ting, eller mase/bli irritert/si det ikke er greit, for å få med seg barnet. La barnet bestemme en gang eller to selv når vi skal gå og heller ende opp med å ikke rekke aktiviteter? - Generelt har ungen lett for å mase om enda mer når vi sier ting er slutt, særlig artige ting. Hvis vi kiler/har sisten/gjør andre gøyale ting som ikke har noe naturlig slutt slik som brettspill, og sier at nå er det nok så blir ungen ofte furten/lei seg. Hvordan gripe ann dette? Anonymkode: 3a3e6...878
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #2 Skrevet 9. september 2017 Både i barnetv situasjonen og henting på Sfo så reagerer ungen med sinne og svare surt at det vil ikke gå på bade eller vil ikke hjem. Andre ting blir det gjerne lei seg for. Anonymkode: 3a3e6...878
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #3 Skrevet 9. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen ganger blir jeg usikker på hva jeg skal gjøre i enkelte situasjoner. Håper noen har noen gode knep 😊 - Når ungen har fått se litt ekstra på barnetv og blir sint for å ikke få se enda mer. Overse det eller fortelle at det ikke er greit og heller ikke ålreit for oss foreldre å gi litt ekstra dersom det ender i enda mer mas. - Når ungen ikke vil hjem fra Sfo fordi det koser seg så der. Overse det og begynne å hente ting, eller mase/bli irritert/si det ikke er greit, for å få med seg barnet. La barnet bestemme en gang eller to selv når vi skal gå og heller ende opp med å ikke rekke aktiviteter? - Generelt har ungen lett for å mase om enda mer når vi sier ting er slutt, særlig artige ting. Hvis vi kiler/har sisten/gjør andre gøyale ting som ikke har noe naturlig slutt slik som brettspill, og sier at nå er det nok så blir ungen ofte furten/lei seg. Hvordan gripe ann dette? Anonymkode: 3a3e6...878 Barnehagelærer her. Jeg ville sagt at det er du som mor som bestemmer, og forklart som du skriver grunnen til at det og det må skje. Hvis du hele tiden lar være å sette grenser, gjør du både deg selv og barnet ditt en bjørnetjeneste ved at han er usikker på hvor grensa går. Du må ikke ha dårlig samvittighet for å lære barnet ditt rett og galt! Anonymkode: 367c7...88b 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #4 Skrevet 9. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både i barnetv situasjonen og henting på Sfo så reagerer ungen med sinne og svare surt at det vil ikke gå på bade eller vil ikke hjem. Andre ting blir det gjerne lei seg for. Anonymkode: 3a3e6...878 Hvis ungen blir lei seg for det du nevner som at morsomme aktiviteter sammen med deg og andre tar slutt, kan det hende at det rett og slett er fordi dere gir han litt lite oppmerksomhet. Du skriver jo at barnet er i SFO, kanskje jobber dere mye og er ikke så mange timer sammen med barnet i løpet av en dag. Kanskje det er mulig å sette av litt mer tid til lek og nærvær sammen som familie? Her tror jeg ihvertfall at jeg ville vært mer forsiktig med grensesetting, det virker mot sin hensikt å sette grenser for barnets følelser. - Hilsen barnehagelæreren igjen Anonymkode: 367c7...88b 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #5 Skrevet 9. september 2017 Har du sagt at barnet f.eks skal få se barne-tv så bør dere lage en avtale på forhånd om at denne gang er det tv titting i en halv time f.eks. Barnet må forholde seg til denne tiden, og det bør du si i fra klart og tydelig før, så h*n forstår. Ikke la h*n få viljen sin med mer tid. Har du sagt en tid, gjelder denne. Men selvsagt vær forsiktig med grensesetting. Ikke straff barnet om det ikke hører etter. Snakk rolig om avtalen som ble gjort - i ettertid. Anonymkode: 81483...2a8
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #6 Skrevet 9. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du sagt at barnet f.eks skal få se barne-tv så bør dere lage en avtale på forhånd om at denne gang er det tv titting i en halv time f.eks. Barnet må forholde seg til denne tiden, og det bør du si i fra klart og tydelig før, så h*n forstår. Ikke la h*n få viljen sin med mer tid. Har du sagt en tid, gjelder denne. Men selvsagt vær forsiktig med grensesetting. Ikke straff barnet om det ikke hører etter. Snakk rolig om avtalen som ble gjort - i ettertid. Anonymkode: 81483...2a8 Grensesetting er viktig i mange situasjoner så barnet forstår hva som er greit og ikke men er enig i at ikke straff trenger å være løsningen. Bare at man er tydelig og bestemt på dette. Anonymkode: 367c7...88b
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #7 Skrevet 9. september 2017 Vær tydelig i grensene, men ikke overforklar ting. Ikke diskuter med barnet (For eksempel ikke si at nå fikk han se ekstra på tv, men det er ikke moro å gi han ekstra tid når han blir sur. osv.. Bare vær enkel og klar. Her sier jeg aldri tid til barna lengre, for det blir bare mas, skal de få se noe ekstra på barnetv, så sier jeg heller at de får se tegneserien ferdig, så skrur vi av, og nå er det så inne at de ofte reiser seg opp og skrur av selv. (selv om minste ofte vil se litt til, og litt til.) Samme i hentesituasjon, de får gjøre seg ferdig innen rimelighetens grenser, så går vi. Mas etter det funker ikke. Anonymkode: 5af6e...483
Hactar Skrevet 9. september 2017 #8 Skrevet 9. september 2017 Jeg pleier å gi et forvarsel en liten stund før TV skal slås av. Noen ganger har det blitt mas og protester likevel, og da har vi sagt at han kan ikke få se på TV hvis det blir bråk når den skal slås av. Så har han fått han ny sjanse neste gang, og da har vi minnet ham på betingelsen før vi slår TV på og igjen før vi slår av. En gang ble det bråk likevel, og da sa vi nei neste gang det var aktuelt med TV og forklarte ham hvorfor. Så langt har det holdt med den ene gangen at han ikke fikk se TV. Prøver å gi forvarsel også ved henting i barnehagen, ved at jeg snakker med ham før jeg går og pakker sammen. Noen ganger stikker han av og løper og gjemmer seg når vi skal hjem, og da sier vi at han ikke kan få gå ut i gata hjemme hvis vi ikke kan stole på at han kommer når vi roper på ham. Samme opplegg som over, med ny sjanse neste dag, der vi snakker om hva vi forventer på forhånd. Har vel vært én ettermiddag han ikke fikk lov å gå ut fordi han løp fra meg da jeg skulle hente ham i barnehagen. Generelt så synes jeg det er helt greit at han sier og viser at han er misfornøyd med å avslutte noe gøy, og jeg kan godt vise forståelse for skuffelsen. Jeg setter likevel grensen ved mas, skriking og sabotasje. Da prøver jeg å finne en reaksjon som er mest mulig forståelig, som at jeg ikke orker å la ham se TV hvis han skal hyle og skrike når det er slutt, eller at jeg ikke tør å slippe ham ut alene når han har vist at han kan finne på å stikke av. Min gutt er nå slik skrudd sammen at han bare mååå sjekke om jeg virkelig mener det jeg sier, og det blir jo skikkelig rabalder de dagene jeg har måttet gjennomføre trusselen. Men heller rabalder en gang for alle, enn hyl og skrik etter TV og måtte løpe barnehagen rundt etter gutten hver dag. 2
Minlillesky Skrevet 10. september 2017 #9 Skrevet 10. september 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen ganger blir jeg usikker på hva jeg skal gjøre i enkelte situasjoner. Håper noen har noen gode knep 😊 - Når ungen har fått se litt ekstra på barnetv og blir sint for å ikke få se enda mer. Overse det eller fortelle at det ikke er greit og heller ikke ålreit for oss foreldre å gi litt ekstra dersom det ender i enda mer mas. - Når ungen ikke vil hjem fra Sfo fordi det koser seg så der. Overse det og begynne å hente ting, eller mase/bli irritert/si det ikke er greit, for å få med seg barnet. La barnet bestemme en gang eller to selv når vi skal gå og heller ende opp med å ikke rekke aktiviteter? - Generelt har ungen lett for å mase om enda mer når vi sier ting er slutt, særlig artige ting. Hvis vi kiler/har sisten/gjør andre gøyale ting som ikke har noe naturlig slutt slik som brettspill, og sier at nå er det nok så blir ungen ofte furten/lei seg. Hvordan gripe ann dette? Anonymkode: 3a3e6...878 Her gir jeg tidspunkt på hvor lenge hun kan se på barnetv/være på/spille på ipaden sin, før hun starter med det. For eksempel så får hun 15 min til å spille på ipaden sin, og når de 15 min er gått, må hun skru av og legge vekk ipaden på sin faste plass. Hvis hun ikke gjør det etter tiden er ute, så vet hun hva som skjer. Da tar jeg ipaden fra henne, legger den høyt opp og hun mister spilletid. Forklarer henne også hvorfor jeg gjør det. Sjeldent hun ikke hører etter. Når hun vet at hun har så og så mye tid å se på tv/spille på, så er det lettere å avslutte. Her om dagen ville ikke min datter hjem fra SFO, fordi det var veldig gøy der. Da inngikk vi en avtale om at hun kunne få leke litt til, mens jeg er inne og henter sekk og klær, men når jeg kommer ut igjen, da reiser vi. Det går alltid fint Det hender jo jeg blir stående og skravle litt med daglig leder i SFO, etter jeg kommer ut igjen, og da får hun litt ekstra leketid. Men ingen problem å få henne med meg hjem igjen. Hun henter sine egne ting til vanlig, men av og til er det ekstra gøy på SFO, og da synes jeg at et kompromiss er greit Kanskje barnet ditt trenger å vite på forhånd hvor lenge barnet kan se på tv osv. Du som mamma bestemmer jo, men av og til greit å inngå et kompromiss. Spesielt på SFO delen. Ta deg litt ekstra tid. La barnet leke og kose seg litt til, mens du henter tingene til barnet, men da må barnet komme med engang du er tilbake.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #10 Skrevet 10. september 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen ganger blir jeg usikker på hva jeg skal gjøre i enkelte situasjoner. Håper noen har noen gode knep 😊 - Når ungen har fått se litt ekstra på barnetv og blir sint for å ikke få se enda mer. Overse det eller fortelle at det ikke er greit og heller ikke ålreit for oss foreldre å gi litt ekstra dersom det ender i enda mer mas. - Når ungen ikke vil hjem fra Sfo fordi det koser seg så der. Overse det og begynne å hente ting, eller mase/bli irritert/si det ikke er greit, for å få med seg barnet. La barnet bestemme en gang eller to selv når vi skal gå og heller ende opp med å ikke rekke aktiviteter? - Generelt har ungen lett for å mase om enda mer når vi sier ting er slutt, særlig artige ting. Hvis vi kiler/har sisten/gjør andre gøyale ting som ikke har noe naturlig slutt slik som brettspill, og sier at nå er det nok så blir ungen ofte furten/lei seg. Hvordan gripe ann dette? Anonymkode: 3a3e6...878 Før barnet får se mer enn hva som var avtalt i utgangspunktet må dere bli enige om hvor lenge. Se ferdig episoden, se 15 minutter til osv. Nå er mitt barn yngre, men jeg pleier sette på en alarm på telefonen og sier at når alarmen ringer så slår vi av. Som regel går det greit, men blir han irritert så er det kort prosess med "jeg skjønner at du vil se mer, men vi ble enige om 15 minutter og nå er tiden ute så nå slår vi av og du kan heller få se mer i morgen". Om min ikke er klar for å gå hjem fra barnehagen pleier jeg si at jeg kan hente tingene i garderoben, hente lillesøsteren på sin avdeling og så komme tilbake for å hente ham. Da får han tid til å gjøre seg ferdig og vet at når jeg kommer tilbake så må vi gå. Er ytterst sjelden nå at det er noe tull rundt hentingen. De dagene vi har god tid lar jeg han vise meg hva han gjør, og lar ham fortelle om dagen sin og snakker med en ansatt før vi går. Har vi dårlig tid og MÅ rekke noe etter barnehagen blir det som det blir, men forklarer det for ham at vi må skynde oss fordi a og det er viktig at han blir med fordi b osv. Snakk om det på morgenen at når dere kommer for å hente på sfo kan dere ikke bruke lang tid fordi dere skal rekke fotball eller hva enn det er? Og selvfølgelig blir barn litt lei seg når man brått avslutter noe som er morsomt. Noen trenger mer tid på å avlutte aktiviteter enn andre og da må vi som foreldre gjøre så godt vi kan å legge til rette rundt det. Må kanskje bare prøve å få inn "åå, dette er skikkelig morsomt, men nå holder vi på så-så lenge før vi avslutter. Vær konsekvent, rolig og forståelsesfull. Forberede, forklare og planlegge så mye som mulig og la barnet delta slik at det føler en viss medbestemmelsesrett i hva som foregår. Anonymkode: abcf9...56a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #11 Skrevet 10. september 2017 Du må gi barnet en ramme det forstår, og så gjelder det å huske på det foreldre ofte glemmer: at barn innenfor de trygge rammene skal ha en alderstilpasset frihet. Med TV er saken ganske enkel: gi en tidsramme på forhånd. Feks 30 minutter eller ut et innslag, og så er avtalen at barnet selv slår av TV (deltagelse er viktig). Dette må dere selvsagt øve på, det kommer ikke over natten. Siden barnet er i skolealder bør dere også øve på å la barnet selv bestemme hvilket innslag h*n vil se, og feks droppe TV-tid noen dager i uken for å få se et godt likt lengre program en annen dag. Barn må lære å prioritere. I forhold til SFO så er det ikke urimelig av barnet å forlange å gjøre seg ferdig. Det gjør jo du også om du er midt i noe. Da har du to gode valg: gjøre en avtale om at barnet gjør seg ferdig raskt mens du henter noe eller når det vel og godt i 2. klasse forstår klokken: gjøre en avtale om at du henter til et fast tidspunkt (feks 16.15) Og at barnet innen det tidspunkt må ha rundet av leken. Barn er fullt i stand til å holde avtaler. Om barnet opplever at en lek eller aktivitet uten unntak tar slutt når andre enn det selv vil det, så er furtenhet helt naturlig. Om din partner forlangte å alltid bestemme når du skulle slutte å lese i boken din (og heller ikke sa fra før akkurat når du måtte slamre igjen boken) ville du også blitt furt. Barnet er i skolealder og både må og skal bestemme endel selv for å holde en god lærekurve. La derfor barnet jevnlig være med på å enes om sluttpunkt. Grensesetting er ikke å alltid bestemme, det er å sette grensene der de bør stå og så la ting flyte fritt innenfor grensene. Og: å gå i dialog med barnet om hvorvidt det nå er modent nok til at grensene flyttes. Anonymkode: e0127...ba6
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #12 Skrevet 10. september 2017 Tenkte på et lite tips ift Barne-TV titting; bli enige på forhånd om hva barnet har lyst å se på- gå igjennom tv-programmet - og sett på en nedtellings duppeditt på telefoner/ iPader etc... når klokka piper, er avtalen i boks og den minste kan selv reise seg og ta ansvar for å slå av avknappen på tv😊 Ingenmere føss eller mas. 2/3 ganger med mas og å neeeeiiiiaaaa. Så tror jeg den lille der er såpass automatisert at dete slå av TV når klokka piper, skal være overkommelig å få til 👍 Lykke til - ta en kamp omgangen og gjennomfør de😊 Gjerne med roS om hvor flink hun/han var som slo av tv'n når klokka peip🍬🍬🍬 Anonymkode: bfa05...b82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå