Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg studerer for tiden sykepleie (første semester) og stortrives med det, det er noe jeg har tenkt til å fortsette med. Jeg bor i en større by og trives helt OK her, men merker at jeg har et desperat behov for en miljøforandring, ikke pga. mangel på venner eller noe sånt, men bare fordi. Jeg klarer ikke helt å forklare det, men det er vel kanskje flere her inne som har sittet med samme følelsen på et eller annet tidspunkt i livet? Jeg er ikke et bymenneske, har aldri vært det og kommer nok aldri til å bli det, så å flytte til en annen by frister fint lite. Tanken på å flytte fra byen jeg har blitt så kjent med og glad i, hvor jeg har omtrent hele nettverket mitt, skremmer meg, men akkurat det velger jeg å ikke tenke på nå, når jeg ennå er helt i startfasen av "planleggingen".

Nå har jeg tilbragt en del tid i Sogn og Fjordane de siste to årene pga. diverse omstendigheter, og forelsket meg helt, og det er i dette fylket jeg det siste året har sett for meg å bo når jeg er ferdig utdannet, sett at jeg får jobb der. I Sogn og Fjordane har de jo sykepleierstudie i Førde, et med et godt rykte også, og selv om jeg jeg aldri har tilbragt tid akkurat der så er det dit jeg kan tenke meg å flytte dersom jeg gjennomfører denne idéen min. 

Men som sagt har jeg aldri tilbragt noe tid der, jeg aner ikke hvordan studentmiljøet er, jeg kjenner ingen der, jeg vet ikke hvordan det er med botilbud, aktivitetstilbud, uteliv, muligheter for en deltidsjobb ved siden av studiene (i og med at det er så mange sykepleierstudenter der går jeg ut ifra at det er mange om beinet på jobber i hjemmesykepleien og på sykehjem), osv. Er det noen som studerer/har studert i Førde og kan fortelle litt om hvordan det er? Setter stor pris på svar :) 

Anonymkode: ae58a...c62

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare second-hand information, men en venninne som studerte i Førde for noen år siden skrøt stedet opp i skyene, og trivdes veldig godt. 

Anonymkode: 89b1d...224

Gjest Ari Loys
Skrevet

Ikke gjør det. Det er kun narkiser, trygdede, blodkristne og harrytasser som bor der. Uten unntak. Men resten av Sogn og Fjordane er fint og fullt av fine folk.

Skrevet
2 minutter siden, Ari Loys skrev:

Ikke gjør det. Det er kun narkiser, trygdede, blodkristne og harrytasser som bor der. Uten unntak. Men resten av Sogn og Fjordane er fint og fullt av fine folk.

Nå får det være nok! Førde er et fantastisk sted og det samme gjelder de som bor der!

Anonymkode: 4ce82...d2a

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Ari Loys skrev:

Jeg vet at resten av Sogn og Fjordane er fint, og hadde jeg kunnet velge fritt hvor jeg ville bodd så hadde jeg valgt Sogndal eller Lærdal, men i Sogndal har dem bare vernepleie og i Lærdal har dem ingenting så vidt jeg vet, så Førde er eneste alternativ. Også er nå Florø verre enn Førde når det kommer til narkomane da, og jeg stortrives i Florø, så om det du sier stemmer (hvilket jeg tviler på for å være helt ærlig) så skal jeg nok klare meg uansett!

Skrevet

Glemmer å trykke på anonym-knappen hver bidige gang altså:fnise: Jaja, var nå ikke en spesielt sensitiv tråd da!

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, vscare skrev:

Jeg vet at resten av Sogn og Fjordane er fint, og hadde jeg kunnet velge fritt hvor jeg ville bodd så hadde jeg valgt Sogndal eller Lærdal, men i Sogndal har dem bare vernepleie og i Lærdal har dem ingenting så vidt jeg vet, så Førde er eneste alternativ. Også er nå Florø verre enn Førde når det kommer til narkomane da, og jeg stortrives i Florø, så om det du sier stemmer (hvilket jeg tviler på for å være helt ærlig) så skal jeg nok klare meg uansett!

Seriøst? Har budd i Florø i nokre år og har aldri opplevd narkomane:fnise: Bur aleine gjer eg òg. 

Anonymkode: 25161...0f7

Skrevet

Har ingen egen erfaring med Førde, men studerer selv i Sogndal, og har hørt at studentmiljøet er kjempe bra, og at de som studerer der trives veldig godt. Det er en del studenter fra førde som går ut her i helgene :)

Anonymkode: 1310c...810

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Har budd i Florø i nokre år og har aldri opplevd narkomane:fnise: Bur aleine gjer eg òg. 

Anonymkode: 25161...0f7

Bodde bare der i noen måneder jeg, men jeg opplevde plenty av dem:ler: Flott by uansett da, er kjempeglad i Florø, faktisk nok til at jeg halvveis vurderer å bo der og pendle til Førde dersom jeg gjennomfører idéen min!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ingen egen erfaring med Førde, men studerer selv i Sogndal, og har hørt at studentmiljøet er kjempe bra, og at de som studerer der trives veldig godt. Det er en del studenter fra førde som går ut her i helgene :)

Ja, jeg har flere venner og bekjentskaper som studerer eller har studert i Sogndal som bare har lovord å si, også har jeg vært der en del ganger, og jeg synes det er et helt nydelig sted! Bare synd at det kun er vernepleie der, noe som ikke appellerer 100% til meg:(

Skrevet

Med tanke på å flytte alene til en liten plass i Sogn og Fjordane, vil jeg heller anbefale Sogndal, som også har sykepleieutdanning :) Mye større studentmiljø der, samtidig som det er en liten plass. 

Anonymkode: cb795...e58

Skrevet
19 minutter siden, Ari Loys skrev:

Du har forvekslet Førde med Sogndal du. Ts, har selv studert sykepleie i Førde, fikk fort veldig mye venner både blant studenter og folk jeg traff på byen, fant enkelt hybel sammen med en gjeng flotte jenter og deltidsjobb på rema1000 som ligger rett ovenfor sykehuset. Anbefaler deg å vurdere det, tror absolutt ikke du vil angre. 

Anonymkode: 8b83a...853

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på å flytte alene til en liten plass i Sogn og Fjordane, vil jeg heller anbefale Sogndal, som også har sykepleieutdanning :) Mye større studentmiljø der, samtidig som det er en liten plass. 

Anonymkode: cb795...e58

Uten å si 100% sikkert, så mener jeg det ikke er sykepleieutdanning her i Sogndal. Studerer selv her og er ganske sikker på at det ikke finnes her dessverre :/

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har forvekslet Førde med Sogndal du. Ts, har selv studert sykepleie i Førde, fikk fort veldig mye venner både blant studenter og folk jeg traff på byen, fant enkelt hybel sammen med en gjeng flotte jenter og deltidsjobb på rema1000 som ligger rett ovenfor sykehuset. Anbefaler deg å vurdere det, tror absolutt ikke du vil angre. 

Narkomane i Sogndal? Selvsagt finnes det overalt, men jeg har ikke sett noe spesielt mange av dem her? Sogndal er vel også en av kommunene i Norge med lavest arbeidsledighet, så nekter å tro at det kan være så galt her?

Skrevet

Uten å si 100% sikkert, så mener jeg det ikke er sykepleieutdanning her i Sogndal. Studerer selv her og er ganske sikker på at det ikke finnes her dessverre :/

Nei, det har du nok rett i; i Sogn og Fjordane er det sykepleie i Førde og vernepleie i Sogndal :/ Hadde det vært sykepleie i Sogndal hadde jeg pakka koffertene og reist så fort som mulig!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar!:laugh:

Skrevet

Narkomane i Sogndal? Selvsagt finnes det overalt, men jeg har ikke sett noe spesielt mange av dem her? Sogndal er vel også en av kommunene i Norge med lavest arbeidsledighet, så nekter å tro at det kan være så galt her?

Bodde i sogndal et par år og da rett ved siden av det som skulle vise seg å være et mega narkoreir som politiet busta midt på natta med rambukk og hele greia, derav mitt innlegg, men det var satt på spissen fordi vedkommende var så nedlatende om førde :)

Skrevet

Kjenner to som har studert sykepleie i Førde, begge likte skolen veldig godt. Førde er så stort at du har en del butikker og aktiviteter, men ikke så stort at det føles som en ordentlig by. Uansett kan du jo flytte til et annet sted i Sogn og Fjordane etter du er ferdig med utdanningen, og å bo der under studier er kanskje en fin start?

Anonymkode: fcad4...ecd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...