AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #1 Skrevet 9. september 2017 Er det noen som har opplevd at NAV utøver skjønn og beregner sykepenger ut fra annet grunnlag enn det som står i lovverket? Jeg har vært student de siste fire årene, og var nyutdannet i vår. Jeg fikk meg et sommervikariat, og planen var å søke fast jobb etter det. Så ble jeg gravid og fikk bekkenløsning tidlig i svangerskapet, noe som gjorde at jeg ble 100% sykemeldt ut svangerskapet. Dermed rakk jeg ikke å søke på jobb (eller, jeg rakk å søke, men var allerede sykemeldt innen jeg ble innkalt til intervju) og vikariatet gikk ut. Jeg har fått vedtak på sykepenger basert på det jeg har tjent de siste tre årene ettersom vikariatet var under 6 måneder, noe som er så godt som ingenting siden jeg har vært fulltidsstudent. Ganske fortvilende, spesielt ettersom det jeg får i sykepenger også utgjør grunnlaget for foreldrepengene mine. Anonymkode: 7fe66...82a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #2 Skrevet 9. september 2017 Hva mener du med at NAV har brukt et annet grunnlag enn det som står i lovverket? Du kan ikke ha lest lovverket veldig nøye.. https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/8-30-sykepengegrunnlaget-når-trygden-yter-sykepenger § 8-30 Femte ledd - Tidsbegrenset arbeidsforhold [Endret 10/15] Femte ledd er en særbestemmelse for beregning av sykepengegrunnlaget i de tilfeller der en arbeidstaker blir arbeidsufør i et tidsbegrenset arbeidsforhold på under seks måneder. Bestemmelsen skal anvendes på tidsbegrensede arbeidsforhold på under seks måneder selv om inntekten avviker mer enn 25 % fra den pensjonsgivende årsinntekt. https://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P8-30#L19970228-19_P8-30 or en arbeidstaker som blir arbeidsufør i et tidsbegrenset arbeidsforhold på under seks måneder, fastsettes sykepengegrunnlaget etter første ledd, selv om dette sykepengegrunnlaget avviker mer enn 25 prosent fra sykepengegrunnlaget etter andre ledd. Dette gjelder bare for det tidsrommet arbeidsforholdet skulle ha vart. Deretter kan det ytes sykepenger etter tredje eller fjerde ledd dersom medlemmet kan dokumentere inntektstap. Det er mange og kompliserte regler for beregning av sykepengegrunnlag. Om du er uenig i vedtaket du har fått kan du klage, men ut fra det lille du har skrevet kan jeg ikke se at NAV har gjort noe feil.. Anonymkode: 62171...6dc
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #3 Skrevet 9. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med at NAV har brukt et annet grunnlag enn det som står i lovverket? Du kan ikke ha lest lovverket veldig nøye.. Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig, beklager. NAV har brukt lovverket når de har fattet vedtaket mitt og det er helt riktig, men i og med at det gir meg såpass lite å leve for (langt under fattigdomsgrensa) har jeg klaget på vedtaket og håper at de kan utøve skjønn og bruke et alternativt beregningsgrunnlag (for eksempel den lønnen jeg hadde i vikariatet, selv om det var kortere enn seks mnd). Jeg har tidligere erfart at de har utøvd skjønn i forbindelse med utregning av foreldrepenger, men mulig det er strengere med sykepenger, derfor lurte jeg på om noen har erfaring med dette. Jeg kan jo ikke gjøre stort annet enn å vente på at de behandler klagen min, men dette gjør at jeg bekymrer meg veldig for økonomien. Jeg begrunnet klagen med at det burde tas hensyn til at jeg har vært fulltidsstudent og derfor har et dårlig grunnlag for sykepenger, i studietiden har jeg jo levd hovedsakelig på lån og stipend, det kan jeg jo ikke gjøre nå. Mange vil kanskje si at vi kan skylde oss selv ettersom vi ble gravide uten at jeg hadde fast jobb, og det stemmer forsåvidt, men en graviditet er ikke alltid bare bare å planlegge. At jeg skulle få bekkenløsning så tidlig i svangerskapet var maks uflaks, og toppen på kransekaka :/ Anonymkode: 7fe66...82a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #4 Skrevet 10. september 2017 NAV må naturligvis forholde seg til lovverket, de har ikke anledning til å utøve skjønn. Anonymkode: 15c39...799 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #5 Skrevet 10. september 2017 Å bli gravid nesten rett etter studiene er det dummeste du kan gjøre pga økonomien er dårlig og du har få rettigheter. Her er det bare å stramme inn livreima, og så må du søke sosialpenger dersom det du har i inntekt ikke holder. Anonymkode: c156e...fc9 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #6 Skrevet 10. september 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg formulerte meg kanskje litt dårlig, beklager. NAV har brukt lovverket når de har fattet vedtaket mitt og det er helt riktig, men i og med at det gir meg såpass lite å leve for (langt under fattigdomsgrensa) har jeg klaget på vedtaket og håper at de kan utøve skjønn og bruke et alternativt beregningsgrunnlag (for eksempel den lønnen jeg hadde i vikariatet, selv om det var kortere enn seks mnd). Jeg har tidligere erfart at de har utøvd skjønn i forbindelse med utregning av foreldrepenger, men mulig det er strengere med sykepenger, derfor lurte jeg på om noen har erfaring med dette. Jeg kan jo ikke gjøre stort annet enn å vente på at de behandler klagen min, men dette gjør at jeg bekymrer meg veldig for økonomien. Jeg begrunnet klagen med at det burde tas hensyn til at jeg har vært fulltidsstudent og derfor har et dårlig grunnlag for sykepenger, i studietiden har jeg jo levd hovedsakelig på lån og stipend, det kan jeg jo ikke gjøre nå. Mange vil kanskje si at vi kan skylde oss selv ettersom vi ble gravide uten at jeg hadde fast jobb, og det stemmer forsåvidt, men en graviditet er ikke alltid bare bare å planlegge. At jeg skulle få bekkenløsning så tidlig i svangerskapet var maks uflaks, og toppen på kransekaka :/ Anonymkode: 7fe66...82a Som du ser ut fra utdraget av lovverket sier det helt klart hvordan sykepengegrunnlag skal fastsettes ved arbeidsforhold kortere enn 6 måneder. NAV har ikke mulighet til å gjøre noe annet enn det lovverket sier og det at det blir for lite for deg å leve på er ikke med i vurderingen i det hele tatt.. Man får ikke mer i sykepenger fordi det er synd på en.. Du får se hva utfallet blir av klagen. Du kan eventuelt søke supplerende sosialstønad om du ikke klarer deg på utbetalingen av sykepenger.. Du bør jo søke deg jobb og forsøke å komme deg i arbeid - det finnes jo arbeidsplasser det er mulig å jobbe på selv med bekkenløsning.. Om du kommer deg ut i jobb kan du opparbeide deg bedre grunnlag for foreldrepenger - blir du sykemeldt til permisjonsstart vil du få samme grunnlag på foreldrepengene som sykepengene.. Anonymkode: 62171...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #7 Skrevet 10. september 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som du ser ut fra utdraget av lovverket sier det helt klart hvordan sykepengegrunnlag skal fastsettes ved arbeidsforhold kortere enn 6 måneder. NAV har ikke mulighet til å gjøre noe annet enn det lovverket sier og det at det blir for lite for deg å leve på er ikke med i vurderingen i det hele tatt.. Man får ikke mer i sykepenger fordi det er synd på en.. Du får se hva utfallet blir av klagen. Du kan eventuelt søke supplerende sosialstønad om du ikke klarer deg på utbetalingen av sykepenger.. Du bør jo søke deg jobb og forsøke å komme deg i arbeid - det finnes jo arbeidsplasser det er mulig å jobbe på selv med bekkenløsning.. Om du kommer deg ut i jobb kan du opparbeide deg bedre grunnlag for foreldrepenger - blir du sykemeldt til permisjonsstart vil du få samme grunnlag på foreldrepengene som sykepengene.. Anonymkode: 62171...6dc En jobb hadde vært fantastisk, det er uendelig kjedelig å gå hjemme. Men: jeg er utdannet sykepleier, og det er nok ingen stilling ledig for en nyutdannet som ikke kan jobbe "på gulvet". Jeg har ingen erfaring med å jobbe administrativt. Hadde jeg hatt en fast jobb kunne sikkert arbeidsgiver tilrettelagt noe for meg, men jeg ser ikke for meg at noen kommer til å ansette en som er gravid i 5.mnd, har kraftig bekkenløsning og skal ut i permisjon snart. Det gjelder jo for arbeidsplasser utenfor helsevesenet også - kanskje spesielt der ettersom arbeidsgiver nok vil skjønne at jeg kommer til å søke meg til en sykepleierstilling igjen etter endt permisjon og ikke kommer til å bli værende i bedriften. Jeg skjønner at NAV må holde seg til lovverket, men jeg hadde et lite håp om at de kunne utvise skjønn ettersom de gjorde det da de beregnet foreldrepenger for meg forrige gang. Men det er kanskje helt andre regler og retningslinjer. Lovverk rundt dette med sykepenger er helt nødvendig, men jeg må innrømme at det føles surt å skulle bli "straffet" for at jeg har brukt tre år på å utdanne meg til et yrke hvor det er skrikende mangel på arbeidskraft og at vi har vært maks uheldige med timing og sykdom - forhold man ikke alltid rår over. Blir klagen avslått kan jeg kanskje be om et møte med en saksbehandler i NAV og høre om de kan være behjelpelige med å finne en egnet, midlertidig jobb. I min situasjon er jeg jo ikke en reell arbeidssøker (i følge NAV sine kriterier), og søker jeg stillinger på vanlig vis ser jeg ikke for meg at jeg akkurat blir prioritert, selv om man i teorien ikke skal diskrimineres på grunn av graviditet. Anonymkode: 7fe66...82a
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #8 Skrevet 10. september 2017 Jeg har fått sykepenger basert på fjorårets inntekt. Hvis de sykepengene du får nå avviker mer enn 25% av det du tjente gjennomsnittlig fra ifjor så har du rett på gjennomsnitt fra fjoråret Anonymkode: b1942...2e7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #9 Skrevet 10. september 2017 Har du ikke en partner som er i jobb? Anonymkode: 560be...caa
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #10 Skrevet 10. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått sykepenger basert på fjorårets inntekt. Hvis de sykepengene du får nå avviker mer enn 25% av det du tjente gjennomsnittlig fra ifjor så har du rett på gjennomsnitt fra fjoråret Anonymkode: b1942...2e7 Ehm.. Nei.. Det er mange beregningsregler for sykepenger. Se utdrag fra lovverket lenger opp... Anonymkode: 62171...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #11 Skrevet 10. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En jobb hadde vært fantastisk, det er uendelig kjedelig å gå hjemme. Men: jeg er utdannet sykepleier, og det er nok ingen stilling ledig for en nyutdannet som ikke kan jobbe "på gulvet". Jeg har ingen erfaring med å jobbe administrativt. Hadde jeg hatt en fast jobb kunne sikkert arbeidsgiver tilrettelagt noe for meg, men jeg ser ikke for meg at noen kommer til å ansette en som er gravid i 5.mnd, har kraftig bekkenløsning og skal ut i permisjon snart. Det gjelder jo for arbeidsplasser utenfor helsevesenet også - kanskje spesielt der ettersom arbeidsgiver nok vil skjønne at jeg kommer til å søke meg til en sykepleierstilling igjen etter endt permisjon og ikke kommer til å bli værende i bedriften. Jeg skjønner at NAV må holde seg til lovverket, men jeg hadde et lite håp om at de kunne utvise skjønn ettersom de gjorde det da de beregnet foreldrepenger for meg forrige gang. Men det er kanskje helt andre regler og retningslinjer. Lovverk rundt dette med sykepenger er helt nødvendig, men jeg må innrømme at det føles surt å skulle bli "straffet" for at jeg har brukt tre år på å utdanne meg til et yrke hvor det er skrikende mangel på arbeidskraft og at vi har vært maks uheldige med timing og sykdom - forhold man ikke alltid rår over. Blir klagen avslått kan jeg kanskje be om et møte med en saksbehandler i NAV og høre om de kan være behjelpelige med å finne en egnet, midlertidig jobb. I min situasjon er jeg jo ikke en reell arbeidssøker (i følge NAV sine kriterier), og søker jeg stillinger på vanlig vis ser jeg ikke for meg at jeg akkurat blir prioritert, selv om man i teorien ikke skal diskrimineres på grunn av graviditet. Anonymkode: 7fe66...82a Beregningsreglene for foreldrepenger er annerledes enn for sykepenger dessverre.. Der ser de som hovedregel på inntekten ved permisjonsstart. Skjønner at det er en vanskelig situasjon for deg men folketrygdloven gir lite rom for skjønnsmessige vurderinger.. Grunnen er ganske enkel - sikre likebehandling av saker... Nav finner heller ikke jobber til deg - det må du gjøre selv.. Deres jobb er å støtte og veilede i jobbsøker prosessen.. Det beste tipset er nok å bruke nettverket ditt og stille deg helt åpen for type jobb (innenfor de begrensninger bekkenløsningen gir).. Plutselig er det noen som kjenner noen som trenger en ansatt for en periode.. Ønsker deg uansett lykke til og håper du finner en best mulig løsning for deg/dere.. Anonymkode: 62171...6dc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå