Gå til innhold

Når barnet ditt har det vondt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man føler seg så inderlig hjelpesløs når man har et barn som har det vondt. Jeg har et barn som er aldeles nydelig, og selvsagt verdens beste. Hun har begynt på skolen i år og trives godt der. Men hun plages av vonde tanker om seg selv. I tankene gjør hun dumme/vonde ting mot andre, og hun redd for at hun skal gjøre det i virkeligheten, og hun er redd hun er slem som tenker slike tanker. Hun har også mange andre tanker som jeg ikke går innpå her. Dette går veldig inn på henne. Hun lurer på om hun er det eneste barnet i hele verden som har slike tanker. Hun blir sliten av tankene, og hun er redd for at de vonde tankene aldri skal bli borte. Og hun klarer ikke slutte å tenke på dem. Hun stiller spørsmål om de store ting her i verden og lurer på mye. Hun er veldig omsorgsfull, men hun er likevel redd for at hun ikke er glad i mennesker, eller at andre ikke er glad i henne. 

Vi skal til helsesøster for å få hjelp til dette. Vi skal forsøke noe som heter psykologisk førstehjelp for barn. Jeg håper virkelig det virker, for det gjør inderlig vondt å se henne slik. Hun er mye glad også, men disse tankene er slitsomme for henne. Jeg skulle ønske hun som så liten kunne sluppet alle disse tankene.

Er det noen andre som har eller har hatt så små barn som har hatt slike tunge og vonde tanker? Og er det noen som har forsøkt psykologisk førstehjelp for barn? Hvordan har det eventuelt vært?

Anonymkode: 8d3c1...335

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor plages hun av vonde tanker om seg selv? Kan du si litt mer om hva de går ut på? 

Anonymkode: 10863...e48

Skrevet

Høres ut som OCD, og det kan relativt lett behandles. 

Anonymkode: 62549...92a

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor plages hun av vonde tanker om seg selv? Kan du si litt mer om hva de går ut på? 

Vi vet ikke hvorfor. Dette har kommet gradvis. De som er vanskeligst for henne er tanker hvor hun "ser for seg" at hun gjør andre vondt, så er hun redd hun kan gjøre tankene i virkeligheten. Hun har nesten aldri gjort noe slemt mot noen, og er veldig opptatt av å behandle folk bra.

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som OCD, og det kan relativt lett behandles. 

Anonymkode: 62549...92a

Jeg har tenkt det samme, at det kan virke som tvangstanker. Godt å høre det kan behandles relativt lett.

• Liker 2
Skrevet

Opplever hun mye vondt fra andre? Krenkelser eller annet? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Opplever hun mye vondt fra andre? Krenkelser eller annet? 

Ikke som vi vet, og hun sier ikke noe om det selv heller.

Skrevet

Forstår godt at det er vondt å se det lille barnet sitt ha det slik.  Det er ganske vanlig at barn i denne alderen har slike "skumle tanker"    Min sønn hadde også det. Det trenger ikke bety at hun har ocd eller angst resten av livet!!! Kjempe fint at du tar tak i det nå så tidlig. Min sønn hadde det bare i en kort periode.  Det skjer så mye i de små kroppene og hjernene. Spesielt for de som er ekstra sensitive! De er tenkere.  Bare vær der for henne med tid og kjærlighet og lytt. Hun klarer seg 😊 Fortell henne at tanker er ikke farlig, tanker er ikke ulovlige.

Anonymkode: 11b1d...1b5

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår godt at det er vondt å se det lille barnet sitt ha det slik.  Det er ganske vanlig at barn i denne alderen har slike "skumle tanker"    Min sønn hadde også det. Det trenger ikke bety at hun har ocd eller angst resten av livet!!! Kjempe fint at du tar tak i det nå så tidlig. Min sønn hadde det bare i en kort periode.  Det skjer så mye i de små kroppene og hjernene. Spesielt for de som er ekstra sensitive! De er tenkere.  Bare vær der for henne med tid og kjærlighet og lytt. Hun klarer seg 😊 Fortell henne at tanker er ikke farlig, tanker er ikke ulovlige.

I hvor stor grad preget det sønnen din? Gikk det over av seg selv? Og hvor lenge varte det?

Ja, jeg forklarer at tanker er helt greit, og at de ikke er farlige, og at alle mennesker tenker. Jeg møter henne med forståelse og kjærlighet. Jeg har dessverre ved et par anledninger hvor jeg selv har vært veldig sliten reagert med å være oppgitt og litt streng. Samvittigheten for de to gangene er veldig dårlig, jeg vet jo at det ikke gjør det bedre. Hun har heldigvis ikke sluttet å prate om tankene til tross for de to episodene.

Skrevet

Hei. Slik var jeg når jeg var liten. Særlig da jeg begynte på skolen for første gang. Husker jeg hadde en lærer i kristendom som snakket om at om man gjorde "slemme ting" så til slutt hadde man ikke samvittighet igjen og dermed ble man ond. Etter dette begynte jeg og få mange rare tanker, sørlig vonde og rare. Dette var kansje for st jeg skulle prøve og ha kontroll selv, ellers så kom sånne tanker Pga jeg var redd og ble opphengt i sånne tanker da det denne læreren hadde sagt skremte meg. Jeg forsto ikke da at det er helt lov og tenke hva man vil og at handlinger styrer man (så lenge man er frisk) selv. Uansett. Poenget mitt er: kan det hende skolegang har blitt mye for henne?nye relasjoner hvor noen gjerne har sagt noe som hun ikke helt har forstått eller skjønt eller kansje skremt henne. Mamma hjalp meg på en tiden. Det hjalp for meg og bare få ut tankene og få trøst og at jeg var helt normal. Jeg gjorde mye rart, viste feks langefinger i skjul, for og sjekke om jeg enda hadde samvittighet (mtp kristendom læreren) ja i det hele tatt fikk jeg mye kall det gjerne tvangstanker. 

Anonymkode: 76bbc...4dc

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hvor stor grad preget det sønnen din? Gikk det over av seg selv? Og hvor lenge varte det?

Ja, jeg forklarer at tanker er helt greit, og at de ikke er farlige, og at alle mennesker tenker. Jeg møter henne med forståelse og kjærlighet. Jeg har dessverre ved et par anledninger hvor jeg selv har vært veldig sliten reagert med å være oppgitt og litt streng. Samvittigheten for de to gangene er veldig dårlig, jeg vet jo at det ikke gjør det bedre. Hun har heldigvis ikke sluttet å prate om tankene til tross for de to episodene.

Det var jo fælt der og da mens det foregikk. Vanskelig for oss begge. Men han husker ikke dette engang nå😊 Det er helt over! Varte et par år ca dette med tanker og redsel for tanker.  Han er nå 14 år, fortsatt et sensitivt barn. Men sliter ikke med det lenger på samme måte.  Ja det gikk over, men vi var hos helsesøster og psykolog. Eller jeg var hos familie psykolog på hans vegne, fikk mange gode tips og råd der!    Det med at du ble streng noen ganger ser jeg på som positivt faktisk, du skal ikke vise jenta di at dette er SÅ seriøst heller!!  Jeg så også til min noen ganger at vet du hva nå må du gi deg! Nå må vi være positive, dette går over!   Og det kunne hjelpe litt, ikke synes synd på henne  😊   og det at Hun snakker om dette med deg er SÅ bra !!!  Veldig positivt 👍

• Liker 1
Skrevet

Vond situasjon. Håper det ordner seg for dere. Sender en stor klem 💕

Anonymkode: 06b74...43b

• Liker 1
Skrevet

Enig i at dette høres ut som OCD/tvangstanker. Også med et helt klassisk tema: om å skade seg selv eller andre. Det er lurt å få behandling for dette (kognitiv terapi med eksponering, rettet mot barn) så tidlig som mulig, da OCD sjelden går over av seg selv - heldigvis er det en takknemlig lidelse å behandle :)

Skrevet

Vil bare si: så flott at hun klarer å snakke med deg om det!! Jeg var selv mye plaget med slikt når jeg var liten, men turte ikke snakke med foreldrene mine om det, da de bare lo av det, og tok ikke det seriøst.. Har heldigvis fått hjelp nå i voksen alder, men skulle virkelig ønske foreldrene mine hadde tatt det seriøst slik som du gjør :)

Anonymkode: 595b5...3e3

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Slik var jeg når jeg var liten. Særlig da jeg begynte på skolen for første gang. Husker jeg hadde en lærer i kristendom som snakket om at om man gjorde "slemme ting" så til slutt hadde man ikke samvittighet igjen og dermed ble man ond. Etter dette begynte jeg og få mange rare tanker, sørlig vonde og rare. Dette var kansje for st jeg skulle prøve og ha kontroll selv, ellers så kom sånne tanker Pga jeg var redd og ble opphengt i sånne tanker da det denne læreren hadde sagt skremte meg. Jeg forsto ikke da at det er helt lov og tenke hva man vil og at handlinger styrer man (så lenge man er frisk) selv. Uansett. Poenget mitt er: kan det hende skolegang har blitt mye for henne?nye relasjoner hvor noen gjerne har sagt noe som hun ikke helt har forstått eller skjønt eller kansje skremt henne. Mamma hjalp meg på en tiden. Det hjalp for meg og bare få ut tankene og få trøst og at jeg var helt normal. Jeg gjorde mye rart, viste feks langefinger i skjul, for og sjekke om jeg enda hadde samvittighet (mtp kristendom læreren) ja i det hele tatt fikk jeg mye kall det gjerne tvangstanker. 

Anonymkode: 76bbc...4dc

Huff, for noen ting å si av en lærer! Gikk det seg til av seg selv for deg? Det kan nok være at overgangen til skolen er tøff selv om hun liker seg på skolen. Det er jo en helt annen hverdag enn før sommerferien. 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo fælt der og da mens det foregikk. Vanskelig for oss begge. Men han husker ikke dette engang nå😊 Det er helt over! Varte et par år ca dette med tanker og redsel for tanker.  Han er nå 14 år, fortsatt et sensitivt barn. Men sliter ikke med det lenger på samme måte.  Ja det gikk over, men vi var hos helsesøster og psykolog. Eller jeg var hos familie psykolog på hans vegne, fikk mange gode tips og råd der!    Det med at du ble streng noen ganger ser jeg på som positivt faktisk, du skal ikke vise jenta di at dette er SÅ seriøst heller!!  Jeg så også til min noen ganger at vet du hva nå må du gi deg! Nå må vi være positive, dette går over!   Og det kunne hjelpe litt, ikke synes synd på henne  😊   og det at Hun snakker om dette med deg er SÅ bra !!!  Veldig positivt 👍

Fint å høre andre også kan bli streng i en slik situasjon 😊 Og fint å høre at tankene til sønnen din gikk over og at han ikke plages med det i dag. Tusen takk for at du svarte 😊

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vond situasjon. Håper det ordner seg for dere. Sender en stor klem 💕

Anonymkode: 06b74...43b

Tusen takk 💗

Skrevet
10 timer siden, Muffin skrev:

Enig i at dette høres ut som OCD/tvangstanker. Også med et helt klassisk tema: om å skade seg selv eller andre. Det er lurt å få behandling for dette (kognitiv terapi med eksponering, rettet mot barn) så tidlig som mulig, da OCD sjelden går over av seg selv - heldigvis er det en takknemlig lidelse å behandle :)

Da er det fint vi har tatt kontakt da. Er det også typisk og lure på om man virkelig er glad i noen eller om noen virkelig er glad i en?

Hvordan gjør man eksponering i denne situasjonen med slike tanker som hun har? 

Det er betryggende å høre fra flere at det er en forholdsvis enkel måte å bli kvitt disse vonde tankene 😊

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare si: så flott at hun klarer å snakke med deg om det!! Jeg var selv mye plaget med slikt når jeg var liten, men turte ikke snakke med foreldrene mine om det, da de bare lo av det, og tok ikke det seriøst.. Har heldigvis fått hjelp nå i voksen alder, men skulle virkelig ønske foreldrene mine hadde tatt det seriøst slik som du gjør :)

Anonymkode: 595b5...3e3

Det er leit å høre at du ikke ble tatt på alvor av dine foreldre, men godt du har fått hjelp i voksen alder. Det må ha vært ganske så vondt å gå rundt med slike tanker helt alene? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det fint vi har tatt kontakt da. Er det også typisk og lure på om man virkelig er glad i noen eller om noen virkelig er glad i en?

Det er betryggende å høre fra flere at det er en forholdsvis enkel måte å bli kvitt disse vonde tankene 😊

Tror det kan være vanlig i perioder hvis barnet har det litt tøft. Det retter seg som regel etter hvert når ting normaliserer seg og rutinene kommer inn. 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er også relativt vanlig :) det kalles "relationship OCD" på godt engelsk, hvis du googler det kan du finne masse artikler om det! De fleste omhandler romantiske forhold, men det er gjeldende for alle nære relasjoner. Du kan evt sende meg en pm hvis du vil vite mer om behandling :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...