AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #41 Del Skrevet 9. september 2017 Oi, for en situasjon! Uansett hva du velger, vil det alltid løse seg. Utstyr og klær kan man finne rimelig på finn og bytte/gi bort-sider på facebook, evt arve av venner/familie. Hvis du skal studere, sjekk om lånekassen kan hjelpe økonomisk. Studentsamskipnaden har kanskje billige leiligheter til familier. Anonymkode: b60a8...668 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #42 Del Skrevet 9. september 2017 Åhh..håpe du beholder Men ville ikke umiddelbart godtatt at spiralen "forsvant". Den bør de virkelig lete godt etter med ultralyd de kan forflytte seg og lage masse problemer da. Anonymkode: 72527...549 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #43 Del Skrevet 9. september 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, for en situasjon! Uansett hva du velger, vil det alltid løse seg. Utstyr og klær kan man finne rimelig på finn og bytte/gi bort-sider på facebook, evt arve av venner/familie. Hvis du skal studere, sjekk om lånekassen kan hjelpe økonomisk. Studentsamskipnaden har kanskje billige leiligheter til familier. Anonymkode: b60a8...668 Det kan en si.. ikke moro i det hele tatt! Det ordner seg nok til slutt uansett, men jeg vipper til stadighet mellom de to alternativene.. Abort er ikke kult, men å beholde i så ustabile omstendigheter føles helt idiotisk 🙄 Kommer nok til å få meg en knekk om jeg må gjennom enda en abort.. er helt rådvill! Vet ikke hva jeg skal gjøre. Ikke bare-bare å ta en slik avgjørelse Takk for gode råd Ts Anonymkode: 749f1...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #44 Del Skrevet 9. september 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åhh..håpe du beholder Men ville ikke umiddelbart godtatt at spiralen "forsvant". Den bør de virkelig lete godt etter med ultralyd de kan forflytte seg og lage masse problemer da. Anonymkode: 72527...549 Skal definitivt drøfte dette med fastlegen! Hvertfall dobbeltsjekke om det virkelig er borte.. Ts Anonymkode: 749f1...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #45 Del Skrevet 9. september 2017 18 minutes ago, AnonymBruker said: Det kan en si.. ikke moro i det hele tatt! Det ordner seg nok til slutt uansett, men jeg vipper til stadighet mellom de to alternativene.. Abort er ikke kult, men å beholde i så ustabile omstendigheter føles helt idiotisk 🙄 Kommer nok til å få meg en knekk om jeg må gjennom enda en abort.. er helt rådvill! Vet ikke hva jeg skal gjøre. Ikke bare-bare å ta en slik avgjørelse Takk for gode råd Ts Anonymkode: 749f1...84e Jeg tenker dette: Du må velge å få barn fordi det er det du virkelig ønsker og vet med deg selv at du er klar til å gjøre det du kan og må for å gi det barnet et godt liv. Men ikke velg å få barn fordi du er redd for en nedtur. Den nedturen er midlertidig, den kommer du deg gjennom. Kanskje du kommer frem til at å få barn nå er det du virkelig ønsker. Kanskje ikke. Jeg ønsker deg i alle fall alt det beste og lykke til med avgjørelsen din. Anonymkode: 2a8dd...327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #46 Del Skrevet 9. september 2017 TS, du kan ta ut foreldrepermisjon fra inntil 12 uker før termin. Det betyr at dersom du får innvilget AAP/ har hatt noen form for inntekt 6 av de 10 mnd før 12- ukersperioden før termin starter, så er du innafor og får fødselspenger. Hvis ikke får du engangsstønad, den er på ca 61000 og du kommer langt på vei med det. Du har en stabil samboer og han får step up for å gjøre sitt for å ta vare på sin lille kommende familie Et barn er en gave og du er i et stabilt forhold. Det er et hysteri i mammapolitiet i Norge om at man skal ha "alt på plass"; enebolig, fast jobb, to biler, og en ponni som venter i hagen til den kommende prinsessen. Ikke sammenligne deg med andre, og hva de har. Enhver må følge sin egen vei her i livet. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/foreldrepenger--347653 Anonymkode: 5e13a...2b9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #47 Del Skrevet 9. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Må kanskje ta en prat med NAV, ja. Bare redd de ikke skal være så veldig hjelpsomme.. Kanskje vil de ikke gi med aap heller. De har nemlig vært veeeldig vanskelige sålangt. Du gikk gjennom 23/5-regelen på en vgs?? Det visste jeg ikke at gikk an. Kanskje jeg skal ta kontakt med en vgs å forhøre meg Oi, det skjønner jeg! Men så bra dere klarte dere. Det ordner seg som regel i dette land, kjenner likevel på frykten for å gjøre en feil - og ikke minst konsekvensene av en ny abort 🙄 Ts Anonymkode: 749f1...84e Altså 23/5 regelen brukte jeg til å komme inn på høyskolen. Men man får ta de 6 fagene man trenger for dette som voksenopplæring. Det kostet ingenting. Anonymkode: c4d86...29f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #48 Del Skrevet 9. september 2017 Det å få et barn er knallhard jobbing, og et veldig stort ansvar. Hvis dere begge har lyst til å bli foreldre, og dere føler dere kan takle dette med ustabil økonomi, din helsetilstand, og all risko et barn og graviditet kan føre med seg så er saken klar. Da beholder dere. Jeg ville ikke beholdt, men det er fordi jeg opplevde mye uheldig opplevelser, og sykdom under og etter fødsel. Altså barnet når det er født er nok sjeldent man angrer på. Men helt klart at man må virkelig sette seg inn i og forstå hvor hardt det er å få barn. Abort er ingen hyggelig opplevelse, men det å få barn krever noe av deg i minst 18 år. Det er ingen walk in the park. Du burde snakke med NAV og lege om dette. Vil din helsetilstand takle en ny abort, eller graviditet osv. Anonymkode: 4397c...7f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 10. september 2017 #49 Del Skrevet 10. september 2017 Ryddet for bilde med opphavsrett. Edie, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #50 Del Skrevet 10. september 2017 19 hours ago, AnonymBruker said: Åhh..håpe du beholder Men ville ikke umiddelbart godtatt at spiralen "forsvant". Den bør de virkelig lete godt etter med ultralyd de kan forflytte seg og lage masse problemer da. De ville sett den på ultralyden hun allerede har hatt. Anonymkode: 28e3c...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #51 Del Skrevet 10. september 2017 22 hours ago, AnonymBruker said: Å begynne å si at hun har nappet ut en spiral fordi hun ville bli gravid, rett etter en abort er så dust at jeg orker ikke engang. Det er faktisk ganske vanlig å ha lyst til å bli gravid igjen rett etter en abort og noen gjør slikt. Google det. Anonymkode: 28e3c...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #52 Del Skrevet 10. september 2017 Ikke for å skremme deg, men det kan være svært skadelig for fosteret dersom hormonspiralen mot formodning fremdeles er i livmoren eller andre steder. Siden du vurderer å beholde så bør du derfor allerede i morgen bestille en time til en grundig ultralyd for å utelukke at spiralen er inni deg ettellerannet sted. Anonymkode: 1bded...ac0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #53 Del Skrevet 10. september 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker dette: Du må velge å få barn fordi det er det du virkelig ønsker og vet med deg selv at du er klar til å gjøre det du kan og må for å gi det barnet et godt liv. Men ikke velg å få barn fordi du er redd for en nedtur. Den nedturen er midlertidig, den kommer du deg gjennom. Kanskje du kommer frem til at å få barn nå er det du virkelig ønsker. Kanskje ikke. Jeg ønsker deg i alle fall alt det beste og lykke til med avgjørelsen din. Anonymkode: 2a8dd...327 Det var et veldig godt råd! Det skal jeg absolutt tenke over. Tusen takk Ts Anonymkode: 749f1...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #54 Del Skrevet 10. september 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: TS, du kan ta ut foreldrepermisjon fra inntil 12 uker før termin. Det betyr at dersom du får innvilget AAP/ har hatt noen form for inntekt 6 av de 10 mnd før 12- ukersperioden før termin starter, så er du innafor og får fødselspenger. Hvis ikke får du engangsstønad, den er på ca 61000 og du kommer langt på vei med det. Du har en stabil samboer og han får step up for å gjøre sitt for å ta vare på sin lille kommende familie Et barn er en gave og du er i et stabilt forhold. Det er et hysteri i mammapolitiet i Norge om at man skal ha "alt på plass"; enebolig, fast jobb, to biler, og en ponni som venter i hagen til den kommende prinsessen. Ikke sammenligne deg med andre, og hva de har. Enhver må følge sin egen vei her i livet. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/foreldrepenger--347653 Anonymkode: 5e13a...2b9 Problemet er bare at jeg ikke har hatt noen pensjonsgivende inntekt på lenge 😞 burde hatt det, men NAV har som sagt vært et mareritt å forholde seg til og nå kan dem ikke nekte meg mer.. Jeg oppfyller alle krav! Men jeg vil nok likevel ikke ha krav på noe annet enn engangsstønaden.. Huff, jeg vet.. Jeg har selv tenkt at vi må ha det meste på plass før vi får barn. Men jeg er ikke engang hundre prosent sikker på hva jeg vil bli, så kanskje blir jeg ikke ferdigutdannet og har "drømmejobben" før jeg er over 30. Og det synes jeg blir litt sent å få første, mtp min biologiske klokke og at vi vil ha flere.. Begynner derfor å lure på om det er lik så greit og bare hoppe i det nå.. Spesielt når min samboer er helt for å beholde. Ts Anonymkode: 749f1...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #55 Del Skrevet 10. september 2017 Er det forresten noen som vet om man kan få aap samtidig som man er i permisjon? Istedenfor engangsstønad.. Ts Anonymkode: 749f1...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #56 Del Skrevet 10. september 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ganske vanlig å ha lyst til å bli gravid igjen rett etter en abort og noen gjør slikt. Google det. Anonymkode: 28e3c...a79 Det kan jeg hvertfall utelukke at var tilfellet hos meg.. jeg var hundre prosent sikker på avgjørelsen min og hadde ingen reaksjon etterpå. Så denne graviditeten var mildt sagt et sjokk. Ts Anonymkode: 749f1...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GunnIren Skrevet 10. september 2017 #57 Del Skrevet 10. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det forresten noen som vet om man kan få aap samtidig som man er i permisjon? Istedenfor engangsstønad.. Ts Anonymkode: 749f1...84e Meld deg inn i gruppen NAV hjelpen på facebook. De svarer mandag-fredag på alt du lurer på ang nav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #58 Del Skrevet 10. september 2017 ER faktisk vanlig at spiral kan falls ut uten at man merker det! Min falt ut når jeg satt på do og hadde mensen. Hadde jeg ikke sjekket i do hadde jeg aldri sett den. Merket ikke noe til den eller strengene før heller, så veldig lett å plutselig være uten prevensjon - uten at man er klar over det. Vil annbefale p-stav. Lykke til uansett hva du velger <3 Anonymkode: 3e265...233 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #59 Del Skrevet 10. september 2017 Da jeg ble gravid med min første hadde jeg termin 2 mnd etter jeg var ferdig på universitetet.Min kjæreste bodde fremdeles hjemme,gikk på skole og hadde ikke jobb.Jeg jobbet ekstra vakter frem mot fødsel,men hadde ikke nok grunnlag for permisjon og kjæresten min var på utallige jobb intervjuer uten resultat. Jeg gikk til Nav,fikk beskjed om at vi INGEN rettigheter hadde.Altså,vi sto på bar bakke uten en krone.Da måtte vi rett og slett velge å bo separat slik at jeg fikk dobbel barnetrygd,overgangstønad og et engangsbeløp på 30.000. Dette var i 2009. Det tok ikke lange tiden før kjæresten min fikk godt betalt jobb.Da sa vi opp stønadene og flyttet sammen. Alle rådet oss til å ta abort,min mor snakket ikke til meg på 6 mnd.Men jeg er så utrolig glad for valget vi tok når jeg ser på den gode gutten min i dag. Ønsker deg masse lykke til! Klem Anonymkode: bb0f3...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #60 Del Skrevet 10. september 2017 Du må snakke med NAV så du får helt riktig oppdatert informasjon. Jeg vil tro det blir vanskelig å få permisjon hvis du velger aap. Fordi aap krever at du er i tiltak. Enten jobb, behandling eller begge deler. Det som er normalt når du går på aap og er gravid bytter du over til mammapermisjon. Største forskjellen er at du får utbetalt penger en gang i mnd, og trenger ikke sende meldekort. Men er usikker hvordan det blir for deg om du ikke har aap eller stabil jobb lenge nok til å få disse rettighetene. Over her er det noen som bodde hver for seg. Det er selvfølgelig lov å løse det på den måten, men NAV er strenge og forholder seg til informasjon du gir. Hvis du sier du flytter for deg selv så må du gjøre dette. Finner de ut at dere egentlig bor sammen kan det bli skikkelig stygt. Jeg vil ikke anbefale det å gjøre det i første omgang. Fordi det er svært krevende å få barn, og du trenger kjæresten din hos deg. Anonymkode: 4397c...7f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå