Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er under en situasjon som er veldig urettferdig og veldig frustrerende.

Jeg har gått frisørlærling og sluttet nå i August.

Vi alle har hver sin ''pengekasse'' der vi legger kontanter som vi selv tjener inn. Min pengekasse lå på sin plass der jeg alltid legger den, den dagen jeg sluttet. Jeg kom innom en uke senere for å levere inn salong nøkkelen min og pengene i kassen min. Den var borte fra plassen sin. Jeg og de andre lærlingene der lette etter den men den var ikke noen mulig plass på bakrommet. Jeg ringte og spurte alle i avdelingen men ingen visste hvor den lå i første omgang og har ikke sett den.

Den frustrende delen er at såklart så ble den siste lønningen min trekt ifra de pengene som aldri ble funnet, 2000kr.

Når det åpenbare er at noen i avdelingen har stjelt den men ingen, ikke engang ledelsen vil innrømme det og istedet velger det lette og bare anta at jeg har stjelt pengene selv og trekke de pengene ifra min lønn.

Slik som jeg ble fortalt er at den var mitt ansvar, noe som er sant men jeg vil ikke bli straffet for å stole på mine medansatte og anta at de faktisk ikke kom til å stjele.

Det urettferdige er at dette blir bare gjemt og glemt, ingen vil røre denne saken om tyveri uansett hvor åpenbart det er.

Der er ingen bevis om hvem som kan ha gjort det såklart og det er ingen overvåkningskameraer i salongen så der er ingenting å gå på.

Burde jeg kontakte noen om dette?

Anonymkode: 72ce8...326

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er vi for lengst ferdig med august, 9. September er et faktum i dag. 

Meld deg inn i fagforeningen og få hjelp med dette den formelle veien. Kontsnter oppbevart i ulåst skuff er vel ikke lov å oppbevare i lokalene heller? 

Anonymkode: 326c3...408

Skrevet
34 minutes ago, AnonymBruker said:

Hei, jeg er under en situasjon som er veldig urettferdig og veldig frustrerende.

Jeg har gått frisørlærling og sluttet nå i August.

Vi alle har hver sin ''pengekasse'' der vi legger kontanter som vi selv tjener inn. Min pengekasse lå på sin plass der jeg alltid legger den, den dagen jeg sluttet. Jeg kom innom en uke senere for å levere inn salong nøkkelen min og pengene i kassen min. Den var borte fra plassen sin. Jeg og de andre lærlingene der lette etter den men den var ikke noen mulig plass på bakrommet. Jeg ringte og spurte alle i avdelingen men ingen visste hvor den lå i første omgang og har ikke sett den.

Den frustrende delen er at såklart så ble den siste lønningen min trekt ifra de pengene som aldri ble funnet, 2000kr.

Når det åpenbare er at noen i avdelingen har stjelt den men ingen, ikke engang ledelsen vil innrømme det og istedet velger det lette og bare anta at jeg har stjelt pengene selv og trekke de pengene ifra min lønn.

Slik som jeg ble fortalt er at den var mitt ansvar, noe som er sant men jeg vil ikke bli straffet for å stole på mine medansatte og anta at de faktisk ikke kom til å stjele.

Det urettferdige er at dette blir bare gjemt og glemt, ingen vil røre denne saken om tyveri uansett hvor åpenbart det er.

Der er ingen bevis om hvem som kan ha gjort det såklart og det er ingen overvåkningskameraer i salongen så der er ingenting å gå på.

Burde jeg kontakte noen om dette?

Pengene var ditt ansvar, du lot dem ligge ubevoktet, du er ansvarlig for å dekke tap (om det står i kontrakt), med mindre du kan bevise at du ikke har vært der i tiden dem har blitt borte, hvilket også vil si at du må bevise at dem lå der når du forlot lokalet sist. 
Du sier tyveri er åpenbart, men er det åpenbart for andre enn deg? 
Du sier ingen innrømmer det, det finnes ingen bevis for at andre har tatt dem (utenom at pengene er borte), det er ingen overvåkningkamera. 

Har selv jobbet på ett sted hvor vi hadde egne pengekasser, hvor bedriften la ut 2000kr i veksel til oss, og all eventuelt underskudd var vårt ansvar erstatte. Men vi hadde da private skap hvor vi låste inn kassene, nettopp for å være sikre på at det kun var vi som hadde tilgang til dem. 

Det eneste som kan bevises i ditt tilfelle er at du har fått utdelt 2000,- kr fra bedriften, og ikke har levert disse tilbake. 
Det er utrolig kjedelig og urettferdig, men angående tyveri blir det ditt ord mot de andre. 

Anonymkode: 0dc8f...38c

Skrevet

Det er det jeg mener, det er ingenting å gå på.

Så jeg får bare la det være

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...