AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #1 Skrevet 9. september 2017 Noen vil sikkert si at dette ikke er min sak å rote meg opp i. Men noen nær meg har kommet sammen med en dame som har mye gjeld og dårlig økonomistyring. De har vært sammen i over 2 år, og kommer veldig godt overens som mennesker så det er ikke sånn at jeg tenker at han bare bør trekke seg ut, for det ville vært trist at penger skal være avgjørende. De leier hus sammen osv. Jeg har ikke noe sånn direkte innsyn i økonomien utover det jeg har hørt fra daglige samtaler, men forstår det sånn at det dreier seg om ca. 500.000kr i diverse regninger, purring, inkasso, studielån og hva det måtte være. Dette har vokst seg ut av kontroll, og det virker litt som at hun har gitt litt opp å skulle betale dette da hun er hjemmeværende og har flere barn. Men det jeg legger merke til er at det virker som at hun ikke har noe god økonomisk styring. Ingen kontroll over hva ting koster, ingen budsjett. Ofte når hun er ute og handler, kommer hun hjem med mye forskjellig dilldall og pynt, til tross for at huset allerede er fylt til randen med slikt fra før. Når det kommer inn en stor slump med penger, så blir disse fort sløst vekk på å f.eks. kjøpe noe litt dyrt som en ny mobil, fremfor å ta vare på dette som en buffer eller prøve å komme litt ovenpå igjen med økonomien. Hører stadig at han jeg kjenner klager over at hver gang han skal innom en butikk, vet nøyaktig EN bestemt ting han skal ha, og bare den ene tingen, så plukker hun alltid med seg annet dritt slik at butikkbesøket blir dyrere enn tenkt. Han jeg kjenner har heller ikke veldig god økonomi, og er stort sett blakk når måneden er omme, men klarer ihvertfall å holde hodet over vann, enn så lenge. Men spørsmålet mitt er, når økonomien likevel er så ute å kjøre som den er, har det da noe hensikt for henne å prøve å ta ansvar for forbruket? Eller er det rett og slett slik at det er bedre å bare se at hun forsømmer alle økonomiske forpliktelser, og la gjelden vokse helt til hun rett og slett blir slått personlig konkurs? De leier, og eier ingenting selv utenom vanlig inventar, klær, TV, telefon osv. Så det er ikke veldig mye av verdier de har å tape sånn sett.. Tviler på at namsmannen gidder å hente flere lass med dilldall fra Nille for å si det sånn. Anonymkode: 921da...8a4
Million Skrevet 9. september 2017 #2 Skrevet 9. september 2017 Hun er hjemmeværende med flere barn, sier du. Betyr det at hun kun lever på diverse bidrag, evt trygd eller AAP eller sånt noe? Har hun ingen planer om å skaffe seg jobb heller? Virker som hun lever godt siden hun har kapret en partner som er villig til å la henne snylte på han.... Det hadde jeg aldri godtatt at en partner gjorde på meg.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #3 Skrevet 9. september 2017 Folk gjør så mye rart i forelskelserus. Han våkner nok snart. Men for alldel - styr unna, etabler ikke noe forhold med noe sånt ! Anonymkode: e76a1...d64 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #4 Skrevet 9. september 2017 Jeg har vært i samme situasjon som deg, ts. Han hadde alt på stell. Nedbetalt bolig, en god del penger i banken og en bra betalt jobb. Hun hadde en del inkasso og betalingsanmerkninger. Jeg maste og advarte, men han var så forelsket. Da han ikke hadde penger igjen, prøvde hun seg på andre kompiser som hadde penger. Først da fikk han opp øynene, men det var for sent. Han måtte tilslutt selge leiligheten sin for å betale ned forbruksgjeld. Selv det var kkke nok, så han jobbet ekstra for å betale ned så fort som mulig. Men som han sa, så hadde han uansett ikke hørt på noen. Anonymkode: c1058...fa8
tussi84 Skrevet 9. september 2017 #5 Skrevet 9. september 2017 500000 er ikke mye hvis mesteparten av det er studie lån. Personlig har jeg 450 000 i studielån alene og ca 25000 i kredittkort gjeld som jeg betaler på..Men er det mest inkasso gjeld som er tilfellet over er det jo litt anderledes.. Men uansett ts. Det er ikke ditt bord. Ole bland deg.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #6 Skrevet 9. september 2017 35 minutter siden, tussi84 skrev: 500000 er ikke mye hvis mesteparten av det er studie lån. Personlig har jeg 450 000 i studielån alene og ca 25000 i kredittkort gjeld som jeg betaler på..Men er det mest inkasso gjeld som er tilfellet over er det jo litt anderledes.. Men uansett ts. Det er ikke ditt bord. Ole bland deg. Hvis hun er hjemmeværende, har flere barn og handler nips som en gærning, er det vel neppe studielånet som er hovedgrunnen til de 500000... Anonymkode: d1de8...1cb 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #7 Skrevet 9. september 2017 Jeg var og skeptisk. Men hun har i det minste alltid vært åpen og ærlig om økonomien, så det har ikke kommet som en plutselig overraskelse. Hun er vel hjemme med ytelser fra nav. Nøyaktig hva vet jeg ikke. Hun blir av og til plassert ut på tiltak, men hun har også hatt det vanskelig i livet, har barna å forsørge og klarer derfor ikke å jobbe fast. Men om hun "snylter" på ham eller ikke er litt på siden av temaet. Det jeg egentlig lurte på er om det er en vei å gå at man nesten bevisst graver seg ned i en så dyp gjeld at man ikke har mulighet til å betale det, slik at man til slutt ender opp med gjeldsanering. Eller om dette alltid vil slå verre ut enn å prøve å kvitte seg med gjelden man har. Anonymkode: 921da...8a4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #8 Skrevet 9. september 2017 4 minutes ago, AnonymBruker said: Det jeg egentlig lurte på er om det er en vei å gå at man nesten bevisst graver seg ned i en så dyp gjeld at man ikke har mulighet til å betale det, slik at man til slutt ender opp med gjeldsanering. Eller om dette alltid vil slå verre ut enn å prøve å kvitte seg med gjelden man har. Når gjelden blir gammel nok vil hun få gjeldssanering. Det er ikke så veldig vanskelig. Anonymkode: f52d3...0ad
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #9 Skrevet 10. september 2017 Luksusfellen neste Anonymkode: 2d14d...c03
Gjest Mass Skrevet 10. september 2017 #10 Skrevet 10. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var og skeptisk. Men hun har i det minste alltid vært åpen og ærlig om økonomien, så det har ikke kommet som en plutselig overraskelse. Hun er vel hjemme med ytelser fra nav. Nøyaktig hva vet jeg ikke. Hun blir av og til plassert ut på tiltak, men hun har også hatt det vanskelig i livet, har barna å forsørge og klarer derfor ikke å jobbe fast. Men om hun "snylter" på ham eller ikke er litt på siden av temaet. Det jeg egentlig lurte på er om det er en vei å gå at man nesten bevisst graver seg ned i en så dyp gjeld at man ikke har mulighet til å betale det, slik at man til slutt ender opp med gjeldsanering. Eller om dette alltid vil slå verre ut enn å prøve å kvitte seg med gjelden man har. Anonymkode: 921da...8a4 Men hvorfor er dette av interesse for deg dersom det er han som er vennen din?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2017 #11 Skrevet 10. september 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var og skeptisk. Men hun har i det minste alltid vært åpen og ærlig om økonomien, så det har ikke kommet som en plutselig overraskelse. Hun er vel hjemme med ytelser fra nav. Nøyaktig hva vet jeg ikke. Hun blir av og til plassert ut på tiltak, men hun har også hatt det vanskelig i livet, har barna å forsørge og klarer derfor ikke å jobbe fast. Men om hun "snylter" på ham eller ikke er litt på siden av temaet. Det jeg egentlig lurte på er om det er en vei å gå at man nesten bevisst graver seg ned i en så dyp gjeld at man ikke har mulighet til å betale det, slik at man til slutt ender opp med gjeldsanering. Eller om dette alltid vil slå verre ut enn å prøve å kvitte seg med gjelden man har. Anonymkode: 921da...8a4 Man jobber da selv om man har barn og forsørge, da er det jo nettopp spesielt viktig at man jobber så man kan forsørge eggene barn som man selv valgte å sette til verden. Kontakt gjeldsrådgiver ved nav. Anonymkode: 34062...e15 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå