Gå til innhold

Overføring av ferie til neste år etter langvarig sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en langvarig sykmelding har jeg havnet i en situasjon jeg synes er litt merkelig og jeg trenger litt hjelp til å forstå hvordan min leder tenker her. 

Jeg var altså 100% sykmeldt etter en ulykke og begynte å jobbe igjen nå i slutten av august etter å ha blitt ferdigbehandlet på sykehuset. Skaden er lite merkbar nå som det er forholdsvis varmt i været og hindrer meg ikke i å gjøre den jobben jeg skal og jeg jobber 100%. På grunn av behandlingsregimet har jeg ikke hatt mulighet til å reise på ferie og har derfor all ferien, altså 25 arbeidsdager, til gode. Skaden jeg har innebærer bl.a. at jeg har fått ødelagt noen nerver og legene har advart meg mot at skadestedet kommer til å være svært kuldefølsomt. Noe jeg for så vidt allerede har merket. I overensstemmelse med ferieloven tenkte jeg (Og legen...) at det ikke ville være noe problem å få overført deler av årets ferie til neste år slik at jeg kunne holde meg innendørs eller rett og slett reise til varmere strøk for å unngå både plager og ytterligere sykefravær på den kaldeste tiden i januar/februar. 

MEN da jeg presenterte dette for min leder så sier vedkommende at det er helt uaktuelt å overføre ferie. Jeg må med andre ord ta ut all ferien min nå i høst. (Jeg har selvfølgelig sagt fra om at jeg høyst sannsynlig kommer til å få problemer på de kaldeste dagene og at tanken var å unngå sykefravær). Avdelingen jeg jobber på har fått tildelt flere store oppgaver som skal sluttføres i løpet av høsten samtidig som det er medarbeidere som skal ut i permisjon. Med andre ord ser arbeidsbelastningen i avdelingen ut til å bli høyere enn vanlig samtidig som jeg må avvikle fem ukers ferie enten jeg vil eller ikke. På grunn av samboers arbeidssituasjon har vi ingen muligheter til å reise bort i denne perioden så jeg skal altså sitte hjemme og "dingle med bena" mens kollegaene mine jobber overtid for å komme a jour. 

Begrunnelsen jeg får når jeg spør er at "Jeg ønsker ikke at ferie overføres til neste år" og ingenting annet. Jeg har heller ikke fått tilbakemelding om når jeg kan få ferie fordi det tydeligvis var vanskelig å finne passende tidspunkter i kalenderen. Så da er spørsmålet mitt om noen har vært borti noe lignende og kan forklare meg hvordan min leder egentlig tenker her? For jeg forstår rett og slett ikke logikken her! :klo:

Anonymkode: 9b213...41c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir ikke mening. Du har da rett på det. Mulig ikke alle 5 ukene kan overføres men ihvertfall skal det være mulig å overføre 3 ellernoe. Det er jeg ganske sikker på. Har han noen over seg du kan kontakte?

Skrevet

Hvis man ikke har mulighet til å ta ut noe ferie, så kan alt overføres slik jeg forstår ferieloven. Men noe ferie kan jeg ta og ferieloven åpner uansett for å overføre 12 virkedager i tillegg til de 4 dagene som vi som har fem ukers ferie har. Lederens poeng (Hvis man kan kalle det det...) er at det i teorien er flere måneder igjen av året og at ferien således kan avvikles. At jeg ikke har noen som helst "nytte" av denne ferien nå var ikke arbeidsgivers problem fikk jeg beskjed om. Og det er jo for så vidt riktig. 

Det hører jo også med til historien at dette er en IA-bedrift så jeg har mer enn nok egenmeldingsdager til å håndtere de smerteplagene jeg regner med at melder seg sammen med kulda. Skaden er godt dokumentert så det er heller ikke noe problem å få fraværet attestert av lege. 

Bedriften har både HR-avdeling og en godt fungerende fagforening så det er gode muligheter for å ta saken videre. Men jeg har ikke lyst til å komme (mer) i konflikt med leder og har derfor lyst til å høre litt hva andre mener før jeg gjør det. Jeg hadde også problemer med denne lederen da jeg var sykmeldt fordi vedkommende var lite villig til å tilrettelegge slik at jeg kunne jobbe noe. (Jobben min kan gjøres like bra fra hjemmekontor bl.a., men det var visst ikke aktuelt, arbeidstiden kunne ikke tilpasses værforholdene/temperaturen osv. osv. Jeg endte derfor opp som 100% sykmeldt i samråd med lege og NAV som var orientert om situasjonen). 

Skrevet
3 timer siden, Leo skrev:

Hvis man ikke har mulighet til å ta ut noe ferie, så kan alt overføres slik jeg forstår ferieloven. Men noe ferie kan jeg ta og ferieloven åpner uansett for å overføre 12 virkedager i tillegg til de 4 dagene som vi som har fem ukers ferie har. Lederens poeng (Hvis man kan kalle det det...) er at det i teorien er flere måneder igjen av året og at ferien således kan avvikles. At jeg ikke har noen som helst "nytte" av denne ferien nå var ikke arbeidsgivers problem fikk jeg beskjed om. Og det er jo for så vidt riktig. 

Det hører jo også med til historien at dette er en IA-bedrift så jeg har mer enn nok egenmeldingsdager til å håndtere de smerteplagene jeg regner med at melder seg sammen med kulda. Skaden er godt dokumentert så det er heller ikke noe problem å få fraværet attestert av lege. 

Bedriften har både HR-avdeling og en godt fungerende fagforening så det er gode muligheter for å ta saken videre. Men jeg har ikke lyst til å komme (mer) i konflikt med leder og har derfor lyst til å høre litt hva andre mener før jeg gjør det. Jeg hadde også problemer med denne lederen da jeg var sykmeldt fordi vedkommende var lite villig til å tilrettelegge slik at jeg kunne jobbe noe. (Jobben min kan gjøres like bra fra hjemmekontor bl.a., men det var visst ikke aktuelt, arbeidstiden kunne ikke tilpasses værforholdene/temperaturen osv. osv. Jeg endte derfor opp som 100% sykmeldt i samråd med lege og NAV som var orientert om situasjonen). 

Les den linken her. https://www.infotjenester.no/artikler/de-nye-reglene-for-overforing-av-ferie/ Hvis du ikke kan gjennomføre ferien grunnet sykdom har du krav på å få overført 4 uker og 1 dag. De siste 4 dagene kan arbeidsgiver kjøpe seg fri fra. Men de resterende har du krav på å få overført.

Skrevet

Ja, men det er fortsatt 3mnd igjen av året. Og Ts er ikke sykemeldt nå. Hun har ikke rett på å ikke ta ut ferie i det hele tatt fordi det ikke passer henne. Videre står det at man skal bli enige om overføring, ikke at man har automatisk krav på det. Videre fremkommer det klart at arbeidstaker plikter å avholde ferietid i ferieloven 5. Unntak er sykdom, og at denne kan overføre. Men Ts er jo dom kjent ikke syk nå.

Anonymkode: 74b57...c51

Skrevet

Arbeidsgiver har ingen plikt til å overføre ferien din til neste år. Men du har krav på å få tatt igjen ferien dersom den ferien du skulle hatt var under sykemeldingen. Å ha ferie betyr heller ikke at man skal ha muligheten til å reise bort. Hvorvidt arbeidstaker ligger hjemme på sofaen eller reiser til syden i ferien er likegyldig for arbeidsgiver. Det hjelper derfor ikke å begrunne ønske om å utsette ferie pga ingen mulighet til å reise nå. Arbeidsgiver har også plikt til å gi deg den ferien du har krav på i kalenderåret. Dermed kan arbeidsgiver pålegge deg å ta ut ferie før neste år og evt. sette deg opp på ferie når det passer for arbeidsgiver. Selvfølgelig pleier man å kunne komme med ønsker selv. Men i en slik situasjon du er i så må sikkert din ferie også tilpasses når andre arbeidstakere har ferie, slik ikke mange går ut i ferie samtidig og den daglige driften blir enda mer redusert. 

Du har allerede sagt til arbeidsgiver at lidelsen din blant annet kan bli forsterket når det er kald årstid. Da er arbeidsgiver også klar over at dette kan føre til sykemelding. Dette er selvsagt ikke gunstig. Men arbeidsgiver vil jo eventuelt merke dette hvis det først skjer og da kunne tenke over om valget sitt var bra eller dårlig. Eneste du eventuelt kan gjøre er å få et notat fra legen om at h*n anbefaler deg å holde deg innendørs/reise til varmere strøk i kalde perioder av året. Kanskje dette får arbeidsgiver til å tenke seg mer om.

Skrevet

Arbeidsgiver har styringsrett på ferie, men du har krav på å få ta ut minst 3 sammenhengende uker i hovedferieperioden. Dersom arbeidsgiver pålegger deg å ta ut ferie har du krav på å bli varslet minst 2 måneder i forveien (sjekk lovdata selv for paragraf dersom du trenger noe å slå i bordet med) 

I din situasjon hadde jeg ikke nevnt et ord om ferie og krysset fingrene for at arbeidsgiver glemmer det i en måned eller to slik at du kan kreve at pålagt ferie begynner minimum 2 måneder etter du blir varslet om at du pålegges ferie. Da havner du kanskje på nyåret, med litt hell. 

Anonymkode: 68a89...718

Skrevet

Takk for innspill! Det er akkurat slike jeg er ute etter for jeg er fullstendig klar over at jeg strengt tatt har få rettigheter. Jeg vet altså foreløpig ikke når jeg blir pålagt å avvikle ferie, men det kan nok bli et problem å rekke og gi meg to måneders varsel siden det er snakk om ganske mange uker som skal avvikles og altså allerede en presset situasjon med tanke på bemanning. Tre uker i hovedferieperioden rekker jeg ikke uansett siden jeg da hadde måttet starte ferien nå på mandag. 

Hadde jeg avviklet disse ukene i starten av 2018 ville det vært mer gunstig med tanke på arbeidsoppgaver/bemanning samt at det erfaringsmessig er svært få som avvikler ferie i denne perioden. Men, men... Det virker også ganske merkelig at arbeidsgiver, eller egentlig leder da, ikke ønsker at jeg bruker av min egen ferie for å unngå sykefravær som arbeidsgiver må betale for. Jeg er for det første lei av å være sykmeldt og for det andre er det ganske mye ekstra bryderi med tillatelse fra lege etc. for å kunne reise utenlands mens jeg er sykmeldt. I og for seg ikke noe problem, men det bare virker så unødvendig. 

Det jeg lurer på er om jeg skal kontakte HR-avdelingen direkte for å høre hva arbeidsgiver egentlig mener om dette for det er jo ikke sikkert at det er sammenfallende med hva min leder mener. Jeg er bare litt skeptisk med tanke på at det vil være å gå forbi min leder og får jeg medhold, så blir vel ikke akkurat stemningen god vil jeg tro... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...