smidja Skrevet 17. januar 2005 #1 Skrevet 17. januar 2005 Desverre må jeg avlive min elskede hund i morgen. Hun er nå 11 år gammel, og veldig syk. Har tatt den tunge avgjørelsen sammen med min veterinær, og det er forferdelig trist. Men jeg er hundemenneske på min hals. Og selv om jeg ikke vi ha ny hund med en gang, så vil jeg ha ny hund. Min kjære jente er blanding av husky og pointer. Hvilken hunderase anbefaler du meg, og hvorfor? Jeg er interessert i alle hunderaser, har bestemt meg for at jeg skal velge etter egenskaper og ikke utseende. Så kom med alle tanker og synsinger og best av alt FAKTA og hjelp meg å velge ny rase! (har selvsagt noen jeg kan tenke meg allerede, men vil gjerne høre erfaringer og sånt fra dere) Og om noen skulle synes at dette er rart at jeg spør om når jeg mister min beste venn i morgen, så er det rett og slett en form for terapi også
Gjest Vindelspev Skrevet 17. januar 2005 #2 Skrevet 17. januar 2005 Det blir vanskelig å anbefale når du ikke sier noe om hva hunden skal brukes til...
smidja Skrevet 17. januar 2005 Forfatter #3 Skrevet 17. januar 2005 Skal bruke hunden i skogen, turkamerat, kanskje litt trekk, kløv. Mest turkamerat
Gjest Ninakanin Skrevet 17. januar 2005 #4 Skrevet 17. januar 2005 Irsk setter er en fin rase. Glad og hengiven, lite problemer med aggressivitet og dominans, en omgjengelig og trivelig rase. Er passe i størrelsen, og ikke krenvende pelsstell. Er seig, så den vil kunne bli med på lange lange turer i fjellet, men også ligge på rygg i sofaen og sove i timesvis. Litt vimsete, men utrolig morsom. Irske settere kan også brukes til kløv og enkelte har irske settere i hundespann! Det er den rasen av fuglehundene som oftes brukes til kløv da den er bedre bygget for det enn de andre rasene, og er seigere på en annen måte enn de andre. Og så er den tilfeldigvis veldig vakker
Gjest Ninakanin Skrevet 17. januar 2005 #5 Skrevet 17. januar 2005 Blir forresten litt sent voksen, både i benbygning og i hodet. Men når tenårene er forbi, finnes det ikke bedre hund å ha i hus
Gjest Vindelspev Skrevet 17. januar 2005 #6 Skrevet 17. januar 2005 Er lite fan av at man skaffer seg renspikka jakthunder som irsk setter uten å bruke den til sitt formål. Om den bare skal brukes til kløv og turer kan man jo like gjerne finne en annen hund. Og så var det det med å anbefale egen rase da, kaninen, . Ikke alltid den er like fantastisk for andre.
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #7 Skrevet 17. januar 2005 Irsk setter kan også brukes i agility og lydighetstrening mot konkurranser! Og gode lange turer med matmor og nistepakken Den må, i likhet med andre typisk jakthundraser, ikke nødvendigvis brukes i jakt. Kjekke hunder, synes jeg! Selv vil jeg slå et slag for omplasseringshunder! Hva med å undersøke om det finnes en flott hund (valp, unghund, voksen) som venter på en turkamerat som deg? En som trenger et hjem nå, og som har de kvaliteter som du ønsker deg, uavhengig av rase? Hilsen Ella
Gjest Vindelspev Skrevet 17. januar 2005 #8 Skrevet 17. januar 2005 Irsk setter kan også brukes i agility og lydighetstrening mot konkurranser! Og gode lange turer med matmor og nistepakken Den må, i likhet med andre typisk jakthundraser, ikke nødvendigvis brukes i jakt. Kjekke hunder, synes jeg! Selv vil jeg slå et slag for omplasseringshunder! Hva med å undersøke om det finnes en flott hund (valp, unghund, voksen) som venter på en turkamerat som deg? En som trenger et hjem nå, og som har de kvaliteter som du ønsker deg, uavhengig av rase? Hilsen Ella Men denne skulle jo ikke brukes til noe spesielt, "bare" en turkamerat. Mener du at IS er ideell for en sånn rolle?
Gjest Ninakanin Skrevet 17. januar 2005 #9 Skrevet 17. januar 2005 Er lite fan av at man skaffer seg renspikka jakthunder som irsk setter uten å bruke den til sitt formål. Om den bare skal brukes til kløv og turer kan man jo like gjerne finne en annen hund. Og så var det det med å anbefale egen rase da, kaninen, . Ikke alltid den er like fantastisk for andre. Nå har ikke jeg sagt noenting om at hun skal finne seg valp gjennom Jeger, Hund & Våpen og kjøpe valp fra jaktprøve-premierte foreldre som kun har fugl i skallen. Blant jakthundrasene, og da spesielt hos fuglehundene, er det som oftest to trender hos oppdretterne: De som har familiehund-kennel, og de som har jakthund-kennel. Pluss en hel haug med mellomting-kenneler, så man får en hund som elsker å gå på jakt, men som er like glad i sofaen og vanlige turer. Å finne fugl er en gave som fuglehundene har, ikke noe de dør om de ikke får levt ut. Ikke alle hunder som "tenner" på fugl en gang! Å ikke anbefale IS fordi jeg har rasen selv er også litt merkelig kritikk, fordi hvorfor skal jeg anbefale en rase jeg ikke har erfaring og kunnskap med? Og når sant skal sies, så er mesteparten av det jeg har sagt om IS å finne i nøytrale hundebøkers forklaring av rasen.
Gjest Lilleulv Skrevet 17. januar 2005 #10 Skrevet 17. januar 2005 Jeg anbefaler portugisisk vannhund! Det er en fantastisk, unik, livlig rase som kan brukes til mye. både selskapshund, trekk, apportering og vakthund.
Gjest Vindelspev Skrevet 17. januar 2005 #11 Skrevet 17. januar 2005 Nå har ikke jeg sagt noenting om at hun skal finne seg valp gjennom Jeger, Hund & Våpen og kjøpe valp fra jaktprøve-premierte foreldre som kun har fugl i skallen. Blant jakthundrasene, og da spesielt hos fuglehundene, er det som oftest to trender hos oppdretterne: De som har familiehund-kennel, og de som har jakthund-kennel. Pluss en hel haug med mellomting-kenneler, så man får en hund som elsker å gå på jakt, men som er like glad i sofaen og vanlige turer. Å finne fugl er en gave som fuglehundene har, ikke noe de dør om de ikke får levt ut. Ikke alle hunder som "tenner" på fugl en gang! Å ikke anbefale IS fordi jeg har rasen selv er også litt merkelig kritikk, fordi hvorfor skal jeg anbefale en rase jeg ikke har erfaring og kunnskap med? Og når sant skal sies, så er mesteparten av det jeg har sagt om IS å finne i nøytrale hundebøkers forklaring av rasen. Det var ikke ment som kritikk at du anbefalte den, bare en liten bemerkning. Folk har en tendens til å tenke at sin rase kan passe alle. Helt på generell basis egentlig, jeg kommenterte det bare til deg fordi du var den første som gjorde det. Uansett, jeg synes det er flott at vi fortsatt har hunder som brukes til det de skal. Og når det finnes så mange alternativer burde det gå an å finne en som har sitt "spesialfelt" innenfor nettopp det området man ønsker selv. Det være seg sofahund eller gjeterhund. ...eller jakthund! Er du ikke litt enig da? Hvorfor skal det avles så alle hunder passer alle?
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #12 Skrevet 17. januar 2005 Jeg synes at Ninakanin ga et bra svar ang. hvorfor en irsk setter faktisk kan få et godt liv uten at en bruker den i jakt. Tenk dersom en skal begrense hundene våre til kun å brukes til deres "opprinnelige" bruk. Da ville vi aldri ha funnet gjeterhunden schæferen i politiet. Vi ville ikke funnet labradoren som narkohund, eller huskyen som redningshund(!). Eller jakthunden Grand Danios som selskapshund. Hilsen Ella
Gjest Vindelspev Skrevet 17. januar 2005 #13 Skrevet 17. januar 2005 Om man har funnet nye bruksområder for raser, så har det vært behov for det. Hvor er behovet for å lage en streit turkamerat utav en flott fuglehund? Kan man ikke da velge en av de ørten andre rasene som ikke egner seg til jakt?
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #14 Skrevet 17. januar 2005 Dersom de typisk jakthundrasene kun skulle brukes til jakt, og gjeterhundrasene kun skulle brukes til gjeting etc., da tror jeg faktisk at det hadde vært mange av vår tids raser som ikke hadde eksistert i dag. De fleste av dagens hunderaser blir jo brukt til helt andre formål enn de opprinnelig er avlet fram til. Likevel fungerer de ulike rasene i sine nye "liv" fortsatt. Og forresten så er i bunn og grunn alle hunder jakthunder. F. eks. så er gjeterhundinstinktet egentlig et jaktinstinkt. Det blir litt trist dersom en ikke kan anbefale en irsk setter til en som er glad i å gå tur. Da kan en heller ikke anbefale dachsen, som også kan være en vannvittig bra jakthund. Ellers vil jeg anbefale trådstarter til å kikke nærmere på følgende hunder: boxer, labrador, flatcoated retrivier, schæfer, dachs, rhodisian ridgeback. Du kan jo besøke www.canis.no for å lese mer om forskjellige hunderaser Og jeg tror faktisk at en kan bruke ALLE hunderaser i jaktsammenheng, likevel er det ikke alle hundeINDIVIDER som vil passe, jakthund eller ikke. Hilsen Ella
Julie Skrevet 17. januar 2005 #15 Skrevet 17. januar 2005 Ninakanin, hvor har du lest at IS er den rasen av fh rasene som oftest brukes til kløv og at den er seigere på en annen måte enn de andre fh? Mener ikke å "arrestere" deg, er bare nysgjerrig (og litt uenig) Julie
Gjest Vindelspev Skrevet 17. januar 2005 #16 Skrevet 17. januar 2005 Ella, du argumenter godt. Men jeg mener likevel at godt fungerende raser ikke behøver avlskluss. Klart en fuglehund kan brukes til forskjellige ting, men for meg er det ikke den som lyser opp i hodet mitt som en strålende ide når vedkommende "kun" skal ha en turkamerat. Og ja, alle hunder har jaktinstinkt, men i svært varierende grad (tenk mops vs IS). Som sagt tidligere, raser har blitt formet for nye oppgaver etter behov, deriblant gjeterhundene. Border Collien er i dag en ypperlig gjeterhund i tillegg til å være en ener innen agility. Skal vi begynne å avle bort disse flotte egenskapene for å skape en allround, _middelmådig_ familiehund? Nei, jeg synes ikke det. Alle hunder trenger ikke være like greie til all slags bruk. Jeg synes det er flott at det finnes ytterkanter for de som ønsker det. -Og sofahunder for de som vil ha det. Eller simpelthen en turkamerat. Utvalget av raser er såpass variert at jeg ikke ser hvorfor man skal vanne ut IS'en slik man har gjort med så mange andre. Og nå har denne diskusjonen utviklet seg langt avgårde fra opprinnelsen . P.S: Når det gjelder fh'er som utmerker seg som trekkhunder, så er vel Vorsteheren den soleklare vinneren....eller?
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #17 Skrevet 17. januar 2005 Jeg anser faktisk en irsk setter som en jakthund OG en god ALLround hund. En rase hvor du finner utpregede jakthunder MED allround egenskaper i tillegg. Og så har du noen individer av rasen som kanskje ikke er de beste jakthunder. Jeg klarer ikke å se på en irsk setter som utelukkende jakthund. Her i Norge er det likevel ikke jaktsesong året rundt, så hunden må jo fungere i det daglige også. Og det er så mange oppdrettere av irsk setter som avler på jakthunden i denne rasen, og disse vil dermed passe på at potensielle kjøpere vil bruke avkommet til jakt. Og så er det ofte slik i jaktmiljøer at en kvitter seg med de hundeindivider som ikke egner seg til jakt. Da ender det ofte med avlivning (!) eller omplassering av ellers friske hunder. Det vil alltid finnes middelmådige jaktemner i sterke jaktlinjer. Kanskje kan slike individer bli gode turkamerater? En del fuglehunder blir også mentalt ødelagt på vei mot jaktkarrieren. Det blir brukt mange "gammeldagse" metoder i en del jaktmiljøer, som f.eks. bruk av strøm for at hunden skal sette seg i rett øyeblikk når fugl flyr opp. Dersom en jeger vil ha en hund til jakt, så vil denne jegeren finne flotte hunder av "jaktlinjer", selv om det finnes hunder av samme rase som ikke er avlet med tanke på jakt. Jegeren som vil ha en golden til jakt, kjøper kanskje en jaktgolden før en golden retrivier. En irsk setter er generelt sett en godt fungerende rase med jakt-, selskapshund-, familiehundegenskaper. Ja, nå er vi lang ute på det blå.... Som vi pleier Men kanskje har du en hund å anbefale? Ella
Snopy Skrevet 18. januar 2005 #18 Skrevet 18. januar 2005 Hva med Pinscher???? En utrolig flott hund, med et herlig gemytt! :-) En rase som det ikke er for mange av her i Norge..... Og ikke minst en god turkamerat!!!!
Gjest Vindelspev Skrevet 18. januar 2005 #19 Skrevet 18. januar 2005 Tror jeg vil vite mer om hva hun ønsker utav en hund, før jeg anbefaler noen. Ikke bare at det skal være en turkamerat. Ella, det siste innlegget er jeg enig i. Mer rekker jeg ikke å skrive nå, for nå må jeg løpe!
Gjest Ninakanin Skrevet 18. januar 2005 #20 Skrevet 18. januar 2005 Ninakanin, hvor har du lest at IS er den rasen av fh rasene som oftest brukes til kløv og at den er seigere på en annen måte enn de andre fh? Mener ikke å "arrestere" deg, er bare nysgjerrig (og litt uenig) Julie Jeg leste det på internet, på sidene til den norske ISklubben. Selvfølgelig kan man bruke de andre hundene til trekk og kløv også, men av alle fuglehundene mener jeg at IS'en har større tradisjon på å brukes til dette enn det de andre gjør. Iallefall blant de engelske rasene. Vorstere er jo også gode til kløv, for de er også IS-seige og vel så det! Og når det gjelder å "vanne ut" en rase, så ser jeg ikke helt hvordan man klarer å vanne ut en hel rase gjennom at en enkelt person som ikke driver med avl skaffer seg en skikkelig trivelig hund som kompis. Mener fremdeles det er en fin rase å anbefale, men meg om det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå