AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #1 Skrevet 9. september 2017 Det er generelle spørsmål og handler derfor ikke om rett eller galt. Du behøver ikke å tilhøre en spesifikk tro og du kan likeså være ateist. Hvilken religion gir deg fornuftig mening og hvorfor? Hva savner du med religionen? Anonymkode: 4c0dc...e09
linsejesus Skrevet 9. september 2017 #2 Skrevet 9. september 2017 Sekulær buddhisme gir mening for meg fordi det funker, og fordi jeg som agnostiker ikke uten videre kan omfavne påstandene til noen av de religiøse formene for buddhisme, som gjenfødelse osv. Når jeg sier at det funker, mener jeg at det gir meg frihet og en fred jeg ikke ante var mulig. Det gjør meg mer tålmodig, roligere i stressede situasjoner, og jeg setter generelt mer pris på livet. Noe av det jeg liker best med sekulær buddhisme er at det ikke er et misjonerende eller eksklusivt livssyn. Fra buddhismens ståsted kan den kombineres med omtrent hvilken som helst religion, siden den ikke har noen påstander om Gud, sjelen, liv etter døden eller meningen med livet. Det er en måte å forholde seg til livet på. 1
Villmark Skrevet 9. september 2017 #3 Skrevet 9. september 2017 Uten tvil kristendommen og ingen andre. Helt utrolig at ikke fler tar imot sannheten, finnes kun en Gud og det er Jesus (og faderen såklart)
Gjøksuppe Skrevet 9. september 2017 #5 Skrevet 9. september 2017 Troen på Jesus Kristus (at han døde på korset for våre synder, beseiret døden og for opp til himmelen så vi kan få rettferdiggjørelse gjennom Hans legeme) er hva som gir livet mitt mening, trygghet, kjærlighet og glede. Savner ikke noe i Jesus 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #6 Skrevet 9. september 2017 Ingen? Vel, det eneste jeg klarer å tro på er at det kanskje finnes en gud, men om den guden er Gud eller Allah eller hvem det nå er kan jeg ikke bevise. Kanskje Gud er inni oss. Men jeg vet ikke om jeg kan tro på at det er noe oppi himmelen som ser på oss. Og guden har tydeligvis ikke kapasitet til å hjelpe alle. Og når vi sitter i fly, er vi nærmere Gud da? Anonymkode: ff198...134 1
omarel Skrevet 11. september 2017 #7 Skrevet 11. september 2017 (endret) Islam gir meg klart og logisk forklaring med mening med livet og det gir et fullendt svar på livet etter døden. Det er ingen annet (skrift/ord) enn Koranen som påberoper seg å være direkte ord og skrift fra Gud, Den allmektige. Det helhetlige innholdet i Koranen, strukturen og språket tyder (for meg) at kilden er Gud, skaperen av alle ting. Koranen budskap er unik, og det i seg gir meg mening. I tillegg gir religionen meg indre ro og harmoni, gjennom gode og dårlige tider. Endret 11. september 2017 av omarel
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #8 Skrevet 11. september 2017 Absolutt ingen religion gir meg fornuftig mening. For meg er all religion eventyrforellinger på lik linje som Disney sine eventyr. Anonymkode: ae2b5...d4e 4
WubWub Skrevet 11. september 2017 #9 Skrevet 11. september 2017 (endret) Sekulær buddhisme er noe jeg i fremtiden skal lese meg grundig opp om for å se om det kan være noe for meg. Personlig er jeg ikke interessert i himmelriker, guddommeligheter, helveter, bønner, engler, profeter, ånder eller fremtidige liv. Jeg er interessert i selvutvikling og på den fronten kan kanskje sekulær buddhisme hjelpe meg. Endret 11. september 2017 av WubWub
Norre Skrevet 11. september 2017 #11 Skrevet 11. september 2017 Jeg kjenner ikke til noen etablerte religioner som gir noen mening. Jeg skiller imidlertid på det å være religiøs og det å være troende. Vi har jo alle en oppfatning av at vi eksisterer, og at vi "eksisterer i en Eksistens", for å si det diffust og uklart. Alle som lever har en TRO; vi har en formening om hva som skjer og vi spekulerer oss frem til årsakene til at ting er som de er. Jeg kaller meg en "troende agnostiker". Jeg tror ikke på en intelligent, handlende eller skapende "Gud", som religionen sier. Jeg tror på en overordnet naturkraft som virker i alle ting. Men jeg VET ikke - og det gjør jo ingen andre, heller. Religion, for meg, bygger på menneskers egoistiske behov og en endeløs rekke av misforståelser, feiltolkninger, frykt og hat. "Vi og de andre". Slik jeg ser det, er absolutt alle religiøse ritualer, skikker og tradisjoner, samt klesdrakt og matvaner, helt fullstendig meningsløse. Men, som sagt, jeg VET jo ikke. Kanskje finnes Gud? Broren til Nissen, antrukket i toga, sittende på en skydott og dingler med beina? I såfall mener jeg at fyren er en komplett galning, hvis han er slik de religiøse fremstiller ham... Religiøse mennesker derimot, har jeg ingen problemer med. De som er ærlige og vil andre godt kan få tro hva de vil, for min del. Kanskje det er en av årsakene til at ingen kriger utkjempes av agnostikere?
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #12 Skrevet 19. september 2017 Let så skal du finne! Jeg lover om du søker etter sannheten så finner du den! Aldri gi opp! Jeg fant den etter søk etter sannheten! Anonymkode: fe973...8ca
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #13 Skrevet 19. september 2017 Det Flygende spaghettimonster Anonymkode: 88aa1...26b
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #14 Skrevet 21. september 2017 På 11.9.2017 den 19.16, Norre skrev: agnostikere Anonymkode: 53256...642
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #15 Skrevet 21. september 2017 Dianisk wicca - https://no.wikipedia.org/wiki/Dianisk_wicca Anonymkode: 505ff...0ab
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #16 Skrevet 21. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dianisk wicca - https://no.wikipedia.org/wiki/Dianisk_wicca Anonymkode: 505ff...0ab http://stiernberg.se/gudinnan/religionen.htm Anonymkode: 505ff...0ab 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #17 Skrevet 21. september 2017 På 9.9.2017 den 18.31, Gjøksuppe skrev: Troen på Jesus Kristus (at han døde på korset for våre synder, beseiret døden og for opp til himmelen så vi kan få rettferdiggjørelse gjennom Hans legeme) er hva som gir livet mitt mening, trygghet, kjærlighet og glede. Savner ikke noe i Jesus På 9.9.2017 den 15.10, Villmark skrev: Uten tvil kristendommen og ingen andre. Helt utrolig at ikke fler tar imot sannheten, finnes kun en Gud og det er Jesus (og faderen såklart) Anonymkode: 7a45f...54c
HalldirV2 Skrevet 21. september 2017 #18 Skrevet 21. september 2017 Ingen religion gir mening for meg, men det gjør heller ikke hypotesen om "the big bang".
Citpensacola Skrevet 21. september 2017 #19 Skrevet 21. september 2017 Ingen religioner gir mening. Da hadde de ikke vært basert på tro, men kunnskap. Ergo følger det at folk som er religiøse er naive, ignorante eller i værste fall stokk dumme. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #20 Skrevet 21. september 2017 Ingen religion gir helt mening. Alle religioner har en bit av sannheten og en hel masse bla bla som folk har funnet på. Dette er fordi konseptet religion er oppfunnet av mennesker. Men det betyr ikke at man ikke kan finne gullkorn i de fleste religioner. Anonymkode: 12a88...069
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå