Gå til innhold

Søster ble voldelig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, SiMa skrev:

Bare for å få klarhet i situasjonen, det var du som hadde lånt bilen (og derfor sto ansvarlig overfor din far), men din søster kjørte den og smalt døra inn i et tre? 

Hva var det som gjorde at du ble redd og følte behov for å forsvare deg fysisk (ved å sprute vann)? Dere sloss en gang for 13 år siden, så du hadde (som du selv påpeker) ingen grunn til å tro at hun ville bli voldelig. Hva trodde du kom til å skje, som gjorde at det var nødvendig at du forsvarte deg? For meg henger ikke disse to tingene helt sammen. Du hadde ingen grunn til å tro at hun ville bli voldelig, men du var så skremt at du sprutet vann for å forsvare deg. 

Vold er aldri greit. 

Jeg skjønner godt at du ikke klarer snakke med henne akkurat nå, det hadde ikke jeg heller orket. Fint at du ba faren din ringe henne, hun trengte nok noen å snakke med. 

Det er tydelig at hun har det vanskelig, og trenger noen å snakke med. Verken du, faren deres, venninnen eller andre i familien/venner skal være den hun snakker med. Det dere kan bidra med er å hjelpe henne med time hos fastlegen, kanskje en av dere kan bli med og hjelpe til å forklare problemet. Kommunen har kanskje også et lavterskeltilbud innen psykiatri, som dere kan kontakte uten henvisning fra lege. 

Min umiddelbare tanke er at det ligger enten en psykisk lidelse eller rusproblematikk bak dette, for reaksjonen virker å være helt ute av proporsjoner. 

En ting er jeg sikker på, dere bør ikke bli boende sammen. Det tror jeg kan være ganske ødeleggende for søskenforholdet. Dere klarer jo ikke kommunisere direkte med hverandre, men går gjennom faren deres. 

Hvis en kvinne får blåmerker etter å ha blitt slått av mannen er det aldri hennes egen feil. Det samme bør gjelde her også, vold er aldri riktig, det skal ikke forsvares eller unnskyldes. 

Søskenforhold kan være vanskelige, søsken (mens de er barn) kan vite nøyaktig hva de skal si for å få den andre til å miste kontrollen og slå, og på den måten selv være et "uskyldig offer". Som voksne bør vi ha kvittet oss med det, både å terge helt til den andre slår, og å slå når den andre terger nok.

Hun har ikke førerkort, så hun sitter alltid på. 

Bare for å illustrere det bedre for noen her: Har dere noen gang opplevd at noen har skremt dere så dere kvapp til? Det var på den måten det skjedde, hennes sinne kom så ut av det blå at jeg rett og slett skvatt. Det skjedde så fort.. Hadde aldeles ikke sprutet vann om jeg hadde tenkt meg om et par sekunder. Hun er veldig ofte aggressiv eller irritert, og dette var en reaksjon jeg ikke hadde sett før.

Snakket litt mer med pappa om det i kveld og han fortalte at under deres samtale hadde hun begynt å kjefte på han for at han hadde lånt bort bilen til meg. 

Vet hun skulle hatt et tilbud, noen å snakke med, men verken jeg, pappa eller siste søsken i søskenflokken vet hvordan man skal ta det opp med henne uten at hun blir aggressiv. Går jo ikke ann å tvinge henne i samtaler heller...

Anonymkode: fc2f8...8de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å illustrere det bedre for noen her: Har dere noen gang opplevd at noen har skremt dere så dere kvapp til? Det var på den måten det skjedde, hennes sinne kom så ut av det blå at jeg rett og slett skvatt. Det skjedde så fort.. Hadde aldeles ikke sprutet vann om jeg hadde tenkt meg om et par sekunder. Hun er veldig ofte aggressiv eller irritert, og dette var en reaksjon jeg ikke hadde sett før.

Snakket litt mer med pappa om det i kveld og han fortalte at under deres samtale hadde hun begynt å kjefte på han for at han hadde lånt bort bilen til meg. 

Vet hun skulle hatt et tilbud, noen å snakke med, men verken jeg, pappa eller siste søsken i søskenflokken vet hvordan man skal ta det opp med henne uten at hun blir aggressiv. Går jo ikke ann å tvinge henne i samtaler heller...

Der innrømmet du første gang at du gjorde en feil fordi du skvatt til. Good for you! 

Det er jeg som selv har en voldelig søster. Du må bare godta at hun er en aggressiv person så får du selv se hvor mye omgang du orker med henne. Det å bo sammen kan ødelegge mer for dere.

Anonymkode: dae07...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, nå får du gi deg. Selvfølgelig forteller jeg fra min side, det er den siden jeg kjenner til. 

Angående bilen begynte hun å le da det skjedde og bare gikk. Romkameraten vår (som er hennes venninne) så også til henne at reaksjonen hennes var veldig uansvarlig.

Jeg sprutet vann på henne fordi hun virket truende, som om hun allerede der var på vei til å kaste seg over meg, og det var min reaksjon på det. 

Ts

For å sprute vann ville gjøre henne mindre provosert? 

Hvis dere er sånn mot hverandre, burde dere kanskje ikke bo sammen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde hatt en het debatt med søsteren min og bestemte meg for å tømme en is på hodet hennes hadde jeg ikke akkurat blitt overrasket om jeg fikk en arm mot meg. Jeg ville definitivt tenkt at min provoserende handling var årsaken til dette. Selv om man ikke er voldelig selv er det en selv som gjør det fysisk. Det samme gjelder vann. Selv om vann ikke er vondt gjør man at krangelen eskalerer utover det verbale. 

Jeg synes heller ikke at èn søsknenkrangel der begge er delaktige kan sammenlignes med partnervold eller gudene vet hva. Dersom TS var så redd som hun skulle ha det til ville hun ikke ha handlet slik hun gjorde, og hun ville absolutt ikke ha vurdert å bli boende. Dette var altså en engsngshendelse, og dersom det rystet henne like mye som hun påstår hadde dette altså ikke vært et spørsmål engang. 

Anonymkode: e43b4...190

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda en grunn menn har det bedre singel. Kvin er er jo klin kokos😲

Anonymkode: 6deac...794

Noen kvinner ja, samme som noen menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen kvinner ja, samme som noen menn.

Forskjellen er at det er mye mer vanlig å være klin kokkos hos kvinner enn hos menn. Er nok alltid noen syke menn også. Men å være irrasjonell og hverdagspsyko er det langt flere kvinner enn menn. Vil si 80-20 ratio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at det er mye mer vanlig å være klin kokkos hos kvinner enn hos menn. Er nok alltid noen syke menn også. Men å være irrasjonell og hverdagspsyko er det langt flere kvinner enn menn. Vil si 80-20 ratio

Vet ikke det helt, med eksen f.eks så ble jeg knivstukket fordi jeg la til et mannlig familiemeldem på Facebook. Crazy? Han truet også med selvmord flere ganger og hadde som vane å fyllekjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/10/2017 at 6:54 AM, AnonymBruker said:

Du gjengir det lille av en hendelse eller samtale som skal stille andre i dårlig lys og stille deg i et bedre lys. Har aldri møtt noen som er så gjennomsiktig manipulerende som du er. Du viser null ansvarsfølelse, noe som er vanlig selv i krangler der man selv har rett. Å føle seg skyldig er noe de fleste normale mennesker gjør, spesielt når de kastet vann på noen først

Din mangel på følelse av skyld, måten du fremstiller deg selv som en person som ikke gjorde noe feil, måten du snakker ned om søsteren din på er klassiske sosiopatiske trekk. Du er den uskyldige helten i egen fortelling, det evige offeret

8 minutes ago, AnonymBruker said:

Flere menn dreper, voldtar og stalker. 

Anonymkode: 68748...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du gjengir det lille av en hendelse eller samtale som skal stille andre i dårlig lys og stille deg i et bedre lys. Har aldri møtt noen som er så gjennomsiktig manipulerende som du er. Du viser null ansvarsfølelse, noe som er vanlig selv i krangler der man selv har rett. Å føle seg skyldig er noe de fleste normale mennesker gjør, spesielt når de kastet vann på noen først

Din mangel på følelse av skyld, måten du fremstiller deg selv som en person som ikke gjorde noe feil, måten du snakker ned om søsteren din på er klassiske sosiopatiske trekk. Du er den uskyldige helten i egen fortelling, det evige offeret

Flere menn dreper, voldtar og stalker. 

Anonymkode: 68748...d68

Reagerer sterkt på ts sin måte jeg og, null ansvar for situasjonen og alle andre sin feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for et mareritt av en familie både du og søstera di virker ufordragelige og fjortiser enda . Du fortjente vel et slag o tryne hadde du vert søsta Mi ville du fått samme respons. Her må begge to la veramdre vere i fred . Du er en drittkjerring som drar opp feil søsta di gjør og som du fremstilte de virker De som du begynte .

Anonymkode: b1438...217

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vil gi en liten oppsummering på hva som har skjedd siden sist:

Jeg har ikke vært hjemme siden det skjedde. Har også i mellomtiden gjennomgått en stor operasjon, så har hatt behov for ro og pleie, så da har jeg vært hos far. 

Idag var første turen min ut etter operasjonen, og jeg dro innom hjemme for å hente noen ting. Søsteren min sa ingenting til meg, så jeg bare gikk å hentet tingene jeg skulle ha. Før jeg skulle gå tenkte jeg at jeg skulle bryte isen litt, og gikk bort til henne og spurte om hun ikke ville snakke med meg mer. Angret med en gang jeg så uttrykket hennes, for det var fullt av hat. Hun begynte å skrike til meg at det var min feil at hun var voldelig fordi jeg drev henne til det, og jeg prøvde å roe ned temperaturen litt ved å være ydmyk og beklage for det med vannet. Hun skrek og skrek og skrek(altså ropte, Ikke gråt), og jeg ble revet med og skrek tilbake.

Da kasta hun seg over meg igjen. Jeg ble livredd, for jeg har sting i hele magen, så jeg rygget tilbake, holdt opp hendene og ja, rett og slett ba om nåde...

Hun sluttet heldigvis, men gikk truende opp i ansiktet mitt og skrek at jeg skulle komme meg til helvete ut. 

Så jeg dro da...

Har egentlig ikke noe mer kommentar til hva som skjedde for jeg prøver å fordøye det.. Måtte bare få det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.9.2017 den 10.42, AnonymBruker skrev:

Jeg bor med min søster og en venninne i et stort hus vi leier sammen, vi har bodd sammen i over et år. Det har stort sett har det gått veldig fint. Det gjorde det altså ikke denne torsdagen..

Alle tre var kommet hjem for dagen og vi satte oss på verandaen og snakket om dagen. Jeg kommenterte på det at søsteren min kvelden før smelte døra på den ganske nye bilen til pappa rett inn i et tre. Hun ble sint og begynte å skrike til meg. Følte på oppførselen som truende, så jeg tok vannflaska hennes og spruta på henne. Da kasta hun seg over meg, prøvde å slå meg. Jeg beskyttet meg ved å ta tak i håret hennes og holde henne på avstand, og hun ga seg ganske fort.

Vi gikk inn, og hun begynte plutselig å gråte, sa hun hadde vondt i hodet og var sliten. Jeg spurte om jeg kunne gjøre noe for at det skulle bli bedre, og vi ble enige om at jeg skulle legge meg på soverommet etter middag(hadde kun sovet fire timer den natta, så det gjorde meg ikke noe)

Plutselig gikk tema inn på en tidligere krangel vi har hatt, og hun begynte da å skrike til meg at hun ikke tåler trynet mitt og at jeg skal dra meg på soverommet. Fortalte henne på en stille og rolig måte at hvis hun ikke tåler mitt ansikt, får hun gå på sitt rom. Jeg betaler like mye i leie, og har like stor rett til å være på stua. Hun tok tak i en lykt på bordet og slengte den mot meg. Hun slo meg også med knyttneve mot munnen. Jeg var nok full av adrenalin for jeg kjente ikke at jeg fikk vondt og nå husker jeg ikke stort av det heller. Husker ikke hvordan det endte, men plutselig storma hun på rommet sitt. 

Så plutselig på kroppen min at jeg hadde kutt på arma, blåmerke på arma, magen og foten og verandaleppe. Lykta hun brukte som våpen lå knust på gulvet, og det lå en til gjenstand på gulvet som jeg ærlig talt ikke husker om hun slo meg med, men an

Etter hendelsen dro jeg til pappa og har vært hos han siden. Fortalte han om hendelsen og sa at jeg forventet at han gjorde det klart for henne at det ikke var akseptabelt. Han vil ikke det, for som vi begge vet, blir hun sint og trekker seg unna om hun får kritikk.

Vet dette ble et langt innlegg, men jeg er bare så rådvill på hva jeg skal gjøre. Kjæresten min vil at jeg skal anmelde, men det er ikke aktuelt. Jeg skal nå være sykemeldt i 4 uker(av andre grunner), så har forsåvidt ikke noe som gjør at jeg MÅ være hjemme, men jeg syns det er kjipt å føle meg utrygg i nærheten av min egen søster og i mitt hjem..

Dere har begge to problemer. Jeg tror dere bør ta kraftig tak begge to. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mari Y skrev:

Dere har begge to problemer. Jeg tror dere bør ta kraftig tak begge to. 

Har du noen mer konkrete forslag til hva jeg kan gjøre da kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen mer konkrete forslag til hva jeg kan gjøre da kanskje?

Spørre pappan din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørre pappan din?

Har ikke orket å fortalt ham om dagens hendelser.

Da jeg fortalte om episoden tidligere, unnskyldte han henne med at hun bare var sliten og at han ikke turte å kritisere henne fordi hun kom til å stenge han ute av livet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke orket å fortalt ham om dagens hendelser.

Da jeg fortalte om episoden tidligere, unnskyldte han henne med at hun bare var sliten og at han ikke turte å kritisere henne fordi hun kom til å stenge han ute av livet sitt...

Hold deg unna da vel. Ikke prat med henne før hun prater til deg. Dessuten var kommentaren min ironisk ment siden dere begge er "voksne"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hold deg unna da vel. Ikke prat med henne før hun prater til deg. Dessuten var kommentaren min ironisk ment siden dere begge er "voksne"

Jeg skal holde meg unna mitt eget hjem til hun muligens finner det i seg å ta kontakt? Takk for tipset men nei takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal holde meg unna mitt eget hjem til hun muligens finner det i seg å ta kontakt? Takk for tipset men nei takk...

Dere bør jo ikke bo sammen. Ser du ikke det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...