AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #1 Skrevet 9. september 2017 Hos nettsteder som for eksempel Kupong Kode eller You Gov så får man ""poeng" for å svare på spørreundersøkelser, eller gjøre forskjellige andre ting. Slike "poeng " kan etterhvert veksles inn i gavekort hos Gavekorttorget, eller hos forskjellige nettbutikker som CDON eller IKEA. Dersom man holder på veldig lenge, uten å veksle inn noen poeng, så samler man etterhvert opp temmelig mange sånne poeng. Hvis man egentlig ikke har bruk for disse gavekortene selv, og forsøker å selge dem. Hvis man har spart opp mange nok poeng til å tjene mangfoldige tusenlapper. Kan dette være skattepliktig på en eller annen måte? Burde man føre opp alle slike "inntekter" ett eller annet sted på selvangivelsen, og isåfall hvor gør man dette? Anonymkode: ecb40...f09
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #2 Skrevet 9. september 2017 Haha har vært med i åresvis... Tror du må holde på i 100 år før du har tjent såpass... Anonymkode: c4a3f...3f3 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #3 Skrevet 9. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha har vært med i åresvis... Tror du må holde på i 100 år før du har tjent såpass... Anonymkode: c4a3f...3f3 Men hvor mye er man nødt til å tjene, før slike ting eventuelt blir skattepliktig? Er man nødt til å føre opp alle slike ting ett eller annet sted på selvangivelsen eller noe? Anonymkode: ecb40...f09
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #4 Skrevet 9. september 2017 All intekt over nettet skal føres i skattemeldingen. Unlater du å føre dette så er det jo enkelt om du blir tatt å finne ut hva du har bedrevet og beløpene du unndrar å oppgi, nettopp på nettet. Kr. 4 000 er det du skattefritt kan tjene fra enkeltpersoner, men du må likefullt oppgi beløpene til skatteetaten. Kjøp og salg utover "småtterier" kan lett føre deg inn i en annen kategori, nemlig næringsintekt og da kommer du i andre problemstillinger du tydeligvis ikke har tenkt over. Anonymkode: 1120f...2e4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #5 Skrevet 9. september 2017 13 minutes ago, AnonymBruker said: All intekt over nettet skal føres i skattemeldingen. Beklager, det er feil. Virksomheten må være egnet til å gi overskudd over tid, og ha et visst omfang for å bli skattepliktig. http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/ny-som-naringsdrivende/Hobby-eller-naring/ Anonymkode: d4e12...555 1
MorTil2 Skrevet 9. september 2017 #6 Skrevet 9. september 2017 Jeg er med i en del panel, og hos det ene, er grensen for årlig uttak 1000 poeng (tilsvarer kr 1000), fordi det er grensen for at slike overføringer skal være skattefrie. Jeg er med i 5 slike panel, og svarer på alt fra 1 - 10 undersøkelser iløpet av en uke (noen kan gjøres via app, så greit tidsfordriv på bussen), og har virkelig til gode å tjene flere tusen på dette. Kanskje i beste fall poeng tilsvarende kr 2000 i året. Syns det er greit å bestille gavekort på f eks Peppes, Gmax og XXL enten til meg selv eller som julepresanger. Det er vel også slik at poeng kan "gå ut på dato". I det ene panelet jeg er med i, vil poengene slettes om de ikke brukes innen 2 år etter at de er opptjent. Jeg syns for øvrig at man skal ta deltakelsen litt mer seriøst enn bare å tjene poeng på det. Undersøkelsene brukes tross alt til å danne grunnlag for ulike statistiske beregninger. F eks vil mange av undersøkelsene nå i valgkampen fokusere på tema som har med synspunkter på ulike politiske tema å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #7 Skrevet 9. september 2017 All inntekt over 4000 er i utgangspunktet skattepliktig. Dersom det går som personskatt, så kan du tjene under fribeløpet før du må skatte, er omfanget stort nok til å karakteriseres som næringsinntekt så er det som andre påpeker, andre problemstillinger du må ta stilling til, som f. eks. mva ved utsalg av gavekort, bedriftsskatt, fradrag på utstyr du bruker osv. Les deg opp på skatteetatens sider Anonymkode: 37d29...3d2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #8 Skrevet 9. september 2017 5 hours ago, MorTil2 said: Jeg er med i en del panel, og hos det ene, er grensen for årlig uttak 1000 poeng (tilsvarer kr 1000), fordi det er grensen for at slike overføringer skal være skattefrie. Jeg er med i 5 slike panel, og svarer på alt fra 1 - 10 undersøkelser iløpet av en uke (noen kan gjøres via app, så greit tidsfordriv på bussen), og har virkelig til gode å tjene flere tusen på dette. Kanskje i beste fall poeng tilsvarende kr 2000 i året. Syns det er greit å bestille gavekort på f eks Peppes, Gmax og XXL enten til meg selv eller som julepresanger. Det er vel også slik at poeng kan "gå ut på dato". I det ene panelet jeg er med i, vil poengene slettes om de ikke brukes innen 2 år etter at de er opptjent. Jeg syns for øvrig at man skal ta deltakelsen litt mer seriøst enn bare å tjene poeng på det. Undersøkelsene brukes tross alt til å danne grunnlag for ulike statistiske beregninger. F eks vil mange av undersøkelsene nå i valgkampen fokusere på tema som har med synspunkter på ulike politiske tema å gjøre. Det hørtes kult ut! Hvilke paneler bruker du, om jeg kan spørre? Anonymkode: 18775...9b7
MorTil2 Skrevet 10. september 2017 #9 Skrevet 10. september 2017 GFK sitt husholdningspanel. Her skal du registrere alle husholdnings- og kleskjøp iløpet av uken. Gjøres via en skanner eller app på mobilen. Du må legge inn kvitteringer manuelt, og koble disse opp mot innskannede produkter. Jeg pleier å samle opp kvitteringene og bruker ca 20 minutter hver søndag på dette. Utover det er det et par lokale aviser som har panel, kinopanelet , You Grov og Norstat. Sistnevnte må du verves til. Noen panel sender ut undersøkelser flere ganger i uken, noen kun noen få ganger iløpet av året. Den sikreste "fortjenesten" er derfor via GFK, siden det er noe som gjøres hver uke hele året. Det fine med GFK sitt panel, er at jeg får bedre oversikt over hva jeg bruker pengene på, og hva ting koster (særlig prisforskjeller i ulike matbutikker).
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #10 Skrevet 11. september 2017 18 hours ago, MorTil2 said: GFK sitt husholdningspanel. Her skal du registrere alle husholdnings- og kleskjøp iløpet av uken. Gjøres via en skanner eller app på mobilen. Du må legge inn kvitteringer manuelt, og koble disse opp mot innskannede produkter. Jeg pleier å samle opp kvitteringene og bruker ca 20 minutter hver søndag på dette. Utover det er det et par lokale aviser som har panel, kinopanelet , You Grov og Norstat. Sistnevnte må du verves til. Noen panel sender ut undersøkelser flere ganger i uken, noen kun noen få ganger iløpet av året. Den sikreste "fortjenesten" er derfor via GFK, siden det er noe som gjøres hver uke hele året. Det fine med GFK sitt panel, er at jeg får bedre oversikt over hva jeg bruker pengene på, og hva ting koster (særlig prisforskjeller i ulike matbutikker). Det hørtes faktisk skikkelig smart ut, GFKs panel altså, takk! 😃 Anonymkode: 18775...9b7
MorTil2 Skrevet 11. september 2017 #11 Skrevet 11. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det hørtes faktisk skikkelig smart ut, GFKs panel altså, takk! 😃 Anonymkode: 18775...9b7 Vær så god . Det virker på meg som om de alltid er på utkikk etter nye paneldeltakere, så det er bare å ta kontakt på nettsiden. I begynnelsen vil du nok bruke litt mer tid enn 20 minutter (pluss skanning av matvarer/klær), men det går i grunnen veldig greit etterhvert. De har en premiebutikk hvor du kan bestille fine ting 4 ganger i året (alt fra kofferter til gavekort) avhengig av poengsaldoen din. Lykke til !!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå