AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #1 Skrevet 9. september 2017 Jeg skal kjøpe ny bolig og tenker å leie ut den jeg eier nå, men har ikke så mye kunnskap på dette. Er det slik at jeg kommer til å skatte 25% av leieinntektene? Dvs hvis jeg leier ut for 15.000,- i måneden, så skatter jeg 3750,-? Vil det være lønnsomt å leie ut møblert med tanke på fradrag? Tar gjerne i mot alt av informasjon av dere som leier ut selv eller som har kunnskap på dette området. Anonymkode: 8db8c...4d3
stan Skrevet 9. september 2017 #2 Skrevet 9. september 2017 Skatteprosenten varierer avhengig av hva du ellers tjener. Men den er nok ofte høyere enn 25 %. Du må føre regnskap, med utgifter og inntekter, overskuddet blir lagt til din inntekt, så regnes det skatt. Men lån regnes ikke med som utgifter.
Ny Bruker Skrevet 9. september 2017 #3 Skrevet 9. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal kjøpe ny bolig og tenker å leie ut den jeg eier nå, men har ikke så mye kunnskap på dette. Er det slik at jeg kommer til å skatte 25% av leieinntektene? Dvs hvis jeg leier ut for 15.000,- i måneden, så skatter jeg 3750,-? Vil det være lønnsomt å leie ut møblert med tanke på fradrag? Tar gjerne i mot alt av informasjon av dere som leier ut selv eller som har kunnskap på dette området. Anonymkode: 8db8c...4d3 Skatten trekkes fra leieinntekten din, ikke leier leietakeren betaler. Her er et eksempel: 15 000 kr i leie minus strøm og nettleie minus felleskostnader minus Internett, TV kanaler og 1/12 del av TV lisensen minus vann og avløp minus evt. vedlikeholdskostnadene = grunnbeløpet du skal skatte av. Boliglånet og renter kan ikke trekkes fra her. Så det kan hende du tar 15 000 kr i leie, men sitter igjen med bare 10 000 kr etter alt er betalt. Da betaler du skatt av de 10 000 kr.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #4 Skrevet 9. september 2017 Du skatter 25% av gevinsten. Jeg eier leilighet som jeg har utgifter på 6000 kr. på; det inkluderer felleskostnader og lån. Jeg leier den ut for 12000 i mnd. Dvs at jeg har gevinst på 6000. Jeg skatter 25% av de 6000, dvs. 1500 kr måneden. Imidlertid kan jeg på de 1500 gjøre fradrag for div utgifter: reise til/ fra utleieboligen hvis jeg skal gjøre sjekk, forsikring, vedlikeholdskostnader, gebyret jeg betalte til Obos for utleie av boligen. Sikkert noe mer også, men har ikke oversikt her og nå - informasjonen står på skattedirektoratet sine nettsider. Anonymkode: 83db9...7ab
Devilheart Skrevet 9. september 2017 #5 Skrevet 9. september 2017 1) Meld deg inn i Huseiernes landsforbund. De har all info som har med utleie å gjøre. 2) Gjør klar leiligheten til utleie og print ut standardkontrakter og vedlegger fra nevnte organisasjon over. 3) Undersøk markedet hva leieprisen ligger på for din type leilighet (område, størrelse, osv.) (Du kan selvsagt bestemme leiepris selv men å ta mange tusen over markedsverdi blir for optimistisk) 4) Ta gode bilder og legg ut annonse på passende steder. 5) Vær ekstra streng og kritisk mot alle interessenter. DU bestemmer hvem du vil leie ut til. Vi utleiere vil helst ha pålitelige folk med betalingsgaranti og som ikke skaper styr. 6) Gå gjennom kontrakten med valgt leietaker og sett leietid og oppsigelsestid. Bruk alltid tidsbestemt med x antall mnd oppsigelsestid. Lag gjerne innflyttingsprotokoll med inventarliste. 7) La inntektene komme inn. 8) Når selvangivelsen kommer året etter, må du korrigere punktet med Nettoinntekt fra utleie og levere inn skjema for inntekt fra utleie. Det finner du lett på skatteetatens sider. Skjema skal fylles ut med bruttoinntekter og utgifter man har hatt. Postene står forklart på skjemaet, men er du usikker hva som skal fylles ut hvor, ring gjerne inn og be om ekstra forklaring. Til slutt vil du få en nettoinntekt som skal føres inn på selvangivelsen og 25% skatt blir trukket fra det beløpet.
solmåneogstjerner Skrevet 9. september 2017 #6 Skrevet 9. september 2017 10 timer siden, stan skrev: Skatteprosenten varierer avhengig av hva du ellers tjener. Men den er nok ofte høyere enn 25 %. Nei fordi dette er ikke lønnsinntekt, men kapitalinntekt. Det er ikke trygdeavgift eller toppskatt på kapitalinntekter. Til ts: Husk at du kan leie ut skattefritt inntil halve året, og det kan gå over årsskiftet. Altså kan du leie ut f eks fra nå og frem til juni uten å skatte. Leier du ut lenger, blir det skatt på alt. Husk også at dersom du ikke har bodd der selv i minst ett av de to siste årene, må du betale skatt av evt gevinst når du selger. Motsatt vil du også få fradrag dersom du har tap.
stan Skrevet 9. september 2017 #7 Skrevet 9. september 2017 17 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Nei fordi dette er ikke lønnsinntekt, men kapitalinntekt. Det er ikke trygdeavgift eller toppskatt på kapitalinntekter. Du har selvfølgelig helt rett. Faktisk er satsen 24% for 2017.
Devilheart Skrevet 9. september 2017 #8 Skrevet 9. september 2017 Korrigere på en feil, men å likevel gi ut feil info er jo en bragd i seg selv.. Har ikke noe med perioden å gjøre, men hvor mye man tjener ila året. Stiger leieinntektene mer enn 20 000 kr i året, må man skatte av dem, som er en fast sats på 24%, som stan skriver. Jeg skrev 25% i forrige innlegg fordi det var det som var for 2016.
solmåneogstjerner Skrevet 9. september 2017 #9 Skrevet 9. september 2017 10 minutter siden, Devilheart skrev: Korrigere på en feil, men å likevel gi ut feil info er jo en bragd i seg selv.. Har ikke noe med perioden å gjøre, men hvor mye man tjener ila året. Stiger leieinntektene mer enn 20 000 kr i året, må man skatte av dem, som er en fast sats på 24%, som stan skriver. Jeg skrev 25% i forrige innlegg fordi det var det som var for 2016. Ja visst! Den regelen var visst endret, før var det sånn at man kunne leie ut halve kalenderåret skattefritt. Jeg må visst følge mer med 😐
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå