Chiqette Skrevet 8. september 2017 #1 Skrevet 8. september 2017 (endret) Har et problem i min nåværende jobb. Jeg har vært vikar i 3 år, men ansatt før 2015 som gjør at jeg følger 4 års regelen. Vi har fått vite at det vil bli nedbemanninger. Midt i dette har jeg fått fast kontrakt, som gjør at jeg står på lik linje med andre ansatte i denne prosessen. I min nye kontrakt står det: "gjensidig oppsigelse på 6mnd" Alle andre har 3 mnd.. er redd for at min oppsigelsestid i kontrakten kan være en feil? Nedbemanningen skal skje før 1.okt, og 1.1.18 vil vi være færre i firmaet. Med min skriftelige kontrakt, skal jeg fortsatt forholde meg til de 6 mnd det står oppskrevet?? Har lest litt rundt.. jeg er verken over 60, eller har særlig mange år i bedriften.. Takk for all hjelp Endret 8. september 2017 av Chiqette
_popcorn_ Skrevet 8. september 2017 #2 Skrevet 8. september 2017 Forhold deg til kontrakt! Dersom det er en feil, så vil det være firma sitt problem, dem skal også forholde seg til kontrakt.
Chiqette Skrevet 8. september 2017 Forfatter #3 Skrevet 8. september 2017 20 minutes ago, _popcorn_ said: Forhold deg til kontrakt! Dersom det er en feil, så vil det være firma sitt problem, dem skal også forholde seg til kontrakt. Ja, var jo dette jeg også trudde. Skal snart på drøftelsesmøte, men siden nedbemaningen skal være "over" 1.1.18, og jeg nettopp fikk kontrakt med 6 mnd gjensidig oppsigelse håper jeg å være trygg. Håper bare ikke det kan være en "tvist" med kontrakten som kan gjøre at oppsigelsestiden kanskje ikke er så lang...
_popcorn_ Skrevet 9. september 2017 #4 Skrevet 9. september 2017 11 hours ago, Chiqette said: Ja, var jo dette jeg også trudde. Skal snart på drøftelsesmøte, men siden nedbemaningen skal være "over" 1.1.18, og jeg nettopp fikk kontrakt med 6 mnd gjensidig oppsigelse håper jeg å være trygg. Håper bare ikke det kan være en "tvist" med kontrakten som kan gjøre at oppsigelsestiden kanskje ikke er så lang... Om dem ber deg gå før oppsigelsestiden er over, så skal du fortsatt ha betalt for oppsigelsestiden. Men det er smart å være fagorganisert, i tilfelle dem prøver seg! Med fagorgansisasjoner vil du ha mulighet til juridisk bistand, og slipper stå alene dersom det oppstår en konflikt.
Chiqette Skrevet 9. september 2017 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2017 11 minutes ago, _popcorn_ said: Om dem ber deg gå før oppsigelsestiden er over, så skal du fortsatt ha betalt for oppsigelsestiden. Men det er smart å være fagorganisert, i tilfelle dem prøver seg! Med fagorgansisasjoner vil du ha mulighet til juridisk bistand, og slipper stå alene dersom det oppstår en konflikt. Ja, jeg har ikke vært organisert nå siden jeg bare har vært vikar, men det er noe jeg skal kikke på nå
Chiqette Skrevet 9. september 2017 Forfatter #6 Skrevet 9. september 2017 Vil gjerne høre flere meninger om denne situasjonen, hvis noen har noe å komme med
Glitnir Skrevet 9. september 2017 #7 Skrevet 9. september 2017 Oppsigelsestiden i din arbeidsavtale gjelder uansett, også ved nedbemanning. Dersom de har skrevet feil, må de like fullt forholde seg til det med mindre begge parter vet det er feil og at man opplagt mente noe annet enn det som står. 1
Chiqette Skrevet 10. september 2017 Forfatter #8 Skrevet 10. september 2017 18 hours ago, Glitnir said: Oppsigelsestiden i din arbeidsavtale gjelder uansett, også ved nedbemanning. Dersom de har skrevet feil, må de like fullt forholde seg til det med mindre begge parter vet det er feil og at man opplagt mente noe annet enn det som står. Takk for svar ! Da kan jeg senke skuldrene mine litt å vite at min oppsigelsestid er gjeldene, og at det ikke finnes noen "tvist"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå