AnonymBruker Skrevet 13. september 2017 #21 Skrevet 13. september 2017 Dytter tråden opp, i håp om at det er noen andre der ute med erfaring å dele. Åpnet brev i fra sykehuset i dag hvor det stod at operasjon er satt i slutten av denne måneden allerede. Stusset over at det stod svært lite informasjon, så må vel kontakte dem snarest mulig. Anonymkode: 67d16...255
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #22 Skrevet 4. oktober 2017 Ts her. Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering. Ble dårlig med liv her inne med erfaringer fra andre, så her kommer min erfaring! Hadde operasjon i går. Ble sendt hjem et par timer etter jeg våknet fra narkosen. Selve operasjon var vellykket og jeg ble heldigvis ikke kvalm av narkosen etterpå, som jeg har pleid å bli plaget av tidligere. Eneste er at jeg er helt overveldet av hvor vondt det gjør. I går var det virkelig helt ubeskrivelig. Jeg hadde tenkt på forhånd at dette kom til å bli barnemat, da jeg tross alt har født to barn. Men jøye meg for et smertehelvete! Det er litt likere i dag dog, men jeg har hatt litt problemer med å slim i halsen hvor jeg har måtte 'harke' det opp, som har trykket veldig på stingene der nede. I går kjentes det rett og slett ut som en evigvarende og forferdelig pressrie som aldri tok slutt. Det var nøyaktig samme følelse som å ha et hodet stående i åpningen der nede, med en presstrang hvor det føles ut som man må på do å gjøre nr 2. Men jeg tror trykkfølelsen og smertene kom av luftsmerter. En time etter oppvåkning av operasjon kunne jeg kjenne at lokalbedøvelsen ga seg, og det ga seg raskt også. Lå å gråt også vrei meg, og fikk dobbel dose med morfin av sykepleier. Drosjeturen hjem på nesten to timer var helt forferdelig. Klarte å finne et par stillinger som jeg vekslet med, hvor jeg halvveis lå og halvveis holdt kroppen oppe slik at stumpen ikke var borti setet. Hadde en drosjesjåfør som fortjener all verdens skryt! Han var forståelsesfull, hensynsfull, snakket og var veldig grei. Han kjørte både meg og ei 92 år gammel, sprek dame fra sykehuset, som tilfeldigvis hadde samme lidelse som meg. Natt til i dag var tung, da jeg sliter med å finne en god stilling. Det beste jeg har kommet frem til å ligge i sidestilling med en pute mellom beina. Men får så vondt i ryggen etterhvert. Er også veldig vondt å tisse. Anonymkode: 67d16...255
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #23 Skrevet 4. oktober 2017 Hei! Jeg er operert for rectocele, her ble musklene i bakre skjedevegg sydd sammen og perineum ble laget på nytt ( perineumet mitt var utslettet som følge av at musklene var revnet fra hverandre), jeg har også en muskel som er løsnet fra bekkenet. Gjorde sykt vondt de første 4 dagene, vanskelig å tisse, et tips er å tisse stående i dusjen en periode. Jeg var sykemeldt i 5 uker da jeg hr en jobb hvor jeg står og går hele dagen. Nå er det 1,5 år siden operasjonen. Det er lettere å gjøre nr 2 siden avføringen ikke buler inn i skjeden og jeg klarer bedre å holde på ludt enn før. Åpningen er blitt mye mindre enn før og ser lukket og fin ut. Jeg er fortsatt vid innvendig da jeg har et blæreprolaps/blærebrokk-jeg håper at dette også kan opereres etter hvert, sliter med urinlekkasjer:( Skadet i bekkenet hvor muskler er revnet eller løsnet fra festet kam ikke trenes friskt igjen, kirugi er eneste løsning og dessverre kan ikke alle skader rettes kirurgisk heller som feks muskelnsom er løsnet fra festet til skjelett. Dette er nok mere vanlig enn vi tror, men er færreste snakker åpent om et så intimt problem, som er ofte er knyttet mye skam til. Vet du TS hva kirurgen gjorde? Anonymkode: 8e5b1...c99
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2017 #24 Skrevet 4. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er operert for rectocele, her ble musklene i bakre skjedevegg sydd sammen og perineum ble laget på nytt ( perineumet mitt var utslettet som følge av at musklene var revnet fra hverandre), jeg har også en muskel som er løsnet fra bekkenet. Gjorde sykt vondt de første 4 dagene, vanskelig å tisse, et tips er å tisse stående i dusjen en periode. Jeg var sykemeldt i 5 uker da jeg hr en jobb hvor jeg står og går hele dagen. Nå er det 1,5 år siden operasjonen. Det er lettere å gjøre nr 2 siden avføringen ikke buler inn i skjeden og jeg klarer bedre å holde på ludt enn før. Åpningen er blitt mye mindre enn før og ser lukket og fin ut. Jeg er fortsatt vid innvendig da jeg har et blæreprolaps/blærebrokk-jeg håper at dette også kan opereres etter hvert, sliter med urinlekkasjer:( Skadet i bekkenet hvor muskler er revnet eller løsnet fra festet kam ikke trenes friskt igjen, kirugi er eneste løsning og dessverre kan ikke alle skader rettes kirurgisk heller som feks muskelnsom er løsnet fra festet til skjelett. Dette er nok mere vanlig enn vi tror, men er færreste snakker åpent om et så intimt problem, som er ofte er knyttet mye skam til. Vet du TS hva kirurgen gjorde? Anonymkode: 8e5b1...c99 Kan man ikke opereres strammere om muskelen er avrevet? Lurer på om jeg har det samme.. Anonymkode: 0ad1d...d02
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #25 Skrevet 16. oktober 2017 Ts her. I morgen har det gått 2 uker siden operasjon så vil bare gi en kort oppdatering om hvordan det går. Meningen med tråden var jo for at jeg ønsket erfaringer fra andre, men tenker at det kanskje finner noen andre der ute som meg - som kanskje sliter med det samme og ønsker å høre fra andre som har gjennomført operasjon. Jeg er nå på vei til sykehuset for å bli undersøkt da jeg er rimelig sikker på at jeg har infeksjon i stingene, muligens en abscess da fastlegen min sjekket meg før helgen. Smertemessig har det gått greit, bortsett fra de første dagene etter operasjon. Dag 2 opplevde jeg mitt livs verste smertehelvete, og måtte få legevakt hjem til meg. Hadde tydeligvis masse hard avføring i tarmene før operasjon, som var blitt til store harde klumper, som da ville ut på dag 2. Det startet på ettermiddagen ved at jeg kjente at jeg måtte på do, men det ville ikke komme ut. Det begynte raskt å gjøre vondere, og etter jeg prøvde å gi et press da avføringer bokstavelig talt stod i åpningen, så kjentes det ut som at alle stingene revnet. Har aldri opplevd maken til smerter, selv om jeg har født to barn. Smertene ble verre, og presstrangen ble større, men det var rett og slett ikke plass i åpningen til å få det ut. Hver gang jeg prøvde å sette meg på do la avføringen seg ned mot stingene og presset der. Tilslutt måtte jeg legge meg på badegulvet å holde for åpningen med hånda mi. Det var så vondt. Lå å gråt og holdt igjen. Legevakten kom etter jeg hadde lugget der i to timer. Etter mye om og men ga hun meg noe klyster eller noe, og legen måtte fysisk ta ta ut avføringen forsiktig i mange runder med hånden sin. Alt pågikk mens jeg enda lå på baderomsgulvet. Har aldri vært med på noe så nedverdigende. Legen drev også på å tuklet mye med stingene for å se og kjenne på dem da jeg hadde fortalt at det kjentes ut som at det hadde revnet. Hun var også inni skjeden og sjekket om det var inntakt innerst. Jeg tror personlig at det var her infeksjon skjedde. Dagene etter turte jeg omtrent ikke spise, og gikk bare rundt kvalm og sulten, og drakk MYE lactulose i frykt for at jeg skulle bli forstoppet igjen. Ca en uke etter operasjon har jeg ikke brukt noe smertestillende. Formen er grei, men det er enda VELDIG vondt i stingene. Er vanskelig å tørke seg etter jeg har tisset, fordi det er så vondt. Fastlegen som jeg var hos før helgen sa at det var svært rødt. Er på høyreside rett under skjedeåpningen det er mest vondt. Det er også en forferdelig ekkel og stram lukt, noe jeg aldri har hadd problem med tidligere. Anonymkode: 67d16...255
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #26 Skrevet 16. oktober 2017 Uff, fulgte med på tråden da jeg er i akkurat samme situasjon og vurderer operasjon selv. Håper du kommer deg igjen TS - har du fått antibiotika? Var det offentlig operasjon? Eller tok du det på Volvat? Jeg hadde 3+ grad rift etter mitt andre fødsel for 12 år siden og merker nå at det går ikke ann lenger å leve som jeg lever. Jeg burde egentlig ha blitt sett av en spesialist, men det var legen som fødte barnet som sydde meg - og gjøre en elendig jobb. Anonymkode: ea101...acd
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #27 Skrevet 16. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uff, fulgte med på tråden da jeg er i akkurat samme situasjon og vurderer operasjon selv. Håper du kommer deg igjen TS - har du fått antibiotika? Var det offentlig operasjon? Eller tok du det på Volvat? Jeg hadde 3+ grad rift etter mitt andre fødsel for 12 år siden og merker nå at det går ikke ann lenger å leve som jeg lever. Jeg burde egentlig ha blitt sett av en spesialist, men det var legen som fødte barnet som sydde meg - og gjøre en elendig jobb. Anonymkode: ea101...acd Det var offentlig operasjon ja. Håper ikke jeg har skremt deg med innlegget mitt. Nå har det riktig nok bare gått to uker, og jeg verken fått teste ut samleie eller i det hele tatt begynt å løfte ordentlig, så hvor vellykket resultatet er vet jeg enda ikke. Til tross for det så hadde jeg nok tatt operasjon igjen vel vitende om hvor vondt jeg har hatt det. Skal du operere anbefaler jeg deg på det aller sterkeste og kreve å få satt klyster før operasjon, selv hvis du har forberedt deg med å bruke lactulose eller lignende produkterer på forhånd. Den opplevelsen jeg hadde med forstoppelsen unner jeg ikke min verste fiende, føder heller 10 barn på rappen enn å gjennomgå noe slikt. Men det kunne faktisk blitt unngått også, om jeg hadde blitt ordentlig informert på forhånd. Jeg har nå hatt undersøkelsen min på sykehuset og det var heldigvis ikke noe infeksjon, "bare" et sår hvor huden har sprukket akkurat i åpningen nederst i skjedeåpningen. Har fått østrogensalve for å smøre på i et par uker, som skal hjelpe på. Trodde jeg kunne begynne å løfte nå to uker etter, men man burde vente 4-6 uker med løfting. Anonymkode: 67d16...255
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #28 Skrevet 16. oktober 2017 Merkelig du ikke fikk beskjed om å ta klyster dagen før operasjon! Jeg tok det selv..... Men husker nå at samme dag som operasjon så fikk heh en enorm tykketrang hvor jeg trodde at jeg måtte nr to, men det måtte jeg ikke. Fikk en slags tung "risposer" som de la over underlivet grunnet trykketrang. Selv så tisset jeg stående i dusjen i en periode for å lindre da tissingen sved noe voldsomt og for å få det rent grunnet sting. Skyldte også rompa etter nr 2 for å få det helt rent. Tror jeg ble anbefalt å skylle i dusj grunnet hygiene. Brukte også lactulose i 6 uker etter operasjonen. Anonymkode: 8e5b1...c99
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #29 Skrevet 16. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Merkelig du ikke fikk beskjed om å ta klyster dagen før operasjon! Jeg tok det selv..... Men husker nå at samme dag som operasjon så fikk heh en enorm tykketrang hvor jeg trodde at jeg måtte nr to, men det måtte jeg ikke. Fikk en slags tung "risposer" som de la over underlivet grunnet trykketrang. Selv så tisset jeg stående i dusjen i en periode for å lindre da tissingen sved noe voldsomt og for å få det rent grunnet sting. Skyldte også rompa etter nr 2 for å få det helt rent. Tror jeg ble anbefalt å skylle i dusj grunnet hygiene. Brukte også lactulose i 6 uker etter operasjonen. Anonymkode: 8e5b1...c99 Jeg tok klyster hjemme selv kvelden før operasjonen. Anonymkode: 8e5b1...c99
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #30 Skrevet 16. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok klyster hjemme selv kvelden før operasjonen. Anonymkode: 8e5b1...c99 Angående lukt: hadde vond ekkel lukt fra underlivet i omtrent 6 uker etter operasjon. Anonymkode: 8e5b1...c99
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #31 Skrevet 16. oktober 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Uff, fulgte med på tråden da jeg er i akkurat samme situasjon og vurderer operasjon selv. Håper du kommer deg igjen TS - har du fått antibiotika? Var det offentlig operasjon? Eller tok du det på Volvat? Jeg hadde 3+ grad rift etter mitt andre fødsel for 12 år siden og merker nå at det går ikke ann lenger å leve som jeg lever. Jeg burde egentlig ha blitt sett av en spesialist, men det var legen som fødte barnet som sydde meg - og gjøre en elendig jobb. Anonymkode: ea101...acd Har du et aktivt sexliv? Anonymkode: 8e5b1...c99
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #32 Skrevet 16. oktober 2017 Er på dag fem etter min andre rectoceleoperasjon. Det er ikke til å stikke under en stol at det er vondt, men med regelmessig inntak av smertestillende klarer jeg meg sånn nogenlunde. Å ha avføring er fremdeles ikke morro, og jeg må hjelpe fram avføringen for at det ikke skal presse for mye på stingene. Jeg bruker et produkt med makrogol for å bløtgjøre avføringen, og tok nok litt hardt i i starten slik at avføringen ble for tynn. Man ønsker liksom ikke for mange toalettturer, så nå har jeg halvert dosen. Akkurat nå er det stinget som sitter i skjedeåpningen som er verst. Det er sårt og vondt og irriterer. Selve skjedeinngangen har også fått juling, men her er hevelsen på vei ned. Blåsvart er det fremdeles. Jeg regner med å ligge mesteparten av denne uken for å slippe for mye press på stingene, men håper at jeg skal kunne komme i aktivitet fra neste uke. Utforsket litt forskjellig bind, og fant til min overraskelse ut at billigbindene til Europris var de som føltes mest behagelig for meg de første to dagene jeg trengte bind. Nå er det kun lett farget utflod igjen, men den lukter til gjengjeld ikke greit. Husker fra sist at det ga seg etter noen uker. Så da er det bare å stålsette seg til da. Anonymkode: 7afcf...a85
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #33 Skrevet 16. oktober 2017 På 8.9.2017 den 23.55, AnonymBruker skrev: Lurer på om det er noen der ute som har erfaring med vaginaloperasjon? Jeg har endelig, etter nesten 3 år, blitt tatt seriøst om mine underlivsproblemer som oppstod etter fødsel. Jeg har lenge slitt med fremfall av bakre skjedevegg (rectocele?), og at skjeden og åpningen har blitt mye videre. Så vid at det ofte kommer lyder når jeg beveger meg eller går. Om jeg sitter på huk eller noe blir det helt åpent der nede. Jeg er ung, i midten av 20 årene, så dette har mildt sagt vært svært ødeleggende for selvbilde mitt. Tilstanden har blitt forverret med tiden, spesielt etter fødsel av mitt andre barn. Når jeg var på kvinneklinikk for undersøkelse for et halvt år siden, fikk jeg beskjed om at knipeøvelser ville gjøre det normalt. Når jeg var hos samme lege på ny undesøkelse nå nylig, beklaget hun over at jeg ikke hadde fått operasjon tidligere. Hun kunne også se ved siste undersøkelse at avstanden mellom skjedeåpning og anal var for kort, skjedeåpningen lå litt for langt ned, og dette måtte gjøres noe med. Har fått beskjed om at operasjon mest sannsynlig blir satt i oktober. Narkose var visst ikke et alternativ, og det ble jeg veldig nervøs av. Har hatt epidural ved fødsel, og det var noe jeg virkelig aldri ville gjøre igjen! Er veldig glad for at jeg endelig får hjelp, men kjenner meg også veldig nervøs i forhold til tiden etterpå. Så, er det noen der ute som har hatt vaginaloperasjon av noe slag og kan fortelle litt om deres erfaring? Hvordan var de første dagene? Hvor lenge var du sykemeldt? Hvordan var det hjemme mtp barn og husarbeid osv? Ble du bedre? Hvordan ble sexlivet? Hvordan ble det utseendemessig? Håper det finnes noen der ute. Føler meg veldig alene om dette, som igjen gjør at jeg skammer meg mer enn ord kan beskrive. Anonymkode: 67d16...255 Er så glad jeg aldri skal føde! Lykke til til deg. Håper det ordner seg Anonymkode: f6bfb...854
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #34 Skrevet 16. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er på dag fem etter min andre rectoceleoperasjon. Det er ikke til å stikke under en stol at det er vondt, men med regelmessig inntak av smertestillende klarer jeg meg sånn nogenlunde. Å ha avføring er fremdeles ikke morro, og jeg må hjelpe fram avføringen for at det ikke skal presse for mye på stingene. Jeg bruker et produkt med makrogol for å bløtgjøre avføringen, og tok nok litt hardt i i starten slik at avføringen ble for tynn. Man ønsker liksom ikke for mange toalettturer, så nå har jeg halvert dosen. Akkurat nå er det stinget som sitter i skjedeåpningen som er verst. Det er sårt og vondt og irriterer. Selve skjedeinngangen har også fått juling, men her er hevelsen på vei ned. Blåsvart er det fremdeles. Jeg regner med å ligge mesteparten av denne uken for å slippe for mye press på stingene, men håper at jeg skal kunne komme i aktivitet fra neste uke. Utforsket litt forskjellig bind, og fant til min overraskelse ut at billigbindene til Europris var de som føltes mest behagelig for meg de første to dagene jeg trengte bind. Nå er det kun lett farget utflod igjen, men den lukter til gjengjeld ikke greit. Husker fra sist at det ga seg etter noen uker. Så da er det bare å stålsette seg til da. Anonymkode: 7afcf...a85 Hjelpe frem avføring???? I alle dager... etter fødsel? Herremin så mange som blir ødelagt i underlivet etter fødsel. Ikke kan dere pule og ikke kan dere bæsje? Er det virkelig så vanlig å bli ødelagte nedentil etter fødsel? Jeg kommer til å kreve keisersnitt om ikke så blir det London tur på meg. Anonymkode: f6bfb...854
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2017 #35 Skrevet 16. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Hjelpe frem avføring???? I alle dager... etter fødsel? Herremin så mange som blir ødelagt i underlivet etter fødsel. Ikke kan dere pule og ikke kan dere bæsje? Er det virkelig så vanlig å bli ødelagte nedentil etter fødsel? Jeg kommer til å kreve keisersnitt om ikke så blir det London tur på meg. Anonymkode: f6bfb...854 Etter operasjonen. Denne operasjonen gir deg sår og sting inne i skjeden, og da er det smertefullt å bruke bukpressen for å få ut avføringen. Jeg har født fem store barn, så at det tilslutt ble litt for mye for underlivet mitt, var ikke rart. Men heller denne operasjonen, enn å føde med keisersnitt etter min mening. ;-) Anonymkode: 7afcf...a85
AnonymBruker Skrevet 9. mars #36 Skrevet 9. mars Dytter på denne for å få flere erfaringer. jeg er satt på venteliste til operasjon. Gruer meg! Anonymkode: cddae...245
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå