AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #1 Skrevet 8. september 2017 Lurer på om det er noen der ute som har erfaring med vaginaloperasjon? Jeg har endelig, etter nesten 3 år, blitt tatt seriøst om mine underlivsproblemer som oppstod etter fødsel. Jeg har lenge slitt med fremfall av bakre skjedevegg (rectocele?), og at skjeden og åpningen har blitt mye videre. Så vid at det ofte kommer lyder når jeg beveger meg eller går. Om jeg sitter på huk eller noe blir det helt åpent der nede. Jeg er ung, i midten av 20 årene, så dette har mildt sagt vært svært ødeleggende for selvbilde mitt. Tilstanden har blitt forverret med tiden, spesielt etter fødsel av mitt andre barn. Når jeg var på kvinneklinikk for undersøkelse for et halvt år siden, fikk jeg beskjed om at knipeøvelser ville gjøre det normalt. Når jeg var hos samme lege på ny undesøkelse nå nylig, beklaget hun over at jeg ikke hadde fått operasjon tidligere. Hun kunne også se ved siste undersøkelse at avstanden mellom skjedeåpning og anal var for kort, skjedeåpningen lå litt for langt ned, og dette måtte gjøres noe med. Har fått beskjed om at operasjon mest sannsynlig blir satt i oktober. Narkose var visst ikke et alternativ, og det ble jeg veldig nervøs av. Har hatt epidural ved fødsel, og det var noe jeg virkelig aldri ville gjøre igjen! Er veldig glad for at jeg endelig får hjelp, men kjenner meg også veldig nervøs i forhold til tiden etterpå. Så, er det noen der ute som har hatt vaginaloperasjon av noe slag og kan fortelle litt om deres erfaring? Hvordan var de første dagene? Hvor lenge var du sykemeldt? Hvordan var det hjemme mtp barn og husarbeid osv? Ble du bedre? Hvordan ble sexlivet? Hvordan ble det utseendemessig? Håper det finnes noen der ute. Føler meg veldig alene om dette, som igjen gjør at jeg skammer meg mer enn ord kan beskrive. Anonymkode: 67d16...255
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #2 Skrevet 8. september 2017 Ikke lurt Anonymkode: 74dcd...e53
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #3 Skrevet 8. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke lurt Anonymkode: 74dcd...e53 Hva da Einstein? Anonymkode: b25b4...74d
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #4 Skrevet 8. september 2017 Ikke vær frekk; det kan skade nervene. Knipeøvelser funker ikke; det vet jeg etter å sett det bli foreslått som hjelp mot stramme vaginamuskler og for større skjeder. Begge to er bra som de er; jeg er personlig der første, og kniping funker ikke. Ville aldri operert meg for å bli større heller. De indre kjønnsleppene og klitoris er områdene for nytelse hos kvinner; operasjoner i disse områdene kan ødelegge mye for det. Er ikke verdt der; hadde selv aldri tatt sjansen. Synd at kvinner føler nødt til å lemleste seg selv for bagateller og midlertidige tilstander. Anonymkode: 74dcd...e53 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #5 Skrevet 8. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan var de første dagene? Hvor lenge var du sykemeldt? Hvordan var det hjemme mtp barn og husarbeid osv? Ble du bedre? Hvordan ble sexlivet? Hvordan ble det utseendemessig? Håper det finnes noen der ute. Føler meg veldig alene om dette, som igjen gjør at jeg skammer meg mer enn ord kan beskrive. Anonymkode: 67d16...255 Jeg festet bakre skjedevegg som hadde løsnet og fikk en fullstendig vaginalplastikk inkludert innsnevring av skjedeåpningen fordi jeg var blitt så vid. Hadde også fått inkontinens etter fødsel. Jeg var sykmeldt i 3 uker. Rekonvalesensen var grei, men hadde noen uker der jeg hadde problemer med tarmen og at den ikke ville tømme seg. Det var som en fødsel hver gang jeg skulle gjøre nummer to, som rier i 2 timer før hver avføring. Antakelig fordi området rundt endetarmen hadde størst skader. Fungerte likevel greit og ville absolutt gjort det igjen. Fikk et nytt liv jeg. Kunne jogge uten å ta tissepauser. Og sexlivet ble helt fantastisk. Nå er det 6 år siden og det er fortsatt like fint og stramt der nede. Blir så lett stimulert at jeg kommer på få minutter hvis jeg vil, det gjorde jeg aldri tidligere. G- punktet er et konkret område og jeg kjente selv at det var langt utenfor rekkevidde etter flere tunge fødsler, så jeg ba kirurgen gjenopprette vagina slik at det kom tilbake på plass. Full uttelling. Ser også veldig bra ut, ingen arr. Du bør selvfølgelig ikke gjøre operasjonen før du er helt ferdig med å få barn. Jeg ville også ventet til de var ute av bleia og litt mer selvhjulpne, for du vet ikke hvordan du vil oppleve rekonvalesensen. Men det er det beste valget jeg har tatt i mitt liv å ta den operasjonen. Anonymkode: 7b99f...98a 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #6 Skrevet 8. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke vær frekk; det kan skade nervene. Knipeøvelser funker ikke; det vet jeg etter å sett det bli foreslått som hjelp mot stramme vaginamuskler og for større skjeder. Begge to er bra som de er; jeg er personlig der første, og kniping funker ikke. Ville aldri operert meg for å bli større heller. De indre kjønnsleppene og klitoris er områdene for nytelse hos kvinner; operasjoner i disse områdene kan ødelegge mye for det. Er ikke verdt der; hadde selv aldri tatt sjansen. Synd at kvinner føler nødt til å lemleste seg selv for bagateller og midlertidige tilstander. Anonymkode: 74dcd...e53 Jeg har på ingen måte snakket om å lemleste meg selv? Hvis du tror at rectocele/fremfall er bagateller og midlertidige tilstander så anbefaler jeg deg å søke opp å lese litt om hva det er for noe. Laget ikke denne tråden for å høre om synsing, men for å se om det faktisk er noen andre som gått igjennom en slik operasjon for å høre andres erfaring.. Anonymkode: 67d16...255 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #7 Skrevet 8. september 2017 Meg over. Hvor skal du ta operasjonen? Jeg tok den på Volvat, de har veldig erfarne på området. Operasjonen ble gjort i full narkose, noe annet var aldri et alternativ. Anonymkode: 7b99f...98a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #8 Skrevet 8. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har på ingen måte snakket om å lemleste meg selv? Hvis du tror at rectocele/fremfall er bagateller og midlertidige tilstander så anbefaler jeg deg å søke opp å lese litt om hva det er for noe. Laget ikke denne tråden for å høre om synsing, men for å se om det faktisk er noen andre som gått igjennom en slik operasjon for å høre andres erfaring.. Anonymkode: 67d16...255 Tenk deg om; jeg kan mye om kvinners reproduktive helse og fysikken vår. At skjeden er litt større enn før, er en bagatell; det er helt normalt og trenger ikke opereres. Anonymkode: 74dcd...e53
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #9 Skrevet 8. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tenk deg om; jeg kan mye om kvinners reproduktive helse og fysikken vår. At skjeden er litt større enn før, er en bagatell; det er helt normalt og trenger ikke opereres. Anonymkode: 74dcd...e53 På vegne av ts vil jeg si at jeg føler du har fått sagt ditt nå. Så ikke spor av tråden. Anonymkode: 7b99f...98a 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #10 Skrevet 8. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På vegne av ts vil jeg si at jeg føler du har fått sagt ditt nå. Så ikke spor av tråden. Anonymkode: 7b99f...98a Jeg sporer ikke av; dette er respons på info hun skrev i innlegget sitt. Ikke alt hun skrev er rett Anonymkode: 74dcd...e53
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #11 Skrevet 8. september 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg sporer ikke av; dette er respons på info hun skrev i innlegget sitt. Ikke alt hun skrev er rett Anonymkode: 74dcd...e53 Hun vet da vel bedre enn du gjør hvor store fødselsskader hun har fått. Anonymkode: f8eae...a53 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #12 Skrevet 8. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun vet da vel bedre enn du gjør hvor store fødselsskader hun har fått. Anonymkode: f8eae...a53 Fødselskader? Post-graviditet er ikke en skade Anonymkode: 74dcd...e53
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #13 Skrevet 8. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg festet bakre skjedevegg som hadde løsnet og fikk en fullstendig vaginalplastikk inkludert innsnevring av skjedeåpningen fordi jeg var blitt så vid. Hadde også fått inkontinens etter fødsel. Jeg var sykmeldt i 3 uker. Rekonvalesensen var grei, men hadde noen uker der jeg hadde problemer med tarmen og at den ikke ville tømme seg. Det var som en fødsel hver gang jeg skulle gjøre nummer to, som rier i 2 timer før hver avføring. Antakelig fordi området rundt endetarmen hadde størst skader. Fungerte likevel greit og ville absolutt gjort det igjen. Fikk et nytt liv jeg. Kunne jogge uten å ta tissepauser. Og sexlivet ble helt fantastisk. Nå er det 6 år siden og det er fortsatt like fint og stramt der nede. Blir så lett stimulert at jeg kommer på få minutter hvis jeg vil, det gjorde jeg aldri tidligere. G- punktet er et konkret område og jeg kjente selv at det var langt utenfor rekkevidde etter flere tunge fødsler, så jeg ba kirurgen gjenopprette vagina slik at det kom tilbake på plass. Full uttelling. Ser også veldig bra ut, ingen arr. Du bør selvfølgelig ikke gjøre operasjonen før du er helt ferdig med å få barn. Jeg ville også ventet til de var ute av bleia og litt mer selvhjulpne, for du vet ikke hvordan du vil oppleve rekonvalesensen. Men det er det beste valget jeg har tatt i mitt liv å ta den operasjonen. Anonymkode: 7b99f...98a Tusen takk for utfyllende svar! Fantastisk å lese om hvor positivt utfall det ble for deg. Vet at man kan få ulike resultat, og i verste fall at det ikke gir noe merkar bedring, men jeg føler likevel at det er verd å prøve! Har forstått at man bør være helt ferdig å få barn. Er nok derfor jeg ikke har fått hjelp tidligere, da jeg som sagt er relativt ung. Jeg føler per dags dato at jeg er helt ferdig med å få barn, og at jeg ikke ønsker fler enn de to jeg har. Men, jeg likevel ikke spå framtiden og vet jo at ting kan endre seg senere i livet. Dette var jeg ærlig med til legen. Problemene jeg har med fremfallet er blitt så ille at å vente med en operasjon jeg nå har fått innvilget, er uaktuelt. Jeg har ved flere anledninger fått utposning av en kul i skjedeåpningen, på grunn av forstoppelse. Tamponger kan jeg ikke bruke lengre. Anonymkode: 67d16...255
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #14 Skrevet 8. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sporer ikke av; dette er respons på info hun skrev i innlegget sitt. Ikke alt hun skrev er rett Anonymkode: 74dcd...e53 Når man har født så hender det man får skader som er uopprettelige uten en operasjon og over hodet ikke midlertidige. Heldigvis får man da dekket operasjon av det offentlige eller man kan ta en operasjon privat. Det er ikke noe annerledes enn om man har vært i en trafikkulykke og skadet seg på en slik måte at man ikke fungerer normalt lenger. Så enkelt er det. Anonymkode: 7b99f...98a 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #15 Skrevet 8. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meg over. Hvor skal du ta operasjonen? Jeg tok den på Volvat, de har veldig erfarne på området. Operasjonen ble gjort i full narkose, noe annet var aldri et alternativ. Anonymkode: 7b99f...98a Jeg bor i nord-Norge, og må derfor bruke nærmeste sykehus som er Nordlandssykehuset. Hvor erfarne de er på dette området vet jeg faktisk ikke. Hadde virkelig håpet på narkose! Anonymkode: 67d16...255
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #16 Skrevet 8. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for utfyllende svar! Fantastisk å lese om hvor positivt utfall det ble for deg. Vet at man kan få ulike resultat, og i verste fall at det ikke gir noe merkar bedring, men jeg føler likevel at det er verd å prøve! Har forstått at man bør være helt ferdig å få barn. Er nok derfor jeg ikke har fått hjelp tidligere, da jeg som sagt er relativt ung. Jeg føler per dags dato at jeg er helt ferdig med å få barn, og at jeg ikke ønsker fler enn de to jeg har. Men, jeg likevel ikke spå framtiden og vet jo at ting kan endre seg senere i livet. Dette var jeg ærlig med til legen. Problemene jeg har med fremfallet er blitt så ille at å vente med en operasjon jeg nå har fått innvilget, er uaktuelt. Jeg har ved flere anledninger fått utposning av en kul i skjedeåpningen, på grunn av forstoppelse. Tamponger kan jeg ikke bruke lengre. Anonymkode: 67d16...255 Akkurat dette opplevde jeg også. For å være ærlig tror jeg ikke det da er fornuftig å bli gravid igjen uten operasjon, jeg fikk i hvert fall merkbar forverring fra første til andre fødsel. Men tar du operasjonen er ny graviditet å fraråde på grunn av arrvev og mindre elastisitet, i tillegg til tilbakefall av problemene du hadde før operasjonen. Må du da i gang med enda en operasjon senere vil nok den være risikabel i tillegg til at det vil være en stor påkjenning. Men dette er ikke så lett å ta standpunkt til når du er så ung, egentlig fælt at du må gjennom dette så tidlig. Jeg bor heller ikke i Oslo men reiste likevel til Volvat. Operasjonen kostet meg 30 000. Har du økonomi til det hadde jeg vurdert Volvat, de har den beste ekspertisen på området. Men litt av grunnen til at jeg ikke følte jeg kunne bruke St.Olav i Trondheim som jeg sogner til var at de var lite villige til å tilrettelegge operasjonen med fokus på seksuell funksjonsevne i den grad jeg ønsket, de var mest interessert i å henge ting på plass og sørge for at jeg ikke tisset meg ut lenger, hvis du skjønner. Men det høres ut som du er i gode hender hos Nordlandssykehuset. Sørg for at du får et møte med dem og klarlagt i detalj hva de tenker å gjøre under operasjonen. Lykke til! Anonymkode: 7b99f...98a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #17 Skrevet 8. september 2017 47 minutes ago, AnonymBruker said: Tenk deg om; jeg kan mye om kvinners reproduktive helse og fysikken vår. At skjeden er litt større enn før, er en bagatell; det er helt normalt og trenger ikke opereres. Anonymkode: 74dcd...e53 Du kan tydeligvis lite om obstetrikk og postpartum-lidelser. Det er pinlig å lese hva du skriver, og du har ikke forstått hva ts lider av. Det er IKKE at "skjeden er litt større enn før." Dette er en lidelse som medfører funksjonstap ogubehag, og som kan ha uheldige komplikasjoner om man går med det ubehandlet. Slutt å spre feilinformasjon, og slutt å uttale deg om ting du ikke har peiling på. Anonymkode: 1e968...26d 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #18 Skrevet 8. september 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fødselskader? Post-graviditet er ikke en skade Anonymkode: 74dcd...e53 Du kødder? Du vet at i store deler av verden er "post-graviditet" et av de store helseproblemene for kvinner? Det er en skade som kan føre til psykiske, psykososiale og sosiale skader. Fistel f.eks mellom endetarmen og skjeden er et stort problem. Og det TS beskriver høres også veldig plagsomt og hemmende ut. Synes det er lavmål å drive å skrive slik som du gjør her. Tenk deg litt om. Jeg vet dessverre ikke noe om slike inngrep, men så bra at du fikk en lege som tok deg seriøst! Lykke til med inngrepet! Anonymkode: 6bd81...ec0 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #19 Skrevet 9. september 2017 Tror det kommer litt an på hva som har skjedd. Jeg tok operasjon, men siden en del nervebaner og muskulatur var skadet hjalp det ikke dessverre.. dvs prolapset ble løftet på plass men jeg er like vid. Føles nesten videre siden prolapset ikke ligger "i veien" lenger. Anonymkode: 0ad1d...d02
AnonymBruker Skrevet 11. september 2017 #20 Skrevet 11. september 2017 Dere som har operert. Hva slags operasjon har det vært snakk om? Kan de gjøre ting verre? Hva gjør de meg gpunkt etc? Etter fødslene mine har det vært vanskelig å treffe noe som skaper god følelse ettersom veggene er blitt så tøyelige. Anonymkode: 6aa5c...f13
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå