AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #1 Skrevet 8. september 2017 Hei! Jeg og mannen min bor på mannens hjemsted, fire timer unna all min familie. På den andre siden bor vi kloss i svigerforeldrene mine. Det er jo koselig det, de er stort sett greie folk - og de har også ''fri tilgang'' på barnet vårt på 8 mnd. Nå er det snakk om å planlegge julen, og da skal vi være hos mine foreldre. Jeg og mannen min har hatt annen hvert år her og annen hvert der i snart 10 år. Denne ordningen har fungert fint. Den passet veldig fint i fjor, for da slapp jeg å reise bort som høygravid siden det var svigers' tur til å ha oss på besøk. I år er det mine foreldres tur, og dette reagerer svigermor veldig på Mine foreldre ser oss ganske sjelden, kanskje en gang i mnd eller så - fordi de begge er i full jobb og har en hjemmeboende utviklingshemmet sønn (min bror). Vi har heller ikke mulighet til å besøke dem så ofte, selv om jeg prøver å reise dit en del nå mens jeg er i permisjon. Svigermor stikker innom flere kvelder i uka, vi har lørdagskveldsmat sammen med dem ofte, og søndagsmiddager. De ser altså datteren vår flere ganger i uka, mens mine foreldre ser henne en gang i måneden. Siden vi bor på samme sted, har vi hatt første 17. mai, første påske, og det meste annet sammen med svigers, og nå i julen er det som sagt mine foreldres tur. Mine foreldre gleder seg veldig til vi kommer, min funksjonsfriske bror kommer også med sin kone og deres barn - og det blir full jubel i hjemmet. Svigermor blir på ingen måte sittende alene, de får besøk av sine to andre sønner og en datter med to barn. Svigermor mener hun har rett på første jul med barnet vårt (og det har ikke min mor? ) og at det er traumatisk for barnet å bli revet vekk fra hjemmet i de seks hele dagene vi skal være der Mannen min og jeg er helt enige, det er mine foreldres tur i år og det er ikke oppe for diskusjon. Svigermor gnåler om dette hver eneste gang jeg møter henne... Hva skal jeg gjøre? Å invitere alle til oss er dessverre ikke noen mulighet av flere årsaker. 1. Vi har ikke plass. Det er en stoor familie. 2. Min utviklingshemmede bror takler ikke så godt å bo borte (de må bo der hvis de skal komme, pga ferjer og veistenging), med andre rutiner og annet hus og 3. min andre bror og hans kone bruker 7 timer på å reise til oss - siden de bor på motsatt side av mine foreldre, enn hva vi gjør. Hvordan kan jeg få svigermor til å forstå at dette ikke er oppe for debatt? Jeg skjønner at hun ønsker første jul med barnebarnet - men det gjør mine foreldre også. I tillegg får svigermor alle de andre 'førstene'. Jeg har vært klar i talen og sagt at vi skal til mine foreldre, uansett hva hun sier - men hun tror at jo mer hun maser, jo større sjangse er det for at vi gir oss... Dette er utrolig slitsomt! Anonymkode: d4673...66a 4
Gud Skrevet 8. september 2017 #2 Skrevet 8. september 2017 Du trenger ikke å si noe som helst. Når julaften kommer og dere ikke er der, skjønner hun det uansett. 30
Sirah Skrevet 8. september 2017 #3 Skrevet 8. september 2017 (endret) "Vi har feiret annenhver jul hos dere og mine foreldre, og den rutinen har vi tenkt og fortsette med. Ferdig snakka." Så får hun bli så sur hun bare vil 🙄 Folk altså. Endret 8. september 2017 av Sirah 23
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #4 Skrevet 8. september 2017 Er det så vanskelig? Gi beskjed om at dere gjør det som dere alltid har gjort. Ingen barn tar skade av en liten ferie. Og ingen barn tar skade av å bli godt kjent med slekta. Si at det ikke hjelper å mase, avgjørelsen er tatt og at det er slitsomt å høre på gnålet deres. Fortell dem at de er voksne mennesker som ikke har enerett på alt som skjer i barnets liv - det har flere besteforeldre og skal skape minner med den andre siden av slekten også. Anonymkode: e5360...425 9
DMS Skrevet 8. september 2017 #5 Skrevet 8. september 2017 Gjer som ein gjer med barn... "eg forstår du er lei deg fordi du ikkje får ynskje ditt, men dette er det eg og mannen min som bestemme, og det er endeleg." 😜 29
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #6 Skrevet 8. september 2017 Du kan minne svigermor på det at neste år er det hennes tur og da blir det nok mye kjekkere siden jentungen vil være på et helt annet stadie i utviklingen. Anonymkode: af696...86a 10
The Kitten Skrevet 8. september 2017 #7 Skrevet 8. september 2017 Dere drar til dine foreldre som dere uansett skulle. Skjønner ikke at det er noe å bli sur for. Mine venner som har svigerfamiliene sine i Colombia og Brasil klarer dette, så da bør din mor klare å respektere det også. 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #8 Skrevet 8. september 2017 Enig med alle her at svigermor MÅ akseptere dette!! Det eneste jeg forundret meg over, var hvordan det blir for dine foreldre neste år? Blir det ingen som tilbringer julen med dem da, bortsett fra broren din som er funksjonshemmet? Hadde det ikke vært bedre for dine foreldre om du og din andre bror delte på å feire jul hos foreldrene dine? Bare en tanke Anonymkode: 2ab4c...055 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #9 Skrevet 8. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig med alle her at svigermor MÅ akseptere dette!! Det eneste jeg forundret meg over, var hvordan det blir for dine foreldre neste år? Blir det ingen som tilbringer julen med dem da, bortsett fra broren din som er funksjonshemmet? Hadde det ikke vært bedre for dine foreldre om du og din andre bror delte på å feire jul hos foreldrene dine? Bare en tanke Anonymkode: 2ab4c...055 Hø? Broren bor vel hos foreldrene hennes og feirer med dem hvert år? Det var hvertfall mitt inntrykk. Anonymkode: 5efd3...3c1 1
SPOCA Skrevet 8. september 2017 #10 Skrevet 8. september 2017 Dere må bare være klare og tydelige, det gjelder spesielt din mann. Hvis hun ikke takler det så er det hennes problem. Det er ikke så mye å få gjort med det. 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #11 Skrevet 8. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hø? Broren bor vel hos foreldrene hennes og feirer med dem hvert år? Det var hvertfall mitt inntrykk. Anonymkode: 5efd3...3c1 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hø? Broren bor vel hos foreldrene hennes og feirer med dem hvert år? Det var hvertfall mitt inntrykk. Anonymkode: 5efd3...3c1 Ene broren ja, sikkert. Men hun har en bror til med familie. Regner ikke med at de kun feirer jul med foreldrene til TS hvert år.... Broren har vel også en svigerfamilie..... Men denne broren som er funksjonshemmet er nok en helt annen sak Anonymkode: 2ab4c...055
Tiara07 Skrevet 8. september 2017 #12 Skrevet 8. september 2017 15 minutter siden, The Kitten skrev: Dere drar til dine foreldre som dere uansett skulle. Skjønner ikke at det er noe å bli sur for. Mine venner som har svigerfamiliene sine i Colombia og Brasil klarer dette, så da bør din mor klare å respektere det også. Kanskje det blir en helt annen problemstilling????
Gjest Mass Skrevet 8. september 2017 #13 Skrevet 8. september 2017 (endret) Jeg leste ikke alt, men jeg hadde gitt klar beskjed om "vi holder oss til den faste avtalen" og så måtte hun bare funnet en måte å leve med det på. Du kan jo nevne at neste jul er gøyere for barnet og dermed gøyere å feire med barnet enn denne julen. Den første julen forstår de jo ingenting uansett. Endret 8. september 2017 av Mass
Gjest lillapippi Skrevet 8. september 2017 #14 Skrevet 8. september 2017 (endret) ' Endret 15. september 2017 av lillapippi
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #15 Skrevet 8. september 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med alle her at svigermor MÅ akseptere dette!! Det eneste jeg forundret meg over, var hvordan det blir for dine foreldre neste år? Blir det ingen som tilbringer julen med dem da, bortsett fra broren din som er funksjonshemmet? Hadde det ikke vært bedre for dine foreldre om du og din andre bror delte på å feire jul hos foreldrene dine? Bare en tanke Anonymkode: 2ab4c...055 Min bror, hans kone og deres barn feirer alltid med mine foreldre min svigerinnes familie har en annen religion og feirer ikke jul - så de tilbringer andre høytider med dem! Så de er aldri alene nei min brors svigerfamilie jobber som regel eller er bortreist når vi feirer jul. ellers takk for svar alle sammen! Jeg har prøvd å fortelle henne at slik blir det - men hun maser ennå. Kanskje mannen min må fortelle henne bestemt hvor skapet skal stå. hun nevner ikke dette for han, bare meg.. Anonymkode: d4673...66a 1
Gjest supernova_87 Skrevet 8. september 2017 #16 Skrevet 8. september 2017 Si nettopp det du skriver her. Kort. "Dette er ikke oppe til debatt. Jeg vil snakke om noe annet. Hvis du skal fortsette å snakke om det er du velkommen igjen når du har lagt dette fra deg."
Tiara07 Skrevet 8. september 2017 #17 Skrevet 8. september 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min bror, hans kone og deres barn feirer alltid med mine foreldre min svigerinnes familie har en annen religion og feirer ikke jul - så de tilbringer andre høytider med dem! Så de er aldri alene nei min brors svigerfamilie jobber som regel eller er bortreist når vi feirer jul. ellers takk for svar alle sammen! Jeg har prøvd å fortelle henne at slik blir det - men hun maser ennå. Kanskje mannen min må fortelle henne bestemt hvor skapet skal stå. hun nevner ikke dette for han, bare meg.. Anonymkode: d4673...66a Kanskje du kan invitere henne med til din familie da ! Det hadde jeg glatt gjort! Etter svigermor døde, har svigerfar vært med oss hver eneste jul og nyttårsaften, enten vi har vært hos mine foreldre, besteforeldre eller hjemme. Bare koselig det Ingen som hadde godtatt noe annet. Vi har ikke noe stress med det. Nå er vi en slik familie at vi ikke måler i når vi var der sist, osv. Vi gjør det som er naturlig. Jeg tilbringer HVER jul med mine foreldre, og svigerfar er som oftest med oss, sålenge han selv ikke ønsker å gå til en av søstrene til samboer Ingen sure miner
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #18 Skrevet 9. september 2017 Klassisk kvinnedrama mellom svigermor og svigerdatter. Skal det aldri ende? Har 18373621 tråder om det samme. Konflikt mellom 2 kvinner. Ofte svigermor eller mellom venniner. Får kvinner seksuell nytelse eller spenning av drama 24/7 ? Anonymkode: fc3cf...c74 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #19 Skrevet 9. september 2017 Holdt kjeft, ellers feirer vi annenhver jul his mine foreldre og annenhver hjemme - bare oss tre. Anonymkode: d7378...050 4
Thyra Skrevet 9. september 2017 #20 Skrevet 9. september 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med alle her at svigermor MÅ akseptere dette!! Det eneste jeg forundret meg over, var hvordan det blir for dine foreldre neste år? Blir det ingen som tilbringer julen med dem da, bortsett fra broren din som er funksjonshemmet? Hadde det ikke vært bedre for dine foreldre om du og din andre bror delte på å feire jul hos foreldrene dine? Bare en tanke Anonymkode: 2ab4c...055 Er det ikke "nok" med et ektepar og en utviklingshemmet sønn på julaften? Så lenge ingen som ikke ønsker det selv sitter helt alene på julaften er det vel ikke noen krise om det ikke blir så fryktelig mange (hvert år)? 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå