AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #1 Skrevet 8. september 2017 Jeg har fått en.sykdom som fører til en del ekstra utgifter, noen av dem er nevnt under. Er det noe av dette som kunne gi rett til skattefradrag på grunn av sykdom? Og hvordan går jeg frem for å få det? Jeg tenker for neste års skatteoppgjør, men hvis jeg må ta vare på ev. kvitteringer etc er det greit å vite det på forhånd. Jeg har hjelpemidler som går på strøm, og som jeg må bruke hele døgnet, det er nok den største ekstrautgiften. Jeg bruker en del medisiner som jeg ikke får på blå resept. Tidligere ville jeg fått dekket fysioterapi to ganger i uka, nå må jeg betale selv (men får frikort). Vanlige husholdsutgifter er blitt høyere. Jeg må ha hjemmehjelp. Jeg må bruke en del ferdige middager, som fjordland etc. Og det blir mye mer ferdigkjøpt mat, som enten er dyrere eller mer usunt enn det jeg lager selv. Jeg har veldig liten bevegelsesradius, og er blitt anbefalt elsykkel. De koster en del i innkjøp, og kanskje også i drift. Ute-rullestol med motor har også vært nevnt. Jeg får tt-kort, men det dekker langt fra mitt behov for å komme meg ut, så det blir en del drosje jeg betaler selv. Jeg skal ha nye møbler, men på grunn av helsa må jeg bestille med montering, noe som fordyrer en god del. (Før jeg ble syk hadde ikke monteringen vært noe problem.) Anonymkode: ae5a1...c3c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #2 Skrevet 8. september 2017 Alt dette er ting du må betale selv, i utgangspunktet. For en del år tilbake hadde vi noe som het særfradrag for store sykdomsutgifter. Denne ordningen er "lukket" av regjeringen for nye skatteytere. De som hadde ordningen et gitt år, jeg husker ikke hvilket år, får ordningen fortsatt men med en viss reduksjon. Det du kan få hjelp til er å se på, er grunnstønad for store sykdomsutgifter andre friske ikke har. Der kan du få hjelp til transport med drosje el, drift av tekniske hjelpemidler, les strøm. Hjelpemidler du kan ha rett på må du forhøre deg med ergo-/fysioterapiavdelingen i kommunen din. Montering av møbler kan du prøve om noen kan hjelpe deg med via enten facebook gruppen - hjelp til alt mulig. Eller om du har en menighet med resursbank/"godhetshjelp" til uføre og eldre. Du har og en mulighet med refusjon fra Helfo på hvite resepter. Hvordan den fungerer i 2017 har jeg ikke satt meg inn. Ellers er du nok kommet til virkelighetens verden, der man skal være frisk for å være syk. Egenandeler til fysioterapi er innført av den blåblå regjeringen, der hver og en må betale mer for å være syk for å finasiere skattekutt til de som har mest. Anonymkode: b9228...87c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #3 Skrevet 9. september 2017 Jeg er avhengig av elektrisk rullestol, og fikk avslag på søknad om Grunnstønad begrunnet med at et slikt hjelpemiddel ikke bruker mer strøm per år enn en vanlig lampe. Tror at jo flere strømbrukende hjelpemidler du har, jo større sansynlighet for at du får innvilget grunnstønad. Snakk med ergoterapeuten din om utprøving og eventuelt søknad om elektrisk rullestol eller scooter (det du kaller ute-rullestol, ikke en moped). El-sykkel er nå så vanlig blant den øvrige befolkningen at det ikke regnes som et hjelpemiddel. Undersøk med kommunen om du kan kjøpe mat fra storkjøkkenet, og hvorvidt det blir billigere for deg enn å kjøpe Fjordland. Ang. refusjon og hvite resepter, les her under Bidragsordningen: https://helsenorge.no/legemidler/blaresept#Hvit-resept/bidragsordningen Anonymkode: 7b3ab...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #4 Skrevet 9. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er avhengig av elektrisk rullestol, og fikk avslag på søknad om Grunnstønad begrunnet med at et slikt hjelpemiddel ikke bruker mer strøm per år enn en vanlig lampe. Tror at jo flere strømbrukende hjelpemidler du har, jo større sansynlighet for at du får innvilget grunnstønad. Snakk med ergoterapeuten din om utprøving og eventuelt søknad om elektrisk rullestol eller scooter (det du kaller ute-rullestol, ikke en moped). El-sykkel er nå så vanlig blant den øvrige befolkningen at det ikke regnes som et hjelpemiddel. Undersøk med kommunen om du kan kjøpe mat fra storkjøkkenet, og hvorvidt det blir billigere for deg enn å kjøpe Fjordland. Ang. refusjon og hvite resepter, les her under Bidragsordningen: https://helsenorge.no/legemidler/blaresept#Hvit-resept/bidragsordningen Anonymkode: 7b3ab...bd4 Man bruker og mer strøm når man må ha det varmere hjemme enn andre, friske. Eller må dusje lengre og oftere enn andre frisk. Der er mye som kan trekke ekstra støm dersom helsen svikter, man må bare bli bevisst hva en gjør og hvilke behov man har fått endret på. Anonymkode: b9228...87c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #5 Skrevet 9. september 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Man bruker og mer strøm når man må ha det varmere hjemme enn andre, friske. Eller må dusje lengre og oftere enn andre frisk. Der er mye som kan trekke ekstra støm dersom helsen svikter, man må bare bli bevisst hva en gjør og hvilke behov man har fått endret på. Anonymkode: b9228...87c Ja, jeg er enig, men det er ikke NAV. Man kan tydelig se på mine strømregninger når jeg ble syk, men NAV brydde seg ikke om det. De har sine faste satser de går etter. Anonymkode: 7b3ab...bd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå