kat-e Skrevet 8. september 2017 #1 Skrevet 8. september 2017 Etter at du har betalt regningene på nettet, kan man da bare kaste de? eller er det lurt å ta vare på de? Jeg må innrømme at jeg samler på de over et halvt år, men vet ikke om det er nødvendig.
Forundret.. Skrevet 8. september 2017 #2 Skrevet 8. september 2017 Du finner de i nettbank under betalte regninger.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #3 Skrevet 8. september 2017 Jeg kaster de. De ligger jo på nettbanken uansett. Anonymkode: 27ab1...9cb
Testosteron Skrevet 8. september 2017 #4 Skrevet 8. september 2017 Jeg har flere permer med gamle regninger. Jeg ser ingen grunn til å kaste dem
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #5 Skrevet 8. september 2017 Tok vare på de tidligere, men nå er det så lett å søke seg fra i nettbanken at jeg har droppet det. Har nok av ting i huset om ikke jeg skal ta vare på betalte regninger også. Har også for det meste efaktura. Mange kommer også på eposten som blir liggende der. Anonymkode: 9cff2...e72
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #6 Skrevet 8. september 2017 Jeg beholder det en stund når jeg har fått faktura per post. Dersom det for eksempel har vært oppgitt feil i fakturaen er det vanskelig å tilbakevise dersom man ikke har fakturaen. Anonymkode: de423...d14
GauteS Skrevet 8. september 2017 #7 Skrevet 8. september 2017 Ja, ligger de i nettbanken lenge? Jeg ville ikke stolt på det. Uansett: mange regninger ligger ikke i nettbanken, og iblant er det verdifullt å kunne bla tilbake og dokumentere hva som er kjøpt og når. For ordens skyld: kvittering på hvor mye og til hvem en har betalt, har man jo, men spørsmålet gjaldt regninger. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #8 Skrevet 8. september 2017 Tidligere sparte jeg på dem, ikke nå lenger. Nå er det sjelden store beløp jeg får faktura på, hadde det vært noe dyrt eller viktig hadde jeg muligens beholdt dem om det sto noe mer enn bare beløp og kontonummer. Men jeg kan ikke helt se nytten av å ha en faktura der jeg selv har skrevet "betalt [dato]" (selv om jeg gjør det) dersom det skulle bli konflikter. Noe annet blir det om man får månedlig faktura på papir og ønsker å kunne sammenligne. Jeg har fortsatt lønnsslipper fra flere år før jeg fikk dem på epost og har ingen planer er om å kaste dem. Har rett som det er nytte av informasjonen der, og sånn kan det nok være med regninger også Motsier meg selv her men hovedregelen er at nok at de få jeg får på papir blir beholdt noen måneder til neste opprydning, er det store beløp beholdes de lenger. Anonymkode: c3769...52f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #9 Skrevet 8. september 2017 Haha. nei. 26 minutes ago, GauteS said: Ja, ligger de i nettbanken lenge? Jeg ville ikke stolt på det. Alt jeg har gjort i Skandiabanken ligger der fra de startet opp og til nå. Det virker sært å være så mistroisk til "ny" teknologi. Anonymkode: 19566...816
GauteS Skrevet 8. september 2017 #10 Skrevet 8. september 2017 Just now, AnonymBruker said: Alt jeg har gjort i Skandiabanken ligger der fra de startet opp og til nå. Det virker sært å være så mistroisk til "ny" teknologi. Alt DU har gjort er der nok, tviler ikke på det. Men er alle underbilag der, mange år etterpå? (Pdf-filer, e-fakturaer o.l. som spesifiserer hvordan den betalte summen er oppstått?) 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #11 Skrevet 8. september 2017 Just now, GauteS said: Alt DU har gjort er der nok, tviler ikke på det. Men er alle underbilag der, mange år etterpå? (Pdf-filer, e-fakturaer o.l. som spesifiserer hvordan den betalte summen er oppstått?) Jeg driver ikke en bedrift. Da hadde jeg ført regnskap. Anonymkode: 19566...816 1
Leo Skrevet 8. september 2017 #12 Skrevet 8. september 2017 Jeg tar kun vare på fakturaer som fungerer som kvittering på kjøp av dyrere varer og tjenester. Alt annet makuleres når fakturaen er betalt. Uansett er det ikke mange fakturaer som kommer på papir lenger. Selv restskatten kommer kun som efaktura
Leo Skrevet 8. september 2017 #13 Skrevet 8. september 2017 3 minutter siden, GauteS skrev: Alt DU har gjort er der nok, tviler ikke på det. Men er alle underbilag der, mange år etterpå? (Pdf-filer, e-fakturaer o.l. som spesifiserer hvordan den betalte summen er oppstått?) Men hva skal man med underbilag til helt vanlige, private fakturaer mange år etterpå? Kvitteringer på ting med reklamasjonsrett/garanti etc. ja, men resten? For eksempel telefonregningen for mars 2013? 1
ajarRun Skrevet 8. september 2017 #14 Skrevet 8. september 2017 Hva? Hvordan tar man vare på efaktura?
Leo Skrevet 8. september 2017 #15 Skrevet 8. september 2017 10 minutter siden, amativeReflection skrev: Hva? Hvordan tar man vare på efaktura? Den ligger arkivert i nettbanken din, men hvis du har lyst kan du a) lagre PDF-filen eller b) printe den ut og sette den for eksempel i en perm. Som regel veldig unødvendig da...
GauteS Skrevet 8. september 2017 #16 Skrevet 8. september 2017 6 minutes ago, Leo said: Men hva skal man med underbilag til helt vanlige, private fakturaer mange år etterpå? Kvitteringer på ting med reklamasjonsrett/garanti etc. ja, men resten? For eksempel telefonregningen for mars 2013? Jeg påstår ikke at en får bruk for absolutt alle underbilag, men hvilke som trengs, vet en jo ikke før en trenger dem. Og er de da borte, er toget gått. Jeg kan lett forestille meg at det kunne være interessant å vite både telefon- og strømforbruket pr. måned/kvartal for flere år tilbake. Men da heller antall minutter, kWh og slikt, framfor kr. betalt. Altså underbilagene.
Leo Skrevet 8. september 2017 #17 Skrevet 8. september 2017 4 minutter siden, GauteS skrev: Jeg påstår ikke at en får bruk for absolutt alle underbilag, men hvilke som trengs, vet en jo ikke før en trenger dem. Og er de da borte, er toget gått. Jeg kan lett forestille meg at det kunne være interessant å vite både telefon- og strømforbruket pr. måned/kvartal for flere år tilbake. Men da heller antall minutter, kWh og slikt, framfor kr. betalt. Altså underbilagene. Jeg kan ikke lett forestille meg at strømforbruket mitt i 3. kvartal 2013 noen gang kommer til å interessere meg igjen, men hvis det, mot formodning, skulle gjøre det så ligger den informasjonen tilgjengelig hvis jeg logger meg inn på strømleverandørens hjemmesider. 1
Fugleskremsel Skrevet 8. september 2017 #18 Skrevet 8. september 2017 (endret) 9 timer siden, GauteS skrev: Jeg påstår ikke at en får bruk for absolutt alle underbilag, men hvilke som trengs, vet en jo ikke før en trenger dem. Og er de da borte, er toget gått. Jeg kan lett forestille meg at det kunne være interessant å vite både telefon- og strømforbruket pr. måned/kvartal for flere år tilbake. Men da heller antall minutter, kWh og slikt, framfor kr. betalt. Altså underbilagene. Minside hos strøm/telefonleveradøren... Endret 8. september 2017 av Fugleskremsel 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #19 Skrevet 8. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha. nei. Alt jeg har gjort i Skandiabanken ligger der fra de startet opp og til nå. Det virker sært å være så mistroisk til "ny" teknologi. Anonymkode: 19566...816 I min bank blir alle meldinger (både de med og de uten vedlegg) SLETTET ETTER FÅ MÅNEDER! Anonymkode: 5a0de...fae
GauteS Skrevet 9. september 2017 #20 Skrevet 9. september 2017 (endret) 6 hours ago, Leo said: Jeg kan ikke lett forestille meg at strømforbruket mitt i 3. kvartal 2013 noen gang kommer til å interessere meg igjen, men hvis det, mot formodning, skulle gjøre det så ligger den informasjonen tilgjengelig hvis jeg logger meg inn på strømleverandørens hjemmesider. Det stemmer sikkert at du ikke kan forestille deg det. Jeg derimot, kan lett tenke meg at jeg kan få bruk for detaljerte opplysninger om strømforbruk hver 2. måned (som det er hos meg iallfall) for mange, mange år tilbake. Et opplagt tilfelle må jo være for å evaluere effekten av endring i husets isolasjon eller oppvarmingsmetode. Uansett: hva en i framtida vil trenge av opplysninger, er ikke opplagt å kjenne til her og nå. I visse tilfeller er det nok mulig å få tilgang til slike opplysninger hos firmaet du kjøpte varer eller tjenester av (om det fremdeles eksisterer og du husker navnet på det og kanskje passord), men det er ikke poenget. Mitt ærend var bare å påpeke at det ikke stemmer at alle regninger trygt kan kastes, for "alt står i nettbanken". Det tror jeg ikke en kan stole på. Kvitteringer fins nok der, men ikke alltid regningene. Endret 9. september 2017 av GauteS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå