Gå til innhold

Hvor mye sparer du i måneden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Selv har jeg ikke plass til en sparepost i budsjettet mitt. Mens noen måneder tjener jeg litt mer og klarer å spare. Prøver å fylle BSU i løpet av året. Prøver å spare litt ellers også til ny elektronikk og bytte av bil/møbel/maskiner. Så i snitt sparer jeg da ca. 1800 kr i måneden. Uten at jeg vet helt hvordan jeg får til det! 

Hvor mye sparer du i måneden? Klarer du å spare fast, eller er det mer tilfeldig utifra om du har noe ekstra den måneden? 

Si gjerne også om dere sparer til noe spesielt. (Jeg sparer tydeligvis til bolig!) 

Anonymkode: eb8c1...962

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spare???  :skratte:

Anonymkode: f170e...779

• Liker 2
Skrevet

De faste 2083 kronene til BSU er en del av mitt månedlige budsjett. Ellers er det mer variabelt.

Jeg jobber kun som ekstrahjelp i en butikk ved siden av studiene og inntekten min er dermed veldig varierende fra måned til måned. Hovedregelen min er imidlertid slik at det jeg har igjen etter at BSU er spart, regninger betalt og penger satt av til generelt forbruk/mat++ skal spares. Denne summen deles igjen på tre og fordeles på tre ulike sparekontoer: feriesparing (brukes også på klær og "kjekt å ha" ting), sparing til nedbetaling av gjeld fra Lånekassen og hussparing. På hussparing sparer jeg i all hovedsak i bank, men har nylig også begynt å spare litt av dette i fond.

Det som måtte være igjen av forbruksbeløpet etter at måneden er slutt går rett på hussparingskontoen.

• Liker 1
Skrevet

Sparer fast 1500kr på BSU og 1000 på vanlig høyrentekonto. Fyller opp BSU'en med skattepenger, feriepenger og helligdagsjobbing. Har to jobber - fra den ene, faste jobben min får jeg penger på avsetningskonto og fordeler derifra, og fra den andre ringevikar-jobben får jeg pengene rett inn på høyrentekontoen. Sparer altså 1000 kroner av ''brukslønn'' på sparekonto, i tillegg til 3000-4000 kroner fra ekstrajobben på sparekonto. Økonomisk trenger jeg ikke ekstrajobben, men har for mye fritid :fnise:

Anonymkode: 54c2f...850

Skrevet

Jeg sparer fast 11000,- i måneden (fulltidsjobb), fyller opp BSU 1 og BSU 2 og resten går til ferie og moro.

Anonymkode: be1a9...935

Skrevet

Jeg jobber fulltid, har lavt forbruk og sparer da kr 20.000 pr måned. Eier nedbetalt bolig, men sparer til en større en😊

Anonymkode: cbb28...6d0

Skrevet

Er for gammel til BSU. Sparer rundt 1500 samlet til husholdningens barn og 300 kr i mnd til fremtidige kjøretimer og sertifikat (helt siden de ble født). Begge i fond, nå aksjesparekonto. Samt har buffer som vi sparer 1500 I mnd på dersom den er under tre samlede månedsinntekter. Så det er ikke fast sparing. 

Ellers er vår sparing å betale inn så mye vi kan på huslånet. 

Anonymkode: 6f206...a87

Skrevet

sparer 3000 kroner fast i måneden, men sparer mer ved større utbetalinger (hvis jeg har jobbet overtid, halv skatt i desember, etterbetaling fra lønnsoppgjør, skattepenger  osv.), så til sammen blir det rundt 60k i året. 

Eier egen bolig som jeg ikke har planer om å bytte ut på minst 10 år, og har allerede nedbetalt en god del,  så har det ikke travelt med å spare til neste bolig. 

Noe av det jeg sparer går ut igjen (ferier, oppussing etc.), men jeg sitter alltid igjen med minst + 50k på konto for hvert år som går.

Før jeg kjøpte nåværende bolig sparte jeg 100k i året, så det er litt deilig å ikke ha det presset på seg nå som jeg har en god bolig til mine behov. 

Anonymkode: 80d15...2c4

Skrevet

Jeg sparer 2000 kr til barnet mitt per måned. 

Anonymkode: c146e...e78

Skrevet

Sparer 2000 på BSU, 1000 på høyrente, 1000 til ungene og 500 til pensjon. Dette er fast, sparer gjerne mer hvis jeg finner det for godt, men forsøker heller å betale mer på huslånet. 

Ferier, oppussing o.l går av brukskonto, sparekontoen er bare for kriser. 

Skrevet (endret)

Jeg har kjøpt meg leilighet ganske nylig (i fjor sommer), og ba da om avdragsfrihet på boliglånet i tre år. Grunnen til dette er at boligen trenger sårt en oppgradering og oppussing. Så jeg sparer for harde livet til oppussing, inkl bytting av kjøkken også.

Badet skal pusses opp i regi av borettslaget neste år, så det slipper jeg å spare til. Men resten av leiligheten skal også pusses opp, og derfor sparer jeg de avdragsfrihet-kronene hver måned på en sparekonto. Blir minimum 4000,- kr og noen ganger 5000-6000 kr også. Avhengig av hva jeg har av utgifter de enkelte månedene, og om jeg har fått inn noen ekstra kroner en måned f.eks.

I tillegg sparer jeg til vaskemaskin. Dette er 500 kr i mnd. Neste år, når badet er pusset opp og badekaret kastet ut til fordel for dusjhjørne, vil det bli plass til vaskemaskin på badet, og jeg vil slippe og løpe opp og ned i vaskekjelleren. Kan da vaske når det passer meg, og ikke når det er ledig i vaskekjelleren. Sparer til en skikkelig kvalitetsmaskin fra Miele.

Men jeg sparer altså mellom fire og seks tusen kr i måneden. Kanskje 7000 noen få ganger.

Endret av Million
Skrevet

14000,- mnd.

Anonymkode: 41fa7...a82

Skrevet

Har 1400 når alt er betalt og sparer 10.0000.

Anonymkode: fd650...5e8

Skrevet

*14000

Anonymkode: fd650...5e8

Skrevet

Sparer ca 2000, men setter inn ca 8000 ekstra på lånet i mnd. Det er vel en form for sparing det også...

Anonymkode: 87964...7bb

Skrevet

Har kjøpt leilighet som jeg betaler lån på. Dette er ca. 4500kr/mnd i avdrag som jeg anser som "sparing" i den forstand at dette er en formue som bygger seg opp i form av nedbetalt gjeld. Da kan jeg eventuelt refinansiere lånet og ta ut igjen den dagen det skulle bli behov for en stor investering eller oppussing. (Ca 800kr av fellesutgifter går også til nedbetaling av fellesgjeld i BRL, og blir også sånn sett en "sparing")
I tillegg sparer jeg 2083kr/mnd på BSU, og beregner 2000kr/mnd i bilutgifter som settes av (kostnader å reparere, samt sparing til ny den dagen den jeg har stopper eller ikke går i EU-kontroll).

Når absolutt alle faste utgifter jeg har er tatt med, og bil og BSU trukket fra, havner jeg på ca. 8000kr/mnd igjen å leve for. Men dette er kun fast lønn. I tillegg tjener jeg gjerne 2-3-4-5000kr/mnd i overtid ekstra. Når feriepenger og halv skatt i desember kommer, så gir det også en liten "boost" på økonomien.
Jeg bruker ikke fullt 8000kr/mnd heller vanligvis. Nå i det siste har jeg brukt en god del av overskuddet til oppussing, men når prosjektet er ferdig, vil så vil jo alt som er ubrukt hope seg opp på brukskontoen. Da er planen å betale mer ned på lånet.

Jeg driver ikke og setter av penger på separate kontoer til separate formål og slikt. Alt er på brukskontoen.

Anonymkode: e8ba1...bdb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...