Gå til innhold

Krybbedød blusser opp? Noen med VG +?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 9/8/2017 at 8:33 PM, AnonymBruker said:

Ok, bullshit-artikkel altså. Kan føre til flere krybbedødsfall. Men ikke påvist enda. 

Sengekant var forøvrig vanlig inventar på 80 og 90-tallet også. :) 

Anonymkode: f11f3...789

Eh. Nei, ikke bullshit artikkel. De vet ikke årsak til krybbedød, men de vet at ved å følge rådene gikk antall dødsfall ned med 80-90%.

Og hva mener du med at sengekant var vanlig før, som et argument? Det var jo mye vanligere m krybbedød på 80-90 tallet. Man vil jo ikke tilbake dit.

Anonymkode: e1422...9b2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg har ikke sett noe sted at det frarådes samsoving så lenge man praktiserer trygg samsoving. Nå har jeg riktignok ikke lest mye om det de siste par år etter at min yngste rundet et år, men jeg leste hvertfall at flere frarådet samsoving, men da på feil grunnlag. Hvis man ikke gjør det riktig, men gjør man det, har jeg lest fra gode kilder tidligere at samsoving ikke gir økt krybbedødfare.

Men hva er riktig og feil samsoving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med at folk er så gniten at de ikke kan betale noen skarve kroner for å lese en artikkel? Ts, vil du bare ha reklamefinansierte medier som overhodet ikke er objektive, men betalt av annonsører? Skjerp deg. Sett pris oå at VG tar opp et viktig tema og la dem få betalt for det. 

Og de som attpåtil kopierer og poster den her - har dere rett til det? 

Anonymkode: e1422...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men hva er riktig og feil samsoving?

Riktig er å ikke ha babyen midt i dobbeltseng som består av to løse madrasser med et laken, ikke dele dyne med babyen, passe temperaturen i rommet og at madrassen ikke er for myk, at ingen av foreldrene røyker, har drukket eller tatt sentralstimulerende som sovepiller eller sterke smertestillende osv osv. 

Tar man godt hensyn så har barnet det trygt hos mor og far i foreldresengen. LUB skriver endel mer innførende om dette. 

Anonymkode: 6c460...f4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Riktig er å ikke ha babyen midt i dobbeltseng som består av to løse madrasser med et laken, ikke dele dyne med babyen, passe temperaturen i rommet og at madrassen ikke er for myk, at ingen av foreldrene røyker, har drukket eller tatt sentralstimulerende som sovepiller eller sterke smertestillende osv osv. 

Tar man godt hensyn så har barnet det trygt hos mor og far i foreldresengen. LUB skriver endel mer innførende om dette. 

Anonymkode: 6c460...f4b

Hvordan unngår man samme dyne mens man sover og ikke vet hva man gjør? Huff nei. Jeg tør ikke samsove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, September 08, 2017 den 20.29, AnonymBruker skrev:

Jeg leste en lignende sak i VG+ for noen måneder siden. Vet ikke om det er samme sak de legger ut på nytt, men der var det hvert fall bekymring omkring at det er blitt populært å ha alt mulig ræl i senga til ungene. Noen legger ungene på magen (noe som er FARLIG!) på tross av alle anbefalinger, man bruker sengekant, babynest, tepper, bamser, slanger, og gudene vet hva oppi sengen til barnet. Babyer skal ikke ha NOE i sengen sin. Men eksperter er redd for at man ser slike "stilige" dingser oppi sengen til babyer via sosiale medier og blir påvirket til å kjøpe det selv. Dette kan føre til høyere krybbedødsfall. 

Jeg vet ikke med andre, men jeg har ikke moteriktige ting oppi sengen til babyen min og tar den sjansen. Har bare en fast madrass og et lett babyteppe. Mer skal ikke være oppi der. 

Anonymkode: 60c92...dbf

Samsoving er heller ikke bra. 

Anonymkode: 92dba...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, kan dere anti-vaksinefolk slutte å ødelegge tråden med uvitenskapelig tøys? Vær så snill..

Anonymkode: bd8c2...f8f

Så du syns PubMed er uvitenskapelig tøys? Spesielt.

"Two days prior to the incident, the twins had received the second dose of oral polio, DPT and the first dose of hepatitis B vaccines and they had fever on the first day of the vaccination and been given teaspoonful of acetaminophen."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17654772

Anonymkode: c8960...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Maleficenta said:

Hvordan unngår man samme dyne mens man sover og ikke vet hva man gjør? Huff nei. Jeg tør ikke samsove.

Du kan for eksempel være nøye på å ikke dra dyna di lenger opp enn til din egen mage, og sove med genser så du ikke blir kald. Eller dra babyen høyt opp i senga, så dere ligger hode mot hode. Eller du ligger et stykke vekk fra babyen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du syns PubMed er uvitenskapelig tøys? Spesielt.

"Two days prior to the incident, the twins had received the second dose of oral polio, DPT and the first dose of hepatitis B vaccines and they had fever on the first day of the vaccination and been given teaspoonful of acetaminophen."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17654772

Anonymkode: c8960...898

Leste du hele artikkelen? Da spesielt den delen hvor de konkluderer med at vaksinasjonen ikke hadde noe med dødsfallene å gjøre, eller den delen hvor de tar opp at morens bestemor fikk tre sett med tvillinger, hvorav fem av seks barn døde som babyer, at morens eget tvillingsøsken hadde dødd som baby, og at morens onkel hadde mistet sine tvillinger? Alt uten noen funnet grunn. 

PubMed er nå og en gang bare en database, du finner mye rart der og...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det nå plutselig skulle vise seg at krybbedød kan kobles til vaksine så vil jeg fortsette å vaksinere barna mine. Sjansen for krybbedød er mye mindre enn å få alvorlige komplikasjoner av sykdommer vi vaksinerer mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...