AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #1 Skrevet 8. september 2017 https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/kaller-inn-1000-biler Google Olsen bil Grimstad om noen vil ha mer info. Kjøpte for snart 3 år siden bruktbil av et firma. Fungert greit, nylig eu godkjent. Fikk så innkallelse av statens vegvesen for ekstra kontroll, og bilen ble etter kontroll beslaglagt, grunnet særdeles alvorlige sikkerhetsmessige feil. Forhandleren hadde kjøpt bilen av Olsen bil i Grimstad og solgte videre til oss etter å ha fikset den opp litt. Det er nå avdekket at Olsen bil har solgt MANGE 100 biler som har vært totalskadet i tidligere kollisjoner, etter å ha satt sammen og fikset bilene opp. Dette er på ingen måte gjort etter forskriftene og mange av bilene er livsfarlige å kjøre i. Som vår... Olsen er gått konkurs og arrestert for bedrageri, korupsjon, forfalskning, svindel osv. slik at ingen som har kjøpt noe fra han vil se noe til pengene for bilene de har kjøpt. Men hva med oss? Som kjøpte av en seriøs forhandler som enda eksisterer.Han visste jo ikke dette selv, og solgte oss bilen i god tro. Har vi noen rettigheter? Kan vi kreve noe av vår selger? Heve kjøp eller hva som helst. Vil miste maaaasnge penger hvis vi ikke finner noen løsning 😠 Hjelp... Anonymkode: 6e07c...6fa
Sirah Skrevet 8. september 2017 #2 Skrevet 8. september 2017 Det sitter dessverre mange i deres situasjon der ute, kjenner faktisk et par stk selv. Dere kjøpte ikke bilen av Olsen, men av en annen forhandler? Da ville jeg kontaktet selgeren dere kjøpte bilen av og be om å få heve kjøpet. Er det mange år siden dere kjøpte bilen? 1
altflyter Skrevet 8. september 2017 #3 Skrevet 8. september 2017 (endret) Tror dere skal forholde dere til den dere kjøpte bilen av, og dere kjøpte jo ikke av de som har gått konkurs. Dere skal derfor kunne klage til forrige selger som da blir denne seriøse forhandleren du snakker om. Det er deres ansvar som forhandler å sjekke slikt når de kjøper en bil. Hvem de kjøpte bilen av er ikke ditt problem. edit: Hvis den forhandleren er noenlunde seriøs som du sier, så tar de ansvar for at de ikke avdekket feil. Det er rett og slett selgers problem. Ikke selger før selger Endret 8. september 2017 av altflyter 2
Gjest mimoe Skrevet 8. september 2017 #4 Skrevet 8. september 2017 31 minutter siden, Sirah skrev: Det sitter dessverre mange i deres situasjon der ute, kjenner faktisk et par stk selv. Dere kjøpte ikke bilen av Olsen, men av en annen forhandler? Da ville jeg kontaktet selgeren dere kjøpte bilen av og be om å få heve kjøpet. Er det mange år siden dere kjøpte bilen? Ja, har forstått at det er mange. Så sykt. Tenk om noen hadde kollidert med de bilene 😩 Vi kjøpte av forhandler ja. Snart 3 år siden. Bare lurte på om noen visste om vi har noen rettigheter, forhandler sier at det ikke er mye han kan gjøre, da han ikke visste dette. Bare så det er sagt, så sa politiet og vegvesenet selv at feilene var så godt skjult at de nesten var umulige å se. Så Olsen har jo svindlet forhandleren som solgte bilen til oss i god tro.
SiMa Skrevet 8. september 2017 #5 Skrevet 8. september 2017 43 minutter siden, mimoe skrev: Ja, har forstått at det er mange. Så sykt. Tenk om noen hadde kollidert med de bilene 😩 Vi kjøpte av forhandler ja. Snart 3 år siden. Bare lurte på om noen visste om vi har noen rettigheter, forhandler sier at det ikke er mye han kan gjøre, da han ikke visste dette. Bare så det er sagt, så sa politiet og vegvesenet selv at feilene var så godt skjult at de nesten var umulige å se. Så Olsen har jo svindlet forhandleren som solgte bilen til oss i god tro. Kjøpsavtalen er mellom deg og selger. At selger først har kjøpt bilen av en svindler skal ikke gå ut over deg. Hvordan ble bilen beskrevet da dere kjøpte den? Det fulgte vel med en form for tilstandsrapport, hva sto det i den? Er ikke bilen i samme stand som beskrevet kan dere klage. Er ikke i bilen i den stand dere kunne forvente ut i fra alder, kjørelengde og pris, kan dere klage. Ved klage kan dere kreve å få hevet kjøpet (dvs få tilbake pengene), få bilen reparert til den stand den skulle vært, få en ny tilsvarende bil. (Det er i stor grad opp til selger hvilken av disse tiltakene han vil gjøre.) https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ Her kan du lese mer om det, det ligger også ferdige klagebrev du bare fyller ut. Det lønner seg å klage skriftlig til selger først, og behold en kopi selv. Hvis selger ikke imøtegår kravet eller ikke svarer kan du klage til forbrukerombudet, det ligger ferdige brev der også.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #6 Skrevet 8. september 2017 Her bør du hive deg på krykkene og få kontakt med andre i samme situasjon, eventuelt kontakte NAF. Får NAF mer enn en henvendelse, og du melder deg inn som medlem hos dem, så får du nok hjelp på den måten. Du har kke forholdt deg til Olsen, men Olsens samarbeidspartner. Du må dermed kunne rette et krav mot samarbeidspartneren. Alternativet er privat advokat. Men du bør handle raskt, før samarbeidspartneren "gjør noe" for å sikre seg mot krav. NAF og eller en privat advokat kan sikre et eventuelt krav i firmaet du har handlet hos, forhåpentligvis før firmaet "gjør noe" slik at ingen får en krone. Anonymkode: 6c154...ba1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #7 Skrevet 8. september 2017 Akkurat nå, SiMa skrev: Kjøpsavtalen er mellom deg og selger. At selger først har kjøpt bilen av en svindler skal ikke gå ut over deg. Hvordan ble bilen beskrevet da dere kjøpte den? Det fulgte vel med en form for tilstandsrapport, hva sto det i den? Er ikke bilen i samme stand som beskrevet kan dere klage. Er ikke i bilen i den stand dere kunne forvente ut i fra alder, kjørelengde og pris, kan dere klage. Ved klage kan dere kreve å få hevet kjøpet (dvs få tilbake pengene), få bilen reparert til den stand den skulle vært, få en ny tilsvarende bil. (Det er i stor grad opp til selger hvilken av disse tiltakene han vil gjøre.) https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ Her kan du lese mer om det, det ligger også ferdige klagebrev du bare fyller ut. Det lønner seg å klage skriftlig til selger først, og behold en kopi selv. Hvis selger ikke imøtegår kravet eller ikke svarer kan du klage til forbrukerombudet, det ligger ferdige brev der også. Bilen skulle være i god stand, ble eu godkjent og naftestet da vi kjøpte den. Har brukt en god del penger på bilen, ca 30000, på diverse slitedeler ol og den ble nylig eu godkjent på nytt. Vi kjøpte med bruktbil garanti på 6 mnd. Kan vi klage selv om det er 2 og 1/2 år siden? Tenker det er for lenge? Men de feilene som var på bilen visste verken vi eller selger om, har heller ikke blitt oppdaga på kontroller. Og har ikke blitt vist på noen måte, men hadde vi kræsja, ville det fått fatale følger, da konstruksjonen var helt feil. Var "spesialetterforskere" på bil som fant feilene, da de gikk over bilen. De hadde kamera inni rør og kanaler. Bilen var satt sammen av to andre biler og sveist dårlig, b-bjelken var kutta osv. Forsikringselskapet hadde opplyst til vegvesenet at bilen var kjøpt av Olsen bil som totalvrak, og ble solgt som delebil, ikke som en bil som skulle fikses. Dette er så frustrerende. Anonymkode: 6e07c...6fa
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #8 Skrevet 8. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her bør du hive deg på krykkene og få kontakt med andre i samme situasjon, eventuelt kontakte NAF. Får NAF mer enn en henvendelse, og du melder deg inn som medlem hos dem, så får du nok hjelp på den måten. Du har kke forholdt deg til Olsen, men Olsens samarbeidspartner. Du må dermed kunne rette et krav mot samarbeidspartneren. Alternativet er privat advokat. Men du bør handle raskt, før samarbeidspartneren "gjør noe" for å sikre seg mot krav. NAF og eller en privat advokat kan sikre et eventuelt krav i firmaet du har handlet hos, forhåpentligvis før firmaet "gjør noe" slik at ingen får en krone. Anonymkode: 6c154...ba1 De er ikke samarbeidspartnere som jeg vet. Tror nok han også ble grundig lurt. Hva kan han gjøre for å sikre seg mot krav? Sånn som ståa er hos oss nå, har vi ikke råd til å kontakte advokat. Går såvidt rundt fra før, så slike utgifter vil vi ikke kunne betale. Derfor jeg ikke aner hvor vi kan få hjelp. Og det var bare den bilen vi hadde, som vi var totalt avhengige av 😢 Anonymkode: 6e07c...6fa
kat-e Skrevet 8. september 2017 #9 Skrevet 8. september 2017 Gå til en av avisene, det er først da dere kanskje får hjelp.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #10 Skrevet 8. september 2017 Her må du kreve kjøpet hevet. Av forhandleren dere kjøpte den av. Krev kjøpet hevet på bakgrunn av vesentlig mangel. Pengene dere har brukt på slitedeler tror jeg ikke dere vil kunne få igjen. Anonymkode: 96c75...44e
deadmansmarionet Skrevet 8. september 2017 #11 Skrevet 8. september 2017 Jeg har også bil fra Olsen Bil, kjøpt gjennom annen forhandler. Min bil har også vært til kontroll hos Vegvesenet. Både NAF og forhandleren jeg kjøpte min bil av er enige i at dette er forhandlers ansvar. Jeg har fått god hjelp gjennom NAF, anbefaler deg det. Forhandlers ansvar gjelder selv om bruktbilgarantien min er utgått. Anbefaler deg å ta kontakt med forhandler (og NAF hvis du er medlem der). Vil tro de fleste seriøse bilforhandlere ønsker å finne en god løsning for å ikke miste tillit og omdømme. Jeg har ihvertfall god erfaring med å ha en høflig og konstruktiv dialog med forhandler. Jeg tror nok du har en klokkeklar rett til å få hevet kjøpet. Og for den saks skyld; min bil ble godkjent av Vegvesenet og forhandler er likevel villig til å gi avslag i pris /innbytte fordi vi ikke visste om skadene den hadde hatt i forbindelse med Olsen Bil. Tror du vinner lite på å starte med å gå til avisene som noen foreslår her... Olsen Bil-saken er jo, for å si det mildt, en spesiell sak. Håper alt ordner seg for deg! 1
Sirah Skrevet 8. september 2017 #12 Skrevet 8. september 2017 1 time siden, mimoe skrev: Ja, har forstått at det er mange. Så sykt. Tenk om noen hadde kollidert med de bilene 😩 Vi kjøpte av forhandler ja. Snart 3 år siden. Bare lurte på om noen visste om vi har noen rettigheter, forhandler sier at det ikke er mye han kan gjøre, da han ikke visste dette. Bare så det er sagt, så sa politiet og vegvesenet selv at feilene var så godt skjult at de nesten var umulige å se. Så Olsen har jo svindlet forhandleren som solgte bilen til oss i god tro. Ja det er helt sykt. Virkelig virkelig sykt! Man skal bare være sjeleglad at man ikke havnet i en ulykke ja! Jeg ville krevd å få heve kjøpet av forhandler. Bilen er jo i vesentlig dårligere stand enn dere kunne forvente. Meld dere inn i NAF så tror jeg dere har krav på en samtale med advokat gratis. Uten at jeg skal si dette sikkert. Om ikke vil jeg anbefale å kontakte en advokat bare for å høre. Det er jo klart at dette ikke er selgers skyld, men det er alikevel selger som sitter med ansvaret. Hva står det i kontrakten deres? Noen bilforhandlere formulerer kontrakten på en slik måte at man ikke har noe man skulle ha sagt om det "går galt"....
deadmansmarionet Skrevet 8. september 2017 #13 Skrevet 8. september 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn som ståa er hos oss nå, har vi ikke råd til å kontakte advokat. Går såvidt rundt fra før, så slike utgifter vil vi ikke kunne betale. Derfor jeg ikke aner hvor vi kan få hjelp. Og det var bare den bilen vi hadde, som vi var totalt avhengige av 😢 Anonymkode: 6e07c...6fa Hvis du er NAF-medlem kan du få noen timer gratis juridisk veiledning. Noen fagorganisasjoner tilbyr også dette, verdt å sjekke ut! Det finnes skjema for heving av bilkjøp på NAF sine sider.
Sirah Skrevet 8. september 2017 #14 Skrevet 8. september 2017 2 minutter siden, deadmansmarionet skrev: Jeg har også bil fra Olsen Bil, kjøpt gjennom annen forhandler. Min bil har også vært til kontroll hos Vegvesenet. Både NAF og forhandleren jeg kjøpte min bil av er enige i at dette er forhandlers ansvar. Jeg har fått god hjelp gjennom NAF, anbefaler deg det. Forhandlers ansvar gjelder selv om bruktbilgarantien min er utgått. Anbefaler deg å ta kontakt med forhandler (og NAF hvis du er medlem der). Vil tro de fleste seriøse bilforhandlere ønsker å finne en god løsning for å ikke miste tillit og omdømme. Jeg har ihvertfall god erfaring med å ha en høflig og konstruktiv dialog med forhandler. Jeg tror nok du har en klokkeklar rett til å få hevet kjøpet. Og for den saks skyld; min bil ble godkjent av Vegvesenet og forhandler er likevel villig til å gi avslag i pris /innbytte fordi vi ikke visste om skadene den hadde hatt i forbindelse med Olsen Bil. Tror du vinner lite på å starte med å gå til avisene som noen foreslår her... Olsen Bil-saken er jo, for å si det mildt, en spesiell sak. Håper alt ordner seg for deg! Så godt og lese at det er EN av sakene i denne merkelige saken som endte godt! Jeg holdt faktisk på å kjøpe bil fra Olsen selv bare uker før de gikk konkurs. Sjeleglad for at det dukket opp en annen bil jeg hadde mer lyst på i "siste liten" 😱 2
deadmansmarionet Skrevet 8. september 2017 #15 Skrevet 8. september 2017 4 minutter siden, Sirah skrev: Så godt og lese at det er EN av sakene i denne merkelige saken som endte godt! Jeg holdt faktisk på å kjøpe bil fra Olsen selv bare uker før de gikk konkurs. Sjeleglad for at det dukket opp en annen bil jeg hadde mer lyst på i "siste liten" 😱 Ja, jeg er glad det ordnet seg! Har hørt noen skrekkhistorier om folk som har kjøpt bil direkte fra Olsen Bil, og som nå sitter igjen med vraket bil og store billån. Det er vel ingen penger å hente i Olsen Bil nå, så sånn sett er det jo flaks hvis man har kjøpt gjennom en annen forhandler! 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #16 Skrevet 8. september 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er ikke samarbeidspartnere som jeg vet. Tror nok han også ble grundig lurt. Hva kan han gjøre for å sikre seg mot krav? Sånn som ståa er hos oss nå, har vi ikke råd til å kontakte advokat. Går såvidt rundt fra før, så slike utgifter vil vi ikke kunne betale. Derfor jeg ikke aner hvor vi kan få hjelp. Og det var bare den bilen vi hadde, som vi var totalt avhengige av 😢 Anonymkode: 6e07c...6fa Her forstår du ikke lovverket, og dermed trår du feil alt her. Du trenger juridisk hjelp dersom du ikke vil tie og tåle og si at du er ferdig med hele saken. Men da har ikke denne tråden noen verdi? Hint, Olsen har forsikringer. Dersom Olsen er seriøs. Anonymkode: 6c154...ba1
_popcorn_ Skrevet 8. september 2017 #17 Skrevet 8. september 2017 Du har reklamasjonsrett! https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/ Siden du har kjøpt hos forhandler, er det 5 år.
Sirah Skrevet 8. september 2017 #18 Skrevet 8. september 2017 45 minutter siden, deadmansmarionet skrev: Ja, jeg er glad det ordnet seg! Har hørt noen skrekkhistorier om folk som har kjøpt bil direkte fra Olsen Bil, og som nå sitter igjen med vraket bil og store billån. Det er vel ingen penger å hente i Olsen Bil nå, så sånn sett er det jo flaks hvis man har kjøpt gjennom en annen forhandler! Ja ei venninne av meg gjorde faktisk det. Ironisk nok var det hun som anbefalte meg å ta turen til Sørlandet for å kikke på bil der 😱 Nå sitter hun med flere hundretusen i billån og ingen bil og to små barn. Det er helt forferdelig kjedelig!
SiMa Skrevet 8. september 2017 #19 Skrevet 8. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bilen skulle være i god stand, ble eu godkjent og naftestet da vi kjøpte den. Har brukt en god del penger på bilen, ca 30000, på diverse slitedeler ol og den ble nylig eu godkjent på nytt. Vi kjøpte med bruktbil garanti på 6 mnd. Kan vi klage selv om det er 2 og 1/2 år siden? Tenker det er for lenge? Men de feilene som var på bilen visste verken vi eller selger om, har heller ikke blitt oppdaga på kontroller. Og har ikke blitt vist på noen måte, men hadde vi kræsja, ville det fått fatale følger, da konstruksjonen var helt feil. Var "spesialetterforskere" på bil som fant feilene, da de gikk over bilen. De hadde kamera inni rør og kanaler. Bilen var satt sammen av to andre biler og sveist dårlig, b-bjelken var kutta osv. Forsikringselskapet hadde opplyst til vegvesenet at bilen var kjøpt av Olsen bil som totalvrak, og ble solgt som delebil, ikke som en bil som skulle fikses. Dette er så frustrerende. Anonymkode: 6e07c...6fa Ja, dere kan klage. Etter loven er reklamasjonsretten fem år for bruktbiler som er kjøpt fra bilforhandler. Lovens reklamasjonrett gjelder selv om bruktbilgarantien er utløpt. Hvis du klikker på linken jeg la ved kommer du til forbrukerrådets side om bilkjøp, der finner du det du trenger å vite. https://www.forbrukerradet.no/klagebrev/bokmal/bil/kjop-av-bil/heving-av-kjopet/ Klikker du denne linken kommer du rett til et brev du kan skrive ut, fylle ut og sende til selger. (Og behold kopi selv.) Dette bør du gjøre snarest mulig. Hvis selger ikke etterkommer kravet om heving kan du klage til forbrukerrådet her https://www.forbrukerradet.no/klagebrev/bokmal/bil/kjop-av-bil/heving-av-kjopet/. Der får du all den juridiske assistansen du trenger, så du trenger ikke advokat. Ønsker du uansett å kontakte advokat kan du undersøke om forsikringen din dekker det, mange forsikringer gjør det. 43 minutter siden, Sirah skrev: Ja det er helt sykt. Virkelig virkelig sykt! Man skal bare være sjeleglad at man ikke havnet i en ulykke ja! Jeg ville krevd å få heve kjøpet av forhandler. Bilen er jo i vesentlig dårligere stand enn dere kunne forvente. Meld dere inn i NAF så tror jeg dere har krav på en samtale med advokat gratis. Uten at jeg skal si dette sikkert. Om ikke vil jeg anbefale å kontakte en advokat bare for å høre. Det er jo klart at dette ikke er selgers skyld, men det er alikevel selger som sitter med ansvaret. Hva står det i kontrakten deres? Noen bilforhandlere formulerer kontrakten på en slik måte at man ikke har noe man skulle ha sagt om det "går galt".... Ofte blir uttrykket "solgt som den er" brukt, men kjøper har allikevel reklamasjonsretten i behold, for eksempel hvis bilen er i dårligere stand enn kjøperen hadde '"grunn til å regne med". Hva kjøper bør regne med er avhengig av prisen, bilens alder og hvor langt den er kjørt. En bil som egentlig er to totalvrak dårlig sveiset sammen er langt fra den stand kjøper burde regnet med.
Sirah Skrevet 8. september 2017 #20 Skrevet 8. september 2017 4 minutter siden, SiMa skrev: Ofte blir uttrykket "solgt som den er" brukt, men kjøper har allikevel reklamasjonsretten i behold, for eksempel hvis bilen er i dårligere stand enn kjøperen hadde '"grunn til å regne med". Hva kjøper bør regne med er avhengig av prisen, bilens alder og hvor langt den er kjørt. En bil som egentlig er to totalvrak dårlig sveiset sammen er langt fra den stand kjøper burde regnet med. Ja absolutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå