Gjest Mass Skrevet 8. september 2017 #121 Skrevet 8. september 2017 13 minutter siden, lillsunshine skrev: Kona er jo ikke noe stygg eller umoralsk, hun er rett og slett fornuftig og tenker økonomisk. Gubben er om noe alt for snill som i det hele tatt tenkte tanken på å la de få flytte ut og slippe å betale for 2,5 mnd. Det var faktisk min første tanke også.
lillsunshine Skrevet 8. september 2017 #122 Skrevet 8. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står nok 3 måneders oppsigelse i kontrakten deres. Det er vanlig i alle standardkontrakter og leieavtaler. De KUNNE såklart vært greie å latt dere få fri fra resten av betalingen siden dere ikke skal bo der, men han har RETT på betalingen i forhold til kontrakt og vanlig prosedyre. 3 mnd er jo for at leiere skal rekke å finne nytt sted (få er så heldige å finner nytt sted halvannen uke senere), og for at utleier skal rekke å finne ny leieboer ,i dette tilfelle hadde han jo funnet ny "leieboer" ,men ved vanlig kontrakt så er jo det for at han ikke skal stå måneder uten inntekt på leiligheten og går i tap om han ikke har funnet ny person som vil bo der. Sånn er reglene og kontrakten - om det, noe jeg vil tro - står 3 mnd oppsigelse i kontrakten deres da! Så da har han krav på leiepengene selvom dere flytter om dere flytter før oppsigelsestiden har gått ut, og det virker som han har tatt depositums pengene for dette sånn at det ikke er noe mer leie dere skylder han. Anonymkode: 3434a...2c6 Han har vel strengt tatt ikke tatt depositumspengene deres endå. Depositumet skal de uansett ikke ha før leieforholdet er over, de er utflyttet og leieforholdet har tatt slutt. Han har tilbudt en ordning der han vil holde tilbake depositumet som en husleie, i stedet for at de betaler ut resten av oppsigselstiden. 1
lillsunshine Skrevet 8. september 2017 #123 Skrevet 8. september 2017 (endret) 10 minutter siden, Gryinga skrev: Les før du skriver nå Huseier sa jo de kunne flytte når de ville, hvordan skulle de tyde det da? Huseier har ikke lovd noe, han har gitt et forbeholdt om at han tror det skal gå greitt, men at han må spørre konen først. Dette fremgår i første innlegget. I et senere innlegg har TS skrevet at huseieren lovde at de skulle få flytte ut før, uten at hun sier noe om når han sa dette. Her er det uklarhet i kronologien, men jeg regner egentlig med at dette er samme samtale som TS skildrer i åpningsinnlegget og at "huseier sa/lovde at vi ville flytte når vi ville" er hennes (feilaktige) tolking av saken. Endret 8. september 2017 av lillsunshine
Gryinga Skrevet 8. september 2017 #124 Skrevet 8. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han sa også at han måtte snakke med kona før endelig svar... Anonymkode: 56728...947 Ang halv husleie ja, men ikke når han sa se kunne flytte ut når de ville
Gryinga Skrevet 8. september 2017 #125 Skrevet 8. september 2017 2 minutter siden, lillsunshine skrev: Huseier har ikke lovd noe, han har gitt et forbeholdt om at han tror det skal gå greitt, men at han må spørre konen først. Dette fremgår i første innlegget. I et senere innlegg har TS skrevet at huseieren lovde at de skulle få flytte ut før, uten at hun sier noe om når han sa dette. Her er det uklarheten i kronologien, men jeg regner egentlig med at dette er samme samtale som TS skildrer i åpningsinnlegget og at "huseier sa/lovde at vi ville flytte når vi ville" er hennes tolking av saken. Ja du var jo flue på veggen du, så vet nok best hva som ble sagt og ikke.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #126 Skrevet 8. september 2017 1 minutt siden, Gryinga skrev: Ja du var jo flue på veggen du, så vet nok best hva som ble sagt og ikke. Vi forholder oss til hva ts har oppgitt... Anonymkode: 56728...947 1
lillsunshine Skrevet 8. september 2017 #127 Skrevet 8. september 2017 Akkurat nå, Gryinga skrev: Ja du var jo flue på veggen du, så vet nok best hva som ble sagt og ikke. Ingen vet hva som ble sagt og ikke, og derfor må vi forholde oss til det TS skriver. Min tolking svekkes ikke av at TS ikke har korrigert denne tolkingen som jeg og flere har kommet med, dersom det faktisk er tilfelle at hun ble lovet noe annet muntlig før den samtalen som hun beskriver i HI, så burde hun gjøre oppmerksom på det.
Gjest lillapippi Skrevet 8. september 2017 #128 Skrevet 8. september 2017 (endret) ' Endret 15. september 2017 av lillapippi
lillsunshine Skrevet 8. september 2017 #129 Skrevet 8. september 2017 17 minutter siden, Mass skrev: Ja, det er ikke min situasjon så jeg har jo ikke et engasjement for det slik som TS. At utleier ikke har lov til å gå inn i leiligheten uten tillatelse eller 24 timers varsel har mine egne utleiere informert meg om. Når det er 'nære bekjentskap' så er det jo ekstra viktig å holde leie-situasjonen formell for å unngå konflikter, tenker jo jeg da. Det er jeg enig i, og det viser jo denne saken her på mange måter. Huseieren strekker jo seg mer enn han må, for hans del hadde det kanskje vært mest enkelt og ryddig om han heller ventet med å si opp leieforholdet. Han forsøk på å være snill og grei leietager, kanskje som et resultat av de kjenner hverandre, ender jo bare med misforståelser og rot. Han holdt jo faktisk på å sette seg i en veldig ugunstig muntlig avtale, heldigvis forhørte han seg med kona først som nok realitetsorienterte han litt. 1
Gryinga Skrevet 8. september 2017 #130 Skrevet 8. september 2017 3 minutter siden, lillapippi skrev: Hei TS. Jeg har tolket husleieloven til å være mest mulig på leietakerens side, og godt er jo det siden det er mange utleiere der ute som har en lei uvane med å misbruke makten sin. En leietaker er godt beskyttet gjennom husleieloven på den måten at en huseier som før tok seg godt til rette, eller nærmest overkjørte leieboeren sin, blir nå "satt på plass" av husleieloven. Men din sak ligger dessverre veldig dårlig an. At folk angriper deg, er selvfølgelig trist, men du bruker graviditeten din som en unnskyldning til å ikke gjøre opp for deg, eller følge de lover og regler som gjelder, og det gjør deg ikke stort bedre. Du kaller utleieren din for snill, og så et rasshøl. Du fikk 6-måneders varsel, noe som i mine øyne er utrolig sjenerøst. Eller er du uenig? Jeg skjønner at graviditeten stresser deg, at husbyggingen stresser deg, at ditt nye fremtidige liv som ikke er på plass ennå stresser deg. Men du kan ikke bruke tilstanden din til å slippe å betale husleie, det er ikke slik livet fungerer. Hvis du hadde vært i hans situasjon, så hadde du garantert blitt fly forbanna hvis en leieboer av deg hadde forsøkt å sno seg unna husleiebetalingen bare fordi "dere er gamle kjente og kan flytte ut uten å gjøre opp uoppgjort leie". Verden fungerer ikke slik. Huseier sa jo at de kunne flytte når de ville, hvordan skulle de tolke det da mener du?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #131 Skrevet 8. september 2017 17 minutter siden, Macaroni skrev: Bare en ting TS, siden huseier bruker depositumet til å dekke leie for oktober og november (?) er det greit at du ikke gir fra deg nøklene før 30.november. I oppsigelsesperioden er leiligheten fortsatt din og du skal ha tilgang til den ettersom du fortsatt betaler leie. Huseier er ellers ikke urimelig, men om han vil ha leie for de månedene må han også forholde seg til at han ikke har tilgang til leiligheten selv om dere er flyttet ut. Dette er viktig TS! Ikke gi fra dere nøklene før oppsigelsestiden er omme. Dere må da betale husleien som vanlig. Så snart oppsigelsestiden er omme, må dere (leiere) gå til banken for å kreve depositumspengene utbetalt. Nå må da huseier ta saken videre, innen 5 uker for å gjøre krav på annet. Fra https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_10 § 3-5. Depositum Krever leieren utbetaling av depositum ut over opptjente renter, skal finansinstitusjonen varsle utleieren skriftlig om kravet og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt til leieren hvis utleieren ikke innen fem uker etter at varselet ble sendt, fremmer krav etter bestemmelsene i fjerde ledd eller dokumenterer å ha reist søksmål. Mottar ikke finansinstitusjonen slikt krav eller dokumentasjon innen fristen, og leieren ikke har trukket kravet tilbake, skal finansinstitusjonen med frigjørende virkning utbetale beløpet til leieren. Anonymkode: c6097...a5c 1
Gryinga Skrevet 8. september 2017 #132 Skrevet 8. september 2017 2 minutter siden, lillsunshine skrev: Det er jeg enig i, og det viser jo denne saken her på mange måter. Huseieren strekker jo seg mer enn han må, for hans del hadde det kanskje vært mest enkelt og ryddig om han heller ventet med å si opp leieforholdet. Han forsøk på å være snill og grei leietager, kanskje som et resultat av de kjenner hverandre, ender jo bare med misforståelser og rot. Han holdt jo faktisk på å sette seg i en veldig ugunstig muntlig avtale, heldigvis forhørte han seg med kona først som nok realitetsorienterte han litt. Igjen så snakket han med kona om halv husleie. Han har allerede sagt det kan flytte når de vil. Ble vanskelig dette forstår jeg..
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #133 Skrevet 8. september 2017 3 timer siden, Lundii skrev: Uka etter var vi så heldige å få napp, og jeg ringer utleier og sier ifra. Jeg spør om det hadde vært mulig å betale halv leie (vi betaler leie den 5. i hver måned) siden vi flytter ut allerede nå til helga. Han sa at han så ingen problem i det, og at jeg skulle få tilbake depositumet og eventuelt trekke fra halve eller hele husleia. Han skulle bare snakke med sin kone først. Her skriver jo TS at han skulle prate med kona først? De aller fleste i denne tråden gir utrykk for at de synes utleier opptrår generøst i og med at han gir lang tid før utleieforholdet opphører. TS, vi virker nok krasse , men det er fordi du virker som en utakknemlig leietaker.... Anonymkode: 56728...947
Gjest Mass Skrevet 8. september 2017 #134 Skrevet 8. september 2017 5 minutter siden, lillsunshine skrev: Det er jeg enig i, og det viser jo denne saken her på mange måter. Huseieren strekker jo seg mer enn han må, for hans del hadde det kanskje vært mest enkelt og ryddig om han heller ventet med å si opp leieforholdet. Han forsøk på å være snill og grei leietager, kanskje som et resultat av de kjenner hverandre, ender jo bare med misforståelser og rot. Han holdt jo faktisk på å sette seg i en veldig ugunstig muntlig avtale, heldigvis forhørte han seg med kona først som nok realitetsorienterte han litt. Ja, personlig ville jeg vært takknemlig viss utleier hadde vært grei med meg også. Gitt meg mer tid enn nødvendig f.eks. Men han har nok vært uheldig med kommunikasjonen, og han viser jo med det du nevner, blant annet, at han vet ikke så mye om regelverket. Han kunne gitt dem valget "vil dere ha depositumet tilbake og betale leie for de to neste månedene, eller ønsker dere at vi skal bruke depositumet til å betale leien med?". Det tror jeg hadde vært mer riktig i forhold til regelverk. For det rent juridiske tar ikke hensyn til bekjentskap i svak eller sterk grad. Og så lurer jo jeg på kontrakten. Når går den ut. Går den ut 30.11 eller 01.02? Kan man bare si opp uten sterke grunnlag midt i en leieperiode som er kontraktsbasert? Har jo skjønt på noen kommentarer her at viss den skal brukes av utleier selv, så kan man det. Er sønnen utleier? En kontrakt står nemlig sterkt i en evt sak.
Gryinga Skrevet 8. september 2017 #135 Skrevet 8. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her skriver jo TS at han skulle prate med kona først? De aller fleste i denne tråden gir utrykk for at de synes utleier opptrår generøst i og med at han gir lang tid før utleieforholdet opphører. TS, vi virker nok krasse , men det er fordi du virker som en utakknemlig leietaker.... Anonymkode: 56728...947 Ja, så skriver hun senere at han har sagt at de kan flytte når de vil. Hvorfor i alle dager skulle han si noe sånt om han ikke mente noe med det? De er han som har vært utydeg å satt de i en kjip situasjon 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #136 Skrevet 8. september 2017 1 minutt siden, Mass skrev: Har jo skjønt på noen kommentarer her at viss den skal brukes av utleier selv, så kan man det. Er sønnen utleier? Oppsigelsen er gyldig når utleier eller nær familie av utleier skal bruke boligen. Anonymkode: 21a85...9fb
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #137 Skrevet 8. september 2017 4 minutter siden, Gryinga skrev: Ja, så skriver hun senere at han har sagt at de kan flytte når de vil. Hvorfor i alle dager skulle han si noe sånt om han ikke mente noe med det? De er han som har vært utydeg å satt de i en kjip situasjon Fordi han antar at TS og samboeren er oppegående mennesker som forstår at han skal snakke med kona først om dette når han sier nettopp dette. Anonymkode: 10b36...e52
Gjest Mass Skrevet 8. september 2017 #138 Skrevet 8. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppsigelsen er gyldig når utleier eller nær familie av utleier skal bruke boligen. Anonymkode: 21a85...9fb Ok 👍
lillsunshine Skrevet 8. september 2017 #139 Skrevet 8. september 2017 16 minutter siden, Gryinga skrev: Igjen så snakket han med kona om halv husleie. Han har allerede sagt det kan flytte når de vil. Ble vanskelig dette forstår jeg.. Sukk. Det har hun virkelig ikke skrevet noen plass. Hun har ikke skrevet at han skulle snakke med kona om halv husleige, han skulle snakke om kona om de kunne få lov til å flytte ut tidligere. 2 minutter siden, Gryinga skrev: Ja, så skriver hun senere at han har sagt at de kan flytte når de vil. Hvorfor i alle dager skulle han si noe sånt om han ikke mente noe med det? De er han som har vært utydeg å satt de i en kjip situasjon Som jeg sa til deg tidligere, så skriver hun dette senere, uten å si noe om NÅR dette blir sagt. Det at hun skriver "at han sa", er det hennes tolking av saken. Sannsynligvis er dette snakk om den samme samtalen som hun hadde i starten der han først måtte snakke med konen. Det finnes ingen logisk forklaring på hvorfor han skulle snudd om senere om det leser åpningsinnlegget.
Lundii Skrevet 8. september 2017 Forfatter #140 Skrevet 8. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her skriver jo TS at han skulle prate med kona først? De aller fleste i denne tråden gir utrykk for at de synes utleier opptrår generøst i og med at han gir lang tid før utleieforholdet opphører. TS, vi virker nok krasse , men det er fordi du virker som en utakknemlig leietaker.... Anonymkode: 56728...947 Jeg er ikke utaknemlig, bare uopplyst.. Jeg, samboer, min mor og søster har tydeligvis misforstått alt i forhold til lover og regler. Vi tenkte helt ærlig at nå gjør han noe som er mot loven og ska lure til seg penger. Men jeg orker ikke å skrive mer. Dere får diskutere videre dere som gidder, men jeg melder meg over og ut. Helt ærlig er jeg drittlei, og har grini meg helt hoven. Enkelte her har ødelagt hele kvelden min og jeg orker ikke å lese mer om hvor dum og bortskjemt jeg er, for jeg føler meg veldig dum her jeg nå sitter og spesielt siden jeg sipper over kommentarer fra folk jeg ikke kjenner engang. Sikkert noen hormoner inni bildet her, jeg har aldri vært gravid før så dette er nytt for meg. Jeg er følsom fra før, men så ille pleier det ikke å være, for enkelte av dere klarte virkelig å treffe noen punkter. Om et par dager så ler jeg vel av hele greia, men akkurat nå så syns jeg ikke dette var så veldig gøy. Dere som leser og som kanskje ska leie kan lære av min feil. Ikke ta ting for gitt, ikke engang om dere kjenner vedkommende og sett dere inn i regler!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå