Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutes ago, Lundii said:

I kontrakta står det at "En leier som blir kastet ut eller flytter etter krav fra utleier pga. mislighold, plikter å betale leie for den tid som måtte være igjen av leietiden."

Vi har jo ikke blitt kasta ut pga mislighold, men fordi familiemedlem skal inn.

Blir helt surrete i huet av alle paragrafer.. Vi har sendt mail til leieforeninga. Får bare vente å se da.. Jeg bare syns det er sjukt dårlig gjort. HAN SA DESSUTEN AT VI KUNNE FLYTTE UT FØR. Han sa INGENTING om at vi da MÅTTE betale for tre måneder ved å holde igjen depositum. Men dette sa han altså muntlig! Vi har det ikke skriftlig.. Ifølge lovverket er muntlige avtaler like bindende som skriftlige. Men så var det å bevise at han sa det da.. Vi veit jo at det er tre måneders oppsigelse, men når han legger det fram på den måten her og sier at vi bare kan flytte ut når vi vil, ja da gjør vi jo det! Jeg er tross alt gravid. Jeg begynner å bli litt småsliten, og vi ville gjerne få dette unnagjort fortest mulig. Dette visste han!

Ville bare høre om noen hadde vært i samma situasjon.

Syns du har et poeng her. (Har han i det hele tatt sagt opp avtalen skriftlig?) Jeg ville lastet ned en app som heter call recorder for å ta opp telefonsamtaler. Ri g han og konfronter han med hva han så først. Er dere heldige så innrømmer han den muntlige avtalen deres.

Anonymkode: 27316...439

• Liker 3
Skrevet

Dessuten, vi har ikke vært urimelige.. Min samboer sa bare OK, så ingen har krangla eller noe som helst.

Jeg tenkte at det kanskje var andre regler når vi blir kasta ut, men det ser jo dårlig ut med tanke på kommentarene. Men vi har som sagt sendt mail, og da får vi uansett riktig svar.

Ja, kanskje vi har vært dumme som fant noe så raskt, men vi ville jo ikke risikere å gå på visning etter visning etter visning og aldri få napp og at jeg bare blir større og større.. For et stress tenkte vi. Her gjelder det å komme seg ut fortest mulig. Hvertfall også når han sier at vi bare kan flytte ut når vi vil. Vi tolka det som at vi da ikke trengte å betale for oss i de månendene vi ikke bor der.

Skrevet
3 minutter siden, Lundii skrev:

Dessuten, vi har ikke vært urimelige.. Min samboer sa bare OK, så ingen har krangla eller noe som helst.

Jeg tenkte at det kanskje var andre regler når vi blir kasta ut, men det ser jo dårlig ut med tanke på kommentarene. Men vi har som sagt sendt mail, og da får vi uansett riktig svar.

Ja, kanskje vi har vært dumme som fant noe så raskt, men vi ville jo ikke risikere å gå på visning etter visning etter visning og aldri få napp og at jeg bare blir større og større.. For et stress tenkte vi. Her gjelder det å komme seg ut fortest mulig. Hvertfall også når han sier at vi bare kan flytte ut når vi vil. Vi tolka det som at vi da ikke trengte å betale for oss i de månendene vi ikke bor der.

Dere har ikke blitt kastet ut, dere har fått oppsigelse. At han sier dere kan flytte ut når dere vil er jo kjekt for dere mht my leilighet. Men dere må altså betale for oppsigelsestiden på tre måneder uansett. Det er helt vanlig! Her er det dere TS som bruker tid og energi på en regel som er krystallklar 

Gjest lillapippi
Skrevet (endret)

'

Endret av lillapippi
Skrevet
7 minutter siden, Lundii skrev:

Legger til: dere tolket det slik at dere ikke måtte betale. Han sa det ikke, og dere har ingen ting å være sure for.

Skrevet

Dere har blitt oppsagt og har derfor oppsigelsestid. Klart at huseier skal ha husleien i oppsigelsestiden, selv om dere flytter ut nå, og så beholder dere nøklene slik at dere fortsatt disponerer husværet dere betaler for.

Anonymkode: d705f...715

• Liker 4
Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne likt å vite hva som står i kontrakten deres? Dere skal ha tilbake depositumet om leiligheten ikke har noen skader. Om jeg ikke tar feil er dere pliktet til å betale de 3 månedene, med mindre barnet deres flytter inn rett etter at dere har flyttet ut. Da skal dere ikke. Jeg ville likevel ha snakket med huseier og kona og høre om det ikke går greit å slippe å betale de to neste månedene likevel. Leien for denne måneden må dere uansett betale.

Jeg forstår jo at dere har stresset siden du er gravid, kan jeg spørre hvor langt på vei du er? Dyr lærdom, men håper likevel at det ordner seg for dere! Anbefaler forresten dere å lese hele husleieloven og forstå den :)

Anonymkode: 

Endret av Lundii
Skrevet

Enig med deg, ts, han har loven på sin side, men det er dårlig gjort! Han burde skjønt at siden du er gravid, er det greit å flytte tidligst mulig. Han gjør ikke noe feil mht til loven, moralsk, derimot...

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Lundii skrev:

Jeg er over fire måneder på vei. Det skjer så mye om dagen. Graviditet, et plutselig jobbtilbud (starter i november) og husprosjekt. Det er jo selvfølgelig bare positivt! Men plutselig må vi flytte i tillegg. Vi har en katt, mange tillater ikke dyr, og det er mange om beinet da det gjerne kommer 20 folk på slike visninger! Så finner vi ut at et familiemedlem av meg skal leie ut et lite hus som er helt perfekt for oss. Vi kaster oss på.

Så ja. Han har kanskje loven på sin side. Det finner vi snart ut. Men uansett kan jeg ikke la være å synes at det likevel er dårlig gjort.. Hvis jeg er barnslig og umoden fordi jeg syns det så får det være. Vi har kjent hverandre i over 20 år.

Forstår :) Det som får meg til å være mer på "din side" er at huseieren generelt opptrer som en uansvarlig huseier ved å valse inn i leiligheten uanmeldt. Da forundrer det meg ikke om han så går tilbake på deres muntlige avtale. Selv om han kanskje har loven i hans hender med å betale leien synes jeg også at han kan være snill med dere pga dere har vært gode leietakere men også fordi derer har kjent hverandre så lenge.

3 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

Enig med deg, ts, han har loven på sin side, men det er dårlig gjort! Han burde skjønt at siden du er gravid, er det greit å flytte tidligst mulig. Han gjør ikke noe feil mht til loven, moralsk, derimot...

Enig med deg!

Anonymkode: 0c1e1...dda

Skrevet
7 minutter siden, Lundii skrev:

Jeg er over fire måneder på vei. Det skjer så mye om dagen. Graviditet, et plutselig jobbtilbud (starter i november) og husprosjekt. Det er jo selvfølgelig bare positivt! Men plutselig må vi flytte i tillegg. Vi har en katt, mange tillater ikke dyr, og det er mange om beinet da det gjerne kommer 20 folk på slike visninger! Så finner vi ut at et familiemedlem av meg skal leie ut et lite hus som er helt perfekt for oss. Vi kaster oss på.

Så ja. Han har kanskje loven på sin side. Det finner vi snart ut. Men uansett kan jeg ikke la være å synes at det likevel er dårlig gjort.. Hvis jeg er barnslig og umoden fordi jeg syns det så får det være. Vi har kjent hverandre i over 20 år.

Dårlig gjort er det da slettes ikke. Han ga dere 6 måneder på å finne noe nytt. Dette er god tid. Det er ikke hans feil at dere ikke har peiling på lovverket og den kontrakten dere har signert. Dette er faktisk noe dere må sette dere inn i selv, og gjerne før kontraktinngåelse. 

Dere virker skikkelig sleipe. 

Anonymkode: 10b36...e52

• Liker 5
Skrevet

Vi kommer selvfølgelig ikke til å gjøre noe med det her og vi kommer til å betale siste leia hvis vi får svar på at dette med betaling også gjelder i vårt tilfelle. Kommer heller ikke til å slenge med leppa eller noe som helst, for jeg syns ikke det er noe gøy å krangle og ha drama i livet mitt.

Det er flere grunner til at jeg skreiv om situasjonen her på forumet, og det var ikke bare får å få noen gode råd, men også for å få en utblåsning. Jeg kjenner bare at jeg er så skuffa.. :(

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

Nå er det faktisk ikke slik at verden sirkulerer rundt gravide kvinner. Jeg ser ikke helt hvorfor noen gravide kvinner mener de ikke trenger å forholde seg til gjeldende lovverk. Jeg synes TS virker i overkant dramatisk.

• Liker 10
Skrevet
25 minutter siden, Lundii skrev:

HAN SA DESSUTEN AT VI KUNNE FLYTTE UT FØR. Han sa INGENTING om at vi da MÅTTE betale for tre måneder ved å holde igjen depositum. Men dette sa han altså muntlig! Vi har det ikke skriftlig.. Ifølge lovverket er muntlige avtaler like bindende som skriftlige. Men så var det å bevise at han sa det da.. Vi veit jo at det er tre måneders oppsigelse, men når han legger det fram på den måten her og sier at vi bare kan flytte ut når vi vil, ja da gjør vi jo det! 

Han har strengt tatt ikke lovet noe annet enn at dere skal få det som dere vil, dersom det er greit for kona også. Og det er det altså tydeligvis ikke. Det dere har rett til er å få ut hele depositumet, inkludert renter, samt privatliv. Han er frekk som bare buser rett inn i andres bolig sånn uten videre. Lås døra.

Anonymkode: 21a85...9fb

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det faktisk ikke slik at verden sirkulerer rundt gravide kvinner. Jeg ser ikke helt hvorfor noen gravide kvinner mener de ikke trenger å forholde seg til gjeldende lovverk. Jeg synes TS virker i overkant dramatisk.

De har vært gode leietakere, ts har kjent ham lenge, han sa opp dem, OG hun er gravid. Så jo, dette vitner om en mann uten moral, empati og sunt bondevett. Håper karma biter ham i ræva en dag.

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Dere har fått en oppsigelse.

Husverten - som består av de to som eier boligen - har noe forskjellig måte å håndtere oppsigelsen på. Dere har fått en svært uformell oppsigelse fra mannen i husvertparet, som har blitt korrigert av fruen som mener at skal håndteres i henhold til kontrakten med oppsigelse og det hele. F.eks. kunne ikke disse vite at dere skulle styrte ut og signere en ny leiekontrakt på flekken. Et tidlig varsel om at de skal bruke leieobjektet selv er ikke det samme som en formell oppsigelse. Den fikk dere av fruen.

Dere har tre måneders oppsigelsestid som vanligvis løper fra den 1. i en måned. Husvert har vært grei nok til å si at dere kan bruke depositumet til å korte ned oppsigelsestiden.

Du er ikke blitt kastet ut av boligen - det måtte forutsatt mislighold av leieavtale ved f.eks. manglende betaling, brudd på husordensregler eller vanskjøtsel av leieobjektet.

Dere har gjort noe utrolig dumt, og det betyr at dere må betale dobbelt i en periode.

Skrevet
Akkurat nå, Amawhatsnot skrev:

De har vært gode leietakere, ts har kjent ham lenge, han sa opp dem, OG hun er gravid. Så jo, dette vitner om en mann uten moral, empati og sunt bondevett. Håper karma biter ham i ræva en dag.

Nei, han ga dem mye lengre frist enn hva standardkontrakter og loven krever, det er ikke å være tom for moral, empati og bondevett. 

• Liker 8
Skrevet

Huseier har jo faktisk vært kjempegrei mot dere, mest sannsynlig fordi han vet du er gravid. 
Han kunne helt fint med loven på sin side ventet til 30 november med å si noe, om dere må være ute 1 februar. 
Han har gitt dere hele tre måneder ekstra forvarsel. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg har da ikke gjort noe som helst dramatisk! Jeg er skuffa og lei meg over at noen bare tenker på penger, er ikke det lov? Dramatisk hadde vært å skrive status på Facebook, skrike til utleier osv. Ja, jeg har kalt han for et rasshøl under et anonymt navn her på KG, det er det "dramatiske" jeg har gjort.

Ikke er vi sleipe heller! Vi har sendt en mail bare for å forhøre oss! Min samboer sa som sagt bare "OK, da får det bli sånn" til utleier.

Skrevet
1 minutt siden, Ananas. skrev:

Nei, han ga dem mye lengre frist enn hva standardkontrakter og loven krever, det er ikke å være tom for moral, empati og bondevett. 

Så du skjønner ikke at de tolket hans uttalelse om at de bare kunne flytte ut før, som at de da slapp å betale ut oppsigelsestiden? Hvorfor skulle han si det, da? Klart de kunne flytte ut før, om de ville, det trenger de jo ikke hans tillatelse til. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner at det kan oppfattes urimelig, men han er nok rimelig. Som mange sier, han har loven på sin side. Dere har frist til 1.februar å flytte ut, og valgte likevel å takke ja til en plass temmelig kjapt. Det må jo ha streifet tanken deres at huseieren vil tape mange måneder med husleie dersom dere skulle få flytte ut til helgen, og betale halv måned i september. Skulle leiligheten stå tom til sønnen flytter inn 1.februar, dvs. tap på 4 mnds husleie, altså 30 000 kr (dersom 7500 kr i måneden?). At han i steden gir dere tilbud om halv leie nå for september, og holder tilbake depositumet på 15 000 kr, så har han likevel tapt en måned husleie når dere får flytter ut før oppsigelsestiden (Dersom ikke september teller som en del av 1.måned da, litt uklarheter her). Om september teller så får dere likevel halv husleie en måned, og depositumet dekker inn de resterende 2 månedene av oppsigelsestiden. 

Jeg tror nok han sa at det var greitt før han fikk tenkt seg om. Han sa jo tross alt at han skulle snakke med konen først, og det var fornuftig. Konen gjorde han nok oppmerksom på hvor mye penger de ville tape, og leieinntekttap på 15000 kr er ikke bare bare. 

Alternativet er jo faktisk at dere måtte betale dobbelt leie de neste månedene for å så få tilbake depositumet når oppsigelsstiden endelig er slutt. Han gir der heller muligheten til å avskrive husleie med depositum. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...