Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, Lundii skrev:

Jeg har da ikke gjort noe som helst dramatisk! Jeg er skuffa og lei meg over at noen bare tenker på penger, er ikke det lov? Dramatisk hadde vært å skrive status på Facebook, skrike til utleier osv. Ja, jeg har kalt han for et rasshøl under et anonymt navn her på KG, det er det "dramatiske" jeg har gjort.

Ikke er vi sleipe heller! Vi har sendt en mail bare for å forhøre oss! Min samboer sa som sagt bare "OK, da får det bli sånn" til utleier.

Jeg skjønner at du er skuffet.

Men sånn er det dessverre når dere leier hos noen. De står fritt - innenfor husleielovens regler - å si opp sine leietakere. Og det har de gjort.

Det går jo også an å kalle dere for bare opptatt av penger og sleipe siden dere ønsker å stikke av fra oppsigelsestiden uten å betale. Slik skjønner jeg at du ikke tenker, men at det er uvitenhet om reglene som gjør at dere har havnet i denne dumme situasjonen. Så hvorfor er du så rask med å kalle husvert sleip og umoralsk?

Skrevet
15 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

Enig med deg, ts, han har loven på sin side, men det er dårlig gjort! Han burde skjønt at siden du er gravid, er det greit å flytte tidligst mulig. Han gjør ikke noe feil mht til loven, moralsk, derimot...

Dårlig gjort? ?  Huseier har da regninger å betale han og?? 

Anonymkode: 56728...947

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

De har vært gode leietakere, ts har kjent ham lenge, han sa opp dem, OG hun er gravid. Så jo, dette vitner om en mann uten moral, empati og sunt bondevett. Håper karma biter ham i ræva en dag.

Du er bra hard her, vil jeg si. Huseier har gitt dem ekstra tid til å kunne finne annen bopel og det er ikke slik at gravide damer får ting gratis. Det koster å leie bolig. Det gjør det for alle uansett om du er Siri-Student på 19 år. Gravide-Guri på 27 år, Bilmekaniker-Benny på 34 år eller Pensjonist-Pia på 87 år.

At TS velger å både skaffe seg katt OG baby i en leid bolig er faktisk ikke huseier sitt problem. Han skal selvsagt fortsatt ha husleien sin.

Anonymkode: d705f...715

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er bra hard her, vil jeg si. Huseier har gitt dem ekstra tid til å kunne finne annen bopel og det er ikke slik at gravide damer får ting gratis. Det koster å leie bolig. Det gjør det for alle uansett om du er Siri-Student på 19 år. Gravide-Guri på 27 år, Bilmekaniker-Benny på 34 år eller Pensjonist-Pia på 87 år.

At TS velger å både skaffe seg katt OG baby i en leid bolig er faktisk ikke huseier sitt problem. Han skal selvsagt fortsatt ha husleien sin.

Som jeg allerede har sagt: Så du skjønner ikke at de tolket hans uttalelse om at de bare kunne flytte ut før, som at de da slapp å betale ut oppsigelsestiden? Hvorfor skulle han si det, da? Klart de kunne flytte ut før, om de ville, det trenger de jo ikke hans tillatelse til. 

• Liker 2
Skrevet

Huseier har nok loven på sin side, men er enig i at det er noen moralske dilemma her. Samme når dere flytter ut, så har dere rett til å disponere boligen så lenge dere betaler for den, så jeg ville ikke gitt fra meg noen nøkler før oppsigelsestiden er ute. Han kan ikke gjøre en dritt med leiligheten eller befinne seg i den for den saks skyld så lenge dere har betalt leie. Ville gjort meg vanskelig her og ikke levert fra meg nøkler før siste mulige dag.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

Som jeg allerede har sagt: Så du skjønner ikke at de tolket hans uttalelse om at de bare kunne flytte ut før, som at de da slapp å betale ut oppsigelsestiden? Hvorfor skulle han si det, da? Klart de kunne flytte ut før, om de ville, det trenger de jo ikke hans tillatelse til. 

Jeg leser det TS skriver og det er at han måtte snakke med kona først. Han lovet dem ingenting - bortsett fra å snakke med kona om dette. Det har han tydeligvis gjort og de ønsker å få inn husleie i oppsigelsestiden. Ingenting frekt, uvanlig eller umoralsk med det

• Liker 5
Skrevet

Ja da er vi vel dumme da. Vi har ikke lest alle paragrafer osv. Jeg har skjønt det nå. Men når han bare kommer inn og sier at vi bare kan flytte ut når vi vil, ja da trudde vi at han da mente at vi ikke trengte å betale når vi ikke bor der som sagt. Vi er unge, vi jobber og står på og vi er ikke laga av penger. Han har svær gård men flere hundre kyr og masse penger. Ja jeg syns det er umoralsk!

Kanskje han er rimelig i forhold til lovverket. Hvis ting er som dere sier så har jeg helt ærlig lært flere ting. Jeg er ingen kløpper på juss, og jeg syns det er tungtfordøyelig stoff. Jeg har lest og lest, men jeg syns det er vanskelig.. Derfor har vi da sendt mail  - bare for å høre.

• Liker 1
Skrevet

Nå er det vel ikke huseier som har kjørt deg på tjukka, så det at du er gravid har ingenting med saken å gjøre. Gravide kjerringer altså, de tror hele verden kretser om dem.

Ellers så har jeg forståelse for at dere slo til når dere fikk napp på ny bolig. Det er ikke sikkert at dere hadde funnet en bolig nærmere oppsigelsen, så her burde huseier vært litt mer samarbeidsvillig når dere tross alt har fått oppsigelse fordi at andre skal inn i leiligheten. Det er vel heller ingen lovlig grunn til oppsigelse. 

Anonymkode: 241af...0cf

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser det TS skriver og det er at han måtte snakke med kona først. Han lovet dem ingenting - bortsett fra å snakke med kona om dette. Det har han tydeligvis gjort og de ønsker å få inn husleie i oppsigelsestiden. Ingenting frekt, uvanlig eller umoralsk med det

Les hva hun skriver! Han sier de kan flytte ut når de vil ("gir tillatelse"), de er heldige å finner et godt nytt hjem, deretter kommer han tilbake etter å ha snakket med kona. 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Lundii skrev:

Vi kommer selvfølgelig ikke til å gjøre noe med det her og vi kommer til å betale siste leia hvis vi får svar på at dette med betaling også gjelder i vårt tilfelle. Kommer heller ikke til å slenge med leppa eller noe som helst, for jeg syns ikke det er noe gøy å krangle og ha drama i livet mitt.

Det er flere grunner til at jeg skreiv om situasjonen her på forumet, og det var ikke bare får å få noen gode råd, men også for å få en utblåsning. Jeg kjenner bare at jeg er så skuffa.. :(

Skjønner godt at du er skuffet og lei deg. Du må bare ta dette som en dyr lærepenge til neste gang........ Dessverre....

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke huseier som har kjørt deg på tjukka, så det at du er gravid har ingenting med saken å gjøre. Gravide kjerringer altså, de tror hele verden kretser om dem.

Ellers så har jeg forståelse for at dere slo til når dere fikk napp på ny bolig. Det er ikke sikkert at dere hadde funnet en bolig nærmere oppsigelsen, så her burde huseier vært litt mer samarbeidsvillig når dere tross alt har fått oppsigelse fordi at andre skal inn i leiligheten. Det er vel heller ingen lovlig grunn til oppsigelse. 

Anonymkode: 241af...0cf

Jo, det er gyldig grunn til oppsigelse.

Anonymkode: 21a85...9fb

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

De har vært gode leietakere, ts har kjent ham lenge, han sa opp dem, OG hun er gravid. Så jo, dette vitner om en mann uten moral, empati og sunt bondevett. Håper karma biter ham i ræva en dag.

De fikk en frist på 6 måneder. Det er god nok tid til å finne noe annet. Problemet her er jo at de rett og slett ikke hadde peiling på at oppsigelsestiden var gjensidig og trodde de skulle slippe billig unna. Det er faktisk to parter i denne saken, og å forvente at man er unntatt oppsigelsestiden bare fordi man er gravid er fryktelig egoistisk og hensynsløst. 

Denne mannen har altså ikke tvunget TS og samboeren til å finne noe nytt med en gang. De kunne jo faktisk ha prøvd å finne noe der det blir en glidende overgang mellom denne og ny bolig. Dette har altså noe med at de rett og slett ikke hadde peiling på sin egen kontrakt. 

Anonymkode: 10b36...e52

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De fikk en frist på 6 måneder. Det er god nok tid til å finne noe annet. Problemet her er jo at de rett og slett ikke hadde peiling på at oppsigelsestiden var gjensidig og trodde de skulle slippe billig unna. Det er faktisk to parter i denne saken, og å forvente at man er unntatt oppsigelsestiden bare fordi man er gravid er fryktelig egoistisk og hensynsløst. 

Denne mannen har altså ikke tvunget TS og samboeren til å finne noe nytt med en gang. De kunne jo faktisk ha prøvd å finne noe der det blir en glidende overgang mellom denne og ny bolig. Dette har altså noe med at de rett og slett ikke hadde peiling på sin egen kontrakt. 

Orker ikke sitere meg selv igjen, blir tredje gangen jeg kommenterer det samme. 

Skrevet
2 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

Orker ikke sitere meg selv igjen, blir tredje gangen jeg kommenterer det samme. 

Dersom du sikter til at de kunne flytte ut tidligere har ikke dette noe med å slippe oppsigelsestiden å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet
22 minutes ago, Lundii said:

Jeg har da ikke gjort noe som helst dramatisk! Jeg er skuffa og lei meg over at noen bare tenker på penger, er ikke det lov? Dramatisk hadde vært å skrive status på Facebook, skrike til utleier osv. Ja, jeg har kalt han for et rasshøl under et anonymt navn her på KG, det er det "dramatiske" jeg har gjort.

Ikke er vi sleipe heller! Vi har sendt en mail bare for å forhøre oss! Min samboer sa som sagt bare "OK, da får det bli sånn" til utleier.

Du høres ut som et bortskjemt prinsesse.  Penger er penger - hvis det var omvendt kan jeg garantere deg at du ville ha krevd pengene dine også!  Her snakker vi om 15.000kr - At du i det minste trodde du skulle ikke betale hvis dere flyttet ut med engang bare viser hvor barnslig dere er.  

Anonymkode: 88f75...051

• Liker 4
Skrevet
39 minutter siden, Lundii skrev:

Jeg er over fire måneder på vei. Det skjer så mye om dagen. Graviditet, et plutselig jobbtilbud (starter i november) og husprosjekt. Det er jo selvfølgelig bare positivt! Men plutselig må vi flytte i tillegg. Vi har en katt, mange tillater ikke dyr, og det er mange om beinet da det gjerne kommer 20 folk på slike visninger! Så finner vi ut at et familiemedlem av meg skal leie ut et lite hus som er helt perfekt for oss. Vi kaster oss på.

Så ja. Han har kanskje loven på sin side. Det finner vi snart ut. Men uansett kan jeg ikke la være å synes at det likevel er dårlig gjort.. Hvis jeg er barnslig og umoden fordi jeg syns det så får det være. Vi har kjent hverandre i over 20 år.

At du er gravid, har skaffet deg katt og bygger hus har null relevans for leieavtalen dere har med nåværende huseier. Det er bare gravide kjerringer som tror graviditeten kan bruke som unnskyldning for å være dum. 

Anonymkode: 3a81c...683

• Liker 7
Skrevet (endret)
26 minutter siden, Lundii skrev:

Bare tenker på penger? Du vet at mange er avhengige av leieinntektene sine for å klare å betale skatt, gjeld og andre faste utgifter en utleiebolig krever, for eksempel vedlikehold? Her har han gitt dere seks måneders varsel. Som noen andre her sa: han kunne ventet og gitt dere bare tre, da det er det kontrakten deres sider. Nå må du ta deg sammen! 

Legger til: det er vel pengene du tenker på også i dette tilfellet, eller hva?

Endret av Cocosa
Skrevet
1 time siden, Lundii skrev:

Jeg er tross alt gravid.

Det er da ikke utleiers problem, er det?

Anonymkode: 0b6d7...ef5

• Liker 3
Skrevet (endret)
17 minutter siden, Lundii skrev:

Ja da er vi vel dumme da. Vi har ikke lest alle paragrafer osv. Jeg har skjønt det nå. Men når han bare kommer inn og sier at vi bare kan flytte ut når vi vil, ja da trudde vi at han da mente at vi ikke trengte å betale når vi ikke bor der som sagt. Vi er unge, vi jobber og står på og vi er ikke laga av penger. Han har svær gård men flere hundre kyr og masse penger. Ja jeg syns det er umoralsk!

Kanskje han er rimelig i forhold til lovverket. Hvis ting er som dere sier så har jeg helt ærlig lært flere ting. Jeg er ingen kløpper på juss, og jeg syns det er tungtfordøyelig stoff. Jeg har lest og lest, men jeg syns det er vanskelig.. Derfor har vi da sendt mail  - bare for å høre.

Altså, en utleieleilighet er ikke gratis i drift, og det bør dere forstå. Det er stort tap å la en utleieleilighet stå tom. Både kommunale avgifter og strøm skal betales på bolig, og i tillegg skal det vel skattes fra utleieleilighet? Å tape leieinntekter er ikke en bagatell i det hele tatt, uansett hvordan økonomien til huseieren er. Det er vel skit det same hvor mye penger bonden har. For alt du vet sparer han opp penger som skal gå i arv i familien. At man har penger på bok betyr ikke at man er rik, og gårdsdrift er risiko. Man risikerer at alle dyra blir syke, og ikke kan slaktes, og plutselig har man gått med et enormt tap! Vet du i det hele tatt hva ei ku koster? Plutselig må dyre deler på gårdsbruket skiftes, ny traktor må kjøpes, nytt utstyr til slåing etc. Du kan faktisk ikke måle hva han eventuelt skulle ha stående på konto når du ikke har tatt med i beregningen hva slags utgifter og mulige tap han står ovenfor!

Som noen allerede har nevnt så har faktisk utleieren vært snill så gir dere oppsigselse i ekstremt god tid. Han kunne ventet til november, for å unngå tap av 1 mnds husleie. Innser du ikke, at når han gir dere oppsigelse nå, så slipper dere å betale den første måneden av året, og han taper 1 mnds husleie? I stedet snur dere det til at han ikke tenker på deres økonomiske situasjon? 

Igjen, det var dumt av han å nevne at det sikkert var greitt, men når han sa han skulle snakke med konen hans først, så burde dere avventet å gjøre noe til dere hadde fått klarsigndal. 

Endret av lillsunshine
  • Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, lillsunshine skrev:

Altså, en utleieleilighet er ikke gratis i drift, og det bør dere forstå. Det er stort tap å la en utleieleilighet stå tom. Både kommunale avgifter og strøm skal betales på bolig, og i tillegg skal det vel skattes fra utleieleilighet? Å tape leieinntekter er ikke en bagatell i det hele tatt, uansett hvordan økonomien til huseieren er. Det er vel skit det same hvor mye penger bonden har. For alt du vet sparer han opp penger som skal gå i arv i familien. At man har penger på bok betyr ikke at man er rik, og gårdsdrift er risiko. Man risikerer at alle dyra blir syke, og ikke kan slaktes, og plutselig har man gått med et enormt tap! Vet du i det hele tatt hva ei ku koster? Plutselig må dyre deler på gårdsbruket skiftes, ny traktor må kjøpes, nytt utstyr til slåing etc. Du kan faktisk ikke måle hva han eventuelt skulle ha stående på konto når du ikke har tatt med i beregningen hva slags utgifter og mulige tap han står ovenfor!

Som noen allerede har nevnt så har faktisk utleieren vært snill så gir dere oppsigselse i ekstremt god tid. Han kunne ventet til november, for å unngå tap av 1 mnds husleie. Innser du ikke, at når han gir dere oppsigelse nå, så slipper dere å betale den første måneden av året, og han taper 1 mnds husleie? I stedet snur dere det til at han ikke tenker på deres økonomiske situasjon? 

Igjen, det var dumt av han å nevne at det sikkert var greitt, men når han sa han skulle snakke med konen hans først, så burde dere avventet å gjøre noe til dere hadde fått klarsigndal. 

Nope. Bor man i 50% eller mer av boligen selv, så kan man leie ut skattefritt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...