AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #1 Del Skrevet 8. september 2017 Noen med erfaringer, eller noen meglere som vet? Vurderer å flytte om et par år, men kjøkkenet har behov for enoppgradering. Kan jeg pusse opp kjøkken (nøytral stil) eller bør jeg bare leve med det? Anonymkode: 7c5a2...e86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #2 Del Skrevet 8. september 2017 Kommer ann på det, er det å male det, eller skifte fonter, alså under kr 10 000 ca så ok, men å legge mer penger enn det i det, var det tipset jeg fikk av eiendomsmegleren Anonymkode: bba17...9bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #3 Del Skrevet 8. september 2017 En nabo av meg gjorde dette. Skifta kjøkken og trodde de skulle få 250 000 ekstra det gjorde de ikke. Megleren hadde sagt det til de og. Nye naboene reiv kjøkkenet da de flytta inn. Naboen solgte med tap. Så ville ikke gjort det. Anonymkode: 3fb21...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #4 Del Skrevet 8. september 2017 Har kjøpt og solgt litt de siste årene og tenkt litt på dette. Jeg tenker at så lenge man pusser opp uten for mange sære løsninger får man det som regel igjen. Har sett mange dyre kjøkken som kostet flere hundre tusen. Men som hadde en stil jeg ikke kunne klart å bo med. Altså ikke elementer av noe, men tatt helt ut. Selger var sikkert fornøyd og trodde at alle andre ville være det og. Men da ser jo jeg kun hva det vil koste å rive og bygge nytt, så selger må i så fall selge med tap. Anonymkode: 60060...775 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #5 Del Skrevet 8. september 2017 Den gylne regelen er vel at det ikke lønner seg å pusse opp bad eller kjøkken - altså de dyreste rommene. Fordi du ikke kan være garantert at de som byr på boligen, kanskje på grunn av beliggenheten, har samme smak som deg. Anonymkode: ed9e3...7b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #6 Del Skrevet 8. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Den gylne regelen er vel at det ikke lønner seg å pusse opp bad eller kjøkken - altså de dyreste rommene. Fordi du ikke kan være garantert at de som byr på boligen, kanskje på grunn av beliggenheten, har samme smak som deg. Anonymkode: ed9e3...7b7 Samtidig er det jo også noen kjøpere som ikke ønsker oppussingsarbeid og helst vil flytte inn i et nyoppusset husvære der både kjøkken og bad er forholdsvis nytt og fint. Anonymkode: b30c6...cca 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #7 Del Skrevet 8. september 2017 En nabo her som skal selge, har priset husværet sitt alt for høyt etter å ha foretatt diverse billig oppussing, og har problemer med å få solgt. Potensielle kjøpere som har vært på visning ønsker tydeligvis ikke det som selgeren har gjort i boligen. Anonymkode: b30c6...cca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cocosa Skrevet 8. september 2017 #8 Del Skrevet 8. september 2017 Skal du pusse opp for egen del, ville jeg kjørt på. Men ikke kun med tanke på salg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #9 Del Skrevet 8. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Den gylne regelen er vel at det ikke lønner seg å pusse opp bad eller kjøkken - altså de dyreste rommene. Fordi du ikke kan være garantert at de som byr på boligen, kanskje på grunn av beliggenheten, har samme smak som deg. Anonymkode: ed9e3...7b7 Det kommer jo helt an på hvilken bolig det er og hva man forventer å få for den. Så ingen regel uten unntak. Anonymkode: 8595f...c55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #10 Del Skrevet 8. september 2017 jeg solgte bolig der kjøkkenet var modent for utskiftning og det ble sett på som noe positivt av megler og kjøpere. De som overtok boligen gledet seg veldig til å pusse opp kjøkkenet. Anonymkode: 8ccb2...13f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 9. september 2017 #11 Del Skrevet 9. september 2017 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen med erfaringer, eller noen meglere som vet? Vurderer å flytte om et par år, men kjøkkenet har behov for enoppgradering. Kan jeg pusse opp kjøkken (nøytral stil) eller bør jeg bare leve med det? Anonymkode: 7c5a2...e86 Se det i sammenheng med resten av boligen. Å pusse opp bad / kjøkken / andre rom som vesentlig trekker boligen ned, kan lønne seg etter min erfaring. Mange glemmer at vi mennesker er enkle: enten kjøper vi noe med hjertet (og da ligger vi logikk til siden), eller så kjøper vi med hodet (og da går det oftest på kalkulator). Estetisk pene ting er mer nærliggende å like enn ting som er i stykker. Fire ting å tenke på når man skal pusse opp en bolig som skal/vurderes solgt i nær framtid: 1)Boliger jo på sett og vis i 3 kategorier: Oppussing, Levelig, Nytt Mtp klargjøring til salg er det da egentlig bare å gjøre grep som holder boligen innenfor en kategori. Typisk er resten av huset nytt, vil det jo være hensiktsmessig å fikse bad/kjøkken også, da man åpenbart får en helhet som mange vil betale for. Er resten av boligen levelig.. gjør enkle grep for å friske opp. 2)Videre er det et poeng å se på kvalitetene brukt: Ikke gå vesentlig ned eller opp i kvalitetene brukt. Altså: er resten av huset laminat, har det ingenting for seg å pusse opp 1 soverom med 1 stavs eikeparkett med 11 lag lakk. Tilsvarende med bad og kjøkken. Ikke bruk 200k-500k på et kjøkken med mindre det står i stil med kvalitetene i resten av boligen. Ikea goes a long way. Samtidig: ikke tro at en "laminat-oppussing" i et hus hvor resten er høy kvalitet vil gi interessentene en opplevelse av verdi.. 3) KVALITET PÅ ARBEIDET. Dette er den største feilen folk gjør når man først pusser opp for salg. Man senker standarden på arbeidet fordi det "bare" er mtp salgsøyemed. INGEN synes et nyoppusset rom med skjeve fliser, gliper mv.. er fett. Her er det som oftest man får "jeg pusset opp - men fikk ikke noe tilbake" historiene. De glemmer ofte å si at jobben ble gjort med et halvt øye lukket. 4) Husk at det er mye å hente på de mindre grepene. Ikke forsøm dette fordi man pusser opp andre rom. Typisk: Maling, fiks småting (typisk deksler, ødelagte stikkontakter, skjeve dører, skitne fasader/terrasser mv.. Helhet har mye å si for mange som er på boligjakt - det hjelper lite å ha et flunkende nytt kjøkken dersom resten av boligen oppleves "sliten"/lite velholdt. For å svare direkte på spm: Hvis du opplever at kjøkkenet er slitent.. puss opp! du får noen års glede av det - samt mest sannsynlig en effekt på salgsprisen. Endret 9. september 2017 av Grandidosa83 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #12 Del Skrevet 9. september 2017 Jeg har solgt flere boliger hvor jeg har pusset opp etter egen smak som flere kjøpere tydeligvis setter pris på. Jeg har alltid fått pengene pluss tilbake (pluss mer) ved salg av bolig. Da snakker jeg ikke billig IKEA kjøkken, men i den øvre prisklassen. Men siste hus jeg kjøpte, var kjøkkenet 2år gammelt. Forrige eierne hadde spesiell smak, noe som skremte de fleste fra å kjøpe. Anonymkode: 52753...6de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 9. september 2017 #13 Del Skrevet 9. september 2017 (endret) 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har solgt flere boliger hvor jeg har pusset opp etter egen smak som flere kjøpere tydeligvis setter pris på. Jeg har alltid fått pengene pluss tilbake (pluss mer) ved salg av bolig. Da snakker jeg ikke billig IKEA kjøkken, men i den øvre prisklassen. Men siste hus jeg kjøpte, var kjøkkenet 2år gammelt. Forrige eierne hadde spesiell smak, noe som skremte de fleste fra å kjøpe. Anonymkode: 52753...6de Tror jeg ville gått for nettopp en billig løsning. Skifte fronter og benkeplate, male vegger, legge nytt gulv. Vi var to som pusset opp et kjøkken, med babyrosa fliser over benkene som vi måtte ta hensyn til ved valg av farger. Ved hjelp av maling (vi malte alle skap og skuffer, skiftet knotter), nye benker, nytt gulv ble kjøkkenet som nytt. Vi valgte vinylgulv, budsjettet til eieren var stramt, og vinyl egner seg fint til kjøkken istedet for laminat i alle fall. Men ikke gå for vinyl som ser ut som tre, la vinyl være vinyl og ikke en etterligning av noe annet. Megler skrøt av måten vi hadde løst det på. Det tok oss tre dager. Pluss planlegging. Valg av farger var faktisk det vanskeligste og det tok litt tid på å finne ut hva som passet til skapdørene og vegg, i forskjellig lys. Endret 9. september 2017 av Atea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #14 Del Skrevet 9. september 2017 1 minutt siden, Atea skrev: Tror jeg ville gått for nettopp en billig løsning. Skifte fronter og benkeplate, male vegger, legge nytt gulv. Vi var to som pusset opp et kjøkken, med babyrosa fliser over benkene som vi måtte ta hensyn til ved valg av farger. Ved hjelp av maling, nye benker, nytt gulv ble kjøkkenet som nytt. Megler skrøt av måten vi hadde løst det på. Det tok oss tre dager. Pluss planlegging. IKEA er sikkert bra, men da jeg pusset opp var det som om jeg selv skulle bo der og da har jeg brukt ett par 100tusener ekstra for å få det kjøkkenet jeg ønsket meg. Hittil har jeg bare hatt god gevinst av det😊 Nå er det lenge siden jeg har vært og handlet kjøkken på ikea, så det kan hende at utvalget er blitt bedre. Anonymkode: 52753...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 9. september 2017 #15 Del Skrevet 9. september 2017 (endret) 23 minutes ago, AnonymBruker said: IKEA er sikkert bra, men da jeg pusset opp var det som om jeg selv skulle bo der og da har jeg brukt ett par 100tusener ekstra for å få det kjøkkenet jeg ønsket meg. Hittil har jeg bare hatt god gevinst av det😊 Nå er det lenge siden jeg har vært og handlet kjøkken på ikea, så det kan hende at utvalget er blitt bedre. Anonymkode: 52753...6de Hehe. Jeg har aldri handlet kjøkken på Ikea før, men vet jo om noen som har det og som er fornøyd med det, også etter flere års bruk. Tilfeldigvis holder jeg på å pusse opp mitt kjøkken nå, og var innom Ikea. Ble overrasket over at det ikke var mer utvalg (f.eks. fronter). Men mener mye kan forbedres uavhengig av hvor man handler hvis man er litt kreativ med fargevalg osv. Jeg har valgt en nokså utradisjonell løsning på deler av kjøkkenet. Jeg tror (og håper) det også vil se bra ut, men det vil øke min trivsel og særlig den praktiske bruken av kjøkkenet (er et lite kjøkken). Ingen hadde gått for det samme før, sa veilederen til meg når jeg spurte. Det satte jeg pris på. Liker å ha noe som ingen andre har. Og med det som utgangspunkt kan jeg velge å være kreativ videre, på en annen måte enn om jeg hadde gått for det helt tradisjonelle. Var jeg ts ville jeg gjort litt og det kan gjøres med enkle midler. Ikke for nødvendigvis å heve prisen, men for å få det mer lettsolgt, og også for sin egen trivselsfaktor. Endret 9. september 2017 av Atea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå