Gå til innhold

Fra midlertidig ansettelse til fast ansettelse og nesten halvering av lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fulgt en arbeidstager siden 2011 igjennom 3 firmaer (ett hovedfirma som delte seg i tre, to ble solgt og ett beholdt han selv) og i mai så spurte han om jeg ville bli fast ansatt. Jeg har vært ansatt som tilkallingsvikar hele tiden der og har hatt ett sted mellom 50-140 timer i måneden. Så jeg var sjeleglad for at jeg skulle få ett fast antall timer i måneden å forholde meg til siden jeg teoretisk sett kunne ha en måned med null i inntekt med den avtalen jeg hadde og jeg hadde bare 14 dagers oppsigelse. MEN nå som han skal ansette meg i fast stilling vil han nesten halvere lønna mi!!!!! Er det i det hele tatt lov?! Greit nok at jeg hadde forstått en viss reduksjon siden jeg da får pensjon, forsikringer osv, Men vi snakker ett årlig inntektstaptap på 350 000 kr her. Altså helt sykt mye penger.....Han tilbyr meg nå MINDRE enn han gjorde når jeg jobbet fulltid for han i starten av 2011. (jeg var ansatt men sluttet før prøveperioden var over. Han headhuntet meg og jeg fikk forhandlet meg til en annen deal)... Jeg klarer ikke å skjønne at dette er lov....Noen som vet?

Anonymkode: 3abc3...c62

Skrevet

ikke arbeidstager.....men arbeidsgiver...

Skrevet

Ingen som vet?

Skrevet

Har du ingen tariffavtale eller arbeidskontrakt å forholde deg til, er dette ikke ulovlig selv om det er moralsk forkastelig.

Anonymkode: ec795...637

Skrevet

Halvere lønna di? Hvor stor stillingsprosent får du fast? Om du får mindre lønn som fastansatt men skal jobbe like mange timer, så må det jo være feil. Men at du kanskje ikke får 100% fast men bare 50% fast er jo noe helt annet, da må du jo evt jobbe ekstra i tillegg til det faste. 

Skrevet

Det er ingen lovfestet minstelønn i Norge, en eventuell minste timelønn er bestemt av tariffavtaler mange steder - om bedriften er organisert, eller ved allmenngjøring av en tariff, som noen bransjer har. Jobber man ikke med noe der tariff har blitt allmenngjort og bedriften heller ikke er organisert, så kan arbeidsgiver tilby akkurat det h*n vil når kontrakten skal fornyes, det være seg til fast eller midlertidig ny kontrakt. Dessverre. 

Anonymkode: 2ed46...a85

Skrevet
På 9.9.2017 den 16.55, strawberry skrev:

Halvere lønna di? Hvor stor stillingsprosent får du fast? Om du får mindre lønn som fastansatt men skal jobbe like mange timer, så må det jo være feil. Men at du kanskje ikke får 100% fast men bare 50% fast er jo noe helt annet, da må du jo evt jobbe ekstra i tillegg til det faste. 

Bokstavelig talt halverer timelønna mi. Altså, like mange timer til halve lønna

Skrevet
På 9.9.2017 den 16.53, AnonymBruker skrev:

Har du ingen tariffavtale eller arbeidskontrakt å forholde deg til, er dette ikke ulovlig selv om det er moralsk forkastelig.

Anonymkode: ec795...637

Jeg har arbeidskontrakt på den gamle timelønna mi, men skal endre stillingsbeskrivelsen min til noe bedre og derfor skrive ny kontrakt. Derfor jeg stusser på at han vil halvere timelønna mi.

Skrevet

Noen som vet hvor man kan finne tarifflønn kalkulatorer av noe slag?

Skrevet

Hva hadde du?  Hva får du?

Anonymkode: 612e5...3fd

Skrevet

Og veldig viktig, hva jobber du som?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du?  Hva får du?

Jeg går ned nesten 350 000 i lønn i året.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og veldig viktig, hva jobber du som?

Jeg har veldig kompleks jobb som er lett gjennkjennelig for de som jobber i denne bedriften om de ser det her, så jeg vil helst ikke utbrodere. Jeg er utdannet innen faget og har plusset på kompetansen min i 11 år.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går ned nesten 350 000 i lønn i året.

Dersom du jobber fulltid vil det si en lønn på rundt 358 kroner timen som tilkallingsvikar. Skjønner godt at arbeidsgiver da vil redusere lønnen.

Men halvere var jo litt drastisk.

Skrevet

Du burde organisere deg, ser det ut som... Dette vil en tillitsvalgt kunne hjelpe deg med.

Skrevet
Akkurat nå, applestories skrev:

Dersom du jobber fulltid vil det si en lønn på rundt 358 kroner timen som tilkallingsvikar. Skjønner godt at arbeidsgiver da vil redusere lønnen.

Men halvere var jo litt drastisk.

Jeg har aldri jobbet som tilkallingsvikar. Men det er formuleringen på kontrakten siden jeg var ansatt på timer. Jeg har jobbet fulltid +++ hele veien.

Skrevet

Du må forhandle, TS.

Det første du gjør er å ta kontakt med den organisasjonen folk med din utdannelse pleier å være organisert i. Om du ikke er organisert så bør du sterkt vurdere å bli det.

Når du har fått en oversikt over hva folk med din utdannelse, erfaring og stillingstype har i lønn, - så må du bruke de tallene til å forhandle med din mulige kommende arbeidsgiver. 

Det kan jo være andre arbeidsgivere som kunne tenke seg å ha deg i sin organisasjon? ;)

Anonymkode: 9658f...279

Skrevet

Du har fått et jobbtilbud, og kan naturligvis velge å avslå. Skjønner situasjonen din, og det er surt, men i dagens arbeidsmarked er det stort sett arbeidsgiver som sitter på forhandlingskortene.

Anonymkode: a1996...0ec

• Liker 1
Skrevet

Fagforening, fagforening, fagforening.

Anonymkode: 8e568...756

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri jobbet som tilkallingsvikar. Men det er formuleringen på kontrakten siden jeg var ansatt på timer. Jeg har jobbet fulltid +++ hele veien.

Med lønn på nærmere 700.000 i året uten å være organisert?

Det tror jeg faktisk jeg hadde tatt meg råd til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...