Suzy Skrevet 17. januar 2005 #1 Skrevet 17. januar 2005 Jeg har flere utstående føflekker på kroppen som er plagsomme - blant annet en under håret i nakken som det er fort gjort å skade med hårbørsten og ikke minst en i underlivet som jeg stadig klyper under trusestrikken... :oops: Er det noen som har fjernet føflekker og kan fortelle litt om det? Er det f.eks mulig å få det gjort når de "bare" er til sjenanse, eller om du må ha noen medisinsk grunn? Er det mulig å fjerne en føflekk i underlivet (nært mye jeg ikke vil fjerne for å si det sånn)?
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #2 Skrevet 17. januar 2005 Er det f.eks mulig å få det gjort når de "bare" er til sjenanse' date=' eller om du må ha noen medisinsk grunn?[/quote'] Man kan fjerne så mange man ønsker selv, uten grunn. Gå til fastlegen din, eller direkte til en hudlege, så fjerner de enten ved å skjære bort eller brenne vekk med laser - kommer an på størrelse etc.
Fakse Skrevet 17. januar 2005 #3 Skrevet 17. januar 2005 Du kan få fjernet føflekker hos fastlegen, og det er grunn nok at du ikke liker å ha dem der. Vet at de ikke fjerner føflekker i ansiktet, men hvor ellers de ikke fjerner vet jeg ikke. Mitt arr er ikke spesielt pent, så for utseendes skyld kunne jeg nok beholdt føflekken. Men om de er utstående er de jo samtidig i veien og det er jo ikke et arr. Uansett må du henvises videre til spesialist fra fastlegen dersom han ikke fjerner føflekkene selv, så om du vil ha dem bort er det bare å bestille time. Det er ikke spesielt vondt, og de fjerner en hudbit på størrelse med en femtiøring. Alle føflekker som fjernes testes for kreft, også de som fjernes av kosmetiske årsaker.
Gjest the imp Skrevet 17. januar 2005 #4 Skrevet 17. januar 2005 Jeg fikk fjernet 3 utstående føflekker i fjor vår. Jeg gikk til fastlegen min som henviste meg til en hudlege. Hudlegen brant disse vekk med en laser. 2 av føflekkene ble det et pent arr etter og jeg har ikke merket noe mer det. Men den jeg fikk fjernet på armen har det ikke blitt et pent arr etter og jeg har også hatt en snål smerte i armen akkurat der arret er. Omtrent som om noen presser noe på størrelse med føflekken inn i armen. Kan ikke tro at det skulle være noe stort problem å få fjernet en føflekk i underlivet heller. Den laseren han brukte på meg var så knøttliten at det ikke skulle være fare for å komme borti noe annet. Lukta som kommer når han brenner bort føflekkene er litt ekkel, men bortsett fra det merker du ikke stort til det. Det går fort og du trenger stort sett ikke tenke på noe ekstra etterpå. Han setter kanskje på en plasterlapp der han har fjernet, men det er ikke farlig å ta av denne ganske tidlig etterpå. Da jeg fjernet med laser fikk jeg heller ingen advarsel om å ikke få sol på etc.
Suzy Skrevet 17. januar 2005 Forfatter #5 Skrevet 17. januar 2005 Tusen takk for svar! Dette høres beroligende ut. Skal ringe fastlegen min etterpå og høre om jeg kan få en time og evt en henvendelse videre. :-)
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #6 Skrevet 17. januar 2005 Ikke noe problem. Som de andre skriver- ring fastlege, du får lokal bedøvelse også sender de føflekkene dine til granskning ( det er standard). Ha plaster på i 3 dager ( ikke bli vått)
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #7 Skrevet 17. januar 2005 Jeg har også fjernet 2 føflekker. Legen min anbefalte faktisk å fjerne dem fordi de kan bli ondartede senere. Det er bedre å være føre var. Dette vil legen din helt sikkert være enig i.
Gjest happyending Skrevet 18. januar 2005 #8 Skrevet 18. januar 2005 Jeg fjernet en føflekk rett over.. øhh.. høna... for en stund siden.. Jeg gjorde det hos fastlegen, det tok ti minutter og jeg betalte 350 kr.. Dette bare fordi jeg syns føflekken var så ekkel at jeg heller ville ha et arr der.. Legen snurpa mitt litt for hardt sammen da, så det dannet seg en "lomme" under stingene liksom, og det ble rimelig betent og gjorde jææævlig vondt.. Hadde stingene i 3 uker før jeg tok dem selv og nå er arret relativt fint.. Bare 2 litt store prikker etter at det ble snurpa for hardt.. =)
Imax Skrevet 18. januar 2005 #9 Skrevet 18. januar 2005 Fikk henvisning fra fastlege til hudlege, som fjernet en utstående føflekk i panna som så ut som en kvise :oops: Vil anbefale deg en hudlege, for uansett hvor det er, er det jo greit at det ser pent ut. Jeg har ikke arr overhodet. Han skar, brukte ikke laser. 8 år siden.
aline Skrevet 18. januar 2005 #10 Skrevet 18. januar 2005 jeg fikk fjerna en føflekk på skulderbladet, gjorde det hos fastlegen. Det ble IKKE bra!! skal jeg fjerne flere, så skal det garantert ikke gjøres hos noen fastlege! det VAR en stor føflekk, nå ser det ut som en enda større, hvit bille, som har flytt litt utover. dessuten så gjorde det dritvondt, for fyren venta ikke med å skjære til bedøvelsen begynte å virke...
Gjest Litjmæ Skrevet 18. januar 2005 #11 Skrevet 18. januar 2005 dessuten så gjorde det dritvondt' date=' for fyren venta ikke med å skjære til bedøvelsen begynte å virke...[/quote'] :-?
maki Skrevet 18. januar 2005 #12 Skrevet 18. januar 2005 jeg fikk fjerna en føflekk på skulderbladet, gjorde det hos fastlegen. Det ble IKKE bra!! skal jeg fjerne flere, så skal det garantert ikke gjøres hos noen fastlege! det VAR en stor føflekk, nå ser det ut som en enda større, hvit bille, som har flytt litt utover. dessuten så gjorde det dritvondt, for fyren venta ikke med å skjære til bedøvelsen begynte å virke... Greit aldri hos fastlege hvor mye koster det å få de vekk?
Fakse Skrevet 18. januar 2005 #13 Skrevet 18. januar 2005 det VAR en stor føflekk, nå ser det ut som en enda større, hvit bille, som har flytt litt utover. Mitt ene arr er heller ikke særlig lekkert. Lurer på om det er mulig å få gjort noe med det, slipt huden hos hudpleier ellerno...
aline Skrevet 18. januar 2005 #14 Skrevet 18. januar 2005 Greit aldri hos fastlege hvor mye koster det å få de vekk? husker ikke hva jeg betalte jeg, det er lenge siden. ville hørt om å bli sendt videre fra fastlegen til hudlege eller noe slikt om jeg skal gjøre mer. søs fikk fjernet en som ikke synes i det hele tatt, men men det var vel på kirurgisk tror jeg.
Imax Skrevet 18. januar 2005 #15 Skrevet 18. januar 2005 Tror jeg betalte 600 kr el.l. Sørg for å bli sendt til en lege som får refusjon og at fastlegen din skriver (?) at det er helsemessig nødvendig. Med rekvisisjon bør det ikke koste for mye.
ella.P Skrevet 19. januar 2005 #16 Skrevet 19. januar 2005 Dattera mi fikk fjernet flere føflekker ifjor. Sa bare fra til fastlegen at ho ville fjerne dem - han gjorde det selv på kontoret. Noen frøs han bort, og et par som var litt større skar han bort. Noen leger gjør det selv - mens andre henviser til hudspesialist.
maki Skrevet 19. januar 2005 #17 Skrevet 19. januar 2005 Dattera mi fikk fjernet flere føflekker ifjor. Sa bare fra til fastlegen at ho ville fjerne dem - han gjorde det selv på kontoret. Noen frøs han bort, og et par som var litt større skar han bort. Noen leger gjør det selv - mens andre henviser til hudspesialist. Men man må da få bestemme selv? Går heller med disse føflekkene jeg nå ennå å få stygge arr. Pene arr kan jeg leve med
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #18 Skrevet 19. januar 2005 Må man ikke skjære bort føflekken for å kunne sjekke den og være helt sikker på at den er helt borte?
Gjest gjest1 Skrevet 20. januar 2005 #19 Skrevet 20. januar 2005 Vet at de ikke fjerner føflekker i ansiktet' date=' men hvor ellers de ikke fjerner vet jeg ikke..[/quote'] Hm... Ei venninne av meg gikk rundt med sting i ansiktet etter å ha fjernet føflekk for noen år tilbake. Kanskje det var medisinske grunner, det husker jeg ikke.
Gjest Også gjest Skrevet 20. januar 2005 #20 Skrevet 20. januar 2005 Må man ikke skjære bort føflekken for å kunne sjekke den og være helt sikker på at den er helt borte? Jo, nemlig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå