Tanuki Skrevet 8. september 2017 #1 Skrevet 8. september 2017 (endret) Jeg har begynt å tenke på å kjøpe en valp om 1-2 år. Akkurat nå syns jeg gutten vår er litt for ung, 3 år, til at jeg vil ha hund i hus og jeg har en ganske heltisk verdag med samboer som jobber i utlandet. Uansett, har veldig lyst på hund når tiden er riktig, og har sett meg ut forskjellige raser jeg gjerne vil høre mer om. Mellom-schnauzer Riesenschnauser Stor-puddel Samoyed Japansk akita Portugisisk vannhund Pyreenerhund Collie/lassie soft-coated wheaten terrier Ønsker en hund som fint kan være med på turer i skog og fjell, på ski og i hverdagen kan greie seg med 1 times tur hver dag + kortere tisseturer. Har ikke noe i mot pelsstell, foretrekker raser med en del hår da jeg ofte syns kort/glatthårede hunder luker veldig "hund". Har ikke planer om å stille på utstillinger etc, men vil ha en hund som fungerer godt med hverdagslydighet, trives rundt og med barn, kan godt si i fra om noen ringer på døra, men trenger ingen utpreget vakthund. Fra før har jeg hatt blandingshund, pekingeser, og koreansk jindo, (ligner akita) og har vært fosterhjem for en ung tibetansk mastiff. Endret 8. september 2017 av Tanuki
tirben Skrevet 8. september 2017 #2 Skrevet 8. september 2017 For meg er det bare en hund som gjelder, nemlig storpuddel! Fantastisk hunderase! Lettlært, høflig hund som ikke røyter. Fin turkamerat, elsker å leke med barn, men kan også fint være rolig de dagene det er kortere turer. Veldig familiekjære hunder, med stort sett god helse. Vakker hund!! Og du bestemmer selv utseendet på dem. Kan klippe dem helt ned, kan ha dem rufsete eller jålete.
moho Skrevet 8. september 2017 #3 Skrevet 8. september 2017 Ski-venninna mi hadde en soft coated wheaten terrier i mange år. Trivelig hund, var gjerne med på ski og gikk godt overens med andre hunder (våre hvertfall). Han ble dessverre ofte full av snø-klumper i pelsen og det kunne ta laaang tid å få han nedsmeltet og tørr igjen, opptil et døgn. De hadde ikke små barn men tenåringer, men hunden virket trygg og lettvint. Fin størrelse. Som gammel hund bet han plutselig en eldre dame i jakken da de passerte hverandre. Har neppe noe med rasen å gjøre da.
Tanuki Skrevet 8. september 2017 Forfatter #4 Skrevet 8. september 2017 53 minutes ago, tirben said: For meg er det bare en hund som gjelder, nemlig storpuddel! Fantastisk hunderase! Lettlært, høflig hund som ikke røyter. Fin turkamerat, elsker å leke med barn, men kan også fint være rolig de dagene det er kortere turer. Veldig familiekjære hunder, med stort sett god helse. Vakker hund!! Og du bestemmer selv utseendet på dem. Kan klippe dem helt ned, kan ha dem rufsete eller jålete. Så artig å høre, har lagt puddel ganske høyt opp på liste i hodet mitt, dem virker så allsidige og familiekjære:)
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #5 Skrevet 8. september 2017 Har ikke erfaring med storpudler, men om de er som småpudlene så ville jeg helt klart gått for puddel. Anonymkode: 7c9c0...3c3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #6 Skrevet 8. september 2017 Av en eller annen grunn er det oftest kongepudler og vannhunder som er de som lettest ypper "til bråk " i de hundeparkene jeg går i. Jeg stoler ikke på de treffer når går tur heller. Kan være helt tilfeldig, men lurer på om de trenger ekstra mye fokus på sosialisering med andre hunder fra tidlig påen. ( har 2 store pitbulls selv, er aldri de, andre større hunder som er kjent for å være litt på alerten overfor andre hunder som lager krøll) Pudler er selvfølgelig flotte hunder Anonymkode: 33f01...619
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #7 Skrevet 8. september 2017 Bor ikke du i Korea? Er det ikke fullt av løshunder der, kanskje redde en av dem? Anonymkode: 90f84...ae3
Tanuki Skrevet 8. september 2017 Forfatter #8 Skrevet 8. september 2017 9 minutes ago, AnonymBruker said: Bor ikke du i Korea? Er det ikke fullt av løshunder der, kanskje redde en av dem? Anonymkode: 90f84...ae3 Har akkurat flyttet til norge:)
Tanuki Skrevet 8. september 2017 Forfatter #9 Skrevet 8. september 2017 11 minutes ago, AnonymBruker said: Av en eller annen grunn er det oftest kongepudler og vannhunder som er de som lettest ypper "til bråk " i de hundeparkene jeg går i. Jeg stoler ikke på de treffer når går tur heller. Kan være helt tilfeldig, men lurer på om de trenger ekstra mye fokus på sosialisering med andre hunder fra tidlig påen. ( har 2 store pitbulls selv, er aldri de, andre større hunder som er kjent for å være litt på alerten overfor andre hunder som lager krøll) Pudler er selvfølgelig flotte hunder Anonymkode: 33f01...619 Nå var jeg egentlig ute etter erfaring fra folk som selv har disse rasene, men takk uansett:)
hvermerjeg Skrevet 11. september 2017 #10 Skrevet 11. september 2017 Riesenschnauzer er en veldig hard hund om man kan si det. De krever en del aktivitet både mentalt og fysisk for å trives. De trenger en bestemt hånd som ikke gir seg, men å være hard med en riesenschnauzer er det ingen vits i. Den jeg hadde voktet veldig, i perioder var det nok at han hørte en lyd utenfor. Jeg var veldig husredd på den tiden, så det var egentlig helt greit. Jeg jobbet mye med ham, og han var veldig lærevillig, faktisk ganske lettlært. Mange jeg har snakket med oppigjennom årene tror at riesenschnauzeren ikke egner seg til å trene lydighet med da de er for stri, dette stemmer ikke etter min oppfatning. De tåler mye fysisk, så dette tullet med fysisk avstraffelse osv funker dårlig. Positiv trening er det som gjelder. Min riesen var veldig førerorientert, han forholdt seg alltid til meg. Om andre ba ham om å sitte hørte han aldri etter, uansett hvor godt han egentlig kunne det. Mulig det bare var min som var litt sær Så lenge man er villig til å trimme hunden både fysisk og psykisk så tror jeg at man kan trives bra med en riesenscnauzer. De er store, så sosialisering og litt lydighet bør være minstekrav. Den største ulempen for meg var napping av pels. Fordelen er jo at man slipper røytinga. Jeg skal love deg at om du får i en riesenschnauzer får du en helt hærlig hund så lenge du legger ned en del jobb. Du må ha tid til å aktivisere. En riesen er de største kosegrisene i verden om de får nok aktivitet. De vil gjerne ligge i fanget med sine nærmere 50kg. Man forelsker seg jo helt i de bartene! Har aldri hatt mellomschnauzer, men dvergchnauzeren har jeg opplevd som en veldig sterk og lærevillig hund med mye lyd i. En riesen i miniatyrformat rett og slett.
Citpensacola Skrevet 11. september 2017 #11 Skrevet 11. september 2017 On 9/8/2017 at 7:29 PM, tirben said: For meg er det bare en hund som gjelder, nemlig storpuddel! Fantastisk hunderase! Lettlært, høflig hund som ikke røyter. Fin turkamerat, elsker å leke med barn, men kan også fint være rolig de dagene det er kortere turer. Veldig familiekjære hunder, med stort sett god helse. Vakker hund!! Og du bestemmer selv utseendet på dem. Kan klippe dem helt ned, kan ha dem rufsete eller jålete. Støtter dette. Storpudler er bare supre. Det kreves ikke fryktelig mye pelsstell for å holde dem med en ujålete "brukshundklipp", de røyter ikke og lukter ikke "bikkje", og de er megasmarte og tilpasningsdyktige. Det er nok en av de mest allsidige hunderasene i verden, og kan brukes til alt fra agility, søk/redning, politi/spor til jakt og assistenthund. Dessuten er de også en veldig sunn hunderase, med få helseproblemer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå