AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #1 Skrevet 8. september 2017 Hei ! Jeg har et stort problem. Jeg klarer ikke å styre penger . Jeg har hatt en ganske vanskelig barndom , og har nok brukt penger som en slags trøst . Jeg har nå mistet helt kontroll og er ikke langt unna inkassokrav osv . Noen som har noen gode råd ? Jeg vet det er umodne valg jeg har tatt , men klarer ikke å slutte å bruke penger . Nesten som det gir meg en rus. Hilsen frustrert og lei jente Anonymkode: 8b9db...994
ekkoet Skrevet 8. september 2017 #2 Skrevet 8. september 2017 Første steget er vel å innse at man har et problem - det skjønner jeg som du har gjort. Har du noen som du stoler på som kunne hjulpet deg? Noen som enten kan hjelpe deg til å sørge for at du bruker pengene dine rett eller ta over litt av den delen økonomien som bare må gå rundt? Hva er inntektene dine? Hva er de faste utgiftene dine? Hvilke lån har du? Har du klippet alle kredittkortene dine? 3
Xcase33 Skrevet 8. september 2017 #3 Skrevet 8. september 2017 14 minutes ago, AnonymBruker said: Hei ! Jeg har et stort problem. Jeg klarer ikke å styre penger . Jeg har hatt en ganske vanskelig barndom , og har nok brukt penger som en slags trøst . Jeg har nå mistet helt kontroll og er ikke langt unna inkassokrav osv . Noen som har noen gode råd ? Jeg vet det er umodne valg jeg har tatt , men klarer ikke å slutte å bruke penger . Nesten som det gir meg en rus. Hilsen frustrert og lei jente Anonymkode: 8b9db...994 Du er jente så det burde ikke være veldig vanskelig å finne en rik fyr som kan forsørge deg da - så sånn sett kan du jo slappe av litt. Får du han til å betale det du har utestående så kan du jo vurdere å starte på ny og ikke fortsatte å ta dumme impulsive valg ?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #4 Skrevet 8. september 2017 2 minutter siden, Xcase33 skrev: Du er jente så det burde ikke være veldig vanskelig å finne en rik fyr som kan forsørge deg da - så sånn sett kan du jo slappe av litt. Får du han til å betale det du har utestående så kan du jo vurdere å starte på ny og ikke fortsatte å ta dumme impulsive valg ? Ja du er så smart atte... lille troll Anonymkode: 5e7d9...6e9 5
Gjest GulSol Skrevet 8. september 2017 #5 Skrevet 8. september 2017 1. Slutt å kjøpe ting. 2. Betal regningene. Begynn med de minste. Er noen for store - ring og be om utsettelse eller avtal betalingsordning. 3. Repeat steg 1.
_popcorn_ Skrevet 8. september 2017 #6 Skrevet 8. september 2017 Begynn se på Luksusfellen, der får du masse tips, samt litt skremsel om hvordan det kan gå om du ikke tar grep om økonomien din NÅ. Om dette er noe du gjør fordi det gir deg en rus, og/eller for å glemme vanskelig fortid, så kan det være smart å snakke med en psykolog, for å få hjelp til å endre tankemønster. 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #7 Skrevet 8. september 2017 Jeg tror du trenger profesjonell hjelp som gjør at du ikke tyr til pengebruk for å dekke andre mangler i livet. Det er viktig at du bryter ut av eget mønster, og det er som regel ikke barebare å slutte. Kan være en idé å gå til legen først for eksempel. Dersom du ser på Luksusfellen, som noen andre sier, kan du flere ganger se at de økonomiske problemene er ganske sammensatt og forbundet med andre områder. Anonymkode: 1d94a...701 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #8 Skrevet 8. september 2017 Hm. Du har sikkert tenkt tanken, men kan du finne noe annet som kan trøste deg ? Som adspredelse. Behovet er jo der. Og må møtes for at du skal finne likevekt.. Nå ender det jo sikkert kun i at du kjefter på deg selv kanskje. Når du trenger trøst. Ellers er proff hjelp lur ide. Kanskje både en proffhjelp på økonomi og en på tøffe barndommer. Klem uasnsett. Anonymkode: aa375...08b 2
FrittgåendeBurugle Skrevet 8. september 2017 #9 Skrevet 8. september 2017 For å ikke bruke penger du ikke har: la alt av kort og kontanter ligge hjemme når du skal ut (med unntak av det du trenger om du f.eks. skal handle mat). Lag et stramt, men realistisk budsjett. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #10 Skrevet 8. september 2017 Har du fast inntekt? I så fall kan du opprette en regningskonto og en sparekonto med fast trekk på lønningsdag. Regn ut hvor mye du har i faste utgifter hver mnd (husleie, strøm, telefon, forsikring?) og opprett faste trekk til regningskontoen på noe mer enn det beløpet. Regn ut hvor mye du klarer å spare hver mnd til uforutsette utgifter. Beløpet som står igjen på brukskontoen kan du da disponere som du vil uten dårlig samvittighet. Betal regningene før forfall, opprett evt fast trekk fra kontoen (autogiro), slik at regningene trekkes automatisk ved forfall. Ta kontakt med banken hvis du trenger hjelp. Hvis du har regninger som du ikke klarer å betale nå, kan du ta kontakt med de du skylder penger og prøve å få til en nedbetalingsavtale. Si opp abonnementer du ikke trenger (treningssenter, filmer, blader?) og prøv å ikke kjøpe noe nytt før du har fått orden på økonomien. Hvis du er motivert er jeg sikker på at du klarer dette! Lykke til! Anonymkode: 9ffee...1d2 4
Xcase33 Skrevet 8. september 2017 #11 Skrevet 8. september 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Ja du er så smart atte... lille troll Anonymkode: 5e7d9...6e9 Ikke så mye trolling ...skrevet med litt humor, får en bare tåle på en fredag. .essensen er at en må slutte å ta impulsive valg stort sett. Forskjellen på en som er rik og ikke er stort sett bare forbruksvanene.
WubWub Skrevet 9. september 2017 #12 Skrevet 9. september 2017 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei ! Jeg har et stort problem. Jeg klarer ikke å styre penger . Jeg har hatt en ganske vanskelig barndom , og har nok brukt penger som en slags trøst . Jeg har nå mistet helt kontroll og er ikke langt unna inkassokrav osv . Noen som har noen gode råd ? Jeg vet det er umodne valg jeg har tatt , men klarer ikke å slutte å bruke penger . Nesten som det gir meg en rus. Hilsen frustrert og lei jente Anonymkode: 8b9db...994 Du kan jo alltids skaffe deg en verge før det går over styr. Enten en i familien eller en som blir oppnevnt av kommunen. Endret 9. september 2017 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #13 Skrevet 9. september 2017 Du får føle på det - "trenger jeg virkelig den tingen jeg skal til å kjøpe nå, og er det verdt det med tanke på de økonomiske konsekvensene dette gir meg i fremtiden". Anonymkode: 91070...fd2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #14 Skrevet 9. september 2017 58 minutter siden, WubWub skrev: Du kan jo alltids skaffe deg en verge før det går over styr. Enten en i familien eller en som blir oppnevnt av kommunen. Du tenker at umyndiggjøring av ts vil hjelpe henne? Det skal ganske mye til for å umyndiggjøre en person i Norge? Jeg tror ikke ts oppfyller kravene. Jeg tror jeg ville kontaktet en bank, de hjelper deg gladelig tilbake til rett spor, samt setter opp budsjett for deg, fordeler kontoer, mye hjelp å hente fra rett person. Deretter ville jeg tatt tak i problemet som gjør at du nå er i fare for økonomisk uføre - feks oppsøke en psykolog. Anonymkode: 4b986...71a 1
ajarRun Skrevet 9. september 2017 #15 Skrevet 9. september 2017 youneedabudget.com Lag deg et skikkelig budsjett der, og så prioriterer du. Jeg er elendig med penger, ustrukturert og impulsiv. Men med det budsjettet tvinges jeg til å bestemme hva hver krone jeg får inn skal gå til. Jeg kan betale med kort eller kontant eller kreditt, og postene oppdateres. Ved hvert kjøp legger jeg inn hva jeg har brukt. Slik kan jeg se kategeoriene. Jeg ser all gjelden min, og kan styre økonomien enkelt. Hver gang jeg får inn penger må jeg sette meg ned og gi hver krone et formål, en jobb. Da tvinges jeg til å prioritere. Jeg har kategeorier for viktige ting, og for uviktige ting. For eksempel underholdning med flere underkategeorier. Om jeg vil på kino eller på fylla har ikke noe å si, men jeg vil velge.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #16 Skrevet 9. september 2017 https://www.viafree.no/programmer/livsstil/luksusfellen Du bør sette deg ett budsjett. Budsjett kan sattes opp noe ala dette i excel: Lønn: Annen inntekt (f.eks når man selger noe): Faste utgifer Husleie/lån: Strøm: Div lån: Interett: Telefon: Forskringer: Bil: Mat: Diverse: Sum inntekt: Sum utgift Balanse: Alt må legges inn her. Skaff deg oversikt. Last ned mattilbud og følg med på når maten er billig. Slutt å kjøp kaffe e.l ute. Og dersom du er på vei til å kjøpe noe skal du tenke: TRENGER JEG VIRKELIG DETTE? Også ikke handle noe på faktura eller avbetaling. Er det ikke penger på konto, da kan du ikke kjøpe det. Anonymkode: 0e2d3...f6c
WubWub Skrevet 9. september 2017 #17 Skrevet 9. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tenker at umyndiggjøring av ts vil hjelpe henne? Det skal ganske mye til for å umyndiggjøre en person i Norge? Jeg tror ikke ts oppfyller kravene. Anonymkode: 4b986...71a bedre det enn finansiell ruin
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #18 Skrevet 9. september 2017 Akkurat nå, WubWub skrev: bedre det enn finansiell ruin Men du gir henne et råd som ikke har rot i virkeligheten. Et råd som vil gi henne konsekvenser ved de fleste aspekter i livet. Anonymkode: 4b986...71a
WubWub Skrevet 9. september 2017 #19 Skrevet 9. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du gir henne et råd som ikke har rot i virkeligheten. Et råd som vil gi henne konsekvenser ved de fleste aspekter i livet. Anonymkode: 4b986...71a Det er i tilfeller som dette hvor en verge kan være en god løsning ; https://www.fylkesmannen.no/Helse-omsorg-og-sosialtjenester/Vergemal/Trenger-du-verge/ Trenger du verge? Publisert 13.11.2015 Oppdatert 25.11.2016 Det å få oppnevnt en verge innebærer at du får hjelp til å gjøre større beslutninger og at du har noen som kan ivareta interessene dine, slik at du kan fungere på lik linje med andre personer i samfunnet. Et vergemål skal tilpasses behovene du har, og det skal ikke være mer omfattende enn behovet tilsier. Du kan få oppnevnt en verge med et begrenset ansvar for å hjelpe deg. For eksempel kan vergens hjelp være avgrenset til forhold som gjelder økonomi, eller til andre personlige ting du kan trenge hjelp til, for eksempel i forbindelse med hjemmesykepleie, sykehjemsplass. Vergen skal forholde seg til dine ønsker. Frivillig Vanlig vergemål er frivillig, det vil si at du skal samtykke til at du får en verge. Du skal også være med og bestemme hva vergemålet skal gå ut på og hvem som skal være verge. Det er andre regler for personer som mangler samtykkekompetanse. Det er legen til den som har verge, eller har behov for verge, som uttaler seg om personen har samtykkekompetanse. Be om verge Du kan selv ta kontakt med Fylkesmannen for å be om verge. Et ønske om vergemål kan også komme fra ektefelle, samboer, foreldre, barn, søsken eller andre som står personen nær. Fylkesmannen vurderer om du trenger verge. Fylkesmannen kan også opprette vergemål på eget initiativ.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #20 Skrevet 9. september 2017 11 minutter siden, WubWub skrev: Det er i tilfeller som dette hvor en verge kan være en god løsning ; https://www.fylkesmannen.no/Helse-omsorg-og-sosialtjenester/Vergemal/Trenger-du-verge/ Trenger du verge? Publisert 13.11.2015 Oppdatert 25.11.2016 Det å få oppnevnt en verge innebærer at du får hjelp til å gjøre større beslutninger og at du har noen som kan ivareta interessene dine, slik at du kan fungere på lik linje med andre personer i samfunnet. Et vergemål skal tilpasses behovene du har, og det skal ikke være mer omfattende enn behovet tilsier. Du kan få oppnevnt en verge med et begrenset ansvar for å hjelpe deg. For eksempel kan vergens hjelp være avgrenset til forhold som gjelder økonomi, eller til andre personlige ting du kan trenge hjelp til, for eksempel i forbindelse med hjemmesykepleie, sykehjemsplass. Vergen skal forholde seg til dine ønsker. Frivillig Vanlig vergemål er frivillig, det vil si at du skal samtykke til at du får en verge. Du skal også være med og bestemme hva vergemålet skal gå ut på og hvem som skal være verge. Det er andre regler for personer som mangler samtykkekompetanse. Det er legen til den som har verge, eller har behov for verge, som uttaler seg om personen har samtykkekompetanse. Be om verge Du kan selv ta kontakt med Fylkesmannen for å be om verge. Et ønske om vergemål kan også komme fra ektefelle, samboer, foreldre, barn, søsken eller andre som står personen nær. Fylkesmannen vurderer om du trenger verge. Fylkesmannen kan også opprette vergemål på eget initiativ. Det tar seg bra ut om ts tenker å starte en familie en dag. Hvem tror du kommer først inn i bildet da? Anonymkode: 4b986...71a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå