Gjest Virvel Skrevet 3. august 2002 #1 Skrevet 3. august 2002 Vet dere om noen (norske/nordiske) barnebøker som har døden som tema? På en annen tråd her har jeg fått masse tips til hva jeg kan ha som tema til særemne i norsk, og jeg har nå bestemt meg for å skrive om døden i barnebøker. Skal selvfølgelig ha med "Brødrene Løvehjerte", den er nesten obligatorisk (dessuten trenger jeg ikke å lese den så nøye, hehe, kan den jo nesten utenat...). Har tenkt meg på biblioteket i nærmeste fremtid, men tenkte jeg kunne spørre dere o-store-og-opplyste mennesker her på KG først... Bibliotekarer er ikke alltid så hjelpsomme dessverre.
Gjest Janna Skrevet 3. august 2002 #2 Skrevet 3. august 2002 Ja... Det finnes en bok som heter "Farvel, Rune" som handler om en guttunge som dør. Husker ikke navnet på forfatteren, men den er nordisk.
Catzy Skrevet 3. august 2002 #3 Skrevet 3. august 2002 "Farvel, Rune" er en klassiker, og blir brukt på lærerskolen i Halden som eksempel på bra bok for barn om døden. Marit Kaldhol har skrevet boka. Og så har du Jostein Gaarders glimrende "I et speil, i en gåte", som handler om ei jente som skal dø, og som får besøk av en engel som vil lære mer om mennesker. Genial og usentimental. Når du først er i gang med Astrid Lindgren, så har hun en novelle som heter "Spiller min lind, synger min nattergal", som også handler litt om døden. Du får sikkert ikke godkjent den, men den er lesbar like vel. Tror ikke det er veldig mange bøker om temaet død for barn, dessverre. Jeg tror at Aase Foss Abrahamsen har skrevet en bok om ei jente som mister bestevenninnen sin i en trafikkulykke som hun (jenta) forårsaker, og hvordan hun prøver å takle det. Boka heter "Det var ikke min skyld". Og Klaus Hagerup har skrevet en bok om "Landet der tiden sto stille", hvor hovedpersonens søster (?) har dødd. Tror jeg. Link til side fra en student som har skrevet om sorg og død i barnelitteratur: http://mix.hive.no/~sisseljo/Finalerune/sorgtema.htm "Stopp karusellen" av Else Breen handler om hva som skjer i en familie, særlig med tenåringsstoresøster, når lillesøster en dag blir drept i en trafikkulykke. Dessuten er moren hennes syk. Catzy
Mitsi Skrevet 4. august 2002 #4 Skrevet 4. august 2002 Så ga jo nettopp Eli Rygg ut en bok om en kreftsyk gutt som skal dø. Husker ikke helt tittelen, men tror det hadde noe med bølger å gjøre.
Augustbrud02 Skrevet 4. august 2002 #5 Skrevet 4. august 2002 Her er link til boken Farvel Rune. Farvel Rune Dessuten har du en bok som heter Kjære Timo (av Elin Brodin) som jeg selv har lest flere ganger. Dette er nok mer en ungdomsbok, men den handler om døden. Kjære Timo
wondergirl Skrevet 4. august 2002 #7 Skrevet 4. august 2002 Her kommer et lite utvalg som jeg fant i søkebasen vi bruker på jobben (jobber i bokhandel): "Så rart å døy" (Nils-Einar Rye, 1999), "Bare skyer beveger stjernene" (Torun Lian, 1999), "Regnbuevær" (Anna Duner), "Hvor gammel blir en bølge" (Eli Rygg), "Bjørn og bestefar" (Nigel Gray 2000), "Glasskår" (Harald Rosenløw Eeg), "Pelle og de to hanskene" (Kari Vinje 1999), "Maria og høststormen" (Grethe Hveding). Har ikke lest noen selv, men vet at Pelle og hanskene og Eli Rygg sin bok har solgt en del. Lykke til!
Cilla Skrevet 4. august 2002 #8 Skrevet 4. august 2002 En bok jeg har lest og synes var veldig fin var "sommerlandet" eller noe slikt. Den forklarer veldig bra hva som skjer med et barn etter en er død (kommer til himmelen=sommerlandet). Ellers er Pelle og de to hanskene veldig fin bok for både barn og voksne. Peter Pohls "jeg savner deg jeg savner deg" er en ungdomsbok, og er veldig sterk.
Gjest Virvel Skrevet 6. august 2002 #9 Skrevet 6. august 2002 "Farvel, Rune" ble jeg tipset om på den andre tråden, så den har jeg notert meg allerede "Jeg savner deg, jeg savner deg" husker jeg at jeg leste på barneskolen, men jeg tror ikke det er norske forfattere, så jeg har satt den litt lenger ned på listen. Ellers takker jeg for masse tips, skal på biblioteket snarest...
Cilla Skrevet 6. august 2002 #10 Skrevet 6. august 2002 Peter Pohl er svensk, han skrev for øvrig boken sammen med en jente som heter kinna gieth, og er basert på dagboknotater som hun har skrevet i forbindelse med at tvillingssøsteren hennes døde
Gjest florence Skrevet 9. august 2002 #11 Skrevet 9. august 2002 Simon Flem Devold har skrevet en bok fra virkeligheten som heter "Morten, 11 år", tror jeg. Fin å lese for voksne, anbefales!
Gjest LoisLane Skrevet 13. august 2002 #12 Skrevet 13. august 2002 Fant en bok til som ikke allerede er nevnt: "Under morelltreet" av Linn T. Sunne. Lykke til med arbeidet!
Gjest Virvel Skrevet 14. august 2002 #13 Skrevet 14. august 2002 Velvel...da bør jeg vel komme i gang snart da - skolen begynner tross alt i morgen... ...å herregud som jeg gruer meg :cry:
Kid-a Skrevet 14. august 2002 #14 Skrevet 14. august 2002 Slapp av, heksa... jeg er sikker på at du klarer deg!
Gjest Virvel Skrevet 15. august 2002 #15 Skrevet 15. august 2002 Joda, "klare meg" skal jeg nok, men jeg vil gjerne gjøre det bra også
Kid-a Skrevet 15. august 2002 #16 Skrevet 15. august 2002 Det går nok bra, bare pass på å ikke stresse deg ihjel!
tuji Skrevet 19. august 2002 #17 Skrevet 19. august 2002 "Pelle og hanskene" er veldig bra! (Ikke er den alt for lang, heller...) Full av masse symbolikk og bra pedagogikk. Anbefales absolutt.
carolb Skrevet 26. januar 2012 #18 Skrevet 26. januar 2012 Vet dere om noen (norske/nordiske) barnebøker som har døden som tema? På en annen tråd her har jeg fått masse tips til hva jeg kan ha som tema til særemne i norsk, og jeg har nå bestemt meg for å skrive om døden i barnebøker. Skal selvfølgelig ha med "Brødrene Løvehjerte", den er nesten obligatorisk (dessuten trenger jeg ikke å lese den så nøye, hehe, kan den jo nesten utenat...). Har tenkt meg på biblioteket i nærmeste fremtid, men tenkte jeg kunne spørre dere o-store-og-opplyste mennesker her på KG først... Bibliotekarer er ikke alltid så hjelpsomme dessverre. Hei! Har du skrevet ferdig særemnet ditt? driver nemlig nettopp med det samme!!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #20 Skrevet 26. januar 2012 Hei! Har du skrevet ferdig særemnet ditt? driver nemlig nettopp med det samme!! Håper TS har blitt verdig, det er jo snart ti år siden han/hun begynte.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå