Salka Skrevet 8. september 2017 #1 Skrevet 8. september 2017 Dette er ikke ment som kritikk, men hvorfor stemmer dere ikke? Det er greit at ikke alle er like opptatt av politikk eller har så mye greie på det, men det er kjempeviktig å stemme for det. Følg med på valgsendinger, les partiprogrammer og sett dere inn i hva de ulike partiene mener. Hva er dine hjertesaker, hvordan vil DU ha det? Det er ikke mulig å være enig i alt et parti mener, men finn dine viktigste saker og stem etter det. Tenk på hvor heldige vi er her i Norge som har et demokrati, vi får lov å være med å bestemme hvem som skal styre landet vårt! Det er helt fantastisk, hvorfor vil dere ikke være en del av det? Og husk, gidder dere ikke å stemme har dere heller ikke rett til å klage på regjeringen. En bekjent av meg har aldri giddet å stemme, men syter og klager hele tiden på regjeringen vår. Der er det null respekt å hente fra meg altså. Husk at alle stemmer teller, også din! Gå til urnene på mandag og stem med stolthet og rett rygg! Godt valg folkens! Jeg gleder meg! 12
Husholdning1 Skrevet 8. september 2017 #2 Skrevet 8. september 2017 Det med at man ikke skal få klage om man ikke har stemt har jeg aldri skjønt. 8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #3 Skrevet 8. september 2017 Er ikke interessert i demokrati Anonymkode: a4388...3b3 1
Silfen Skrevet 8. september 2017 #4 Skrevet 8. september 2017 Mange som ikke bør stemme fordi de rett og slett ikke har nok omløp i toppen. Så for min del er det helt kurant at noen unngår valglokalene. 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #5 Skrevet 8. september 2017 Jeg vet om folk som ikke stemmer, og når jeg spør hvorfor pleier jeg å få som svar at det er fordi de ikke vet hva de skal stemme på. Jeg forstår det fordi det i år synes å være ekstra vanskelig å få med seg hva partiene står for. La oss si at noen vil stemme høyre eller AP, men det er jo utrolig vanskelig å bestemme seg fordi høyre og AP et for tiden ekstremt like, og da tror jeg det er enklere å ikke stemme enn å måtte granske hvert partiprogram med lupe. Partiene er rett og slett for dårlige til å vise hva de står for, og i tillegg har det vært svært lite miljødebatt. Folk er for tiden veldig opptatt av miljøet, så når man da ikke vet hva de ulike partiene mener om miljø så blir det vanskelig. Anonymkode: b4f8e...b91 2
Gjest Mass Skrevet 8. september 2017 #6 Skrevet 8. september 2017 Finnes det virkelig noen som ikke stemmer? Ønsker dem virkelig ikke å kunne være med på å prøve å påvirke sin hverdag? Når man ikke har stemt, så bidro du heller ikke til å kunne påvirke din hverdag og må dermed bare akseptere det som skjer.
linsejesus Skrevet 8. september 2017 #7 Skrevet 8. september 2017 Hvis man ikke vil ha noen av alternativene, forstår jeg at man ikke stemmer, men jeg mener man i så fall bør stemme blankt for å i det minste markere det. Jeg har vært usikker på om jeg egentlig forstår nok til å stemme. Klokere folk enn meg er uenige om hva som er best, og politikk er komplisert. Jeg er ikke lenger så sikker på at det er riktig å gi folk stemmerett bare fordi de er myndige, men jeg vet ikke hva som ville vært et bedre alternativ. En IQ-test, eller at man må vise at man har en viss evne til kildekritikk, kanskje. Samtidig føler jeg et ansvar for å delta i demokratiet så godt jeg kan. Har stemt blankt en gang. 6
Spiteful Skrevet 8. september 2017 #8 Skrevet 8. september 2017 Jeg er delvis enig. Jeg har 0 kunnskap om politikk. Prioriterer heller festing og studie enn å sitte å lese meg opp på politikken. Har prøvd, men ble bare oppgitt og irritert, da jeg er i stor grad mer uenig med alle, enn enig. Likevel valgte jeg å stemme; Blankt. Da har jeg gjort mitt. Jeg brukte stemmeretten. 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #9 Skrevet 8. september 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke interessert i demokrati Anonymkode: a4388...3b3 Du vil ha monarki? Hvorfor? Det er viktig at vi har demokrati! Anonymkode: a47fc...5cb
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #10 Skrevet 8. september 2017 Jeg er 28 år, har stemt hvert 2. år siden jeg var 18. Jeg er akkurat passe opptatt av politikk. Jeg kan ikke alt om hva alle partiene står for. Men jeg stemmer, på partiet jeg er mest enig med. Dette er viktig for meg, at vi i Norge kan velge, og har en mulighet til å si vår menig som et demokratisk land. Anonymkode: a47fc...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #11 Skrevet 8. september 2017 Hvis man virkelig ikke er engasjert i politikk, så er det vel helt greit å la være å stemme. Hvorfor skal man skyve politikken i en retning når man virkelig ikke har peiling på hvorfor? Når det er sagt synes jeg det er bedre at de stemmer blankt. Anonymkode: bde9d...340 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #12 Skrevet 8. september 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil ha monarki? Hvorfor? Det er viktig at vi har demokrati! Anonymkode: a47fc...5cb Vi har monarki i Norge, hahaha! Man kan ha både monarki og demokrati Monarken vår er Kong Harald. Anonymkode: b4f8e...b91 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #13 Skrevet 8. september 2017 Jeg er ganske opptatt av politikk, men stemmer ikke i år. Det er fordi jeg er for uenig med viktige punkter alle partiene har. Jeg kan støtte et parti og har jo også et favoritt parti, men hvor en eller to ting er ting jeg virkelig ikke kan støtte, og da vil jeg ikke gi noen stemme å vite at jeg har bidratt til en sånn utvikling. Vet at ingen partier kan man være enige i alt med, men når det gjelder ting som ville utgjort så store for meg negative forskjeller så velger jeg å stå over valget. La oss si jeg vil stemme på boller, brus, popcorn og kino. Popcorn er kjempe viktig for meg og min brennesak, men de partiene som fronter boller, brus og kino er imot popcorn. Så kan det være et parti som er for popcorn, men i mot ikke bare boller, men også brus og kino. Anonymkode: b7cf7...ac9 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #14 Skrevet 8. september 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil ha monarki? Hvorfor? Det er viktig at vi har demokrati! Anonymkode: a47fc...5cb Vi har monarki... Anonymkode: 18926...3b7 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #15 Skrevet 8. september 2017 For mange er det et aktivt valg å ikke stemme. Anarkister er jo mostandere av det politiske systemet, fordi det innebærer makt og autoriteter. Det er helt legitimt å mene, samtidig er demokratiet begrenset, både blanke stemmer og stemmer på parti under 4 % gir liten til ingen innflytelse. Ofte har jo ulike regjeringer styrt med et større flertall imot seg, nettopp på grunn av at ikke hver stemme telles like mye. Nesten rart at en anarkist er mer demokratisk enn en de som er innenfor den politiske planeten. Demokrati er flertallstyranni, men i praksis et mindretallstyranni, så lenge det går utover andres frihet og rettigheter i fredelig forstand. I anarkismen er alle mennesker like mye verdt, men alle meninger er ikke like mye verdt, fordi en anarkist er prinsipielt imot enhver mening eller handling som går utover andres frihet og samtykke. Det finnes også pragmatiske anarkister som til nød deltar i demokratiet for å unngå de mest autoritære lederne/partiene. Disse er faktisk store nok til at det kan vippe et valg i ene eller andre retningen. Anonymkode: 160c4...8ca 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #16 Skrevet 8. september 2017 Tror valgdeltakelsen hadde gått betraktelig opp dersom man hadde innført mulighet til å stemme via nett. Burde være mulig å gjennomføre dette i 2017. Selv har jeg alltid stemt, men ved sist valg var jeg så opptatt med jobb, barn og livet ellers at det rett og slett ikke ble prioritert. Anonymkode: e3488...79e 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #17 Skrevet 8. september 2017 Jeg stemmer blankt. Jeg er ikke fornøyd med de partiene vi har i dag, og ikke klarer de å være klare på hva de vil. De er flinke til å lyve og skylde på hverandre. Sånne statsledere vil ikke jeg ha. Anonymkode: effd3...0d6 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #18 Skrevet 8. september 2017 Jeg syntes det er bra at folk som ikke er interessert ikke stemmer. Denne gruppen burde også ha innebære de som ikke har grunnleggende kunnskap om det norske demokratiet. Det skulle ha vært en test der man måtte bestå minimum allmennkunnskap før man kunne ha stemt. Anonymkode: 1724e...0db
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #19 Skrevet 8. september 2017 Sosial angst. Tør ikke å reise til valglokalet. Hadde de åpnet for å kunne stemme over nett, ville jeg ha stemt. Anonymkode: 4645a...4ff 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #20 Skrevet 8. september 2017 Jeg har alltid stemt, og fulgt med politisk. I år stemmer jeg ikke. Er ikke enig med noen av partiene, og valget er pest/ kolera. Derfor avstår jeg. Anonymkode: 458dc...0b2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå