Gå til innhold

Folk som tror at deres mening om babyen sitt navn betyr noe..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg regner med du ikke er norsk siden du skriver "babyen sitt navn." Vi sier babyens navn på norsk. 😌

Anonymkode: 08f44...871

Begge deler er riktig norsk genitivsform. 

Anonymkode: 4384b...b70

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Uansett jeg synes fortsatt Thorvald kommer på topp 10 over hva jeg ikke ville kalt sønnen min. Mange "gamle" navn jeg synes er fine altså, men finnes en grense. 

Anonymkode: 6f365...810

Hva har din mening om Thorvald med saken å gjøre? Det er jo nettopp slike kommentarer som det Ts blir oppgitt av. Thorvald er jo et skikkelig godt og staut navn som funker på både norsk og engelsk, og jeg kan love deg at det er på vei tilbake. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler er riktig norsk genitivsform. 

På nynorsk brukes garpegenitiv en del, men det er ikke vanlig i skriftlig bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva har din mening om Thorvald med saken å gjøre? Det er jo nettopp slike kommentarer som det Ts blir oppgitt av. Thorvald er jo et skikkelig godt og staut navn som funker på både norsk og engelsk, og jeg kan love deg at det er på vei tilbake. 

Poenget var i innlegget før det, at til tross for at jeg synes det er et grusomt navn på en baby så lot jeg selvfølgelig være å si det. Typisk KG å henge seg opp i noe helt annet enn poenget.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ikke høre akkurat det. Men var ett par som spurte om vi ikke heller likte det og det navnet. Og kom med mange forslag etter vi hadde bestemt. Var ett par som tydelig var skuffet også uten å si noe. 

Anonymkode: c926a...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med du ikke er norsk siden du skriver "babyen sitt navn." Vi sier babyens navn på norsk. 😌

Anonymkode: 08f44...871

Strengt tatt heter det vel "spedbarnets navn" på norsk, men ok. Garpegenitiv er forøvrig helt kosher på en del dialekter og godtatt, men omdiskutert på nynorsk. 

Anonymkode: 981ea...ae2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uansett jeg synes fortsatt Thorvald kommer på topp 10 over hva jeg ikke ville kalt sønnen min. Mange "gamle" navn jeg synes er fine altså, men finnes en grense. 

Thorvald er jo kjempefint 😊 

Anonymkode: 918b0...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Husholdning1 skrev:

Må man være så hårsår?

Hvor leser du at jeg er sår på grunn av dette? Jeg skriver at jeg synes det er veldig snodig at så mange tror deres mening betyr noe. Dersom vi liker et navn så er det opp til oss, om de liker det eller ikke er jeg likegyldig til. Så lenge jeg ikke har valgt et navn som er helt på jordet og får konstruktiv tilbakemelding på dette så er det jo bare dårlig oppførsel å fortelle meg at vedkommende ikke liker navnet. 

Skal man si alt man tenker? Hvor går grensen da for hva slags nnegative tilbakemeldinger det er greit å gi folk uten at de engang har spurt hva du synes?

Anonymkode: d7939...05f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor leser du at jeg er sår på grunn av dette? Jeg skriver at jeg synes det er veldig snodig at så mange tror deres mening betyr noe. Dersom vi liker et navn så er det opp til oss, om de liker det eller ikke er jeg likegyldig til. Så lenge jeg ikke har valgt et navn som er helt på jordet og får konstruktiv tilbakemelding på dette så er det jo bare dårlig oppførsel å fortelle meg at vedkommende ikke liker navnet. 

Skal man si alt man tenker? Hvor går grensen da for hva slags nnegative tilbakemeldinger det er greit å gi folk uten at de engang har spurt hva du synes?

Du viser jo med denne tråden at du ikke er likegyldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Husholdning1 skrev:

Du viser jo med denne tråden at du ikke er likegyldig. 

At jeg stusser over hvor folk har det fra at gravide eller fritt vilt, enten det gjelder kommentarer på navnevalget, vektøkning, er barnet planlagt ect betyr ikke nødvendigvis at jeg er sår. Jeg synes det er en snodig greie at det er greit å kommentere til gravide, men ikke ellers.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At jeg stusser over hvor folk har det fra at gravide eller fritt vilt, enten det gjelder kommentarer på navnevalget, vektøkning, er barnet planlagt ect betyr ikke nødvendigvis at jeg er sår. Jeg synes det er en snodig greie at det er greit å kommentere til gravide, men ikke ellers.

Det er helt greit å kommentere ellers også. Faktisk ganske vanlig å kommentere folks navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det er helt greit å kommentere ellers også. Faktisk ganske vanlig å kommentere folks navn.

Er det vanlig å kommentere folks navn negativt? Hva slags folk er det du omgås? 

Til ts: Du har noen mennesker rundt deg som ikke har sosiale antenner, for sånt sier man bare ikke. Jeg hadde brukt navnet som mislikes mest bare på trass (om jeg likte det godt selv). 

Anonymkode: 31ed5...b71

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å kommentere folks navn negativt? Hva slags folk er det du omgås? 

Til ts: Du har noen mennesker rundt deg som ikke har sosiale antenner, for sånt sier man bare ikke. Jeg hadde brukt navnet som mislikes mest bare på trass (om jeg likte det godt selv). 

Anonymkode: 31ed5...b71

Ja. Helt vanlige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jeg har aldri opplevd at folk kommer med negative kommentarer ellers også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bryr seg med så mangt. Ikke bare eventuelle barns navn, men om man skal ha barn i det hele tatt. Hadde noen "svigerforeldre" en gang som fortalte at vi kunne velge helt fritt så lenge navnet begynte på ing, for det hadde alle i den slekten. Jeg liker ikke et eneste navn som begynner på ing. Heldigvis er jeg frivillig barnløs ;)

Anonymkode: 170eb...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var et virkelig flott navn på en liten guttebaby. 😊

Anonymkode: 0a609...c87

Jeg og synes Thorvald er et flott navn! :) Godt det finnes noen fargeklatter, som ikke følger strømmen med de vanlige navna, som ofte er kjedelige. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk bryr seg med så mangt. Ikke bare eventuelle barns navn, men om man skal ha barn i det hele tatt. Hadde noen "svigerforeldre" en gang som fortalte at vi kunne velge helt fritt så lenge navnet begynte på ing, for det hadde alle i den slekten. Jeg liker ikke et eneste navn som begynner på ing. Heldigvis er jeg frivillig barnløs ;)

Anonymkode: 170eb...7ec

Oh. Fikk mange gøye ting i hode nu. Ingjerd(et), Ingenting, ),Ingelin (ing utgavene av Tingeling ).. Ingang Forbudt Hansen...Takk for gøye ting i hodet;)

Anonymkode: 74acf...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Husholdning1 skrev:

Nei. 

Anonymkode: 81be8...44b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.9.2017 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Husker når vi fikk sønnen vår også, vi brukte noen dager på å bestemme oss og alle var nysgjerrige. Moren min var veldig opptatt med å nevne navn hun håpet det ikke ble fordi hun mislikte de navnene. Ene navnet hadde vi faktisk vært innom, men vi endte på et annet. Noen ganger er det vanskelig å ikke vise reaksjonen sin da, en bekjent av meg fortalte at de skulle kalle sønnen Thorvald, det er jo et vanlig navn..... på en 80 år gammel mann. Dvs et gammeldags navn i mine ører, tenkte det var oppkalling men det var ikke det. Holdt allikevel kjeft om min mening. 

Jeg tenkte det samme da en gammel klassekompis kalte sønnen sin det for 2 eller 3 år siden, men normale folk sier ingenting. De liker sikkkert gamle navn, og det er helt greit :)

Anonymkode: 3039f...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...