Gå til innhold

Folk som tror at deres mening om babyen sitt navn betyr noe..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har flere i vår krets, både familie og venner som er veldig opptatt av hva vi tenker å kalle lillesøster. Vi har frem til nylig ikke vært sikre så vi har bare svart at det er ikke avgjort enda. Men nå når de spør så sier vi "Hun heter...", for nå er det jo avgjort og bestemt så hun heter faktisk dette. Da synes jeg det er ganske spesielt at enkelte må fortelle at de har dårlige assosiasjoner med navnet eller rett og slett ikke liker det.

Når vi annonserte storesøster sin fødsel på Facebook var det til og med ei venninne av meg som sa at hun ikke likte navnet, i stedet for å gratulere oss. 

Altså, hvor lenge mener folk det er greit å komme med negative tilbakemeldinger når det gjelder navn? Jeg har aldri møtt noen som forteller meg at de ikke liker navnet mitt når jeg hilser på dem. Jeg setter det veldig på spissen nå, ja. Kanskje det er innafor at jeg forteller denne venninen min at jeg ikke liker navnet på hennes 6 år gamle sønn? 

Vi er fornøyde med navnevalget på begge våre barn og kommentarer endrer ikke noen ting for oss. Begge har helt vanlige navn også. Men det får meg til å stusse litt på disse "sosiale reglene" som tydeligvis (ikke) gjelder rundt gravide og nybakte.

Anonymkode: d7939...05f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde aldri sagt at jeg ikke likte navnet uansett hvor forferdelig det måtte være. Må si at jeg ikke har hørt noen kritisere navn på måten du beskriver før, utrolig frekt!

Du må nesten bare overse dem. Etter hvert så stopper de forhåpentligvis når de er vant til at navnet knyttes til ditt barn.

Nysgjerrig på hva navnet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrist

Venninnen din fra Facebook tror jeg at jeg ville svart noe sånt som at jeg ikke var så begeistret for hennes navn heller, men at jeg vanligvis ville holdt det for meg selv. Makan. Jeg aner ikke om det du opplever er vanlig oppførsel, men jeg er enig i at det høres rimelig spesielt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen din eier ikke sosiale antenner og hun burde du bare blokkere på Facebook.

Jeg bryr meg sjeldent om hva foreldrene kaller barna sine, men når ett navn lett kan misbrukes som kallenavn og barnet blir mobbet pga navnet sitt sier jeg fra. Dette har kun skjedd en gang, og det var da min søster og hennes mann (umoden for alder etter min mening) ville kalle opp sønnen Shomoe Phil. Da klarte jeg ikke å la være å blande meg inn. Det sier jeg selv at sønnen var dømt til å bli mobbeoffer. Heldigvis var jeg ikke alene om å reagere og de ga etter. 

Selv hadde jeg ett navn som jeg ikke var så heldig med og ble mobbet pga det. Så fort jeg ble myndig, søkte jeg om å bytte navn. 

Anonymkode: 0e097...46a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med du ikke er norsk siden du skriver "babyen sitt navn." Vi sier babyens navn på norsk. 😌

Anonymkode: 08f44...871

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er idiotiske når det kommer til å ytre uønskede meninger. Da jeg fikk sønnen min, så møtte jeg en bekjent som spurte hva han het. Jeg svarte stolt at han heter Torbjørn. Nei, æsj, du kan da ikke kalle babyen for det?! Svarte hun, som kalte datteren sin Savannah... 😂

Anonymkode: 0b831...199

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med du ikke er norsk siden du skriver "babyen sitt navn." Vi sier babyens navn på norsk. 😌

Hva har det med saken å gjøre?🙄

Anonymkode: 0e097...46a

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud da menneske.... 

Anonymkode: 15025...c72

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott for deg at du er så stødig i norsk rettskrivning. 

Anonymkode: d7939...05f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tror de kan si hva de vil til gravide og om navnet til barnet. Må bare prøve å ikke irritere deg! (lettere sagt enn gjort, jeg vet...) 

Hilsen gravid 

Anonymkode: 15025...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med du ikke er norsk siden du har dårlig kunnskap om norske dialekter og ikke er klar over at svær mange ikke bruker genitiv-S I dagligtale. 

Ser du hvor koselig hersketeknikk du bruker? Slutt med det. 

Anonymkode: 19188...841

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når vi fikk sønnen vår også, vi brukte noen dager på å bestemme oss og alle var nysgjerrige. Moren min var veldig opptatt med å nevne navn hun håpet det ikke ble fordi hun mislikte de navnene. Ene navnet hadde vi faktisk vært innom, men vi endte på et annet. Noen ganger er det vanskelig å ikke vise reaksjonen sin da, en bekjent av meg fortalte at de skulle kalle sønnen Thorvald, det er jo et vanlig navn..... på en 80 år gammel mann. Dvs et gammeldags navn i mine ører, tenkte det var oppkalling men det var ikke det. Holdt allikevel kjeft om min mening. 

Anonymkode: 6f365...810

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kommentere navnevalg på vanlige normale navn bør man ikke gjøre.Men dersom det er hjemmesnekrede white trash navn av typen man hører om på "Unge Mødre" på tv (Chanel Diamante,Chrisander,Melena Amalianne Chantelle osv),så synes jeg det er greit å si i fra.

Ikke bare er det dritstygge navn,men de er også sosialt belastende for barnet som skal vokse opp med dette,og kanskje blir stemplet som samfunnets bunnslam resten av livet.

Anonymkode: 6c45d...042

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger er det vanskelig å ikke vise reaksjonen sin da, en bekjent av meg fortalte at de skulle kalle sønnen Thorvald, det er jo et vanlig navn..... på en 80 år gammel mann. Dvs et gammeldags navn i mine ører, tenkte det var oppkalling men det var ikke det. 

Det var et virkelig flott navn på en liten guttebaby. 😊

Anonymkode: 0a609...c87

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har forundret meg også så veldig. Jeg er fortsatt gravid, men har allerede fått flere kommentarer på at navnevalget vårt er kjedelig, og har til og med blitt bedt om å begrunne hvorfor vi velger navnet. 

Jeg fatter det virkelig ikke - man hadde jo aldri kommentert navnet på en voksen person, og jeg vil heller ikke tro mange hadde tillatt seg å kommentere navnevalg på kjæledyr. Men babyer - det er tydeligvis fritt vilt. Hun venninna di høres ikke så veldig oppegående ut, for å være litt direkte.

Anonymkode: 795ad...9ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husker når vi fikk sønnen vår også, vi brukte noen dager på å bestemme oss og alle var nysgjerrige. Moren min var veldig opptatt med å nevne navn hun håpet det ikke ble fordi hun mislikte de navnene. Ene navnet hadde vi faktisk vært innom, men vi endte på et annet. Noen ganger er det vanskelig å ikke vise reaksjonen sin da, en bekjent av meg fortalte at de skulle kalle sønnen Thorvald, det er jo et vanlig navn..... på en 80 år gammel mann. Dvs et gammeldags navn i mine ører, tenkte det var oppkalling men det var ikke det. Holdt allikevel kjeft om min mening. 

Er det ikke slik det er i våre dager, da? Jeg kjenner til ganske mange som har navn som bare gamle (i mine øyne) hadde, da jeg var barn og ung. En gutt som nå er 5-6 år, i min noe fjernere familie, heter Anton, oppkalt etter sin tippoldefar, min bestefar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

Er det ikke slik det er i våre dager, da? Jeg kjenner til ganske mange som har navn som bare gamle (i mine øyne) hadde, da jeg var barn og ung. En gutt som nå er 5-6 år, i min noe fjernere familie, heter Anton, oppkalt etter sin tippoldefar, min bestefar. 

Uansett jeg synes fortsatt Thorvald kommer på topp 10 over hva jeg ikke ville kalt sønnen min. Mange "gamle" navn jeg synes er fine altså, men finnes en grense. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ufint å vise foran foreldrene at man misliker barnets navn.Jeg er ikke spesielt hårsår av meg,men hadde reagert på det.Venninnen til TS må som nevnt over her,mangle sosiale antenner som kommenterte navnet på facebook.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid i 7 mnd, vi har bestemt navnet. Min far har desverre en noe kortere vei fra hjerne til munn enn hva som er normalt, så han sa rett ut at han ikke likte navnet vi har valgt og at han meldte seg ut av familien om han måtte kalle h*n det.. Jeg er vant til det så jeg slang bare tilbake at det er helt greit, da slipper vi å lure på om vi skal bruke hans (altså mitt) etternavn eller barnefaren sitt.  

Anonymkode: 02163...a20

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...