Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt vanskelig å vite hvor tema om elsykkel skulle plasseres: "hobby og fritid", "trening og sport" eller "bil og trafikk". Slik jeg har forstått det, er det ikke så mye treningseffekt av det, mer som en erstatning for bil når en ikke skal så langt og frakte så mye.

Men spørsmålet er : hvilken erfaring har andre med de ulike elsyklene ? Jeg tenker en sykkel jeg kan bruke både på fritiden når jeg vil ha en sykkeltur, men også som transportmiddel til og fra trening, jobb og butikk. Hva bør jeg tenke på ved valg av sykkel ? Og så lurer jeg på hva dere gjør med batteriet når sykkelen parkeres f eks på et handlesenter ? Det er jo dyrt, så må dere ta det av og bære det med dere ? Eller er det festet med en låsemekanisme ? Antar batteriet lades via en hvilken som helst stikkontakt ? Hvor lang tid tar dette ? Dere som har hatt elsykkel en stund, merker dere minket kapasitet på batteriet over tid ? Tåler batteriet en skikkelig regnskur ? Sikkert mye mer å lure på før et kjøp av en sykkel som er relativt dyr, så bare kom med råd, tips og erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en elsykkel fra Haibike, omtrent et år gammel. Jeg bruker den mest til transportsykling, og til det fungerer den utmerket, spesielt hjem opp alle bakkene.

Den har krankdrift, altså at motoren sitter ved pedalene. Dette gjør at sykkelen blir bedre balansert, noe som spesielt er bra på vinterføre. Jeg tror også det bidrar til at motoren responderer bedre på hvor hardt jeg tråkker, men det kan også skyldes andre forskjeller på de ulike syklene jeg prøvde. 

Batteriet varer over 3 mil med noe bakker. Det kan vare  lengre dersom man bruker mindre drahjelp. Ladingen tar noen timer fra nesten tomt til fullt.

Batteriet er låst fast til sykkelen, så jeg pleier å la det stå på. Risikoen for at jeg mister det i bakken når jeg tar det av er større enn at det blir stjålet. Imidlertid tar jeg det av når jeg er på jobb om vinteren, fordi det tømmes raskere om jeg lar det stå på sykkelen i 8 timer i mange minus. Batteriet er helt vanntett. Det lades med en egen lader, som et hvilket som helst annet batteri, mange kan lades mens batteriet er festet i sykkelen.

Displayet på sykkelen kan tas av, og sykkelen virker ikke uten det. Derfor tar jeg det alltid med meg når jeg forlater sykkelen.

Jeg har en ekstra kraftig lås på sykkelen (FG10 eller noe slikt), og låser sykkelen fast i noe dersom det er mulig. Helst låser jeg så både ramma og bakhjulet er låst fast, men ramma er viktigst.

Jeg har en egen forsikring på sykkelen, som dekker tyveri og ulykker, litt som en liten bilforsikring. I tillegg er sykkelen registrert i Falck sykkelregister.

En ting jeg ikke liker så godt er at motoren bråker. Dette varier mellom ulike merker og modeller. Motoren bråker heller ikke så mye når jeg sykler rolig på en landevei, så det er ikke så veldig plagsomt.

Når du skal kjøpe dyr elsykkel bør du dra til en elsykkelbutikk og få hjelp til å prøve sykler og til å finne hva dine behov er. Syklene bør prøves utendørs, med bakker og brå svinger, og i ulik fart, for å se hvordan de oppfører seg. Dette er litt som å kjøpe en bil.

Anonymkode: c458b...4d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...