thedude1989 Skrevet 8. september 2017 #1 Skrevet 8. september 2017 (endret) Jeg har over en lengre periode vært noe misfornøyd med arbeidsoppgavene mine hos nåværende arbeidsgiver. Problemet er at arbeidsoppgavene er for lite utfordrende. Jeg var svært fornøyd med jobben min da jeg ble ansatt, det var mye som føltes rett hos denne arbeidsgiveren. De første månedene etter ansettelsen ble en realitetsorientering for meg. Arbeidsoppgavene jeg og to andre nyansatte ble tildelt var svært enkle. Vi ble fortalt av de overordnede at dette var en naturlig del av opplæringen for oss, og at det ville ta en stund å få oss opp på et kunnskapsnivå som gjorde oss klar for mer utfordrende oppgaver. Nå har vi vært her i akkurat to år, og inntrykket er fortsatt det samme. Jeg har i den senere tid diskutert "problemet" litt forsiktig med de to andre nyansatte, og de har selv sagt ovenfor meg at progresjonen i deres arbeidsoppgaver også har vært minimal. Jeg er ambisiøs som type, har fullført en vanskelig utdannelse med svært gode resultater og har hatt høye forventninger om å utvikle meg videre i arbeidslivet. Jeg har stadig bedt om mer arbeidsoppgaver, men får som regel enkle ad-hoc oppgaver av de som har vært der lengre enn meg. Etterhvert har jeg gitt litt opp. Vi nyansatte har også opplevd flere ganger å bli utelatt fra møter som vi burde vært involvert i, eller som i det minste ville vært interessante for oss å delta på for læringens skyld. Argumentet vi har fått ved konfrontasjon her har vært at vi ikke kan stille mannsterke på alle møter, og at derfor kun nøkkelpersoner på gruppen deltar. Den faste arbeidsoppgaven min nå er knyttet til IT. Jeg har ansvar for å kjøre det egenutviklede IT-systemet vårt. Per nå har denne oppgaven begrenset seg til å trykke på knapper, og feilmelde til IT-avdelingen dersom noe ikke fungerer med en feilbeskrivelse. IT-avdelingen hos oss gjør mye feil av erfaring. Slik situasjonen er nå sitter jeg gjerne og forteller IT-avdelingen akkurat hva de skal gjøre steg-for-steg, men får ingen "hands-on"-erfaring selv. Jeg vet selv at jeg har utviklet mye kompetanse på programmering gjennom kursing på jobb og ville vært i stand til å utføre mye av arbeidet IT-avdelingen gjør for oss, og har signalisert til leder på medarbeidersamtalen at jeg ønsker mer av den type ansvar. Hun har svart meg da at det ikke er en del av strategien at siviløkonomer (som jeg er) skal utføre den type arbeid, og dermed var ikke det aktuelt. Jeg var veldig motivert for den type arbeid, men innser at hun har et prinsipielt poeng, og ber henne isteden om større ansvar innenfor andre oppgaver. Vi hadde samtalen i midten av mai, det har vært en sommerferie i mellom, men fint lite har skjedd. Jeg sitter fortsatt med de samme oppgavene. Rullering av oppgaver frister ikke så veldig mye, fordi da må jeg starte helt på nytt innenfor et annet område og jeg synes ikke de andre arbeidsoppgavene gruppen min utfører i dag er veldig interessante heller. På toppen av dette er bedriften jeg jobber for inne i et effektiviseringsprosjekt som skal vare i fem år. Dette prosjektet vil legge kraftige bånd på lønnsutvikling, inntrykket mitt er at det ikke skal satses mye på folk med min fagbakgrunn og at de generelt vil være presset på ressurser i tiden som kommer. Jeg fant to stillinger i forrige uke som utifra stillingsbeskrivelsen vil gi meg mye av den type arbeidsoppgaver som jeg ønsker, og jeg ble anbefalt av to studievenner som jobber de forskjellige stedene om å søke. Jeg har allerede fått intervju på den ene stillingen. Jeg føler en viss lojalitet ovenfor min nåværende arbeidsplass, da de tross alt har brukt to år på å lære meg opp og de først i tiden som kommer forventer å høste fruktene. En av de andre nyansatte søkte en annen stilling internt og fikk lite forståelse for dette av leder. Derfor sitter det litt langt inne for meg å fortelle leder at jeg har søkt andre jobber. Intervjuet jeg skal på nå på tirsdag er bare et førstegangsintervju, og det er ikke sikkert det leder noe sted. Bør jeg si i fra til leder at jeg har søkt andre jobber? Jeg skal i tiden før dette melde inn et lønnskrav til min nåværende jobb. Er det umoralsk å be om høyere lønn samtidig som man er på utkikk etter ny jobb? Jeg synes jo selv at det kan virke litt rart å be om økt lønn i min situasjon, men det er jo en sjanse for at jeg blir i jobben en god stund og synes da at jeg skal kompenseres rettmessig for jobben jeg gjør. Endret 8. september 2017 av thedude1989
stan Skrevet 8. september 2017 #2 Skrevet 8. september 2017 Normalt venter man med å si noe til det er avklart at man får den nye jobben. Men det er ganske vanlig at arbeidsoppgavene ikke er de mest spennende og utfordrende det første året. Det er ofte ikke noen gradvis progresjon, men heller trinnvis.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #3 Skrevet 8. september 2017 Sier ingenting før du har fått stillingen du skal på intervju på. Og da kan du si i oppsigelsen at du sier opp fordi du fant et mer egnet og givende arbeid og at den arbeidsplassen du da forlater ikke helt var som du forventet med tanke på ansvarsfordelig og arbeidsoppgaver. Men det er faktisk sånn på de aller fleste arbeidsplasser, noen jobber man i flere år med det enkleste til man rykker opp og får mer grader. Det handler om innføring og trygghet både for deg selv og oppgavene og sjefen og påliteligheten til deg. Man har ganske flaks og skutt gullfuglen om man får en jobb med akuratt de oppgavene man ser for seg med en gang man starter der . Er også få jobber hvor det er sånn at man digger alle oppgavene man har . Anonymkode: 36200...710 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #4 Skrevet 8. september 2017 Jeg ville ikke sagt noe før du får tilbud om jobben, evt. ikke før ny potensiell arbeidsgiver ber om lederreferanser fra nåværende arbeidssted. Lønnskravet kan du bare sende inn. Det er jo naturlig at høyere lønn kan få deg til å revurdere ønsket om en annen jobb, ergo er det fortsatt relevant å forhandle om høyere lønn. Får du ny jobb sier du i fra til nåværende leder at du kommer til å si opp, og begrunner det med at du ønsker "faglig utvikling", "høyere lønn" eller lignende. Anonymkode: 6389a...124
thedude1989 Skrevet 8. september 2017 Forfatter #5 Skrevet 8. september 2017 Takk for tipsene. Jeg tror jeg vil følge de og la være å si noe til arbeidsgiveren før det blir nødvendig med referanser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå