Gå til innhold

Mistet forsikring i fagforening??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk mulighet for å ta en sluttpakke av min bedrift og valgte og ta den da jeg hadde hanglet en stund med helsen. Jeg var på dette tidspunktet medlem i en fagforening. Etter jeg sluttet i bedriften, par måneder etterpå, fikk jeg en diagnose som gjør at jeg skal begynne på AAP. Jeg får ikke noe hjelp før sluttpakken er "brukt opp".

Etter dette ble jeg kontaktet av Fagforeningen som sa at mitt medlemskap opphører fordi arbeidsforholdet tok slutt. Jeg spurte om jeg kunne være medlem, fordi vi hadde forsikringer gjennom dem. Fikk til svar at nei, når jeg sa opp så kunne jeg ikke det.

NÅ, skal jeg straks begynne på AAP og gikk tilfeldigvis tilbake til fagforening nettsiden og leste og ser at de hadde mulighet for å la meg være "Passiv medlem" ved disse grunnene. 

1. Pensjonering 2. Uførhet 3. Arbeidsavklaring

Så, jeg hadde jo rettighet til å fortsatt beholde mitt medlemskap.. og forsikringene mine.

Har jeg mistet muligheten jeg hadde med disse forsikringene? 

Vet dere om jeg har noen mulighet til å få dette omgjort?

Anonymkode: b92e8...1ca

Skrevet

BTW: Jeg var fremdeles medlem i fagforeningen når jeg viste at jeg fikk en diagnose som kan føre AAP og uførhet.

Skrevet

Har du gått uten forsikringer i perioden fra de sa deg opp og til nå? 

Noen fagforeninger lar deg være medlem andre ikke, du må snakke med fagforeningen din, eller snarere sende dem en epost, forklare situasjonen og be om en forklaring. 

Det vi ikke vet, er hvilken informasjon de har hatt om hvorfor ditt arbeidsforhold opphørte. 

Anonymkode: 86e16...cae

Skrevet

Ingen forsikringer. Kun sluttpakke.

Jeg fikk brev om at fagforenings trekkene hadde stoppet pga av arbeidsforholdet opphørte. Jeg spurte da om jeg kunne fortsette ( uten å nevne at det var fordi jeg ønsket å beholde forsikringene ). De sa nei, men jeg er hjertelig tilbake om jeg begynner i en annen bedrift i samme sektor.

Dette er 8 måneder siden og jeg bare tok hva de sa for godt ord.. 

Men, så står det i Vedtektene deres at ved: 1. Pensjonering 2. Uførhet 3. Arbeidsavklaring, så kan man fortsette som Passiv medlem.

Jeg ville havnet på Arbeidsavklaring også kanskje Uførhet.. selv om det ville tatt litt tid. 9 mnd før sluttpakken tok slutt.

Skrevet

Jeg er fremdeles medlem i fagforening til tross for at jeg ikke nå er i jobb og kan benytte alt det fagforeningen tilbyr av varer og tjenester. Per dags dato har jeg innbo- og reiseforsikring

Anonymkode: 870ec...df1

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i fagforening. Hos oss er det mulig å være medlem også hvis man blir arbeidsledig, går over på AAP, videreutdanner seg eller blir ufør, eller av tilsvarende grunner ikke er i et aktivt arbeidsforhold (hvis man skifter bransje er det en annen sak, da må man melde seg ut).

Reglene på dette varierer sikkert fra forening til forening og man har forskjellige krav. Men det jeg reagerer på i ditt tilfelle er at du fikk beskjed om å melde deg ut, samtidig som vedtektene sier noe annet. Med forbehold om at det stemmer høres det mildt sagt merkelig ut. Jeg ville tatt en telefon til foreningen og bedt om å snakke med enten medlemsavdelingen eller en rådgiver, sagt akkurat det du skriver her, og bedt om en forklaring. Kanskje det er så enkelt som at det har skjedd en feil eller misforståelse som kan rettes opp i.

Anonymkode: 6d2d2...2e0

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk brev om at fagforenings trekkene hadde stoppet pga av arbeidsforholdet opphørte. Jeg spurte da om jeg kunne fortsette ( uten å nevne at det var fordi jeg ønsket å beholde forsikringene ). De sa nei, men jeg er hjertelig tilbake om jeg begynner i en annen bedrift i samme sektor.

En tanke: kan det være en misforståelse rundt trekk (som du ikke kan få hvis du ikke er i et ansettelsesforhold) og medlemskap (som man kan ha uavhengig av trekket)? Det høres ut som du spurte om du kunne være medlem, og i så fall er det nok saksbehandleren som har gjort noe galt hvis du har fått klar beskjed om at du ikke kunne være medlem. Men av erfaring er det en del medlemmer som forveksler trekket med medlemskapet, og hvis du har bedt om å trekkes lar det seg ikke gjøre hvis du ikke har en utbetaling fra arbeidsgiver å trekke av.

Kanskje din situasjon handler om noe helt annet, men det skjer såpass ofte hos oss at jeg tenkte å nevne det likevel.

Håper det løser seg for deg!

Anonymkode: 6d2d2...2e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...