AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #1 Skrevet 7. september 2017 Hei! Er en jente som nettopp har fylt 18 for noen dager siden. Jeg tar vg3 studiespesialiserende over 2 år, og har nylig fått en diagnose. Det er en diagnose som påvirker arbeidsevnen. Jeg har ikke energi i det hele tatt, og det var så vidt jeg klarte 1 uke sommerjobb i sommer. Men jeg vil fullføre vgs og gjør så godt jeg kan. Jeg får mat av barnevernet og borteboerstipend (redusert, siden jeg går deltid på vgs), men jeg er usikker på om jeg fortsatt kommer til å få matpenger nå som jeg er blitt 18 (skal spør om det). Men er det mulighet for at jeg kan få AAP? Jeg vil studere, men det blir ekstremt vanskelig for meg å fullføre vgs og studere og samtidig ha en jobb utenom. Jeg har ingen inntektskilde, og har mer eller mindre 0 kr utenom matpenger og stipend... Jeg aner ikke hvordan livet mitt kommer til å gå, for jeg klarer ikke å innfri kravene som ellers alle andre ungdommer klarer... Anonymkode: 32a9e...050
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #2 Skrevet 7. september 2017 Søk om studielån, som alle andre? Anonymkode: edc21...9d7 6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #3 Skrevet 7. september 2017 https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-1 Og her er btw betingelsene for aap. Så nei det får du ikke. Hvilke diagnose har du fått (det er et anonymt forum)? Hadde søkt om fullt studielån, og tatt et rolig studie - eller prøvd å fått meg en lite krevende jobb. Hva har du lyst til å gjøre? Anonymkode: edc21...9d7 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #4 Skrevet 7. september 2017 Har du en diagnose som begrenser arbeidsevnen så kan aap være aktuelt slik at du ikke får problemer om du ikke greier deg i.studiene pga helsa. Anonymkode: c2143...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #5 Skrevet 7. september 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Er en jente som nettopp har fylt 18 for noen dager siden. Jeg tar vg3 studiespesialiserende over 2 år, og har nylig fått en diagnose. Det er en diagnose som påvirker arbeidsevnen. Jeg har ikke energi i det hele tatt, og det var så vidt jeg klarte 1 uke sommerjobb i sommer. Men jeg vil fullføre vgs og gjør så godt jeg kan. Jeg får mat av barnevernet og borteboerstipend (redusert, siden jeg går deltid på vgs), men jeg er usikker på om jeg fortsatt kommer til å få matpenger nå som jeg er blitt 18 (skal spør om det). Men er det mulighet for at jeg kan få AAP? Jeg vil studere, men det blir ekstremt vanskelig for meg å fullføre vgs og studere og samtidig ha en jobb utenom. Jeg har ingen inntektskilde, og har mer eller mindre 0 kr utenom matpenger og stipend... Jeg aner ikke hvordan livet mitt kommer til å gå, for jeg klarer ikke å innfri kravene som ellers alle andre ungdommer klarer... Anonymkode: 32a9e...050 Det er ikke sikkert, men det er heller ikke helt umulig. Be om et møte på NAV for å diskutere mulighetene dine, er kun de som kan svare deg på om du kan få det eller ikke. Er mye forskjellig det kommer an på... lykke til Anonymkode: 729e3...898 3
funginger Skrevet 7. september 2017 #6 Skrevet 7. september 2017 Er det ikke sånn at man kan kreve at foreldrene støtter deg i videregående opplæring ut året du blir nitten eller noe? Så er det fullt lån og stipend fra Lånekassen, da. 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #7 Skrevet 7. september 2017 Eh nei, så lenge du er frisk nok til å studere så får du ikke noe penger fordi du er for syk, for da er du jo ikke for syk. Du kan få studielån som alle andre, og om du syntes det er for lite få deg en deltidsjobb som andre. Aap krever også at man er i et forbedrende behandlingsprogram helsemessig. Så mens man mottar det så må man være under behandling, det kan være enten sykehus, medisiner, rehabilitering osv. Det er ikke noe man bare får fordi man har dårlig råd og en eller annen diagnose. Ikke rart folk er dømmende til de som går på nav om det er sånn dere tror det er. Da kan jo alle bare si buhu jeg har angst gi meg penger, eller buhu jeg har vondt i kneet gi meg penger. Sånn er det ikke. Legen må bevise at du er i en behandling som gjør at du sannsynligvis vil bli bedre eller frisk igjen og man skal ha en diagnose som påvirker funksjonsevnen såpass mye at man ikke kan fungere normalt i studier osv. Anonymkode: 90839...46c 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #8 Skrevet 7. september 2017 Dessuten er jo VGS som du går på gratis, du får bopenger og matpenger, livet er ikke luksus så man får ikke penger til alt mulig annet. Det må man jobbe for. Anonymkode: 90839...46c 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2017 #9 Skrevet 7. september 2017 AAP får du neppe som elev på videregående skole. Det er foreldrene dine eller barnevernet som skal støtte deg økonomisk ut vgs. Hvis du ikke klarer deg med det må du søke om studielån i fra Lånekassen. Anonymkode: 69a20...801
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #10 Skrevet 8. september 2017 Fy flate for noen bitre mennesker i denne tråden, som er sure fordi de tror TS har det lettere enn dem, og ikke vil at hun skal få den hjelpen hun trenger, fordi "det fikk jo ikke jeg". For en kjip situasjon du er i TS! Når man er under barnevernets vern kan man få noe som heter ettervern, det er kanskje det du har nå. Det er noe du selv går med på og som du finner ut av sammen med barnevernet. Det er fordi at selv om man er barnevernsbarn så skal man ikke bare plutselig stå på bar bakke som 18-åring. Dette kan bety forskjellig praktisk hjelp, men også økonomisk hjelp. Det er også mulig å få en utvidet støtte fra Lånekassen, dette er noe man søker om og får hvis man ikke har mulighet til å ha ekstrajobb. Dette fordrer at du ikke jobber noe utenom overhodet. Når det gjelder AAP så er dette mest i tilfeller der man ikke klarer å studere i det hele tatt, eller etter år som syk prøver seg ut i studielivet likevel. Det kan jo tenkes at det beste for deg er å bruke tid på å ivareta helsa di, for å ikke ende opp med å være syk i flere år enn nødvendig fordi du presser for hardt. Håper du får behandling nå, og forhåpentligvis kjenner det bedre ved utgangen av vgs. En ting er sikkert, bekymringer gjør alt verre! Man blir tatt vare på i Norge. Ingen står på bar bakke. Dette kommer du deg igjennom! De økonomiske løsningene i Norge er et gode for oss alle. Det er ikke fordi noen skal få gullskje i munnen, men fordi å hjelpe mennesker til å bli yrkesaktige deltakere i samfunnet koster mindre enn at de ender opp som syke og pleietrengende. Det er også humanistiske aspekter ved dette. Vi fortjener verdige liv. Og alle dere som klager over at "du kan bruke lånekassen som alle oss andre" eller "livet er ikke luksus", husk at hadde dere vært i samme situasjon som TS hadde dere hatt de samme mulighetene dere også. Jeg vet i alle fall at jeg for alt i verden ikke hadde valgt en slik situasjon. Det finnes deler av livet økonomiske ordninger for å hjelpe vanskeligstilte aldri kan fikse eller kjøpe meg. Hvis man slipper å bruke disse ordningene er man heldig. Lykke til TS! Anonymkode: e17d1...1bb 14
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #11 Skrevet 8. september 2017 Siden du skriver at du får matpenger av barnevernet, så regner jeg med at du er under barnevernet. For de skal betale til du er ferdig med videregående. Det er ikke sånn at bare barna i barnevernet blir 18 år, så skal ikke de få hjelp mer. Og søker du om AAP nå, så vil nok de kreve at du må gjennom andre tiltak enn videregående først. Så jeg hadde satset på barnevernet først. Så får du heller se hvordan det er når du er ferdig med videregående. Og skal du ta høyere studier, men er for syk til å jobbe ved siden av. Så har lånekassen ett stipend på nesten 4000 kr ekstra i måneden som du får. Så du burde klare deg fint da og. Anonymkode: f4738...9b3 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #12 Skrevet 8. september 2017 Du er under barnevernet og under utdanning. Jeg vil dermed tro at de har ansvar for deg slik som foreldre skal gjøre i situasjoner der en bor hjemme under videregående utdanning. Snakk med din kontakt i bv. Håper det ordner seg! Anonymkode: e2a2a...b7a 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #13 Skrevet 8. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Fy flate for noen bitre mennesker i denne tråden, som er sure fordi de tror TS har det lettere enn dem, og ikke vil at hun skal få den hjelpen hun trenger, fordi "det fikk jo ikke jeg". For en kjip situasjon du er i TS! Når man er under barnevernets vern kan man få noe som heter ettervern, det er kanskje det du har nå. Det er noe du selv går med på og som du finner ut av sammen med barnevernet. Det er fordi at selv om man er barnevernsbarn så skal man ikke bare plutselig stå på bar bakke som 18-åring. Dette kan bety forskjellig praktisk hjelp, men også økonomisk hjelp. Det er også mulig å få en utvidet støtte fra Lånekassen, dette er noe man søker om og får hvis man ikke har mulighet til å ha ekstrajobb. Dette fordrer at du ikke jobber noe utenom overhodet. Når det gjelder AAP så er dette mest i tilfeller der man ikke klarer å studere i det hele tatt, eller etter år som syk prøver seg ut i studielivet likevel. Det kan jo tenkes at det beste for deg er å bruke tid på å ivareta helsa di, for å ikke ende opp med å være syk i flere år enn nødvendig fordi du presser for hardt. Håper du får behandling nå, og forhåpentligvis kjenner det bedre ved utgangen av vgs. En ting er sikkert, bekymringer gjør alt verre! Man blir tatt vare på i Norge. Ingen står på bar bakke. Dette kommer du deg igjennom! De økonomiske løsningene i Norge er et gode for oss alle. Det er ikke fordi noen skal få gullskje i munnen, men fordi å hjelpe mennesker til å bli yrkesaktige deltakere i samfunnet koster mindre enn at de ender opp som syke og pleietrengende. Det er også humanistiske aspekter ved dette. Vi fortjener verdige liv. Og alle dere som klager over at "du kan bruke lånekassen som alle oss andre" eller "livet er ikke luksus", husk at hadde dere vært i samme situasjon som TS hadde dere hatt de samme mulighetene dere også. Jeg vet i alle fall at jeg for alt i verden ikke hadde valgt en slik situasjon. Det finnes deler av livet økonomiske ordninger for å hjelpe vanskeligstilte aldri kan fikse eller kjøpe meg. Hvis man slipper å bruke disse ordningene er man heldig. Lykke til TS! Anonymkode: e17d1...1bb Tusen takk for svar 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Siden du skriver at du får matpenger av barnevernet, så regner jeg med at du er under barnevernet. For de skal betale til du er ferdig med videregående. Det er ikke sånn at bare barna i barnevernet blir 18 år, så skal ikke de få hjelp mer. Og søker du om AAP nå, så vil nok de kreve at du må gjennom andre tiltak enn videregående først. Så jeg hadde satset på barnevernet først. Så får du heller se hvordan det er når du er ferdig med videregående. Og skal du ta høyere studier, men er for syk til å jobbe ved siden av. Så har lånekassen ett stipend på nesten 4000 kr ekstra i måneden som du får. Så du burde klare deg fint da og. Anonymkode: f4738...9b3 Tusen takk for svar, jeg visste ikke at dette var mulig! Anonymkode: 32a9e...050
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #14 Skrevet 8. september 2017 Søk om ekstra stipend for de med nedsatt arbeidsevne. AAP er en tung og vanskelig vei og vil i verste fall ta så mye energi at skolengangen kommer i andre prioritering. Om formodning du ikke skulle klare skole pga sykdom, så kan du få noe som heter sykestipend. I tillegg så er barnevernet ganske raus med de som er i overgangsfasen etter 18 år. Du kommer garantert til å få støtte et par år til. Anonymkode: 85c47...d21
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #15 Skrevet 8. september 2017 Det er mulig å søke (Lånekassen): - Stipend for nedsatt funksjonsevne som gjør at du ikke kan arbeide ved siden av studiet - Sommerstipend om du ikke kan jobbe på sommeren - Sykestipend dersom du skulle bli syk i løpet av året. Dette søker du eventuelt om i etterkant. Da blir lånet (maksimalt litt over 4 måneder) omgjort til stipend. - Utvidelse av de normalt 8 årene man får støtte dersom studieprogresjonen er forsinket grunnet sykdom (eller barn) Du kan også undersøke tilpasning i studiesituasjon, både innad i semesteret og på eksamen. Dette kan du undersøke med fakultetet og eksamenskontoret. Jeg ville i utgangspunktet ha valgt et studium som er mer fleksibelt mtp. din situasjon. Du kan selvsagt velge selv, men noen studier er helt klart mer vanskelig å gjennomføre når man har utfordringer i hverdagen. Det er veldig viktig å se på hva slags muligheter man har og bruke disse for alt det er verdt. Poenget med dette er jo å utjevne forskjeller blant studentene og gjøre det lettere for studenter med utfordringer. At friske studenter kommer med pekefingeren skal du ikke bry deg om. Det spiller heller ingen rolle at studenter med vanskeligheter ikke brukte disse mulighetene. Det har jo ikke noe med deg å gjøre. Du kan også kikke på litt diverse legater i legathåndboken og se om du kan søke på noe her. Anonymkode: d6672...44e 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #16 Skrevet 8. september 2017 14 timer siden, funginger skrev: Er det ikke sånn at man kan kreve at foreldrene støtter deg i videregående opplæring ut året du blir nitten eller noe? Så er det fullt lån og stipend fra Lånekassen, da. Det er derfor Barnevernet betaler maten hennes. Anonymkode: 411ee...58d 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #17 Skrevet 8. september 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Fy flate for noen bitre mennesker i denne tråden, som er sure fordi de tror TS har det lettere enn dem, og ikke vil at hun skal få den hjelpen hun trenger, fordi "det fikk jo ikke jeg". For en kjip situasjon du er i TS! Når man er under barnevernets vern kan man få noe som heter ettervern, det er kanskje det du har nå. Det er noe du selv går med på og som du finner ut av sammen med barnevernet. Det er fordi at selv om man er barnevernsbarn så skal man ikke bare plutselig stå på bar bakke som 18-åring. Dette kan bety forskjellig praktisk hjelp, men også økonomisk hjelp. Det er også mulig å få en utvidet støtte fra Lånekassen, dette er noe man søker om og får hvis man ikke har mulighet til å ha ekstrajobb. Dette fordrer at du ikke jobber noe utenom overhodet. Når det gjelder AAP så er dette mest i tilfeller der man ikke klarer å studere i det hele tatt, eller etter år som syk prøver seg ut i studielivet likevel. Det kan jo tenkes at det beste for deg er å bruke tid på å ivareta helsa di, for å ikke ende opp med å være syk i flere år enn nødvendig fordi du presser for hardt. Håper du får behandling nå, og forhåpentligvis kjenner det bedre ved utgangen av vgs. En ting er sikkert, bekymringer gjør alt verre! Man blir tatt vare på i Norge. Ingen står på bar bakke. Dette kommer du deg igjennom! De økonomiske løsningene i Norge er et gode for oss alle. Det er ikke fordi noen skal få gullskje i munnen, men fordi å hjelpe mennesker til å bli yrkesaktige deltakere i samfunnet koster mindre enn at de ender opp som syke og pleietrengende. Det er også humanistiske aspekter ved dette. Vi fortjener verdige liv. Og alle dere som klager over at "du kan bruke lånekassen som alle oss andre" eller "livet er ikke luksus", husk at hadde dere vært i samme situasjon som TS hadde dere hatt de samme mulighetene dere også. Jeg vet i alle fall at jeg for alt i verden ikke hadde valgt en slik situasjon. Det finnes deler av livet økonomiske ordninger for å hjelpe vanskeligstilte aldri kan fikse eller kjøpe meg. Hvis man slipper å bruke disse ordningene er man heldig. Lykke til TS! Anonymkode: e17d1...1bb Du trenger ikke bli så krass og hissig. Er ikke bitter på noenting (tror ikke de andre er det heller), men AAP får hun mest sannsynlig ikke. Det er et google søk unna. Og vgs er gratis, og hun får hjelp til det hun trenger av barneværnet. Mange andre som sliter litt også, og med mindre hun ikke er istand til å gjøre noe (jobbe/studere på deltid), så får hun ikke særhjelp. Man får hjelp til nødvendigheter, ikke for å ha romslig økonomi. Man får det man trenger av lånekassa (kan søke om ekstra stipend). Ja såklart skal hun ha hjelp til å klare seg, men hun skal ha ikke ha det bedre under studietiden nn andre studenter. Alle har trang økonomi og klarer seg såvidt, de som vil ha det greiere (men mer slitsomt) får jobb. De uten mulighet til arbeid kan søke om ekstra stipend. Er såklart litt vanskelig å gi råd til ts når hun ikke vi si noe om diagnosen, det kan for alt vi vet være AH/HD, dysteleksi, utbrenthet eller noe mer alvorlig. Anonymkode: edc21...9d7
Gjest O.G. Skrevet 8. september 2017 #18 Skrevet 8. september 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Er en jente som nettopp har fylt 18 for noen dager siden. Jeg tar vg3 studiespesialiserende over 2 år, og har nylig fått en diagnose. Det er en diagnose som påvirker arbeidsevnen. Jeg har ikke energi i det hele tatt, og det var så vidt jeg klarte 1 uke sommerjobb i sommer. Men jeg vil fullføre vgs og gjør så godt jeg kan. Jeg får mat av barnevernet og borteboerstipend (redusert, siden jeg går deltid på vgs), men jeg er usikker på om jeg fortsatt kommer til å få matpenger nå som jeg er blitt 18 (skal spør om det). Men er det mulighet for at jeg kan få AAP? Jeg vil studere, men det blir ekstremt vanskelig for meg å fullføre vgs og studere og samtidig ha en jobb utenom. Jeg har ingen inntektskilde, og har mer eller mindre 0 kr utenom matpenger og stipend... Jeg aner ikke hvordan livet mitt kommer til å gå, for jeg klarer ikke å innfri kravene som ellers alle andre ungdommer klarer... Anonymkode: 32a9e...050 Er du under BV får du ingenting fra NAV.
Gjest Ingenting2 Skrevet 8. september 2017 #19 Skrevet 8. september 2017 (endret) Om du ikke kan jobbe, hvorfor skal du studere? Spør seriøst, ikke for å være ufin. Jeg forstår ikke alle de innlegg jeg leser her om aap og ufør som samtidig skal ha støtte til utdanning. Endret 8. september 2017 av Ingenting2 Trykka for fort
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #20 Skrevet 8. september 2017 9 minutter siden, canacas skrev: Om du ikke kan jobbe, hvorfor skal du studere? Spør seriøst, ikke for å være ufin. Jeg forstår ikke alle de innlegg jeg leser her om aap og ufør som samtidig skal ha støtte til utdanning. Jeg går på aap og får dekt utdanning fordi det er eneste måten å få meg ut i en jobb jeg kan vare i grunnet fysiske plager. Anonymkode: 6d28e...fdb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå