Gå til innhold

Trafikkstøy - noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en leilighet for et halvt år siden uten å tenke over at den ligger rett ved en vei. Siden dette er på bygda tenkte jeg rett og slett ikke over at trafikkstøy kunne være et problem. Etter å ha flyttet inn merket jeg imidlertid at trafikken høres svært godt og at det er mye mer trafikk der enn jeg trodde. Selv om jeg sover med ørepropper våkner jeg hver morgen klokken 8 når rush-trafikken begynner og det er vanskelig å få sove igjen. Som regel er det ikke noe stort problem, da jeg uansett står opp før 8, men de dagene jeg har ferie eller er hjemme fra jobb får jeg uansett ikke sove noe lenger. Dette begynner å gå utover helsa, da jeg har konstant søvnunderskudd. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Regner med det går an å forbedre lydisolasjonen i vegg/vindu, men da må jeg vel til med riving av både vegg og vinduer, og det blir vel kjempedyrt? Ser heller ikke for meg at det finnes noen mer effektive ørepropper jeg kan bruke, da jeg allerede bruker de "sterkeste" de har på apoteket, og i tillegg er redd for å ikke høre vekkerklokken eller brannalarmen. Er det en mulighet for at jeg bare blir vant til det til slutt, selv om jeg har bodd der i et halvt år allerede?

Anonymkode: cac19...f7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei, jeg har ikke personlig erfaring med å bli vant til støykilder, men svarer allikevel. Skulle du ønske å utbedre rommet så er det mest effektive å finne ut hva som er den største svakheten i rommet mot støykilden. Dette er oftes ventil, deretter vindu, deretter vegg. Har du noen klaffeventiler eller spalteventiler? I så fall vil disse bidra mye til høyt støynivå og bør utbedres først. Det finnes spesielle støydempende ventiler, så sjekk dette først!

Dersom du ikke har slike ventiler må det sannsynligvis byttes vindu og/eller veggen må etterisoleres. Er vinduet gammelt og utett? I så fall er det nok lurt å starte der. Er veggen din tykkere enn 10 cm i vinduskarmen er det nok vinduet eller annet som er svakheten :)

Endret av Pudderrosa
Skrevet
7 minutter siden, Pudderrosa skrev:

Hei, jeg har ikke personlig erfaring med å bli vant til støykilder, men svarer allikevel. Skulle du ønske å utbedre rommet så er det mest effektive å finne ut hva som er den største svakheten i rommet mot støykilden. Dette er oftes ventil, deretter vindu, deretter vegg. Har du noen klaffeventiler eller spalteventiler? I så fall vil disse bidra mye til høyt støynivå og bør utbedres først. Det finnes spesielle støydempende ventiler, så sjekk dette først!

Dersom du ikke har slike ventiler må det sannsynligvis byttes vindu og/eller veggen må etterisoleres. Er vinduet gammelt og utett? I så fall er det nok lurt å starte der. Er veggen din tykkere enn 10 cm i vinduskarmen er det nok vinduet eller annet som er svakheten :)

Takk for svar :) Jeg tok og målte nå og veggen i vinduskarmen er 11,5 cm. Jeg har ingen ventiler på veggen, kun èn i taket (balansert ventilasjon). Ellers er det både et litt stort vindu og en verandadør som vender ned mot veien, mulig jeg bør bytte disse da? Boligen er fra 2009, så vinduene er ikke spesielt gamle..

Skrevet

Æsjda, da er det kanskje ikke så mye å hente, men høres ut som om du har mye glass mot støyen da. Hvordan oppleves rommet ellers? Er døra helt tett? Noen ganger monteres disse litt skeivt slik at kald luft og støy slipper inn. 

Det er kanskje vanskelig å se nå som det er kveld, men i nyere vindu, som dine da er, står det ofte en lang kode med masse tall/bokstaver på metallet mellom glassene. Hvis du Googler denne tipper jeg du kan få litt info om hvor tykke glass og hvilken gass som er brukt. Det er Rw-verdien til vinduet som sier noe om det. Kan hende det tilogmed står Rw33 eller lignende i koden. Jo høyere tall jo bedre støyisolasjon. 

Skrevet

Jeg finner dessverre ingen kode i vinduet, er det på nedsiden den skal være?

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg finner dessverre ingen kode i vinduet, er det på nedsiden den skal være?

Nei, den kan være hvor som helst på metallet mellom de to (antar to) glassene vinduet utgjør. Gjerne bare "risset inn" i metallet og ganske vanskelig å finne. Kan dog ikke garantere at ditt vindu har det :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...