Gå til innhold

Skammer meg over fortiden min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 19 år, og skammer meg veldig over fortiden min. Når jeg gikk på vgs hadde jeg veldig lav selvtillit (spesielt det første året), selv om jeg nå ser at jeg egentlig var pen. På grunn av den lave selvtilliten min hadde jeg sex med mange forskjellige personer, flere av de husker jeg ikke noe av. Jeg gjorde det for å få bekreftelse, og hadde ikke særlig høy standard. Jeg drakk mye og havnet i et dårlig miljø med mye festing. Dette miljøet bidro til at jeg gjorde en del ting jeg ellers ikke ville gjort. Nå har jeg kommet i et nytt miljø etter vgs, og skammer meg veldig over hvordan jeg har vært før. Jeg innsenå at jeg nesten har oppført meg som en hore, og det er vanskelig å takle. Jeg skammer meg så mye, tenker på det hver dag, og ryktet mitt er jo ødelagt nå. Vet ikke hvordan jeg skal klare å legge dette bak meg. :( Flere som sliter med dette?

Anonymkode: 408d7...1cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skammer meg over fortiden min

Det gjør vi alle.

Anonymkode: eaa38...70e

• Liker 5
Skrevet

IKKE kall deg selv en hore. Du var en jente med dårlig selvtillit. Det definerer ikke hvem du er nå. Det har vært en del av din reise, og har gjort deg til den personen du er i dag. Det er lov å gjøre feil, det gjør vi alle. Men hvordan du ser på deg selv vil gjespeiles i hvordan andre vil se deg. Hvis du hever hodet, legger det bak deg, vil andre også respektere deg. 

Skrevet

Gjorde det samme da jeg var 17-18. Vet ikke helt grunnen til at jeg holdt på sånn, men brydde meg ikke så veldig i noen ting. Nå er jeg 20, og mye er forandret på de få årene. Er i et stabilt forhold og har lagt den personen jeg var før bak meg, og har heller ikke noe rykte på meg lenger. Poenget er at det eneste man egentlig kan gjøre er å legge det bak seg og gå videre, så ordner det seg etter hvert.

Anonymkode: 45740...5e4

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19 år, og skammer meg veldig over fortiden min. Når jeg gikk på vgs hadde jeg veldig lav selvtillit (spesielt det første året), selv om jeg nå ser at jeg egentlig var pen. På grunn av den lave selvtilliten min hadde jeg sex med mange forskjellige personer, flere av de husker jeg ikke noe av. Jeg gjorde det for å få bekreftelse, og hadde ikke særlig høy standard. Jeg drakk mye og havnet i et dårlig miljø med mye festing. Dette miljøet bidro til at jeg gjorde en del ting jeg ellers ikke ville gjort. Nå har jeg kommet i et nytt miljø etter vgs, og skammer meg veldig over hvordan jeg har vært før. Jeg innsenå at jeg nesten har oppført meg som en hore, og det er vanskelig å takle. Jeg skammer meg så mye, tenker på det hver dag, og ryktet mitt er jo ødelagt nå. Vet ikke hvordan jeg skal klare å legge dette bak meg. :( Flere som sliter med dette?

Du går inn i voksenlivet nå og ingenting av det du gjorde på vgs spiller noen rolle lenger. Du vokser mer på å drite deg ut enn å faktisk være perfekt hele tiden.

Skam er noe du legger på deg selv og de som evt. bruker tiden sin på å spre rykter om deg og dømmer deg for noe du har gjort tidligere er negative personer. De har nok problemer med seg selv og dette er personer du ikke vil assosieres med om du ikke ønsker å bli slik selv.

Cheer up og slå fra deg dette tullet 🙂

Skrevet

Sånn her er det: er du deg selv selv om du har sex med en fyr du ikke vil noe mer med? Da er du deg selv, selv om du har sex med den fyren. Du opphører jo ikke å være deg selv, selv om du har sex med noen du ikke er i forhold med. Den som en dag faller for deg og elsker deg fordi du er den du er, elsker deg jo nettopp fordi du er det fine menneske du er, ikke ut fra antallet personer du har ligget med, eller ikke har ligget med.

Anonymkode: f6ffc...b14

Skrevet

Dette føles som store ting nå, men med tiden vil det blekne og til slutt bli ubetydelig. Ikke vær så hard mot deg selv! :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Altså, en jente/kvinne er ikke en hore dersom hun har sex med flere menn! Hun har heller ikke noen grunn til å skamme seg over dette. (Nå antar jeg at sexpartnerne dine har vært samtykkende deltagere i aktiviteten, at du altså ikke har forgrepet deg på noen) Det er en gammeldags, menneskefiendtlig og forhåpentligvis snart utdøende tenkemåte, og jeg er lei for at du nå sliter med selvfølelsen pga dette. Husk at de aller fleste ikke bryr seg om hvor mange du har hatt sex med, og er du i et miljø hvor de faktisk syns det er noe å bry seg om, vil jeg råde deg til å bytte miljø. Når det er sagt, skjønner jeg at det kan hende du sliter med at du har gått på kompromiss med deg selv en periode, og kanskje gitt noe av deg selv til folk du egentlig ikke ville gi til. Det er ikke uvanlig at man overskrider egne grenser når man er ung og prøver å finne ut av livet, og jeg tror du må finne en måte å forsone deg med at det var akkurat det du var: ung og uerfaren, og dermed brøt du noen grenser. Men du lærte også av det, åpenbart, og er nå blitt et voksent menneske med mer livserfaring og kontakt med egne grenser. Det er jo helt supert! Finn gjerne noen å prate med hvis det er vanskelig å forsone seg med noe av det som har skjedd, men husk at du ikke trenger å skjemmes. Det er en unødvendig ekstra byrde. Vi er i 2017, og du har lov til å ha sex med så få eller mange du vil, så ofte du vil, så lenge alle er voksne og entusiastisk samtykkende deltagere!

Anonymkode: 9ff93...268

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting du får gjort med det som har vært. Du gjorde nok det som var riktig for deg der og da, da kan det vel ikke ha vært helt feil heller. Du har vokst på dine valg og ville nå gjort annerledes. Kun den tankegangen bør du ha. 

Anonymkode: 92bd3...1dd

Skrevet

Folk flest bryr seg kun om seg selv. Hva du gjorde på VGS er irrelevant. Folk flest har nok med sine problemer. Get out of your head. Du er ikke verdens midtpunkt :) Bruk dette som noe positivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...